Onweerskansen 7, 8, 9 en 10 juni

Topic gezien door 258577 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 jun 2014 - 22:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

lander20

ik zal de tekst hier ook even zetten :)

++ ER IS EEN WAARSCHUWING VAN KRACHT  VOOR ZWAAR ONWEER ++

** UPDATE 9/6 08.30Z**
Voor achtergrond over de situatie, zie vorig bericht hieronder...
Enkele onweersgolven trekken vandaag over de Benelus, aan de warme kant van een stationaire frontale golf net west van de Benelux. Over onze streken bevindt zich een band met erg hoge onstabiliteit (3000-4000J/kg na de middag!) en hoge shear waarden, alsook hoge SRH waarden, door nadering van en mesolow. Concreet blijft de kans op impulsen van onweer groot tot wanneer we uit deze onstabiele lucht komen, dus tot laat vanavond. Tot die tijd blijft altijd het gevaar op zwaar onweer. Een ochtend MCS trekt nu BE binnen maar waarschijnlijk zonder veel erg al kan reactivatie optreden en zien we toppen tot 12km. Dus ongemerkt zal het niet zijn, maar toch niet in de orde als afgelopen nacht (geen discrete cellen). Naarmate de dag vordert neemt de EHI sterk toe en dus ook de kans op supercells. Schade door wind, hagel en water zijn lokaal meer dan waarschijnlijk. De kansen op wateroverlast zijn ook groter door de toenemende vochtigheid later deze namiddag (PW richting 40mm). Er is duidelijk een CIN vandaag door WAA in de spaanse pluim maar gezien de actuele ontwikkelingen stroomopwaarts en de modeluitvoer lijkt triggering zonder veel probleem te lukken.

Voorlopig hou ik het op LEVEL3 maar dit kan worden opgetrokken naar LEVEL4 in de loop van de namiddag. Daarvoor is een 80% en meer kans nodig op grote overlast en voorlopig haal ik dit in mijn ogen net niet.

bron: http://severeweatheroutlook.blogspot.be/

Weatherman

Printscreen van een filmpje.

Zag deze wolkenformatie, dit zorgde voor meer dan een half uur continu geflits in de wolken, na dat het al geflitst had, boven mij.

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op ma 09 jun 2014 - 10:59
Goedemorgen deze morgen  ;).


EC00 blijft volharden over het SE, ook Harmonie00 is daar inmiddels aan toegevoegd. GFS, WRF en Hirlam zijn meer op C- en W-NL gericht.


Maar in de Guidance staat ook beschreven dat Harmonie, EC en Hirlam volledig missen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Kres

Citaat van: pyro op ma 09 jun 2014 - 11:00
Wat zijn dit snelle systemen zeg! Als er vanavond wat over komt dan heb je denk ik 5 minuten de tijd om fotos te maken :)
Ahh beetje filmen on the side en je mist geen seconde.. ;)

Reutel

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 09 jun 2014 - 11:04
Maar in de Guidance staat ook beschreven dat Harmonie, EC en Hirlam volledig missen

Daarom, nowcasten ;)

Ben overigen benieuwd of er een weeralarm gaat komen. Lijkt me niet overbodig met al die festivalletjes. KNMI kennende zal het wel weer op het allerlaatste moment zijn.

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 09 jun 2014 - 11:04
Maar in de Guidance staat ook beschreven dat Harmonie, EC en Hirlam volledig missen
Ow, had ik nog niet gezien. Dat verbaasde mij dus ook, geen enkel model beschrijft 'm! Vandaar dat ik het 'achter de feiten aan lopen' noem.

TaL

GFS doet het al niet veel beter
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

jornonweer

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 09 jun 2014 - 11:04
Maar in de Guidance staat ook beschreven dat Harmonie, EC en Hirlam volledig missen
juist, maar als ik naar de run van gfs kijk zie ik toch ook dat gfs ook mis zit ivb met dat mcs, gewoon nowcasten vandaag, gisteren was het ook anders dan de modellen hadden berekend  8)
Danger is real, fear is a choice.

arjanbruggink

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 09 jun 2014 - 11:04
Maar in de Guidance staat ook beschreven dat Harmonie, EC en Hirlam volledig missen
welk model zit er nog wel goed op dan??
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

PatrickM

Jammer van al die cirrus.. Wordt het weer zo grijs als zaterdag. :-\

4seasons

Hier kunnen we de situatie (ontwikkeling van het front) in Frankrijk volgen:

O.a.
deze in Belgie en Frankrijk:
http://www.infoclimat.fr/annuaire-webcams-meteo.html#211

http://www.infoclimat.fr/annuaire-webcams-meteo.html#229

Shadow112

Citaat van: arjanbruggink op ma 09 jun 2014 - 11:09
welk model zit er nog wel goed op dan??

