Onweerskansen 7, 8, 9 en 10 juni

Topic gezien door 258480 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 jun 2014 - 22:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weatherman

Opnieuw code geel voor hier, en de telegraaf schrijft er ook al over.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Koen-IJM

Nu zou ik het een giller vinden als het westen en midden getroffen gaan worden  ::) Is nu al 21 graden hier bij een wind van zee...

Danny

Citaat van: Koen-IJM op di 10 jun 2014 - 10:00
Nu zou ik het een giller vinden als het westen en midden getroffen gaan worden  ::) Is nu al 21 graden hier bij een wind van zee...

Alles hangt af van de snelheid waarmee het KF naar het oosten verplaatst. Het gaat niet snel maar momenteel is de grens over het westen van Nederland onderweg naar het midden van het land. Als de buien vroeg los komen kan het westen nog wat meepakken maar ik acht de kans niet heel groot dat er in het westen zware buien over gaan trekken vandaag. KF zou dan nu niet meer oostelijk moeten bewegen en eigenlijk iets terug naar het westen moeten trekken. Dit zie ik niet gebeuren.

ron12

Nu alweer onweer midden Frankrijk ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Danny

Citaat van: ron12 op di 10 jun 2014 - 10:11
Nu alweer onweer midden Frankrijk ;)

Ook in het noorden van Frankrijk zit al weer regen. Dit kan ook activeren. Zou voor het westen eventueel 'gunstig' kunnen zijn m.b.t. (onweers) buien. Laatste kans voor nu denk ik zo.

lander20

estofex geeft vandaag nog altijd kans op supercells! cape word nog matig en de dls is hoog!
ook srh loopt verder op tot ongeveer 150.
supercell parameter slaat nog best hoog uit in centrum maar vooral oosten :)

mauriceb

Mooie weerdagen afgelopen weekend, zeker voor de weerliefhebber.  Dat het niet overal heeft uitgepakt wat sommige gehoopt hadden het zij zo. Weer doet wat het wil :) ik dacht ook meer westelijk het zwaartepunt maar het koerste allemaal toch wat oostelijker :)

Desalniettemin mooi werk :)

Koen-IJM

Op dit moment 23 graden hier aan de kust.

lander20

de buien in frankrijk activeren wel flink momenteel!

A MDT+ risk has been issued for E-CNTRL France, Benelux and W-N Germany with threats for large to very large hail, severe wind gusts, heavy rainfall and some marginal tornado threat. Another round of severe storms is expected starting by mid afternoon and a severe weather outbreak is likely towards the evening hours. Given the extremely unstable airmass coupled with moderately strong shear, discrete severe hailstorms with hailstones in excess of 6 cm in diameter are again quite possible across the MDT+ risk area. If storms merge into clusters in the evening, damaging winds and large hail will be primary threats overnight.

(overdreven of niet we zullen het zien straks :) )

bron: http://www.severe-weather.eu/outlooks-day1/outlook-day-1-valid-10062014/

Reutel

Nou dat was weer een heerlijke dag gisteren, al liep het toch iets anders dan we gedacht hadden. Het MCS in de ochtend zorgde er voor dat T op de meeste plaatsen in Nederland net niet hoog genoeg opliep voor een knetterende dagafsluiting. Behalve in Limburg dan toch, waar het alsnog spannend werd ivm Pinkpop. Persoonlijk vind ik dat de organisatie een enorm risico genomen heeft door het festival door te laten gaan. Het had namelijk heel anders kunnen uitpakken...

Verder heeft mijn regio twee maal een nachtelijk onweer te verduren gekregen, ik heb er zelf niets van meegekregen want ik slaap overal doorheen haha ;)

Vandaag nieuwe kansen? We zullen zien!

Dennis

In Frankrijk begint het al (weer)

Wertha

Satelietbeeld 11:00. Dat komt weer lekker op gang.

