Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 295404 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bacci

Citaat van: gilleeesss op wo 22 jan 2014 - 17:52
lange termijn is al een dikke maand leuk...

Ja ik weet het, maar GFS laat steeds sneeuw zien (al 4e keer op een rij) voor volgende week woensdag (waar precies en de hoeveelheid verschilt natuurlijk steeds), maar het laat wel zien dat er nog kansen genoeg zijn.

winter

Citaat van: Bacci op wo 22 jan 2014 - 17:49
Ach vorige run was min of meer hetzelfde, het blijft GFS en de oper, op lange termijn daarentegen wel leuk.
op lange termijn daarentegen wel leuk.
Hoe vaak is dit nu al gebeurt. Eerst zou het afgelopen dinsdag sneeuwen toen dond, nu vrijdag. Maar ja de kans lijkt nihil en zaterdag/ zondag stond er ook heel mooi in maar ja WORDT HEM NIET DIT JAAR. Beter negatief denken want als het dan sneeuwt dan is dat veel leuker dan positief en helemaal niks.

Remy

Ik moest even zoeken waar ik dit stukje gelezen had: 12.30 uur : Een waarnemer in Amsterdam doet verslag van de frontpassage; hij ziet dan de windwijzer op het CS westzuidwest aanwijzen. Aan de overkant van het IJ ziet hij aan de vlaggen, dat de wind daar om is naar oostnoordoost! Om 12.41 uur ziet hij de windvaan nog steeds op wzw staan, maar een ogenblik later op ono. Op hetzelfde moment wijst de haan op de Nieuwe Kerk, 500 meter zuidelijker nog steeds wzw. Dergelijke verschillen worden ook op Schiphol gezien, aan de uiteinden van een startbaan.

Echt zeer scherp extreme omslag in minder dan geen tijd.
Hier terug gevonden:
http://www.schaats-en-skate.nl/cees/1979.htm

Dat maar dan stil gezet in tijd is wat hier zich momenteel afspeelt als je veel drinkbakken en dieren hebt.
Doe dan dus een of ander maar doe iets!
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

winter

Citaat van: Remy op wo 22 jan 2014 - 18:19
prachtig verhaal

Had zoiets ook al een keer gelezen prachtig verhaal natuurlijk NO van het land meteen -5 en ZW van het land +13 graden ofzo maar toch won de vorst stap voor stap met veel cm's aan ijzel.
Maar hoe groot is die kans? Heb er een hard hoofd in. Hopelijk kan ECMWF die verzachten  :P

Remy

Citaat van: winter op wo 22 jan 2014 - 18:47
Had zoiets ook al een keer gelezen prachtig verhaal natuurlijk NO van het land meteen -5 en ZW van het land +13 graden ofzo maar toch won de vorst stap voor stap met veel cm's aan ijzel.
Maar hoe groot is die kans? Heb er een hard hoofd in. Hopelijk kan ECMWF die verzachten  :P
Het is per situatie anders,maar hier vijftig kilometer verderop in Duitsland was het gisteren compleet wit... dit is dus wel een rand situatie als je waterleidingen hebt :)
En momenteel -0.2 hier op de teller. Gelukkig weinig wind dus geen vrieskracht. Als er geen wind is duurt het best nog lang voor water in een leiding bevriest,de koppeling met de lucht is dan erg laag.
Hopelijk blijft dat of wordt het warme wind straks.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

winter

ALS WE harmonie mogen geloven wordt het extreem spannend voor ZUID-NEDERLAND.

bliksems

Citaat van: winter op wo 22 jan 2014 - 19:19
ALS WE harmonie mogen geloven wordt het extreem spannend voor ZUID-NEDERLAND.
doodziek van die kaart.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Schaatsliefhebber

Is de EC12 trouwens slechter of beter geworden voor de korte en lange termijn?

Ramon Oost

Citaat van: Schaatsliefhebber op wo 22 jan 2014 - 19:40
Is de EC12 trouwens slechter of beter geworden voor de korte en lange termijn?

Animatie van ECMWF12 komt eraan. ;)

gilleeesss

Citaat van: Schaatsliefhebber op wo 22 jan 2014 - 19:40
Is de EC12 trouwens slechter of beter geworden voor de korte en lange termijn?

denk voor zondag/maandag redelijk goe, laagje trekt over noord fr?

Weerfreak 1337

De winter is verdwenen in ECMWF 12z op de MT en LT ;)
Sterker nog, dikke hervatting westdrift.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

mauriceb

Is er al een HIRLAM animatie voor morgen? ook voor de koers van het laag, HIRLAM voor de KT vind ik veel nauwkeuriger.