Niet één, was vorig jaar ook dat een mcs roet in het eten gooide. Weet je nog?

-Edit- Dan bedoel ik niet dat er niks komt, maar de scherpe randjes er waarschijnlijk af zijn.

Marsel

Citaat van: jornonweer op ma 09 jun 2014 - 11:08
juist, maar als ik naar de run van gfs kijk zie ik toch ook dat gfs ook mis zit ivb met dat mcs, gewoon nowcasten vandaag, gisteren was het ook anders dan de modellen hadden berekend  8)

Precies! Hij/zij wordt gewoon nergens gemodelleerd. Verbazingwekkend toch wel. Geeft maar aan dat we zeer voorzichtig om moeten gaan met de ouput van onze rekenbreinen vandaag. Vooral goed op de actualiteit in al z'n vormen letten: van soundings en waarnemingen tot satelliet- en radarbeelden.
Hieronder de 00Z temp van Brussel. Let even op de enorme bak middelbare onstabiliteit (agv EML) waar de buien van vannacht en het MCS van nu zo goed gebruik van maakten.

Energizer85

Citaat van: Shadow112 op ma 09 jun 2014 - 11:12
Niet één, was vorig jaar ook dat een mcs roet in het eten gooide. Weet je nog?

-Edit- Dan bedoel ik niet dat er niks komt, maar de scherpe randjes er waarschijnlijk af zijn.

Geduld is een schone zaak.

jorentje1997

Citaat van: Shadow112 op ma 09 jun 2014 - 11:12
Niet één, was vorig jaar ook dat een mcs roet in het eten gooide. Weet je nog?

-Edit- Dan bedoel ik niet dat er niks komt, maar de scherpe randjes er waarschijnlijk af zijn.

Weet ik nog niet zo zeker hoor. Op satellietbeelden zie je duidelijke opklaringen na het mcs. Als deze voor de nodige opwarming kunnen zorgen vooraleer de volgende buien de grens bereiken kan het toch nog goed los gaan.

Weatherman

Nu al bijna 27 graden in Brabant, bijna net zo warm als gisteren werd bereikt.
http://www.weerplaza.nl/actueel/
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

jones

Hopelijk gooit dat MCS van nu niet teveel roet in het eten :P lijkt me ook niet zo extreem actief, jammer want ik hoop dat er nog een tropische dag inzit met een knallende afsluiter hier

mauriceb

Mooie paddenstoelen die opkomen in frankrijk, wat mij opvalt is de treksnelheid die vrij hoog is.

Fren

Wat een klap vannacht. Buiten op een camping zat ik ineens rechtop. Camping staat op nr.30.. bleek later ingeslagen op nr 28. Lang geleden dat ik zo'n dreun hoorde. Benieuwd wat vanavond brengt
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

SniperEye

Citaat van: Marsel op ma 09 jun 2014 - 10:59
Goedemorgen deze morgen  ;).
Na een korte blik op de ochtendkaarten kunnen we concluderen dat we nu al achter de feiten aanlopen. Het ochtend MCS, actueel over N-FR en S-BE, wordt gewoon niet beschreven en volledig gemist. Ben zeer benieuwd waar het eea terecht gaat komen vanavond.

EC00 blijft volharden over het SE, ook Harmonie00 is daar inmiddels aan toegevoegd. GFS, WRF en Hirlam zijn meer op C- en W-NL gericht.
Toch bekruipt mij het gevoel dat een wat meer zuidoostelijk pad, mede gezien het te verwachte initiatiegebied over NW-FR gecombineerd met de sterke oostelijke propagatie van grote complexen, langzaam waarschijnlijker wordt. Maar goed deze optie is gisteren al belicht in eerder berichtgeving. In dat opzicht ligt vrijwel alles nog open.
Veel F5'en vandaag  ;D.

Ik ben als de dood voor nacht-overlevende MCS'en. Vorig jaar heeft deze voor heel wat narigheid gezorgd in de zin van geen extreem weer. Nowcasten tot ik een ons weeg. Ik vermoed dat ik richting het westen van Luik ga rijden om van daaruit verder te nowcasten.

Powered by EzPortal