Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 10

Topic gezien door 248060 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 24 jan 2013 - 17:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joep

Op twitter verwachten ze een aardige pluim straks voor winterliefhebbers, ben benieuwd

Bacci

Citaat van: Joep op vr 01 feb 2013 - 21:09
Op twitter verwachten ze een aardige pluim straks voor winterliefhebbers, ben benieuwd

Wie is ze, je bedoelt zeker hij? en dan weten we al meer dan genoeg.

jorentje1997

Ik kreeg net sneeuwmelding vanop de Botrange (Hoge Venen) en daar is vandaag 2cm gevallen :)

Joep


Dit weekend al vrij koud, na midden volgende week winters.
« Gepost op: Vandaag om 20:51:48

In opklaringen dalen de minima de rest van de avond en nacht naar waarden rond het vriespunt, vooral later in de nacht vanuit het noordwesten een toenemende buienkans, ook met winterse neerslag.

Eerste kaart laat de situatie van morgen zien, in een noordelijke aanvoer stroomt licht onstabiele polaire lucht in.  Kans op een winterse bui met Tmax 3-5 C.

De nacht naar zondag dan algemeen lichte vorst en zondag start met zonnige perioden, later vanuit het westen enige regen, mogelijk natte sneeuw in het oosten en Tmax 4 C.

Tweede kaart toont een zachtere maandag, aan de voorzijde van het diepe laag ten noordwesten stroomt dan tijdelijk maritieme lucht in. Perioden met regen die dag, harde ZW wind en Tmax rond de 8 C.

Dinsdag ook een winderige en wisselvallige dag, bovenlucht koelt dan in polaire lucht weer snel af (Hpa 850 temp rond de -5 C). Kans op winterse neerslag neemt toe en maximaal onder de 5 C.
Woensdag, zie 3e kaart, verscherpt de noordelijke aanvoer zich, bovenluchten worden nog iets kouder, kans op sneeuw hierdoor groter en in de nacht en ochtend lichte vorst en overdag 1-5 C.

Daarna situatie die door 4e kaart wordt uitgebeeld. Dus meest continentale aanvoer, koude bovenluchten, en hierdoor aanhoudende kans op sneeuw en verscherping van de kou met lichte tot matige vorst (bij sneeuwdek wordt het vanzelf weer het bekende "nieuwe winter" verhaal...) en overdag ook niet of nauwelijks boven het vriespunt.

Gezien de ontwikkelingen in de Uitvoer de laatste dagen acht ik de kans dat bovenstaande de aanzet zal zijn tot een koude 2e decade van februari groot, met geleidelijk steeds toenemende invloed van  noordoostelijke hogedruk aanhoudend winters dan.

Mvg, Ronald.   


Joep

Citaat van: Bacci op vr 01 feb 2013 - 21:11
Wie is ze, je bedoelt zeker hij? en dan weten we al meer dan genoeg.
;)

Joep

Mogelijk sneeuwstorm as dinsdag in Engeland?

All eyes should now be fucused on potential snowstorm mon-wed! lets see how this beauty develops
UK snow risk (%) chart for next Tuesday 6am using data from GFS model. Thanks to @Netweather


Joep


hoffies

Citaat van: Joep op vr 01 feb 2013 - 21:09
Op twitter verwachten ze een aardige pluim straks voor winterliefhebbers, ben benieuwd

Ja Plutto! Tss ;-)
Twitter: @hoffnar2911

Dennis

AvondUpdate 1/2/13 Ook al gaf de PLUIM nog niet een direkt winter aanleiding het kan bijna niet uitblijven...... Wat is er eigenlijk voor nodig: We zien al een lange tijd een AzorenHoog op een positie liggen welke probeert naar het noorden uit te breken -dit lukt nu eerst nog mondjesmaat (met soms een nw-n stromingen met wat natte-sneeuwopties - dit lijkt vanaf a.s woensdag toch meer en meer te veranderen - oa met het ontwikkelen van een Laag uit het Noorden - en met gunstiger posities van Hogedrukgebieden waardoor de winter goed kan gaan opbouwen met later een NO stroming mogelijk - natuurlijk wordt dit door ons elke dag nauwlettend bekeken

Nog een fijn weekend alvast :)


Joep


Bacci


DSDLimburg

Het gaat de goeie kant op :) en ik hoop dat die winter zich nog eens effe goed laat zien met pakken met sneeuw he ;)
seizoen 2018/2019

Dennis


Bacci


winter

Mooie run van ECMWF. GFS is degelijk warmer dan de afgelopen runs van GFS.
Dinsdag serieuze kans op significante hoeveelheden sneeuw.


Joep


alaind86

Ik had persoonlijk 2 weken geleden voorspeld dat de 3e week van februari dus vanaf de 21e de winter weer terug zal keren, maar nu ik de kaarten en berichten zie dan kan het goed zijn dat het een week eerder komt. Vind ik niet erg als het maar een pak sneeuw brengt!

Ramon Oost

Hirlam komt maar met weinig sneeuw in de berekeningen, gezien de koude bovenluchten (850hPa rond -6, -7) kan er morgen toch tijdens buien winterse neerslag vallen.


Ramon Oost

GFS wat dat betreft beter voor sneeuw. Deze lijkt mij dan ook realistischer... (Gezien de temperaturen op hoogte)


Joep

Komt er dan toch nog storm in februari?

Dennis WEER-NIEUWS ?@dnnsdebruin

Powered by EzPortal