Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 296426 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Joep

Commentaar donderdag 16 januari, 21 uur: De tiendaagse van het ECMWF laat zien dat aanstaande maandag de maxima relatief laag zijn. Aan het einde van de run is eveneens een dalende zichtbaar.

Jan Visser

ThaGhostNL

Discussies over het wel of niet naderen van het winterweer kunnen jullie ook voeren op onze chat http://chat.topshelfmeteo.nl
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Bacci

Pluim oper is niet slecht (3-6 graden vanaf maandag), meer van hetzelfde eigenlijk, ik denk dat de gemiddelde ook nog een tijdje rond de 5 graden zal schommelen, maar wie weet!

Jan van Ooijen

Citaat van: Bacci op do 16 jan 2014 - 21:15
Pluim oper is niet slecht (3-6 graden vanaf maandag), meer van hetzelfde eigenlijk, ik denk dat de gemiddelde ook nog een tijdje rond de 5 graden zal schommelen, maar wie weet!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Bacci

Oh oh gemiddelde toch iets kouder, wordt spannend  ;D

Joep

Op en neer gaan de ensembles de laatste runs, met variatie in gemiddelde waarden tussen iets te koud en vrij koud, zonder echt koude/winterse waarden.
Op en neer gaat dus de strijd tussen hogedruk ten noordoosten met pretentie tot blokkadevorming en opstomende westelijke lagedruk ten westen die de zonaliteit er weer vol in wil brengen voor onze omgeving.

Misschien is dit op en neer wel een symbool van een strijd tussen een al een tijd heersende en ook historisch krachtige zonaliteit en een aanstaande -flinke- omstelling van de weerkaarten.
Misschien is dit op en neer ook wel een voorbode van een winter die zal bestaan uit een historisch zachte 1e deel en een, laten we het voorzichtig stellen, flink kouder 2e deel.

Ec oper 12z, van de 10-daagse met hierin duidelijke (op en neer) fasen, met als uiteindelijk resultaat dat het er steeds rooskleuriger begint uit te zien, zowel qua patroon als ook de thermische verhoudingen aan de bodem.

Langzaam maar zeker de winter in?..........

Ronald de Wildt


Joep


Bacci

Gemiddelde toch 1 graad kouder is een mooi begin, hopelijk zet het voort.

mbouman

citaat pagina 8:
http://forum.topshelfmeteo.nl/index.php/topic,4784.msg74782.html#msg74782
http://forum.topshelfmeteo.nl/index.php/topic,4784.msg74925.html#msg74925


Zoals ik het zelf al dacht, wil niet de popie joopie uithangen, maar krijg wel gelijk!  ;)
Ja mensen, op één of andere manier wil het niet lukken om plaatjes te uppen, waarom ??? geen flauw idee... op een ander forum lukt het mij ook al niet, denk dat er iets mis is met de pc, loopt ook af en toe spontaan vast na nieuwe installatie... maar goed dat was offtopic info, zoals ik de patronen kaartjes bekijk ga ik er toch vanuit dat wat ik op pagina 8, en 14 aangaf... de winter komt eraan!!! als het mij lukt om onderbouwende plaatjes te uppen doe ik het graag.... gaat goed komen... wil mijn verzamelde info toch delen hier op het forum, dus ben er mee bezig, morgen kom ik hierop terug met toonaangevend beeld materiaal... Voor alle duidelijkheid... ik ben geen weerprofeet of wat je het ook noemen wilt, ik ben geen expert op weer gebied, dus Johann en Jan daar kan ik alleen maar van leren.... ik heb mezelf wel enorm verdiept in de materie, en een ieder is vrij om te spreken, vandaar nog even deze reactie. Hoop dat het gewaardeerd wordt anders hou ik gewoon mijn mond dicht, zonder mensen te laten denken dat ik het beter weet dan een ander hier.... nee absoluut niet waar, maar met een beetje kijk op de kaarten zie je een flinke verandering in de patronen en druksystemen, en ik ga er ook vanuit dat het dit maal wel gaat lukken om de lenteachtige weersomstandigheden van dit moment nu de nek om te draaien en over te stappen naar een flink koudere oplossing.....  ;)

gilleeesss

eindelijk eens een winterpluim voor in de benelux :) benieuwd of er sneeuwopties bij te pas komen :)

Bacci

Ook 15 daagse iets kouder, maandag/dinsdag sneeuwkansjes? Als ik voor de gein kijk naar lange termijn (volgend weekend) dan zie ik toch veel neerslagkansen met bijhorende temperaturen kan dit interessant worden.

Weerfreak 1337

Dat zijn wel heel veel sneeuwkansen. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op do 16 jan 2014 - 22:10
Dat zijn wel heel veel sneeuwkansen. :)
Sneeuw als surrogaat voor onweer, ik zeg doen  :D.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op do 16 jan 2014 - 22:19
Sneeuw als surrogaat voor onweer, ik zeg doen  :D.

Haha, mee eens! Even wat interessants na al die regen en wind. :D
Nee zonder gekheid, 2014 mag nu wel eens even flink van zijn onweersachtige kant laten zien :) Wat jij? :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

gilleeesss

Citaat van: Weerfreak op do 16 jan 2014 - 22:21
Haha, mee eens! Even wat interessants na al die regen en wind. :D
Nee zonder gekheid, 2014 mag nu wel eens even flink van zijn onweersachtige kant laten zien :) Wat jij? :P

Ik denk dat we nu ind e winter zijn :) en 2014 al eens onweer heeft gehad :) xD

Joep

Citaat van: Weerfreak op do 16 jan 2014 - 22:21
Haha, mee eens! Even wat interessants na al die regen en wind. :D
Nee zonder gekheid, 2014 mag nu wel eens even flink van zijn onweersachtige kant laten zien :) Wat jij? :P
Maar geen onweer in de winter want dat is een slecht teken voor winter weer :)

Weerfreak 1337

Waar denken jullie dat ik het over heb? Niet over nu, maar over het onweersseizoen :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Serge

De windkaart (pluim) ziet er ook mooi uit, na maandag weten de berekeningen het gewoon niet meer lol
Waar is mijn cape

DSDLimburg

seizoen 2018/2019

Bacci

Citaat van: Serge op do 16 jan 2014 - 22:43
De windkaart (pluim) ziet er ook mooi uit, na dinsdag weten de berekeningen het gewoon niet meer lol

Zelfs op maandag en dinsdag is er nog een grote spreiding. Dinsdag zelfs al leden die onder nul gaan.

Powered by EzPortal