Onweerskansen 2013

Topic gezien door 254141 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 27 feb 2013 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hj32

afgeschermd?? heb ik dat weer...vandaar dat die volgers zo langzaam oplopen haha :P
je kan me wel volgen hoor en dan voeg ik je wel toe...maar er zijn ook veel spammers die willen volgen en daar zit ik niet op te wachten. ;)

Marsel

Citaat van: hj32 op za 25 mei 2013 - 13:34
Het klopt dus al met de plek waar ik was. :)
Dat het geen waterhoos is geweest, is vooral de kleur.
Waterhoos zuigt water op en is dus anders van kleur.
Daarnaast was er later nog een tijd schuine bruine fractus te zien...mss de after van de hoos?
Zoiezo de xtreem turbulente lucht icm rotatie...de kans is echt groot...anders zou ik het ook niet zeggen.
Maar ik ben geen kenner genoeg om het ook kwa weertheorie te bewijzen...alleen kwa waarnemingen en met beeld-en geluidsmateriaal

Grtz hj

Klinkt een beetje als een zwak hoosachtig verschijnsel van het spouttype. Landspout dus, niet gekoppeld aan supercells. Vergelijkbare ontstaansgeschiedenis als waterhozen.
Omstandigheden waren er in principe ook naar aangezien er onderin weinig stroming stond (dus geen heliciteit en dus geen supercells), er buien aanwezig waren en er nabij in-/outflow boundaries van buien of andere lokale convergentie zones rotatie maxima op lagere hoogten ontstaan. Als je zo'n vorticiteitsmaximum onder een sterke updraft plaatst wordt de kolom om een verticale as uitgerekt en moet volgens de wet van behoud van impulsmoment de rotatiesnelheid omhoog. En, voila, je hebt je zwakke hoos ;).
Overigens niet verwarren met hun veel zwaardere mesocycloon gekoppelde broeders ;). Dat is een heel ander verhaal.

Graphicnizor

naast dat had Jan ons ook gewaarschuwd op Waterspoutactiviteit op Social Media. De lucht was bij lange na niet dynamisch onstabiel genoeg om er een funnelcloud van te maken. Daarnaast mist de wallcloud ed om er een echte windhoos van te maken... Grrr haat woord windhoos!

Cdtj3

Woensdag kansje op onweersbuien?



Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

hj32

Ok Marcel thnx...liever een zwakke hoos dan helemaal geen hoos :D

En idd geef mij ook maar een tornado, maar je moet ergens beginnen ;)

Danny

Voor de woensdag kansen uit doen we eerste morgen nog. Het Zuid-Westen en met name Zeeland & west Brabant hebben de meeste kans op een lekker bui met onweer aan het einde van de middag.

jornonweer

morgen toch ook een kansje op onweer voor belgie? of zie ik dat verkeerd?
Danger is real, fear is a choice.

jones

Citaat van: jornonweer op ma 27 mei 2013 - 17:02
morgen toch ook een kansje op onweer voor belgie? of zie ik dat verkeerd?
Ja, de atmosfeer is zelfs behoorlijk onstabiel zoals je kan zien op onderstaande sounding voor Brussel morgennamiddag. CAPE rond 600 en LI -1/-2 en bovendien is er niet echt een CInh aanwezig. Met een temperatuur rond 20°C kunnen de buien doorgroeien tot een km of 9-10, wat behoorlijk hoog is :)

jornonweer

leuk! en ik woon in de kempen, word morgen mss een heerlijk dagje 22 graden en dan kans op onweer  ;D
Danger is real, fear is a choice.

Marsel

Zal inderdaad vooral een Belgisch feestje worden vandaag. Pas later ook voor het uiterste zuid(west)en van NL kans op een enkele regen- of onweersbui.
Met slechts enkele honderden joules aan CAPE en niet interessante windplaatjes mag er überhaupt niet veel bijzonders verwacht worden.
GFS00 is daarbij ook nog eens vrij scheutig (what's new) als gevolg van Td's die volgens het model in de middag rond de 14 graden zouden moeten liggen. Hirlam00 daarentegen berekend Td's 9-11 graden en komt met nog geringere convectieve component.
Toch lijken mij enkele in de frontale bewolking embedded regen- en onweersbuien vooral later in de middag en het begin van de avond over BE goed mogelijk, zoals gezegd later ook voor zuid(west)elijk NL.
Naast de gebruikelijke plensregens, lokale windvlagen of in de meest intense exemplaren wat korrels hagel verwacht ik eigenlijk geen bijzonderheden.

Voor een écht warmbloedig onweer, wellicht een eerste landelijke klapper, moet het eerst eens flink op kunnen warmen....iets waar dit jaar nogal wat problemen mee heeft....

Jan van Ooijen

Uiterste zuiden van Nederland toch nog code geel bij NWC

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marcel1976

Er komt toch wel e.e.a. op gang ten zuiden van hier.  Zou zomaar eens een verrassing kunnen opleveren,  zie de radar maar eens!
http://www.meteox.com/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=satradar

Ramon Oost

Boven het zuidwesten van België komen nu nabij de vore enkele buien tot ontwikkeling met onweer.


Weatherman

Tot hoever geraken de buien naar het binnenland van Nederland.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

jones

Ik zie hier toch al de eerste ietwat donkere wolken van de buienlijn naderen in het westen :) voorlopig nog wel half bewolkt en warm!

Southman

In Maastricht is nu onweer te horen vanuit Belgie.
I like extreme weather!

david_meyer25

Hier in Gouda is het nog lekker warm met 26 graden op de teller en de wind is 2,5 km/h.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Volgens mij is er voorlopig niet veel te verwachten,zodra het grens met Nederland bereikt gaat de vut eruit.Zo als we al gewend zijn de laatste 8 maanden  :'(  http://www8.buienradar.nl/radarviewer.aspx
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weatherman

Het trekt hier toch aardig dicht.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Powered by EzPortal