Onweerskansen 2013

Topic gezien door 254136 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 27 feb 2013 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lightning_Glenn

Citaat van: Danny op vr 19 jul 2013 - 06:21
Voor volgende week vrijdag (het is nog een heel stuk weg) ziet GFS nu het einde van het tropische weer gezamelijk met onweer.
We wachten de komende dagen af hoe deze kansen zullen blijven.

Ook handig als je dan een kaartje laat zien die jou verhaal (het einde van het tropische weer) onderbouwd.
Je heb het over vrijdag en laat namelijk kaarten zien van donderdag  ???

Danny

Citaat van: Lightning_Glenn op vr 19 jul 2013 - 08:15
Ook handig als je dan een kaartje laat zien die jou verhaal (het einde van het tropische weer) onderbouwd.
Je heb het over vrijdag en laat namelijk kaarten zien van donderdag  ???

Excuus had inderdaad donderdag moeten zijn.
Hieronder de verwachte temperaturen voor volgende week vrijdag na de mogelijke afkoeling op donderdag dus.

Koen-IJM

Zomer gaat gewoon verder  :D


hj32

Nou
Zal 't eind volgende week dan eindelijk es echt raak zijn?

ron12

Nacht van dinsdag op woensdag al kans op onweer,zo juist op de belg.Laat maar komen  ;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

hj32


Graphicnizor

Het lijkt erop dat de kansen voor dinsdagavond redelijk aanwezig zijn. Zijn nog een paar elementen die niet echt lekker meedraaien maar de lichte onstabiliteit + neerslagprognose met hagel lijkt t wel te doen. ook the Theta-e en de SCP lijken er in mee te gaan.

mroffica

Is er met de temperaturen die deze week gehaald gaan worden ook geen convectie vanaf de grond mogelijk?
For the love of LiGhTnInG

dondertje127

Maandag óf dinsdag ga (waarschijnlijk dinsdag) ga ik met iemand naar Kootwijkerzand (wel goed voorbereid met koelboxje mee onder andere). Even Saharagevoel trotseren :)
Laat het onweer dan nog even uitblijven.

Kres

Is de "dreiging" aankomende woensdag/donderdag niet groot genoeg voor een aparte topic of is iedereen op vakantie ?

jornonweer

Citaat van: Kres op zo 21 jul 2013 - 15:15
Is de "dreiging" aankomende woensdag/donderdag niet groot genoeg voor een aparte topic of is iedereen op vakantie ?

vroeg ik me ook al af, toch een behoorlijke kans op onweer niet dan?
Danger is real, fear is a choice.

Marsel

Citaat van: mroffica op zo 21 jul 2013 - 10:34
Is er met de temperaturen die deze week gehaald gaan worden ook geen convectie vanaf de grond mogelijk?
Dat is nu in principe al het geval. Grenslaag volledig onstabiel maar door gebrek aan vocht en kijkend naar de huidige opbouw is nauwelijks bewolking mogelijk. Droge convectie dus.
Morgen voor het oosten van BE en wellicht het zuid(oost)en van NL al een eerste onweersbui aan het eind van de middag wanneer er zich boven land een vore/trog vormt.
Vrijwel alle rekenbreinen komen onder de aanwezige hoogterug (niet bevorderlijk) met een enigszins verbrokkeld en vrij minimaal neerslagisignaal. Uit Hirlam progtemps blijkt bovendien dat een klein duwtje in de middag en avond genoeg zou moeten zijn waarna een eventuele bui toppen van rond 11-12km kan halen.
Ik vermoed enkele geisoleerde exemplaren eind van de middag boven gebieden waar orografie in gunstige zin mee kan spelen (Ardennen bijvoorbeeld) om vervolgens deactiverend met een slakkengang NO-waarts te trekken. Mogelijk het zuidoosten van NL meenemend.
Ander initiatiepunt voor een enkele onweersbui zou de convergentiezone (vore/trog) over CE+O-BE en Z-NL kunnen zijn.

Shear is niet significant dus het zal bij een typisch warmte onweer blijven. We blijven ook de hele dag onder anticyclonaal regime op hoogte.
Wel kunnen buien, áls ze getriggerd worden, pittig zijn gezien de forse onstabiliteit (CAPE rond 1-2 KJ/KG). Maar naast de gebruikelijke plensregens, enkele hagelstenen en lokale windstoten moeten we ons niet meteen grootschalig onweer indenken.

Dinsdag vergroot de kans op een wat grootschaliger onweer vanuit het zuidwesten tijdens de avond maar vooral in de nacht naar woensdag als een vore met hoge theta-E warden en duidelijke windsprong nadert. Uiteraard dan geen convectie vanaf de grond.
Ook dan shear-technisch niet echt interessant trouwens.

dondertje127

Citaat van: Marsel op zo 21 jul 2013 - 16:14
Dinsdag vergroot de kans op een wat grootschaliger onweer vanuit het zuidwesten tijdens de avond maar vooral in de nacht naar woensdag als een vore met hoge theta-E warden en duidelijke windsprong nadert. Uiteraard dan geen convectie vanaf de grond.
Ook dan shear-technisch niet echt interessant trouwens.

Dan is dinsdag wel de meest spannende dag om naar de "Nederlandse Sahara" te gaan :P

ron12

Ik kan niet wachten,er word iets moois in mekaar gebrouwd,hoop ik.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Graphicnizor

Ron check de kaart voor dinsdag 18z maar eens :D

Marsel

NE-FR van die typische hitte-convectie op dit moment, geisoleerde convectieve modus. Vergelijkbaar beeld verwacht ik voor morgenmiddg over de heuvelen en de centrale delen van BE en SSE-NL. Naar het westen en noorden toe blijft de onweerskans gering, temeer omdat de wind daar aan de westzijde van de eerder genoemde vore uit NNW-elijke richting gaat waaien in de middag.

ron12

Citaat van: Graphicnizor op zo 21 jul 2013 - 18:20
Ron check de kaart voor dinsdag 18z maar eens :D
yep gezien maar voor pret is ook leuk  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jornonweer

Citaat van: ron12 op zo 21 jul 2013 - 18:37
yep gezien maar voor pret is ook leuk  ;)

als het van deze run afhangt, dan heb je volgende week redelijk wat kans op onweer :p van mij mag het zo
Danger is real, fear is a choice.

Channiej

Komt er nog geen onweerskansen topic voor morgen? Of is die kans zo klein....?

Jan van Ooijen

Citaat van: Channiej op zo 21 jul 2013 - 20:43
Komt er nog geen onweerskansen topic voor morgen? Of is die kans zo klein....?

Eerder eentje voor dinsdag/woensdag
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal