Onweerskansen 7, 8, 9 en 10 juni

Topic gezien door 258572 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 jun 2014 - 22:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

wervelwindje

Prachtige rolwolk gespot dinxperlo achterhoek

ron12

Citaat van: ron12 op ma 09 jun 2014 - 22:51
kijk de barometer in nijmegen http://www.hetweeractueel.nl/weer/nijmegen/actueel/ bizar :-X
En de barometer gaat maar op en neer hier in Nijmegen,zie link boven 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

vossejongk

Zoals elk dag vroeg op voor werk, wifi op mobiel aan meteen melding per direct neerslag via buienalarm. Dus radar kijken komt er een vet lijntje op me af, zie ik me daar een mooie shelf buiten :D

zorba

Citaat van: Marsel op di 10 jun 2014 - 05:42
Het was een bijzondere episode mogen we wel zeggen, al is mijn honger naar onweer en warmte nog lang niet gestild ivm het tegenvallende resultaat hier in het westen.

Amen Marsel!

Haha, we hebben in ieder geval onweer gehad, ook al had ik voor het westen meer verwacht/gehoopt. Nu had vooral Limburg de hoofprijs gisteren/vanmorgenvroeg. Och volgende ronde nieuwe kansen :)
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

marco-groningen

Zoals gewoonlijk hier weer helemaal niks. Ik dacht dat vorig jaar een slecht jaar was, maar dit jaar slaat toch wel de klok.  :-\

Kermisspin

Citaat van: marco-groningen op di 10 jun 2014 - 07:13
Zoals gewoonlijk hier weer helemaal niks. Ik dacht dat vorig jaar een slecht jaar was, maar dit jaar slaat toch wel de klok.  :-\

Klopt helemaal  ;D

Na een plaknacht momenteel regen en vooraf een beetje wind gehad maar de onweer is er uit . Toch niet koud met 19 graden.
Het is alom bekend dat het NO meestal de plank mis slaat. Maarrrr......vandaag nieuwe rondes nieuwe kansen  ;)
Volvo for life!

Mike25

Zo dat waren weer leuke en spannende dagen 8) vanmorgen laatste stuk van de bui gehad, meeste daarvan was wind en regen en wat gerommel, maar niks te klagen persoonlijk na z'n weekend  ;)

arjanbruggink

Citaat van: Marsel op di 10 jun 2014 - 05:42
Gewekt door een serie zware diepe roffels, soms voelbaar zo dof, en flinke windvlagen. Balen natuurlijk aangezien nachtrust belangrijk is, opzouten met die rommel. Maargoed, de tweede reactie is dan, 'gaat het dan toch nog gebeuren hier?'. Radar erbij, en ja hoor, weer een zeer sterk oostwaarts uitbreidend deels opgelijnd MCS met te actieve oostkant. Bizar hoe sterk deze systemen in hun organisatiefase afwijken van de mean windvector. Je verwacht het wel, maar het op radar zien van dit proces is en blijft indrukwekkend.

Het was een bijzondere episode mogen we wel zeggen, al is mijn honger naar onweer en warmte nog lang niet gestild ivm het tegenvallende resultaat hier in het westen.
Amen, hier in het noordoosten was het ook al niet veel beter. Gisteravond nog wat weerlicht gezien van de bui in Dld, meer niet. Gauw weer nieuwe ronde en betere kansen??
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

zorba

Guidance:

SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een golvend koufront (thetaw850~15) boven het westen van de FIR begint vanochtend oostwaarts te trekken en ligt vanmiddag boven het midden van het land. Pas in de nacht naar woensdag verlaat het front het zuidoosten. Aan de voorzijde blijft de zuidelijke stroming met warme onstabiele lucht aanwezig, na passage bouwt vanaf het zuidwesten een gordel van hogedruk op, waarvan een apart centrum woensdag boven Engeland en West-Frankrijk ligt. Tevens trekt er woensdag een zwakke hoogtetrog over het Noordzeegedeelte van de FIR.

MODELBEOORDELING:
In de warme luchtmassa zijn boven Frankrijk nog veel onweersbuien aanwezig die richting ons land komen. De buien van vannacht had geen enkel model te pakken. Ze kwamen niet eens in de buurt. Net als de afgelopen dagen laten de modellen verschillende varianten zien en springerig gedrag. Deterministisch gebruik blijft dan ook niet mogelijk, niettemin geeft zeker een fijnmazig model als Harmonie dat convectie numeriek kan oplossen zeker een goede indicatie wat mogelijk is (bijvoorbeeld de zeer zware windstoot van 78 knopen/145 km/uur net buiten Limburg zat in Harmonie). Zolang het koufront niet door is zijn we dus nog niet af van dit grillige weertype waarin ontwikkelingen elkaar snel opvolgen en je er niet aan ontkomt om voortdurend verwachtingen aan te scherpen. Helaas is de positie van het koufront een onzekere factor, maar de kansen op forse onweersbuien vanmiddag en vanavond zijn in het oosten het grootst.

Aandachtspunten.
WIND:

Harmonie zit er actueel net de windstoten helemaal naast, in de buien boven het zuidwesten en Belgie wordt momenteel weinig bijzonders gemeld. Dit komt ook doordat het buienpatroon er heel anders uitziet. Zware windstoten vooral aan de noordzijde van het actuele complex. Bij eventuele buien die vanmiddag voor het koufront uit in het oosten aanwezig zijn zijn wederom uitschieters van 30-40 knopen mogelijk, lokaal mogelijk net iets meer.

