Onweerskansen 2013

Topic gezien door 254115 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 27 feb 2013 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sven

Citaat van: arjanbruggink op wo 22 mei 2013 - 14:31
Met deze buien (koude luchtsoort) weet je toch dat er in de nacht (bijna) geen onweer voorkomt.
Wordt tijd voor de warme broeders.

Dat zegt totaal niks ;) kustconvergentie en dergelijke. Kunnen er de gehele nacht onweersbuitjes van zee ontstaan.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

arjanbruggink

Citaat van: Sven op wo 22 mei 2013 - 14:34
Dat zegt totaal niks ;) kustconvergentie en dergelijke. Kunnen er de gehele nacht onweersbuitjes van zee ontstaan.
Och ja, de Westlandse variant..... Hoe kon ik dat vergeten  ;D
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Graphicnizor

Hmm westlands onweer is dan weer wat minder voor het binnenland soms. Maar misschien ga ik eens met de trein naar de kust. wil wel eens een kustplaat met onweer hebben als ik eerlijk ben. Staat iig op de todo list

Leon Eikenaar

Citaat van: arjanbruggink op wo 22 mei 2013 - 12:53
Low risk..... Groen betekend in mijn beleving dat er niks gaande is. Zou dan kiezen voor geel als er een (kleine) kans is.

Bij de meeste waarschuwingskaarten is het idd gewoon groen, maar als er geen waarschuwing is, is het blanco kaart bij mij. ;)

Citaat van: ron12 op wo 22 mei 2013 - 12:53
die zien we liever niet  ;D.

Hoeft ook niet hoor.

Maargoed genoeg daarover.
Update van gfs betreft de cape/lifted index voor morgen.

Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

jones

Buien kunnen morgen doorgroeien tot een km of 6 ?  7 :) De onstabiliteit lijkt zo te zien ook al vanaf de grond aanwezig te zijn, zodat buien zich vrij makkelijk zullen vormen


jorentje1997

Eerste buien ondertussen al aangekomen in de Benelux. Op de radar zijn ook de actievere buien boven het Noordwesten van de UK te zien. Vanaf morgenochtend kunnen we enkele rommels verwachten.


Weerfreak 1337

Citaat van: arjanbruggink op wo 22 mei 2013 - 14:35
Och ja, de Westlandse variant..... Hoe kon ik dat vergeten  ;D

Haha, ja die koudeluchtbuien kunnen hier nog wel eens goed uitpakken :P
Trouwens toch erg bijzonder dat de zee nu alweer als voeding voor de buien dient, zie je niet vaak in mei. Meteorologisch gezien is het wel altijd mogelijk, als de bovenlucht maar koud genoeg is en dergelijke..

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Ramon Oost

Citaat van: jones op wo 22 mei 2013 - 17:35
Buien kunnen morgen doorgroeien tot een km of 6 ?  7 :)

In theorie klopt dat, dat punt heet het Equilibrium level (ook wel afgekort tot EL). Vanaf dat punt is er geen energie meer beschikbaar om het luchtdeeltje door te laten stijgen. In praktijk stijgt het luchtdeeltje meestal deels door door de opgebouwde snelheid/versnelling. We kunnen er wel van uit gaan dat de buien morgen een tophoogte van FL250 kunnen bereiken (ongeveer 7-8km).

Mag ik misschien vragen welk prikpunt je hebt genomen voor deze sondering?

Jelte

Citaat van: jones op wo 22 mei 2013 - 17:35
Buien kunnen morgen doorgroeien tot een km of 6 ?  7 :) De onstabiliteit lijkt zo te zien ook al vanaf de grond aanwezig te zijn, zodat buien zich vrij makkelijk zullen vormen

Waar haal je die kaart vandaan? En deze is geldig voor Brussel als ik het goed zie?

jones

Citaat van: Jelte op wo 22 mei 2013 - 20:15
Waar haal je die kaart vandaan? En deze is geldig voor Brussel als ik het goed zie?
Ja, deze is voor Brussel. Ik heb ze van deze site: je kan kiezen tussen vandaag, morgen of overmorgen en onderaan de pagina klikken op het tijdstip voor een bepaalde locatie om het sounding te krijgen.

http://rasp.kzc.nl/index.php?Day=0&Lang=En

Tjitske

Hier in Veenhuizen (dr) net 2  klappen onweer gehad, et is niet veel maar toch wat.

Sven

Citaat van: Tjitske op wo 22 mei 2013 - 21:28
Hier in Veenhuizen (dr) net 2  klappen onweer gehad, et is niet veel maar toch wat.

Best knap terwijl er nergens onweer is geregistreerd  ;D kortom verklaar je nader ;)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Ramon Oost

Citaat van: Tjitske op wo 22 mei 2013 - 21:28
Hier in Veenhuizen (dr) net 2  klappen onweer gehad, et is niet veel maar toch wat.

Zoals Sven zeg inderdaad best knap, geen ontladingen geregistreerd. Dat lijkt me ook gek, want de atmosfeer is stabiel van opbouw. Ik denk dat je daarom wat anders gehoord hebt.

arjanbruggink

Citaat van: Sven op wo 22 mei 2013 - 21:37
Best knap terwijl er nergens onweer is geregistreerd  ;D kortom verklaar je nader ;)
Het enigste wat we hier in Smilde hadden was een ieniemienie buitje met wat regen. Niks geen onweer te bekennen.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Jelte

Citaat van: jones op wo 22 mei 2013 - 20:20
Ja, deze is voor Brussel. Ik heb ze van deze site: je kan kiezen tussen vandaag, morgen of overmorgen en onderaan de pagina klikken op het tijdstip voor een bepaalde locatie om het sounding te krijgen.

http://rasp.kzc.nl/index.php?Day=0&Lang=En

Super, bedankt! Ik zou willen dat ze ook een gridpunt wat dichter in de buurt van Terschelling hadden, maar toch handig!