Ramon Oost

Ook het ECMWF laat net als GFS nauwelijks sneeuw voor zaterdag. Net zoals bij het GFS alleen in de ochtend op nadering van het warmtefront. Het lagedrukgebied trekt volgens de hoofdberekening met de kern over Flevoland en heeft alleen het uiterste noordoosten van het land kans op wat sneeuw.

Nog geen 24 uur later berekend het ECMWF een andere depressie die volgens deze berekening veel sneeuw geeft over een groot deel van Nederland op zondagavond. Dit gaf ECMWF vanochtend ook aan. Aangezien GFS dit (nog) niet laat zien moeten we er nog maar niet te veel op rekenen...

Hieronder de animatie van ECMWF12.

ECMWF12

Bacci

Citaat van: Weerfreak op wo 22 jan 2014 - 19:52
De winter is verdwenen in ECMWF 12z op de MT en LT ;)
Sterker nog, dikke hervatting westdrift.

Ja, dit is zeker een warme uitbijter, althans dat mag ik hopen.

Remy

Het beste weerbericht zit onder de F5 :D
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Weerfreak 1337

Citaat van: Bacci op wo 22 jan 2014 - 19:56
Ja, dit is zeker een warme uitbijter, althans dat mag ik hopen.

Ik ga het me steeds meer afvragen Bacci. Het lijkt erop dat deze winter zijn naam niet kan aandoen.
Ik weet dat we februari nog hebben, maar ik vraag mij af of een nieuwe westcirculatie weer snel kan verzwakken. Aangezien ze deze winter zeer sterk van aard zijn. Bovendien word er vanuit Canada en de USA weer zeer koude lucht de oceaan opgeblazen.
Daarom zie ik(wel nog even de pluim afwachten natuurlijk) een hervatting van opnieuw sterke westenwinden, maar met een iets koelere vorm dan zijn voorganger. Ik denk dat de straalstroom dit keer net iets zuidelijker komt te liggen waardoor wij vaker met wat winterse buien te maken zullen krijgen. Bovendien versterkt het Scandihoog zich, maar trekt meer en meer oostelijker en later zuidelijker Rusland in. Niet gunstig dus.
Al met al, wat ik hierboven zeg gaat eigenlijk steeds meer die kant op. We moeten natuurlijk nog even de pluim afwachten, maar ik zie het voor een echte winterperiode zeer zuur in. Neemt niet weg dat de kans er natuurlijk nog steeds bestaat. Ik kan het net zo goed fout hebben, zoals zoveel keren deze winter.
Misschien als ik nu een zacht weertype verwacht dat het wel ineens omslaat? Wie weet, we wachten af.
Eigenlijk, als het telkens op het laatst weggepoetst word, dan mag het van mij gauw lente/zomer worden met de eerste onweersbuien. Dit saaie weer ben ik meer dan beu. Niks interessants geweest in de winter tot nu toe, het word of tijd voor een fikse periode van vorst en sneeuw, of gewoon lente/zomer en dik onweer.

Ik zal veel berichten naar me kop krijgen: ja maar we hebben februari en maart ook nog! Tuurlijk, maart is geen warme maand, maar weet wel dat een dik pak sneeuw en matige tot strenge vorst zeer zeldzaam zijn in maart. Wat februari betreft, in die maand kan het natuurlijk nog dik winteren.

Groeten uit een nat westen, Weerfreak :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Remy

Citaat van: Weerfreak op wo 22 jan 2014 - 20:08
Ik ga het me steeds meer afvragen Bacci.
Ik ook! Want hier wordt ik moe van! Doe es wat schuiven! dan weet ik waar ik aan toe ben.

#duurt lang.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Kermisspin

Of...het gaat echt niet meer lukken of......er staat ons een onverwachte verassing te wachten. Kan niet anders.

Dit duurt nu al zo lang en telkens word het weer uitgesteld. Het is idd. wel een beetje frustrerend zo  ;D
Hoop niet dat uitstel....afstel wordt  :P
Volvo for life!

Weerfreak 1337

Citaat van: Kermisspin op wo 22 jan 2014 - 20:20
Of...het gaat echt niet meer lukken of......er staat ons een onverwachte verassing te wachten. Kan niet anders.

Dit duurt nu al zo lang en telkens word het weer uitgesteld. Het is idd. wel een beetje frustrerend zo  ;D
Hoop niet dat uitstel....afstel wordt  :P

Dat afstel is er al, we kunnen enkelt nog hopen op een verrassing ;)  :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal