Onweerskansen 2013

Topic gezien door 254142 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 27 feb 2013 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: Tyshane op za 27 apr 2013 - 14:42
Dat zou ik maar niet te hard zeggen...

Ik doel op klassieke onweerssituaties aan de warme kant van het polaire front. Niet op een enkele bui mogelijk met onweer.
Maar jij ziet wel dergelijke mogelijkheden binnen 120h?

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op za 27 apr 2013 - 15:51
Ik doel op klassieke onweerssituaties aan de warme kant van het polaire front. Niet op een enkele bui mogelijk met onweer.
Maar jij ziet wel dergelijke mogelijkheden binnen 120h?

Ik denk dat Thysane de grilligheid bedoeld in ons weer. Het kan er van de een op de andere dag anders uitzien op de weerkaarten.
Die omslag mag er in ieder geval van mij snel komen :P

Maar het klopt wat je in je eerdere post zei dat we inderdaad voorlopig nog even geblokkeerd zitten met hogedrukgebieden.
Hoop dat de zaak snel warm en onstabiel word. Kan in ieder geval niet wachten tot de eerste flink onstabiele zuidenwind ons landje binnenraast :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Tyshane

Klopt weerfreak, daar doelde ik op! Je weet het wat dat betreft nooit met het weer hier, het kan zo ineens op de kaarten opdoemen. Dus nee Marcel, ik zag geen dergelijke mogelijkheden specifiek in de kaarten. ;)

Was dat nou vorig jaar of misschien het jaar daarvoor, ergens in april. Een significante onweerssetting die ineens opdoemde en nog een leuke onweersdag gaf. Dat soort dingen daar hoop ik gewoon op, misschien volgend weekend... ;)

ron12

Toch komt er  nu meer onweersaktiviteit in Europa http://www.blitzortung.org/Webpages/index.php ;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

matthijs1994

Zeker, Frankrijk had vandaag en gisteren met stevig onweer te maken. Ook vrijdag is er kans op wat onweer bij de eventuele buien bij ons in NL. Grootste kans denk ik zuidoosten en mogelijk oosten.

Marsel

Citaat van: Tyshane op ma 29 apr 2013 - 13:51
Klopt weerfreak, daar doelde ik op! Je weet het wat dat betreft nooit met het weer hier, het kan zo ineens op de kaarten opdoemen. Dus nee Marcel, ik zag geen dergelijke mogelijkheden specifiek in de kaarten. ;)

Was dat nou vorig jaar of misschien het jaar daarvoor, ergens in april. Een significante onweerssetting die ineens opdoemde en nog een leuke onweersdag gaf. Dat soort dingen daar hoop ik gewoon op, misschien volgend weekend... ;)

Ah ok, op die manier. Ik begon al aan mezelf te twijfelen ;).

Ik hoop ook op snelle verbetering, drukpatronen die uitlopen op een diepe ZZW-elijke stroming met warmte en vocht. Maar dat is ongefundeerd aangezien we weer vertrekken voor een stabiele periode vanaf komend weekend....
Ongekend hoe 2013 tot op heden grossiert in geblokkeerde situaties waarbij wij onder invloed van hogedrukgebieden vertoeven.

jones

Vrijdag hier en daar wat kansjes? :)


ron12

Komt zeker geen onweer meer,deze site ligt er ook al 2 dagen eruit http://www.estofex.org/forecasts/tempmap/.png :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

GekkeLeo

Citaat van: ron12 op za 04 mei 2013 - 09:40
Komt zeker geen onweer meer,deze site ligt er ook al 2 dagen eruit http://www.estofex.org/forecasts/tempmap/.png :(
We regret that until further notice no forecasts are issued due to a technical problem. We are working to resolve it as soon as possible. The ESTOFEX team.

dondertje127

Het wordt nou toch langzamerhand wel eens tijd dat er wat gaat gebeuren aan onweer.

Weatherman

Citaat van: dondertje127 op za 04 mei 2013 - 17:44
Het wordt nou toch langzamerhand wel eens tijd dat er wat gaat gebeuren aan onweer.
Mee eens,  :)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Dennis


hj32

Kijk dat komt goed uit, dinsdag ben ik in Overijssel, dus wie weet.
Niet dat ik er veel spektakel van verwacht, maar zou wel even leuk zijn :)

matthijs1994

Ja, ziet er mooi uit. Dinsdag kan echt een mooie weerdagje worden in de namiddag en avond. Woensdag is nog niet helemaal zeker.