Jelte

Citaat van: Sven op wo 22 mei 2013 - 21:37
Best knap terwijl er nergens onweer is geregistreerd  ;D kortom verklaar je nader ;)

Citaat van: Ramon Oost op wo 22 mei 2013 - 21:59
Zoals Sven zeg inderdaad best knap, geen ontladingen geregistreerd. Dat lijkt me ook gek, want de atmosfeer is stabiel van opbouw. Ik denk dat je daarom wat anders gehoord hebt.

Tjitske zegt duidelijk dat ze twee klappen onweer heeft gehoord. Het heeft niet zoveel zin om dat te gaan weerspreken. Op de radarbeelden kun je duidelijk zien dat precies boven Veenhuizen een buitje ontstond, groeide en weer verdween. Gezien de korte levensduur, de geïsoleerde ligging en de snelle veranderingen die op de radar te zien zijn kun je al zien dat hier wat aparts aan de hand is, waardoor het zomaar zou kunnen dat er ook een paar klappen onweer uit kwamen. De atmosfeer is qua opbouw (koude bovenlucht) zeker hiertoe in staat, indien zeer lokaal op een of andere manier een bel warme lucht is ontstaan die door de inversie van gisteravond heen wist te breken. .

En de bliksemweergave op buienradar of welke detector dan ook klopt toch echt niet altijd. Ik heb al zovaak een duidelijke bliksem plus knal waargenomen en vervolgens niets op de radar gezien. Prima mogelijk. Het zou ook goed kunnen dat het programma een bepaalde drempelwaarde heeft om te zorgen dat niet elke storing en anomalie op de kaart bliksem aangeeft en dat de twee klappen van Tsjitske daar net onder bleven.

Kortom: laten we elkaar hier op het forum het vertrouwen geven dat wat iemand zegt gewoon waar is.

Ramon Oost

Citaat van: Jelte op do 23 mei 2013 - 12:31
Tjitske zegt duidelijk dat ze twee klappen onweer heeft gehoord. Het heeft niet zoveel zin om dat te gaan weerspreken. Op de radarbeelden kun je duidelijk zien dat precies boven Veenhuizen een buitje ontstond, groeide en weer verdween. Gezien de korte levensduur, de geïsoleerde ligging en de snelle veranderingen die op de radar te zien zijn kun je al zien dat hier wat aparts aan de hand is, waardoor het zomaar zou kunnen dat er ook een paar klappen onweer uit kwamen. De atmosfeer is qua opbouw (koude bovenlucht) zeker hiertoe in staat, indien zeer lokaal op een of andere manier een bel warme lucht is ontstaan die door de inversie van gisteravond heen wist te breken.

Kortom: laten we elkaar hier op het forum het vertrouwen geven dat wat iemand zegt gewoon waar is.

Ik ga er vanuit dat het hier niet om onweer ging. De atmosfeer was stabiel van opbouw en ook de bovenlucht was nog lang zo koud niet als dat hij vandaag is. Daarbij was het ook al avond en daalde de temperatuur weer waardoor het temperatuur verschil tussen het aardoppervlak en 500hpa alsmaar kleiner werd (dagelijkse gang verdween). Onweer was simpelweg niet mogelijk.

Sven

Citaat van: Jelte op do 23 mei 2013 - 12:31
Tjitske zegt duidelijk dat ze twee klappen onweer heeft gehoord. Het heeft niet zoveel zin om dat te gaan weerspreken. Op de radarbeelden kun je duidelijk zien dat precies boven Veenhuizen een buitje ontstond, groeide en weer verdween. Gezien de korte levensduur, de geïsoleerde ligging en de snelle veranderingen die op de radar te zien zijn kun je al zien dat hier wat aparts aan de hand is, waardoor het zomaar zou kunnen dat er ook een paar klappen onweer uit kwamen. De atmosfeer is qua opbouw (koude bovenlucht) zeker hiertoe in staat, indien zeer lokaal op een of andere manier een bel warme lucht is ontstaan die door de inversie van gisteravond heen wist te breken. .

En de bliksemweergave op buienradar of welke detector dan ook klopt toch echt niet altijd. Ik heb al zovaak een duidelijke bliksem plus knal waargenomen en vervolgens niets op de radar gezien. Prima mogelijk. Het zou ook goed kunnen dat het programma een bepaalde drempelwaarde heeft om te zorgen dat niet elke storing en anomalie op de kaart bliksem aangeeft en dat de twee klappen van Tsjitske daar net onder bleven.

Kortom: laten we elkaar hier op het forum het vertrouwen geven dat wat iemand zegt gewoon waar is.

Als er niks gedetecteerd is, was er ook niks. En het vertrouwens verhaal is ook onzin, maar goed.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

ron12

Hier de bliksems in Nederland http://www.lightningmaps.org/blitzortung/europe/index.php?bo_day&lang=nl& wel even de tijden aanklikken wat je wilt zien.En o ja wel even inzoomen  ;) en kijk maar niet naar zuidoost europa,balen dat we hier zitten  :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ThaGhostNL

My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Powered by EzPortal