Aantal onweersdagen 2024: 7 | 2023: 17 | 2022: 21

Marsel

Citaat van: Vriezzer op di 10 jun 2014 - 11:55
Satelietbeeld 11:00. Dat komt weer **knip**
Ze liggen alweer mooi klaar inderdaad. Zal vanmiddag over C- en E-NL weer raak zijn zo vlak voor het KF uit. In principe geldt dat hoe verder oost hoe intenser en meer MCS-like de buien kunnen worden.

TomvanHal

Ik wil helemaal niet zeikerig doen, maar hoe kan het dat er gisterenavond alleen limburg en duitsland de volle laag kregen , en dat er juist daar door karim een lvl3 ingetekend was en voor de rest over heel nl een level vier? Geven de modellen de windrichting niet goed aan ? Ik ben gewoon benieuwd..vond het zo een teleurstelling , maarja.

Mrkos

... hé Tom, ik had precies het zelfde... Maar dan wordt je direct afgeserveerd als zeikerd. ;) Maarja, hopelijk vandaag weer kansjes voor NL...

Jan van Ooijen

Citaat van: Mrkos op di 10 jun 2014 - 12:31
...hé Tom, ik had precies het zelfde... Maar dan wordt je direct afgeserveerd als zeikerd. ;) Maarja, hopelijk vandaag weer kansjes voor NL...

Als men een level 3 intekent bij Estofex en een level 4 bij Karim wil nog niet zeggen dat je daadwerkelijk wat krijgt. Estofex is dat nog maar 15% kans. Daarnaast heeft Marsel uitvoerig gesproken over de situatie gisterenochtend en de voor en nadelen besproken. Als men dan alleen blind staart op Estofex of Karim dan kunnen wij er ook niets aan doen.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

hussel

Citaat van: Jan van Ooijen op di 10 jun 2014 - 12:43
Als men een level 3 intekent bij Estofex en een level 4 bij Karim wil nog niet zeggen dat je daadwerkelijk wat krijgt. Estofex is dat nog maar 15% kans. Daarnaast heeft Marsel uitvoerig gesproken over de situatie gisterenochtend en de voor en nadelen besproken. Als men dan alleen blind staart op Estofex of Karim dan kunnen wij er ook niets aan doen.

Juist.. en daarbij blijven het prognoses cq verwachtingen die geschept worden. Wil niet zeggen dat het daadwerkelijk zal gaan gebeuren. Het weer is en blijft onvoorspelbaar!

Dennis

Guidance Convectieve modus: goed georganiseerde multicell bij forcering vanaf hoogte, de mogelijkheid van een supercell bij ontwikkeling vanaf de grond is met schering van ruim 40 kn aanwezig. Vanaf hoogte is de schering weliswaar minder maar nog steeds rond 30 kn. CAPE-waardes het hoogst in het uiterste zuidoosten en oosten en vooral boven Duitsland, daar weer 2000+, zodra koufront dichterbij komt dalend naar 1000-2000 J/kg. INDECS kansen grootst in het zuidoosten, maar lager dan ze gisteren waren. Boven Duitsland overigens wel hoge voorwaardelijke kansen. Harmonie springerig met ontladingspieken in de tijd, maar redelijk consistent met waardes die veel lager liggen dan voor gisteren. Echter, in de warmste lucht net over de grens in Duitsland komt in Harmonie het aantal tot rond 300 ontladingen per 5 min..

Kres

Het is ook een VOORSPELLEN en niet WAARZEGGEN.
Het is niet mogelijk om garantie op weer te krijgen. Als je je beetje in leest (er is afgelopen dagen genoeg over gesproken) dan moet je begrijpen dat het zeer ingewikkeld is en dat onweer een samenhang is van heel veel onderdelen. Die moeten allemaal exact goed vallen wil het tot onweer komen. Dat is zo ingewikkeld dat het dus bij een voorspelling blijft en geen zekerheid is.
Als je daar je verwachtingen beetje op aanpast zal je zien dat het allemáál goed komt.

TomvanHal

Ik zal de volgende keer de posts van marsel beter lezen. die zei idd al dat er de kans was dat alles zuidoostelijk ging trekken. maargoed ,al met al staat mijn mening staat vast, het was een ...onweerssdag voor waar ik woon.

Powered by EzPortal