Tjitske

Ziet goed uit, wordt wel weer eens tijd voor wat actie..hoop dat we hier in het noorden ook wat krijgen dinsdag!

Marsel

Morgen toch maar even in de gaten houden voor de centrale, oostelijke en noord(oost)elijke delen van Nederland.

Vandaag nog niet veel aan de hand, mooi lenteweer met in het zuiden en vooral het zuidoosten later op de dag kleine kans op een enkele bui al dan niet geadvecteerd vanuit oostelijk Belgie of Duitsland.

Vannacht en morgen wordt dan in toenemende mate een 500hPa trog boven FR en een grond laagje boven zuidelijk DU belangrijk.
De as van de hoogtetrog zal eind van de nacht boven noordelijk FR uitkomen terwijl morgen overdag het Duitse laagje onze onze oostelijke gebieden schampt.
Aan de voorzijde van de hoogtetrog enkele oost-west verplaatsende buien mogelijk met wat onweersactiviteit welke zich vannacht al tegen dagelijkse gang in vooral boven ZW-DU, N-FR en BE kunnen manifesteren (geforceerd door PVA aan voorzijde hoogtetrog). Wellicht dat zuidelijk Nederland (grensstreek met BE) hier later in de nacht nog mee te maken krijgt.
Gezien de lage CAPE, beroerde shear, het ontbreken van sterke WAA en relatief lage theta-E/theta-W moeten we ons niet teveel voorstellen van het geheel. Maar goed, een zone met een paar buien mogelijk met onweer lijken me goed mogelijk.

Deze zone met enige (embedded) buienactiviteit trekt dan morgenochtend langzaam noordwaarts en houdt daarbij eerste de zuidelijke en later vooral de oostelijke regio's bezig.

Morgen overdag dan trekt de hoogtetrog verder noordwaarts en wordt noord van het Duitse laagje een zone met hogere theta-E/theta-W waarden richting het westen gevoerd. Hoogste waarden (inclusief hoogste latente onstabiliteit) blijven morgenmiddag boven DU, maar de mogelijkheid bestaat dat in de middag het O-NO van NL daar gedeeltelijk ook in meegenomen wordt, hetgeen, vooral in de middag in samenspel met PVA aan de voorzijde van de hoogtetrog, tot enkele pittigere onweersbuien kan leiden voor die contreien. Zowel Hirlam als GFS laten een dergelijk beeld zien.
Buien zullen wederom een OZO-WNW trekrichting hebben, hetgeen voor de ONO delen van NL gunstig is omdat buien dan vanuit Duitsland wellicht binnen gehaald kunnen worden.
Ik krijg wel sterk het vermoeden gezien de positie en het karakter van het neerslagsignaal dat buien omringd zullen zijn door vrij veel bewolking, mogelijk zelfs neerslag producerend. Progtemps lijken dit te bevestigen.
Ook dan hoeven we gezien de niet beduidende shear en relatief lage onstabiliteit niet meteen een grootschalig en zwaar onweer te verwachten. Echter, zoals gezegd, enkele pittigere wellicht iets beter georganiseerde (embedded) onweders zijn mi wel mogelijk morgenmiddag in de ONO hoek van ons land.

In de finetuning zal de komende dag nog wel het eea veranderen.

Leon Eikenaar

Ook voor woensdag ziet het er niet slecht uit :)



Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Sven



We gaan weer richting 25 mei! XXLT
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

arjanbruggink

Citaat van: Sven op do 09 mei 2013 - 09:08
***KEEP-KOARTIE***

We gaan weer richting 25 mei! XXLT
Die ligt heerlijk in GBB. Maar desalniettemin mooi kaartje. Zo wil ik ze wel vaker zien.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

dondertje127

24 mei? Weet je hoever weg dat nog is? :P
Het is gelukkig pas 9 mei, want zo snel hoeft het voor mij nou ook niet te gaan want dan is het voorjaar zo voorbij, en dan moeten we weer een jaar wachten op het voorjaar.

Powered by EzPortal