Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 295740 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

gilleeesss

Citaat van: TaL op ma 20 jan 2014 - 20:20
Laagje zo houden, als ik in de Ardennen zit, zit ik op de eerste rang  ;D  8)

tjah hier komt het toch niet (int westen) dus.. pff zever altijd

TaL

Citaat van: grizzrh op ma 20 jan 2014 - 20:21
Kom je nog wel weg uit de ardennen is de vraag :P Veel plezier in ieder geval!! Zal een leuke dag gaan worden als er een grote hoeveelheid gaat vallen

Helaas is het nog niet zeker ;) Ik blijf aandringen haha, zou wel mooi zijn als het een eendagsvlieg is daar, dat ik die juist meepik  ;D

Citaat van: gilleeesss op ma 20 jan 2014 - 20:24
tjah hier komt het toch niet (int westen) dus.. pff zever altijd

Daarom zoek ik de sneeuw op, aangezien die toch niet naar mij wilt komen :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

winter

GFS niet slecht alleen een grote spreiding! Maar wel iets minder vooral aankomend weekend, maar we zullen zien wat ECMWF brengt en we hebben UKMO en JMA.

Bacci

Ja, oper geeft wel sneeuw maar de temperaturen daarbij wordt je niet vrolijk van , maar vast weer een warme uitbijter. Daarnaast als EC oper al sneeuw geeft en aan de warme kant is, spannend straks hoe de pluim eruit ziet.

Energizer85

Citaat van: Bacci op ma 20 jan 2014 - 20:28
Ja, oper geeft wel sneeuw maar de temperaturen daarbij wordt je niet vrolijk van , maar vast weer een warme uitbijter.

Jep uitbijter...

Joep

Citaat van: Bacci op ma 20 jan 2014 - 20:28
Ja, oper geeft wel sneeuw maar de temperaturen daarbij wordt je niet vrolijk van , maar vast weer een warme uitbijter. Daarnaast als EC oper al sneeuw geeft en aan de warme kant is, spannend straks hoe de pluim eruit ziet.

Bron Jan Visser

Commentaar maandag 20 januari, 20 uur: ECMWF (operationele uitvoer) blijft wispelturig voor wat betreft het wel of niet doorgaan van een 'miniwintertje' rond vrijdag de 24ste. Voor wat betreft de periode daarna is het model redelijk in lijn met de vorige runs.


bliksems

dus we krijgen maximaal alleen maar een miniwintertje?
nou,dat is ook niet de moeite waard.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

gilleeesss


Joep

De periode van totale onvoorspelbaarheid lijkt aangebroken........

»Want de 1e dag van deze kou(dere) periode leverde weer het nodige aan onverwachte op.
De maxima die voorzien waren gingen uit van 2-3 graden boven nul in het noordoosten. Vanmorgen meldde Nieuw Beertha nog +1.5 Cmaar dit daalde in de loop van de dag gestaag naar de Tact van +0.2 C. De koudere lucht is er toch eerder en forser ingekomen dan eerder ingeschat. Dat blijkt ook uit de maxima in het noorden van Duitsland, daar voorzag DWD gisteren nog -1/+3 C voor het noorden en noordoosten, bijna algemeen bleven echter in dit gebied vandaag de maxima onder het vriespunt. Ook actueel worden minima tot -4 C voorzien, maar op dit moment vriest het lokaal al meer dan 4 C.
Kortom, de winter is er toch -deels- ingekomen, en vanaf nu wordt het meer nowcasten dan voorspellen bij wijze van spreken.
We moeten ook wel, de Uitvoer wisselt per run. Als voorbeeld het ens van GFS 12z, die voor komend weekend of vorst tot -10 of maxima tot +10 voorzien, een tussenweg ontbreekt in dit ens.

Ik hou nog steeds vast aan hetgeen ik al eerder berichtte: heel geleidelijk gaan we steeds meer de winter in, zonder dat we het merken als het ware.
Onderstaand een schets van de EC oper 12z voor de komende 10-daagse, met hierin de bekende druksystemen die het spel gaan bepalen, de strijd die er periodiek plaats gaat vinden, maar bovenal de trend dat de kaarten er steeds indrukwekkender uit gaan zien: vernoordelijkt Azorenhoog, afzakkend Poolhoog, krachtig Scandi hoog, zuidelijke straalstroom.

De winter van de twee gezichten........

Johan de wildt

Energizer85

Citaat van: bliksems op ma 20 jan 2014 - 20:41
dus we krijgen maximaal alleen maar een miniwintertje?
nou,dat is ook niet de moeite waard.

Visser kijk alleen naar de Operationele run. Er zijn zoveel mogelijkheden en de spreiding is enorm. Dus gewoon nocasten de komende dagen. Wsl zijn de kaarten morgen weer heel anders geschut. Ben wel benieuwd naar de pluim..

Marcellang

Het blijft dus spannend wat er de aankomende dagen gaat gebeuren  8)
Maar hier meld ik toch iets leuks met een temperatuur van +0.2 graden en hele lichte motregen begint het dak van mijn auto op te vriezen :D
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Joep


Sneeuwbuitjes in NO

http://www.buienradar.nl/sneeuwradar


?@P2000Groningen
WAARSCHUWING
Op diverse plaatsen in de provincie Groningen zijn de wegen erg glad hou hier rekening mee pic.twitter.com/qhpgTSgCpc


Joep

Zaterdag sneeuwkansen (opgegeven in %)



Joep


winter

Ik weet niet wat ik moet denken van de pluim nog steeds spannend maar ja dat is het nu al 3 weken alleen maar uitstel. Want eerst zou het morgen sneeuwen en dan donderdag en nu weer zaterdag.
Wat zal het nu weer worden volgende week donderdag? Het is wel constant enorm spannend maar we hebben nog geen een keer plezier gehad waarom niet gewoon 30 cm sneeuw zaterdag en dan koud toch februari dan zijn wij blij.  :'(

Energizer85

Citaat van: Joep op ma 20 jan 2014 - 21:35
Pluim

Zaterdag sneeuwkansen!

Wat ik ook mooi vind, is dat een echte opwarming er niet meer in zit volgens de pluim, voorlopig vuil 'winters' weer op t randje, naar een echte winter

Ijsbloem

Jan Visser zit borduurt gewoon verder op wat er al meerdere dagen op kaarten te zien is.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Bacci

Donderdag wordt nu ook neerslag berekend, misschien dan al sneeuwkansen?

gilleeesss

Citaat van: Bacci op ma 20 jan 2014 - 21:46
Donderdag wordt nu ook neerslag berekend, misschien dan al sneeuwkansen?

voor noordoost waarschijnlijk wel

Marsel

Citaat van: Ijsbloem op ma 20 jan 2014 - 21:44
Jan Visser zit borduurt gewoon verder op wat er al meerdere dagen op kaarten te zien is.

Begrijpelijk ook. Immers, zoals eerder aangegeven is er voor het grootste gedeelte van de Benelux, op het ONO na, nooit een significant grote kans serieus winterweer geweest. Laten we het zo stellen; de zachte oplossingen zijn tot op heden in de meerderheid gebleven.
Gezien de gigantische onzekerheid  van de laatste dagen kon/kan het dubbeltje nog steeds beide kanten opvallen.
Ook in het voordeel van de zachte lucht dus.
Ik hoorde vanavond een mooie term: een grijs, saai en kil compromis tussen koud en zacht is wat ons deel is in het niemandsland.
ONO-NL blijvend het koudst met daar, de laatste pluimen in ogenschouw nemend, vrij grote kans op koud winterweer.
Elders vind ik de pluimen niet overtuigend.

Maarja....onzekerheid troef in een dergelijke overgangszone. Even wat langer afwachten nog. Maar dat de buit (op het ONO na) nog niet binnen is mag duidelijk zijn.

Powered by EzPortal