Onweerskansen 7, 8, 9 en 10 juni

Topic gezien door 258395 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 jun 2014 - 22:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TaL

ZATERDAG 7 JUNI 2014

++ ER IS EEN WAARSCHUWING VAN KRACHT  VOOR ONWEER ++

Aan de voorzijde van een depressie ten SW van Ierland wordt tropische lucht naar onze streken gestuurd. In de hoogte (500hPa) hebben we te maken met een opbouwende rug over Centraal-Europa en een quasi stationaire trog/ULL ten westen van het continent. Tussen beide staat er een sterke zuidwestelijke hoogtestroming vanuit het Iberisch plateau waardoor we deze configuratie kunnen bestempelen als een Spanisch Plume. De hoogtepeiling van Trappes (00z) laat trouwens een mooie Elevated Mixed Layer (EML) zien.

Aan de grond is sprake van een golvend front over het westen van FR met daarvoor vorming van conv.lines, thermische vores en thermische depressies. Zo'n vore trekt vanavond over het westen van de regio en wordt vannacht gevolgd door het KF. Morgen keert het KF inactief terug westwaarts en zodoende komende maandag opnieuw terecht aan de warme kant van de storing. Onder impuls van de het ULL ontwikkelt zich een nieuwe golf op het front net ten zuidwesten van de Benelux. Bovendien trekt prefrontaal een (deels thermisch) lagedrukgebied vanuit SW-FR richting onze streken. Dit lagedrukgebied bereikt ons maandagavond waarna het front zelf definitief doortrekt ergens dinsdagochtend.

Het spreekt voor zich dat met zo'n configuratie, weinig detail te geven is want kleine convergentiezones en ook de hoeveelheid CIN is met zo'n kaarten moeilijk in te schatten. Maar niettemin geef in hier het meest waarschijnlijke scenario, ondersteund door de meerderheid van de modellen.

Deze namiddag blijft het westen van BE gevoelig voor middelhoge wolkenvelden met eventueel enkele buien die vanuit FR tot daar doordringen. Later is een onweer mogelijk en gezien er toch enige shear staat moet rekening gehouden worden met lokaal een iets heviger exemplaar. Ook hagel rond 3cm en gusts rond 80 km/h zijn mogelijk. Ik denk niet en verspreid onweer. Er moet een link gezocht worden met de thermische vore welke in dat gebied opduikt en voor de triggering kan zorgen.

Vannacht lijkt het rustiger te worden maar het front komt dus boven onze streken te liggen. Vanuit C-FR suggereren de modellen een nieuwe impuls van buien, waarschijnlijk grotendeels uitgestorven onweersbuien. Ik vermoed dat dit weinig zal voorstellen al en de neerslag is mid-level. Niettegenstaande is er steeds sprake van een belangrijke onstabiliteit (MU-CAPE) op mid-level dus één of meerdere embedded onweders sluit ik niet uit. Deze zouden vooral voor het centrum en oosten van BE en NL trekken.

Morgen zondag trekt het front geleidelijk als warmfront noordwestwaarts en aan de warme kant geven de modellen nog steeds spectaculaire latente onstabiliteit (CAPE vlot boven 2000 J/kg). Echter lijken de modellen maar weinig onder de indruk te zijn, dit kan mogelijks te maken hebben met een tijdelijk kleinere invloed van het ULL en de drukstijgingen over onze streken. Ik durf echter geen onweer uit te sluiten in deze warme luchtmassa en dit kan een lokaal vrij hevig onweer zijn gezien de (storm relatieve) SRH/shear.

Daarna moeten we rekening houden met de ontwikkelingen van de eerder genoemde frontale golf en prefrontale thermische depressie. Het lijkt er op dat in de theta-w tong van zo'n 60°, onweercomplexen tot ontwikkeling gaan komen over W-FR. Deze zouden dan 's avonds de Benelux bereiken en deze kunnen hevig zijn al is het nog ver om daar uitsluitsel over te geven. Zeker omdat bijv. ECMWF reeds in de namiddag een onweercomplex laat doorkomen. Timing is cruciaal in zo'n situaties.

http://severeweatheroutlook.blogspot.be/
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

LeMisérable

Ontstaan nu al een aantal buitjes, zit nog geen onweer in, maar alvast wel een oppepper voor vanavond... als het ploft, ploft het goed :P
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Marsel

Citaat van: LeMisérable op za 07 jun 2014 - 11:53
Ontstaan nu al een aantal buitjes, zit nog geen onweer in, maar alvast wel een oppepper voor vanavond... als het ploft, ploft het goed :P
Typische midlevel onstabiliteit in EML. Foto's van de buitjes laten de klassieke hoge basis zien met soms golvende structuren. Ook hier in R'dam zojuist richting het SW de eerste Ac Castellanus en -floccus.

LeMisérable

Citaat van: Marsel op za 07 jun 2014 - 11:58
Typische midlevel onstabiliteit in EML. Foto's van de buitjes laten de klassieke hoge basis zien met soms golvende structuren. Ook hier in R'dam zojuist richting het SW de eerste Ac Castellanus en -floccus.

Haha, met alle respect, maar het is nu net alsof je Arabisch tegen me praat. Ik moet me toch ff wat meer inlezen over structuren and the like...
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Sven

Leuk dat er weer geen 1 model is welke de neerslag welke nu plaatvind in zeeland had verwacht :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Joep

Wordt hier meer en meer bewolkter, vind het ook aardig benauwd en nu al buien in Zeeland.
Ben benieuwd vanmiddag vanavond :)

Deze luchten momenteel boven Londen, daar zitten nu pittige buien.

foto via twitter mps helicopters

Zierikzee

Vrees dat de buiten weer roet in het eten gooien voor vanavond.
Gebeurde vorige jaar ook een aantal keer
Onweersdagen 2014:4 dagen

Snowfreak

even een vraagje: zit er nog van die sahara zand in de atmosfeer?

Jeroen22

volgens de berichten op de radio gisteren wel. Het zou zomaar weer kunnen dat begin van de nieuwe week weer een rij voor de wasstraten staan.

Weatherman

Het is goed benauwd buiten pfff
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Aan het einde van de middag en in de avond kans op een onweersbui bij de vore. Thermische convectie vanaf de grond is op basis van de temps vrijwel uitgesloten, hiervoor is een convectietemperatuur van zo'n 32 graden nodig; dit lijkt niet haalbaar. Alleen aan de rand van de vore suggereren de progtemps dat het wel vanaf de grond lukt. Capewaardes liggen tussen de 1000 en 2000 J/Kg, over het uiterste zuiden nog wat hoger voor later vanmiddag, vanavond en vannacht. De CIN waardes in de vore zijn het laagst, dat is het gebied waar de buien zouden moeten ontstaan. De windschering daarbij 25-30 kt. Convectiemodus multicel, lijnvorming in de vore mogelijk. Beeld in Kouw en Index is vrij grillig, hoogste kansen hierin voor het westen, Harmonie geeft de meeste ontladingen juist in het oosten (maar is te warm). Voor vannacht en morgenochtend een embedded CB mogelijk in de frontale zone. Morgenmiddag cumuli, buien vanaf de grond lukt niet op basis van de progtemps, hoewel het voor het zuidoosten maar net niet is.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dexkter

GEZOCHT chasepartner(s) pinkerdagen

Het lijkt me leuk om samen met iemand te chase komende dagen en deze passie te delen.
Op mn zelf probeer ik zoveel mogelijk te chasen. Maar vanwege de logistieke problemen is dit erg lastig af en toe.
Tevens is het hierdoor mogelijk om het gebied uit te breiden.
Ik woon in regio dordrecht
Stuur effe een persoonlijk berichtje als het je leuk lijkt.

Jeroen22

In nieuwegein is het nu 1,5 uur bewolkt en wordt het sinds 10 minuten erg broeierig. Wind begint ook steeds harder te worden.

ron12

Citaat van: Snowfreak op za 07 jun 2014 - 12:34
even een vraagje: zit er nog van die sahara zand in de atmosfeer?
ja
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

PatrickM

KNMI code geel nu voor heel NL.

Tam

en de 30 is behaald in Limburg.

PatrickM

Flinke regenbui, voorlopig nog geen zon.

Danny

Hoge onweerskansen in EC run van 00z voor vandaag en maandag.

Ramon Oost

Citaat van: Danny op za 07 jun 2014 - 14:23
Hoge onweerskansen in EC run van 00z voor vandaag en maandag.

Even voor de duidelijkheid, deze grafiek geeft niet de kans op onweer aan maar enkel de kans op een bepaalde hoeveelheid cape. Zoals je weet staat veel cape niet altijd garant voor onweer. ;)

Serge

Amersfoort wil vandaag graag onweervrij blijven,.. der zijn veel festivals aan de gang... Maandag daarin tegen mag wat mij betreft de pleuris uitbreken
Waar is mijn cape

Powered by EzPortal