Onweerskansen 2013

Topic gezien door 253744 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 27 feb 2013 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: Diem op vr 04 okt 2013 - 06:58
Toch serieus onweer hier, ik ben er wakker van geworden.
Veel flitsen met harde donders, ik zit precies goed op de radar te zien :P
Ook een bak water valt er momenteel.
Inderdaad, heerlijk he :D.
Verwachting klopt ook mooi al zeg ik t zelf :P.
Toen ik vanmorgen wegreed vanuit R'dam al vrij snel ontladingen zichtbaar richting het zuidzuidwesten, soms fel en vrij frequent. Mooi om te zien vanaf de snelweg maar een beetje zuur om een dergelijke (laatste?) zomerse bui te moeten missen. Het was immers een voltreffer geweest.
Onderweg naar Woensdrecht overigens in meerdere buien wat losse ontladingen gezien, af en toe ook zware tropische neerslag met meteen aqua planning.
Blijft toch ontzettend mooi dat onweer in de warme lucht...maar zoals weerfreak terecht aangaf moeten we nu toch echt langzaam afscheid nemen van dit soort 'warmbloedige' buien.

Joep

Wow een cadeautje van moeder natuur flink onweer hier veel ontladingen en donders heerlijk :)

arjanbruggink

En eenmaal aangekomen in het Noorden alleen een bak regen......
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Peter

Utrecht en het Gooi wat rommels te horen geweest. Niet noemenswaardig eigenlijk. De regen daarintegen.... :o
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

GekkeLeo

Dat was heerlijk wakker worden vanochtend, de cg,s en cc,s schoten om mijn oren  :P

studio dewolf

Ik vergeet hier te reageren. Gisteren tussen 22:45 en 23h zag ik 4 bliksems waaronder 1 CC van ver.

jorentje1997

Door de warme Noordzee en de koude luchten nemen de kansen op enkele onweersbuien weer toe.



Tyshane

Morgen, donderdag 10 oktober, onweerskansen:

Zie hier Jans weerbericht op de homepage!

En hier knmi nog even:
Donderdag overdag is het half tot zwaar bewolkt en met eerst vooral in de kustgebieden, maar later ook landinwaarts stevige (onweers)buien, met kans op hagel. Ook dan zijn windstoten mogelijk. De middagtemperatuur komt niet boven de 13 graden De noordwestelijke wind trekt aan naar matig, aan de kust en op het IJsselmeer staat een krachtige en soms harde wind. (Bron: KNMI)

Marsel

Citaat van: Tyshane op wo 09 okt 2013 - 09:48
Morgen, donderdag 10 oktober, onweerskansen:

Zie hier Jans weerbericht op de homepage!

En hier knmi nog even:
Donderdag overdag is het half tot zwaar bewolkt en met eerst vooral in de kustgebieden, maar later ook landinwaarts stevige (onweers)buien, met kans op hagel. Ook dan zijn windstoten mogelijk. De middagtemperatuur komt niet boven de 13 graden De noordwestelijke wind trekt aan naar matig, aan de kust en op het IJsselmeer staat een krachtige en soms harde wind. (Bron: KNMI)
Yup, weer actie morgen.
Onweer in de polaire luchtmassa helpt me het winterhalfjaar door te komen :D.

De luchtmassa van morgen is aan de (zuid)westflank van het laag diep onstabiel en bovendien koud, vooral op hoogte (T500 -28 a -30). Boven onze relatief warme kustwateren bouwt zich vannacht en morgenochtend onder de kille bovenluchten dan ook gemakkelijk enkele honderden joules per Kg aan latente onstabiliteit op. Hetgeen uiteraard de onweerskans vergroot. Toppen morgen en vannacht veelal 7-9km.

Gezien de koers van het laag en de te verwachte positie van de grootste kou op hoogte zal vannacht en morgenochtend vooral het westen van de Belelux eersterangs zitten voor een paar ferme kust onweersbuien met hagel en windstoten. Schaduweffect van de UK lijkt minder goed uit de verf te komen door de mooi geruimde bovenstroming, hetgeen voor de zeeuwse en Belgische kusten dan weer positief is.
Shear is zoals gebruikelijk in deze situatie nauwelijks significant.
Overdag ook boven land enkele pittige buien, ook dan lokaal hagel en onweer.

Verder zal het vooral nabij het laag (door de minder hoge windsnelheid en -schering aldaar) weer uitkijken zijn naar een paar hoosjes van het spouttype, zeker gezien de LL CAPE release die mogelijk is.



LeMisérable

Tijd voor een nieuw kansentopic? Misschien wel de laatste serieuze keer dit jaar...
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Jan van Ooijen

Even de waarschuwingskaart van stal gehaald
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jorentje1997

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 09 okt 2013 - 16:54
Even de waarschuwingskaart van stal gehaald
Voor België ook de kustgebieden?

Jan van Ooijen

Citaat van: jorentje1997 op wo 09 okt 2013 - 16:57
Voor België ook de kustgebieden?

Ja België ook in de kustgebieden
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

TaL

Verwachte neerslag tot dinsdag
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 09 okt 2013 - 16:58
Ja België ook in de kustgebieden
Sterker nog, juist de Belgische en Zeeuwse kusten.
Met die mooi geruimde midlevel winden wordt de langste fatch daar gerealiseerd. Hirlam, EC en GFS laten allen flinke neerslagsommen zien voor het ZW van NL en het W van BE.
Lijkt me gezien de setting ook vrij aannemelijk dat, zoals eerder aangegeven, juist het (zuid)westen van de Benelux met de stevigste (onweers)buien aan de haal gaat.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op wo 09 okt 2013 - 19:08
Sterker nog, juist de Belgische en Zeeuwse kusten.
Met die mooi geruimde midlevel winden wordt de langste fatch daar gerealiseerd. Hirlam, EC en GFS laten allen flinke neerslagsommen zien voor het ZW van NL en het W van BE.
Lijkt me gezien de setting ook vrij aannemelijk dat, zoals eerder aangegeven, juist het (zuid)westen van de Benelux met de stevigste (onweers)buien aan de haal gaat.

Nou dat word weer wachten op de eerste flitsen boven zee, ben zeer benieuwd. :D
Ik heb er in ieder geval zin in  8) Eindelijk weer even interessant en leuk weer met die vrieskisten daar boven in de lucht :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

jorentje1997

Citaat van: Marsel op wo 09 okt 2013 - 19:08
Sterker nog, juist de Belgische en Zeeuwse kusten.
Met die mooi geruimde midlevel winden wordt de langste fatch daar gerealiseerd. Hirlam, EC en GFS laten allen flinke neerslagsommen zien voor het ZW van NL en het W van BE.
Lijkt me gezien de setting ook vrij aannemelijk dat, zoals eerder aangegeven, juist het (zuid)westen van de Benelux met de stevigste (onweers)buien aan de haal gaat.

Nooit gedacht dat ik van nog wat onweer gingen kunnen proeven, bedankt voor de uitleg  ;)

TaL

Niet alleen onweer en bakken regen mogen we verwachten, ook zal er aan de kust een sterke wind staan ;)

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Tyshane

Citaat van: TaL op wo 09 okt 2013 - 21:44
Niet alleen onweer en bakken regen mogen we verwachten, ook zal er aan de kust een sterke wind staan ;)

En niet alleen dat, zelfs de zon kan er tussendoor komen, van alles en nog wat dus. Voorlopig verheug ik me op het onweer en herfstige toestanden!

Marsel

Vannacht rond half 5 gewekt door een harde diepe roffel. Verder nog een keer wakker geweest door een ferme hagelbui. Laatste uren de meeste onweersactiviteit in W-BE. Toch kan het vandaag ook elders nog tot een onweer komen.

Powered by EzPortal