Onweerskansen 7, 8, 9 en 10 juni

Topic gezien door 258646 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 jun 2014 - 22:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Unknown-user1778

Help... hoe moet ik nou chasen met die hagelkansen  :o

Joep

GFS geeft meeste neerslag in westen, Harmonie ZO


Jmanig

Citaat van: dennis089 op ma 09 jun 2014 - 09:20
Help... hoe moet ik nou chasen met die hagelkansen  :o

Met deze hagelkaart zou ik dat niet doen als je niet een echte stormchase auto hebt.

Je eigen veiligheid gaat ten allertijde voorop!
<a href="http://www.hetweeractueel.nl/weer/enschede/actueel/" target="_blank">[img width=189 height=

Diem

@Rijnmond:
''Later vanmiddag neemt de kans op enkele buien toe en vanavond en vannacht kunnen de buien gepaard gaan met onweer.''

Anticlimax ten top :o

Ook Harmonie ziet er opeens een stuk minder goed uit voor het westen.
Wordt afwachten, ben heel benieuwd hoe het vandaag gaat verlopen.

Jan van Ooijen

Citaat van: SniperEye op ma 09 jun 2014 - 09:19
Ik ben er niet gerust op. Er is een dikke MCS zichtbaar in NW Frankrijk. Niet dat dat rotding dadelijk roet in het eten gaat gooien.

@Jan, Johann en/ of Marsel: wat is jullie visie hierop?

Ik maak me daar nog geen zorgen over, het is immers nog vroeg. Beter nu dan vanmiddag ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherman

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 09 jun 2014 - 09:22
Ik maak me daar nog geen zorgen over, het is immers nog vroeg. Beter nu dan vanmiddag ;)
Is het een voordeel zoals Reutel zegt dat het zorgt voor extra vocht in de atmosfeer ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Dennis

Genoeg nog te zien dacht ik zo  :D


Zierikzee

Onweersdagen 2014:4 dagen

Reutel

Citaat van: SniperEye op ma 09 jun 2014 - 09:19
Ik ben er niet gerust op. Er is een dikke MCS zichtbaar in NW Frankrijk. Niet dat dat rotding dadelijk roet in het eten gaat gooien.

@Jan, Johann en/ of Marsel: wat is jullie visie hierop?

Ja inderdaad, daar hadden wij het zaterdag al over. Maar heb je de Europese radar al bekeken? Dat ding heeft flink de vaart er in en loopt, as we speak, België binnen. Mijn vermoeden is dat hij aan het begin van de middag weer weg is hier in het zuiden waardoor we én veel vocht hebben, én de temps omhoog kan schieten. De dag duurt nog lang! Maar ik ben ook benieuwd naar de mening van de heren experts. :)

Borislav

Er zit nog grote onzekerheid bij de modellen laten we eerst maar even afwachten wie het bij het rechte einde gaat hebben.
Borislav Lekic

Joep

Citaat van: Dennis op ma 09 jun 2014 - 09:23
Genoeg nog te zien dacht ik zo  :D

Dennis heb je ook kaart van drie uur later?

Heb hem al :)

Reutel

Citaat van: dennis089 op ma 09 jun 2014 - 09:20
Help... hoe moet ik nou chasen met die hagelkansen  :o

Oud matras op je dak knopen?  ;D Kans op zware hagelschade is net zo groot als wanneer je je auto voor de deur laat staan. Lijkt me onmogelijk om te voorspellen waar die bui precies gaat vallen.

Lucifer

Hoe vroeger 'dat ding' doorheen het land trekt, hoe liever.  Zo te zien op de europese wolkenradars is hierna nog ruimschoots de tijd om voor een flinke opwarming te zorgen voor later op de dag het echte werk losbreekt!

Southman

I like extreme weather!

Zierikzee

Op het blog van weerplaza, staat beschreven dat de MSC voor het noodweer gaat zorgen.
Onweersdagen 2014:4 dagen

Reutel

Als de MCS actief en op koers blijft voorspel ik een mooie lichtshow op Pinkpop. Ramkoers: zuidoost.

Jan van Ooijen

Ook de SRH en de supercell parameter is indrukwekkend te noemen voor tweede deel van de avond

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Reutel

Citaat van: Zierikzee op ma 09 jun 2014 - 09:36
Op het blog van weerplaza, staat beschreven dat de MSC voor het noodweer gaat zorgen.

Geloof niet dat dat er staat ;) Het staat een beetje vreemd omschreven maar het is juist wat er achter het MCS gaat ontstaan wat voor het noodweer van vanavond moet gaan zorgen.

Zierikzee

Citaat van: Reutel op ma 09 jun 2014 - 09:41
Geloof niet dat dat er staat ;) Het staat een beetje vreemd omschreven maar het is juist wat er achter het MCS gaat ontstaan wat voor het noodweer van vanavond moet gaan zorgen.
http://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/Kans+op+noodweer/2000

Onweersdagen 2014:4 dagen

Joep

Live-blog: kans op noodweer

Geplaatst op 9 juni 2014 - 08:22 door Michiel Severin
   
Tweede pinksterdag begint zonnig, maar later vandaag is er kans op zeer zware buien.
Bart de Bruyn fotografeerde gisteravond deze fraaie, maar zware, onweersbui in Oost-Vlaanderen



09.20 uur

De buien in Noord-Frankrijk zijn herkenbaar aan de extra opbollingen in het wolkendek.Boven het noorden van Frankrijk bevinden zich al enkele onweersbuien. De bijbehorende hoge wolken bereiken inmiddels al Zuid-Nederland. Noorden en langs de oostgrens langst zonnig.

De onweersbuien trekken nu België in en bereiken tegen de middag Brabant en/of Limburg.

08.30 uur
Weerplaza waarschuwt voor mogelijk noodweer later vandaag. Nederland bevindt zich in zeer warme lucht waarin het vanmiddag 25 tot 30 graden wordt, in het zuidoosten mogelijk 33 graden als de zon daar flink blijft schijnen.

Vanuit het westen van Frankrijk nadert een buiencomplex dat in de loop van de middag en avond het zuiden van Nederland bereikt. De buien kunnen gepaard gaan met zwaar onweer, veel regen en grote hagelstenen. Ook zijn zware tot zeer zware windstoten mogelijk, oplopend tot 120 km/uur. Het noodweer trekt noordoostwaarts over het land en kan in enkele regio's tot overlast leiden.

Weerplaza benadrukt dat bovenstaande nog niet zeker is. Diverse weermodellen geven dit noodweer aan, maar om het ook daadwerkelijk te laten gebeuren, moet de atmosfeer wel voldoende onstabiel, warm en vochtig worden. Het kan dus meevallen, maar gezien de huidige berekeningen raadt Weerplaza aan om bij buitenactiviteiten de weerberichten vanmiddag en vanavond nauwgezet te volgen.

Michiel Severin, meteoroloog van Weerplaza: "Het is tweede pinksterdag, veel mensen zijn vrij en zullen er met dit zomerweer op uit trekken. De weersituatie kan later vandaag echter snel omslaan. Gisteren en eergisteren vielen er in Frankrijk en België hagelstenen tot 5 cm groot. Er zijn modellen die dat nu voor Nederland berekenen. Bij noodweer is altijd veel onzekerheid, het kan dus reuze meevallen, maar het is slim om alert te zijn en onze berichten in de gaten te houden."


Liveblog Weerplaza

Reutel je was me net voor :)

Powered by EzPortal