Onweerskansen 7, 8, 9 en 10 juni

Topic gezien door 258429 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 jun 2014 - 22:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jens

Citaat van: Sven op za 07 jun 2014 - 17:47
En de eerste buien zijn ontstaan op het KF
ben je zeker dat dit het koufront is,volgens mij is het op dat kleine convergentielijntje er voor uit
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Marsel

Citaat van: jens op za 07 jun 2014 - 17:49
ben je zeker dat dit het koufront is,volgens mij is het op dat kleine convergentielijntje er voor uit
Buitjes in NW-FR inderdaad op prefrontale conv. lijn inderdaad.
KF is net iets westelijker gepositioneerd maar agv KA over het KF heen (juist door de conv. lijn) nauwelijks meer zichtbaar, ook zeer lastig in de waarnemingen.

Neerslag signaal is in oa Hirlam en Harmonie redelijk terug te vinden. Beide modellen laten de activiteit op de conv. lijn over NL duidelijk minder actief worden met het verder NE verplaatsen van het systeem. Lijkt me een aannemelijk scenario mede gezien de timing.

Anderzijds blijven er wel iets sterkere signalen langs het KF aanwezig (de verwachte elevated buien) welke dan in de loop van de avond en nacht van SSW-NNE trekken. Eerst over W- en C-NL later wat restanten over C- en ESE-NL als het KF verder naar het oosten trekt.


jens

bedankt voor je uitleg marsel,maar ik heb nog een vraagje,is dit buitje volgens jou ook getriggerd vanaf de mid levels of is dit buitje vanaf de grond ontstaan
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Marsel

Citaat van: jens op za 07 jun 2014 - 18:12
bedankt voor je uitleg marsel,maar ik heb nog een vraagje,is dit buitje volgens jou ook getriggerd vanaf de mid levels of is dit buitje vanaf de grond ontstaan

Zeer waarschijnlijk is het in NW-FR met de relatief hoge T's aan de voorzijde van de conv.lijn tesamen met convergentie gelukt om de cap te liften, en dus kun je voor een deel van sb convectie spreken.
Met T=27/28C heb je rond 800-850hPa een inversie zitten (zie progtemps). Blijkbaar is het daar gelukt om net genoeg optilling te veroorzaken om die inversie 'af te koelen' en dus op te heffen.

Buien zouden overigens tot over WSW-BE moeten kunnen komen maar in de loop van de avond wel in activiteit af moeten nemen. Daarna kan het langs het KF nog tot een paar elevated onweders komen, zie eerdere berichten.

jeffrey83

En verwacht je dat dit buitje zeeland/nederland  gaat halen?

jens

bedankt voor je uitleg marsel,het is me nu duidelijk :)
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

TaL

Citaat van: Marsel op za 07 jun 2014 - 18:29
Zeer waarschijnlijk is het in NW-FR met de relatief hoge T's aan de voorzijde van de conv.lijn tesamen met convergentie gelukt om de cap te liften, en dus kun je voor een deel van sb convectie spreken.
Met T=27/28C heb je rond 800-850hPa een inversie zitten (zie progtemps). Blijkbaar is het daar gelukt om net genoeg optilling te veroorzaken om die inversie 'af te koelen' en dus op te heffen.

Het zijn best nog pittige exemplaren hoor, die wolken schieten de lucht in (visueel zichtbaar) met al enige pileusvorming, daar mijn gsm nog aan de oplader ligt kan ik nog geen foto's maken. En natuurlijk zijn de ouders weg met het fototoestel dat zo ook foto's maken geen mogelijkheid is, ik hou jullie op de hoogte :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

ron12

Webcam beeld (STILSTAAND) Ieper Belgie http://meteonews.nl/nl/Webcam/W9513/Ieper  ziet er goed uit
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

pietjelol

Behoorlijk zwaar buitje. Lightingmaps blijft maar doortikken

trudy


ron12

Hij groeit lekker http://www.sat24.com/de/nl  ;) er ontstaat ook een lijntje in het zuiden van Nederland,Eens kijken wat die gaat doen  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Citaat van: trudy op za 07 jun 2014 - 18:44
Wat is Elevated?

Buien op middelbaar niveau ;). Worden niet 'gevoed' vanaf de grond en kunnen dus ook 's nachts of na het invallen van de zeewind voorkomen.

Jan van Ooijen

Enorm veel ontladingen ineens in België



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

boxer

Trekt ie de Noordzee op of draait ie bij zometeen en gaat ie ons ook verblijden?

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op za 07 jun 2014 - 18:49
Enorm veel ontladingen ineens in België
Flinke jongen inderdaad. Dat is dan wel weer het aardige van deze bui(en): wanneer gevoed vanuit de onderste 1-2km kunnen ze mooi gebruik maken van de grove 40kts diepe schering én 150-200 0-3km SRH. Kan een gevaarlijke zijn dit....

ChielDeventer

Bliksemactiviteit echt belachelijk hoog daar in België!

ron12

Citaat van: ChielDeventer op za 07 jun 2014 - 18:54
Bliksemactiviteit echt belachelijk hoog daar in België!
al over de duizend in korte tijd
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Maickel Geurts

Mogelijk met SC capaciteiten want onze belgische collegas hebben al een wallcloud

BRON: @CHASE2BE

jorentje1997

Oostende hoort gerommel terwijl de de wolken toestromen. Afwachten maar.

ron12

1400 bliksems in een half uur daar, 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal