Onweerskansen 2013

Topic gezien door 253757 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 27 feb 2013 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sven

Citaat van: Marcel (Enschede) op di 04 jun 2013 - 18:40
Helaas op deze Cape + Lifted index kaart van dezelfde datum en tijdstip is het er weer af >:(


We gaan weer lekker verder met hoe het de afgelopen jaren is gegaan :(
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

ron12

Volgens mij begin ik last te krijgen van ontwenningverschijnselen,moet niet langer meer duren.Er moet nu toch wel eens een keer onweer komen.  >:(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Kres

En toen viel iedereen stil. Is het nou echt zo erg... ?

hj32

zondag zuid-oost nl?
lijkt een lijn vanuit frankrijk, klopt dat?

arjanbruggink

Citaat van: Kres op wo 05 jun 2013 - 23:39
En toen viel iedereen stil. Is het nou echt zo erg rustig?
Heb de puntjes maar goed ingevuld  8)
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Tyshane

Citaat van: Kres op wo 05 jun 2013 - 23:39
En toen viel iedereen stil. Is het nou echt zo erg... ?

Wat denk je zelluf! ;) Op dit soort fora vragen of het erg is dat er geen onweer is... tsss... ;)

Marsel

Citaat van: Tyshane op do 06 jun 2013 - 08:18
Wat denk je zelluf!

Het is om te janken zo verschrikkelijk dit jaar ;).
Ach, we hebben nog een paar maanden om het voor een deel goed te maken.

En voor sommigen geeft dit onweersloze weertype ook wel rust denk ik. Hebben we niet constant gezeur over het feit dat het zwaartepunt weer in Duitsland valt of dat het cappie net wat te sterk bleek  ;D.

Tyshane

Citaat van: Marsel op do 06 jun 2013 - 08:25
Het is om te janken zo verschrikkelijk dit jaar ;).
Ach, we hebben nog een paar maanden om het voor een deel goed te maken.

En voor sommigen geeft dit onweersloze weertype ook wel rust denk ik. Hebben we niet constant gezeur over het feit dat het zwaartepunt weer in Duitsland valt of dat het cappie net wat te sterk bleek  ;D.

Ja eensch! Onweer mis ik enorm, maar als het alternatief dit mooie weer is... prima hoor! Mooist is de combi natuurlijk. ;)

Pascal Soomers

Gewoon positief blijven denken... We hebben nu een grote pauze achter de rug, maar ik denk zo: Misschien gaat het onweerseizoen 2013 wel de VS achterna. Eerst een rustige helft (daar werden toen ook alle stormchasers gefrustreerd) en dan in de tweede helft een volle comeback! Laten we maar hopen dat het daar op uitdraait.. Tot nu toe is het gewoon prut inderdaad. Heb nog niets gehoord en/of gezien!
When a supercell arrives, you must be prepared.

Tyshane

Citaat van: Pascal Soomers op do 06 jun 2013 - 08:58
Gewoon positief blijven denken... We hebben nu een grote pauze achter de rug, maar ik denk zo: Misschien gaat het onweerseizoen 2013 wel de VS achterna. Eerst een rustige helft (daar werden toen ook alle stormchasers gefrustreerd) en dan in de tweede helft een volle comeback! Laten we maar hopen dat het daar op uitdraait.. Tot nu toe is het gewoon prut inderdaad. Heb nog niets gehoord en/of gezien!

Inderdaad positief blijven. Wat je tweede deel betreft, ik hoop niet dat we helemaal de VS achterna gaan. Kijk een tornado mee maken, in de verte, lijkt me prachtig. Maar wat daar voorbij is gekomen onlangs. Neen, dat is way to much. Frustratie is er daar niet meer bij de stormchasers vanwege gebrek aan torries, nu is er frustratie vanwege een andere reden...

zorba

Citaat van: Tyshane op do 06 jun 2013 - 09:04
Inderdaad positief blijven. Wat je tweede deel betreft, ik hoop niet dat we helemaal de VS achterna gaan. Kijk een tornado mee maken, in de verte, lijkt me prachtig. Maar wat daar voorbij is gekomen onlangs. Neen, dat is way to much. Frustratie is er daar niet meer bij de stormchasers vanwege gebrek aan torries, nu is er frustratie vanwege een andere reden...

Wat dat betreft mag je blij zijn dat je hier in Nederland woont, zo extreem als het in Amerika is zal het hier niet worden..

Maar conclusie over het algeheel: Onweer is meer dan welkom, zeker nu na een heerlijk weekje qua lekker lente - zomerweer!
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Arend

Citaat van: zorba op do 06 jun 2013 - 09:37
Wat dat betreft mag je blij zijn dat je hier in Nederland woont, zo extreem als het in Amerika is zal het hier niet worden..
Kans is hier een stuk kleiner, maar de geschiedenis leert dat het niet onmogelijk is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tornado_(wervelwind)

Een enkele keer bereikt ook in Nederland of België een windhoos de kracht van een sterke (Amerikaanse) tornado, zoals op:

10 augustus 1925 in Borculo
1 juni 1927 bij Neede (F4)
23 augustus 1950 op de Veluwe (F4/F5). Het schadespoor van deze tornado had een lengte van 46 kilometer en was 400 tot 1400 meter breed, en liep voornamelijk door de plaatselijke bossen. Er vielen geen slachtoffers.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

jones

Flinke onstabiliteit nochtans op dit moment (prikpunt: Brussel). Kan iemand mij uitleggen wat de ontwikkeling van onweersbuien tegenhoudt? :)


Tyshane

Trouwens mooi dagje vandaag met weer heerlijke opbollende cumuli, prachtige bloemkolen en voelde ook wat benauwd aan...


Citaat van: Arend op do 06 jun 2013 - 10:41
Kans is hier een stuk kleiner, maar de geschiedenis leert dat het niet onmogelijk is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tornado_(wervelwind)

Een enkele keer bereikt ook in Nederland of België een windhoos de kracht van een sterke (Amerikaanse) tornado, zoals op:

10 augustus 1925 in Borculo
1 juni 1927 bij Neede (F4)
23 augustus 1950 op de Veluwe (F4/F5). Het schadespoor van deze tornado had een lengte van 46 kilometer en was 400 tot 1400 meter breed, en liep voornamelijk door de plaatselijke bossen. Er vielen geen slachtoffers.

Dit zijn dan ook de voorbeelden die ik altijd geef als mensen weer zeggen dat hier geen tornado's voorkomen. ;) Nou en dat kan wel degelijk.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Citaat van: jones op do 06 jun 2013 - 16:28
Flinke onstabiliteit nochtans op dit moment (prikpunt: Brussel). Kan iemand mij uitleggen wat de ontwikkeling van onweersbuien tegenhoudt? :)
Droge mid- en highlevels (vanaf grofweg 700hPa) gecombineerd met gortdroge grenslaag en geringe CAPE. Convectie zal vrij snel 'geblokkeerd' worden door entrainment (het inmengen van droge omgevingslucht).
Bovendien, kan het beschrijven van de inversie rond 700hPa in het model (WRF) niet geheel waarheidsgetrouw zijn en dus loop je gezien de actuele 12Z temps stuk rond die hoogte.
Naar het zuiden toe, FR en BE/FR-grens, zitten hogere Td's en is de opbouw op middelbaar niveau gunstiger.

EAJ

Daarom nu in de buurt van Parijs een paar aardige ploffers en bij Essen niets.

Weerfreak 1337

Citaat van: Pascal Soomers op do 06 jun 2013 - 08:58
Gewoon positief blijven denken... We hebben nu een grote pauze achter de rug, maar ik denk zo: Misschien gaat het onweerseizoen 2013 wel de VS achterna. Eerst een rustige helft (daar werden toen ook alle stormchasers gefrustreerd) en dan in de tweede helft een volle comeback! Laten we maar hopen dat het daar op uitdraait.. Tot nu toe is het gewoon prut inderdaad. Heb nog niets gehoord en/of gezien!

Dat zou echt geweldig zijn inderdaad :D Maarja, afwachten maar. Ik hoop dat het echt snel gaat veranderen. De eerste stap is in ieder geval warmte. :) Dan is het gewoon afwachten hoe de positie van lage en hogedrukgebieden zal verlopen, de droge NO-hoek zal eerst verlaten moeten worden.. ;) :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marcel

nog een weekje wachten, hopelijk blijft het erin  :D



EC ziet dit echter niet zitten
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Pascal Soomers

Citaat van: Marcel op vr 07 jun 2013 - 13:32
nog een weekje wachten, hopelijk blijft het erin  :D

EC ziet dit echter niet zitten

EC heeft inderdaad vaker moeite om mee te gaan met GFS.. Jammer..
Hopelijk blijft dit inderdaad erin staan, want het is een mooie situatie, mocht het uitkomen!
Dynamisch is het ook goed!

Nog een weekje de kans om de situatie aan te dikken..
When a supercell arrives, you must be prepared.

Powered by EzPortal