Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 15

Topic gezien door 215690 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 06 mrt 2013 - 09:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joep

.... as zaterdag toch kans op serieuzere sneeuw??

Joep

Subliem mooie foto maakte Arjan Kuiten uit Zoetermeer vanavond van de skyline van Den Haag met de maan er boven

Aern

Citaat van: Edwin op di 12 mrt 2013 - 21:39
Om moe van te worden.....


Heerlijk,
Volgens die pluim wil de global warming nog niet echt doorzetten..  ;)
Ik ga voor een witte Pasen das een stuk makkelijker eieren verstoppen.
En zal even een stukje rijmen voor de lente en zomer liefhebbers..

In 1947 hadden we in Maart ook veel kou en sneeuw,
die zomer werd de zomer van de eeuw.  :P

Blizzard

Wat een weertijden. Al enige jaren verbaas ik mij over de weerrecords die we met gemak scoren op allerlei vlak. En dit proces lijkt zich zó te versnellen dat er eigenlijk mi tegenwoordig geen enkele maat meer is.

Kijk nou alleen al eens naar dit jaar. Dat begon met een 1e decade van januari die samen met de laatste decade december tot de zachtste sinds meting genoemd mag worden. Daarna een vorstperiode die an sich wel niet tot records leidde, maar in totaal wel een zeer indrukwekkende was.

Februari was in geheel te koud, zonder op zich extreem te zijn vwb kou maar de eerste dagen van de maand zaten qua gemiddelde temp wel in de buurt van de zachtste ooit.

En deze maand startte ook met enige dagen waarin de gem dagtemperatuur weer in de buurt kwam van de geldende records sinds 1901, met vorige week dinsdag/woensdag diverse dagrecords.
En toen kwam de kou weer, en wel op zeer indrukwekkende wijze ingeluid, namelijk met opnieuw een record op zaterdag/zondag waar stations met 24 uur neerslag kwamen.

En de huidige kou is meer dan indrukwekkend te noemen. Met 7 graden vorst afgelopen nacht in het noordoosten, met overdag opnieuw in flinke delen van het land een ijsdag en bovendien regionaal in het zuiden weer eens een 10-20 cm sneeuwdek.

Actueel, 1930 uur, vriest het in Deelen al ruim 5 graden, landelijk komt het komende nacht uitgebreid tot matige vorst, in gebieden met een sneeuwdek zelfs strenge vorst, tot –ruim- onder de minus 10 C. 
En hoewel de scherpste kantjes van de kou er uit zullen gaan, blijft het voorlopig alleen maar veel te koud voor de tijd van het jaar.
Schets van de komende 10-daagse valt uiteen in de volgende kaarten.

Kaart 1 geeft de situatie t/m komende vrijdag: in een vrij vlakke drukverdeling boven ons gebied met aanwezigheid van koude bovenluchten blijft de dagelijkse kans op winterse buien, met lichte tot matige vorst in de nacht en ochtend en overdag 1-5 C.

Tweede kaart laat de toenemende wisselvalligheid tijdens en na komend weekend zien, als lagedruk ten westen langs zuidwaarts trekt.
Geeft bij ons een kans op regen en sneeuw, vooral in het noorden en oosten en aanhoudend koud weer. Want hoewel de bovenluchten tijdelijk wat opwarmen blijft de aanvoer aan de bodem uit continentale O/Z richtingen en daar is Europa veranderd in een Pool. De kans op vorst in de nacht en ochtend houdt aan en overdag zo in de orde 2-8 C.

Derde kaart laat de aanhoudende koude wisselvalligheid tegen en vanaf midden volgende zien. Lagedruk probeert vanuit het zuiden via ons gebied verder noordwaarts te trekken maar wordt tegengehouden door enorme drukstijgingen ten noordoosten.  Omdat wij aan de koude kant van het polaire front blijven, met weer afkoelende bovenluchten tot gevolg, houdt de kans op winterse neerslag aan met weinig verandering in temp.

Laatste kaart laat zien dat tegen eind volgende week het er op lijkt dat hogedruk gaat zegevieren, en lagedruk zich verder westwaarts op de Atl. Oceaan gaat vestigen. In een aanvoer die dan weer N/O gaat worden stoomt dan opnieuw koude continentaal polair/arctische lucht in een gaan de temp opnieuw verder omlaag.

Waar, en ook wanneer, gaat dit eindigen?

Mvg, Ronald.

martijn

Citaat van: jorentje1997 op di 12 mrt 2013 - 21:46
Ik ben blij dat jij dezelfde mening deelt met mij. Als mensen nu eens 2min het forum doorzoeken hebben ze antwoorden op al hun vragen. En zelfs de beste weerman kan nog niet de perfecte koers en intensiteit van die buitjes voorspellen, het zijn dan ook buitjes. Blijf gewoon buienradars, weermodellen,.. in het oog houden en je zult alles wel ontdekken.

Ik wil toch ook even zeggen dat wat ik vandaag heb gezien nog nooit heb gezien. Gisterenavond en nacht heeft het hier wel redelijk wat gesneeuwd. Zonder wind zou hier toch zo'n 5-7cm liggen denk ik. Maar door die hele harde wind is alles gewoon in grachten en naast weilanden enzo gewaaid de zogenaamde sneeuwduinen. Vanmorgen ben ik zonder overdrijven echt wel duinen tegengekomen van 40-60cm hoog. En dan verschiet je wel even  ???
sorry

Bacci

Citaat van: Edwin op di 12 mrt 2013 - 21:39
Om moe van te worden.....


Yes yes yes, ik word er nooit moe van!

Joep

Aardige (geen kleine) trog die NL nadert (kaart van Dennis)

mmm misschien een actieve buienlijn ??

Een trog is een langgerekt gebied met lage luchtdruk en een uitloper van een lagedrukgebied. Het isobarenpatroon heeft een cyclonale (tegen de klok in) kromming. In een trog liggen de isobaren (lijnen met gelijke luchtdruk) meestal dicht op elkaar. Hoe dichter de lijnen op elkaar liggen des te harder waait het. Bij een trog treedt een buienlijn op, waarvan de zwaarte afhankelijk is van de diepte (mate van lage druk) van de trog.

jorentje1997

Citaat van: Joep op di 12 mrt 2013 - 21:47
.... as zaterdag toch kans op serieuzere sneeuw??

Wel euh, hier in België zal het grotendeels regen worden alleen ten Zuiden van Samber en Maes zal het sneeuw zijn. In Nederland zal het erom spannen. Maar dit ziet er niet zo goed uit  ???




Citaat van: martijn op di 12 mrt 2013 - 21:55
sorry

Hé, je moet je niet verontschuldigen als ik iets niet weet dan vraag ik het ook en daar is niets fout mee. Maar deze avond-nacht is moeilijk te voorspellen en dan is het gewoon aan te raden om buienradars,.. te bekijken en dat kun jij ook wel denk ik  ;) Maar als je dingen niet begrijpt dan horen de leden het graag  :)

martijn

Citaat van: jorentje1997 op di 12 mrt 2013 - 21:58
Wel euh, hier in België zal het grotendeels regen worden alleen ten Zuiden van Samber en Maes zal het sneeuw zijn. In Nederland zal het erom spannen. Maar dit ziet er niet zo goed uit  ???



Hé, je moet je niet verontschuldigen als ik iets niet weet dan vraag ik het ook en daar is niets fout mee. Maar deze avond-nacht is moeilijk te voorspellen en dan is het gewoon aan te raden om buienradars,.. te bekijken en dat kun jij ook wel denk ik  ;) Maar als je dingen niet begrijpt dan horen de leden het graag  :)
dat is dus het probleem meeste dingen die gezegd word snap ik niet

glenn

Voor zaterdag zal het afwachten worden de nieuwe 15 daagse pluim laat toch bijna 3 cm sneeuw zien in zuid Nederland op zaterdag . En volgende week dinsdag ook opnieuw een fel sneeuwsingaal .
En om af te sluiten heb ik goed nieuws voor de liefhebbers van koud weer en slecht nieuws voor de warmteliefhebbers .
Het ziet er namelijk naar uit dat we de eerst komende 2 weken niet meer in de buurt komen van dubbele cijfers het lijkt er zelfs op dat het volgende week opnieuw mogelijk winters kan worden met kou en sneeuw ;);)

Joep

Citaat van: glenn op di 12 mrt 2013 - 22:05
Voor zaterdag zal het afwachten worden de nieuwe 15 daagse pluim laat toch bijna 3 cm sneeuw zien in zuid Nederland op zaterdag . En volgende week dinsdag ook opnieuw een fel sneeuwsingaal .
En om af te sluiten heb ik goed nieuws voor de liefhebbers van koud weer en slecht nieuws voor de warmteliefhebbers .
Het ziet er namelijk naar uit dat we de eerst komende 2 weken niet meer in de buurt komen van dubbele cijfers het lijkt er zelfs op dat het volgende week opnieuw mogelijk winters kan worden met kou en sneeuw ;);)

Ja zie pluim  ;)

Bacci

Droom Maart  ::) Sneeuwpiekje morgen  ;D


Ramon Oost

Al aardig koud, Twente al -8, Deelen -7,2


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ron12

Citaat van: Aern op di 12 mrt 2013 - 21:53
Heerlijk,
Volgens die pluim wil de global warming nog niet echt doorzetten..  ;)
Ik ga voor een witte Pasen das een stuk makkelijker eieren verstoppen.
En zal even een stukje rijmen voor de lente en zomer liefhebbers..

In 1947 hadden we in Maart ook veel kou en sneeuw,
die zomer werd de zomer van de eeuw.  :P
moet je witte eieren nemen die ze vinden nooit als er sneeuw ligt
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

pietjelol

@blizzard kans dat er vannacht weer eentje bij komt. Record koudste 13 maart is -9,9 nu in twente al -9,2

Dennis


ron12

Citaat van: pietjelol op di 12 mrt 2013 - 23:03
@blizzard kans dat er vannacht weer eentje bij komt. Record koudste 13 maart is -9,9 nu in twente al -9,2
en op 5 maart hadden we een warmte rekord te pakken, het weer is altijd boeiend ???
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

winter

10:50 in Twente al -9,2 graden en op 10cm hoogte maarliefst -13,4.
Voor de rest op veel plaatsen strenge vorst en grote kans op voortzetting van winterweer. En kansen op sneeuw zijn toch aanzienlijk groot voor deze pluim staan er niet bij maar zowel zaterdag-zondag als maandag kan sneeuw vallen significante hoeveelheid!

Bacci


Powered by EzPortal