BEWOLKING:
Buien actueel veelal hoge basis, toppen FL360. Buien die vandaag in het oosten vanaf de grond kunnen ontwikkelen Cb 2000 voet, toppen FL380. Nabij het koufront vooral boven zee kans op st.

NEERSLAG:
Onweersbuien, hagel. Convectieve modus vergelijkbaar met 2e pinksterdag: goed georganiseerde multicell bij forcering vanaf hoogte, supercell bij ontwikkeling vanaf de grond. CAPE-waardes het hoogst in het oosten, daar weer 2000+, zodra koufront dichterbij komt dalend naar 1000-2000 J/kg. INDECS kansen grootst in het zuidoosten en veel lager dan ze gisteren waren. Harmonie springerig met ontladingspieken in de tijd, maar redelijk consistent met waardes die veel lager liggen dan voor gisteren. Activiteit koufront zelf gering, mogelijk lokaal lichte buiige regen.

KNMI Guidance
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

boxer

Zo dat was een plaknacht.
"t zal hier best ge-onweerd hebben maar helaaas heb ik het niet meegemaakt.
Op naar het volgende onweerskansen topic.
Hopelijk zijn de weergoden het westen en de provincie Utrecht dan beter gezind.

Thnx allen voor de berichtgeving en voorpret!

Marsel

We zijn er overigens nog niet helemaal vanaf.
KF is immers nog niet ons land gepasseerd en mag vanmiddag over het westen verwacht worden (niet heel actief by the way). Zolang dat het geval is hebben later vandaag de gebieden oost van- en langs het front nog steeds kans op een paar pittige (vooral elevated) onweersbuien.
Wel is het zo dat de echte bulk aan energie (EML dus) boven DU ligt vanmiddag, maar dat er voor het KF uit over de Benelux nog steeds een grove 500-1500 J/Kg aan MLCAPE voorradig is (hoogste waarden in het ESE).

Progtemps suggereren dat Sb buien het moeilijk gemaakt gaan worden agv de inzettende westelijke stroming in de loop van de dag waardoor de temperaturen niet hoog genoeg kunnen klimmen. De deksel zou er dan ook op moeten tussen 750 - 850hPa. Daarboven is echter eea nog wel mogelijk, vooral richting het oosten, al zal het vanmiddag toch weer even nowcasten worden.

Ries

Citaat van: marco-groningen op di 10 jun 2014 - 07:13
Zoals gewoonlijk hier weer helemaal niks. Ik dacht dat vorig jaar een slecht jaar was, maar dit jaar slaat toch wel de klok.  :-\
Ik wist ook niet dat het nog slechter kon maar we zijn in februari? maart? wel getrakteerd met enorm onweer, terwijl rest van 't land niks had en er ook niks verwacht was. Maar goed; wat niet is, kan nog komen. Vandaag maar weer afwachten en de heetste maanden moeten nog komen.

Dennis

Kunnen nog pittige cellen arriveren vandaag

F.Fredje

Ik denk dus ook dat we het vandaag nog eventjes dunnetjes over kunnen doen. Het laag is nog steeds naar oost op aan het schuiven en er ontwikkelt zich nog eea boven Bordeaux en Centraal Massief als toetje.

hj32

Vandaag d'r bovenop...zit iig in het Oosten!  ;D

Koen-IJM

Geen donder gehoord gister of vannacht. Triest weer  ;D

Jasneker

Alleen vanmorgen vroeg een buitje zonder onweer met eeen bosje wind gehad hier.
Gefeliciteerd iedereen met onweer , onze beurt komt vanzelf ;)

Jan van Ooijen

Citaat van: marco-groningen op di 10 jun 2014 - 07:13
Zoals gewoonlijk hier weer helemaal niks. Ik dacht dat vorig jaar een slecht jaar was, maar dit jaar slaat toch wel de klok.  :-\

Ik kan me toch wel een paar dagen voor me halen dat ze in het noorden onweer hadden en hier helemaal niets....
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ries

Citaat van: Jan van Ooijen op di 10 jun 2014 - 09:38
Ik kan me toch wel een paar dagen voor me halen dat ze in het noorden onweer hadden en hier helemaal niets....
Dit jaar twee keer, heel vroeg in 't jaar, waarvan één heel fiks. Maar het is hier de laatste 2-3 jaar echt heel mager vergeleken met de rest van 't land, terwijl het bekende bliksemverdelingskaartje (galgjewoord) al laat zien dat wij gemiddeld al karig bedeeld worden hier. Vorig jaar één goeie donderpartij, verder handjevol losse donders. Het ís hier gewoon echt een lightning-nullzone  :'(

Tyshane

Nou dat was me het weekendje wel weer zeg, hier niet veel onweer geweest, maar alles bij elkaar weer leuke voorpret hier maar ook schitterende wolken gezien, leuk om ide spanning weer te ervaren. Hopen dat we vandaag nog een flink nagerecht krijgen en vanwege de nu strakblauwe hemel, lijken me eventuele CB's wel goed spotbaar vooralsnog, dus genieten gaan we hoe dan ook! :)

Powered by EzPortal