Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 10

Topic gezien door 248040 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 24 jan 2013 - 17:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weatherboy

Citaat van: bliksems op wo 30 jan 2013 - 18:36
laten we idd hopen op een verassing,want de modellen gaan tekenen van "afhaken" vertonen op het moment.
en je uitleg laat zien waarom.
"lompe subtropische Azorenhoog (met "puist") betekenen meestal niet veel goeds!"
-die puist lijkt inderdaad uitgeknijpt te gaan worden!

Alweer een verassing? De warmte stijgt dus al weer veel te snel op naar Nederland. Met een verassing in het vooruitzicht zullen wij de tropen toch flink jaloers gaan maken dan en zal van sneeuw geen sprake meer zijn.

VerRassing, niet Verassing.

MaikelNL

Citaat van: Weatherboy op wo 30 jan 2013 - 18:49
Alweer een verassing? De warmte stijgt dus al weer veel te snel op naar Nederland. Met een verassing in het vooruitzicht zullen wij de tropen toch flink jaloers gaan maken dan en zal van sneeuw geen sprake meer zijn.
VerRassing, niet Verassing.

Heerlijk zeur weer dit. Gewoon afwachten en hopen op wat sneeuw en kou.

dondertje127

Beter winterse (maartse) buien en winterse temperaturen dan die langdurige regen en vieze kou, hoewel ik er een kantekening bij moet plaatsen omdat ik vandaag het lentegevoel had en de zon scheen bij 13.1°c graden.
Maar bij winterse buien heb je nog wat aan de opgeklaarde luchten tussendoor, met plaatjes zoals vossejongk liet zien, en van sneeuw en hagel wordt je minder nat. Wellicht dan ook een kansje op onweer.

Februari, mijn favoriete wintermaand. Ik hoop dat voor de 4e keer op rij februari weer erg koud (vorst) en sneeuwrijk verloopt, zoals een echte winter bedoeld is. Het begin lijkt goed :)

Romigo

Ik vind dit wel een goede ontwikkeling, maar goed komt dit ook uit??

Ramon Oost


Joep

De eerste 3 kaarten laten zien dat de komende 3 dagen een enorme diversiteit aan weer te zien te zal geven.

Morgen nog een dag zoals vandaag, met regen en buien en veel wind, maar wel iets lagere temp, met Tmin komende nacht rond de 4 C en morgen overdag gem 8 C.
Tweede kaart laat zien dat vrijdag een laag over ons gebied verder zuidoost waarts zal koersen. Dan ook weer veel regen, en grote verscheidenheid in windkracht en windrichting. Bovendien zal het ook, zeker in vergelijking met de temp van deze week, het ook weer een vrij koude dag worden met Tmax 2-6 C.

Zaterdagoverdag dan winterse buien, met Tmax 2-5 C.
De nacht naar zondag geeft dan algemeen enkele graden vorst.

Maar het prikje zal vooralsnog kortdurend zijn, want al later op zondag stroomt vanuit het W/NW weer zachtere lucht in.

Zoals ook in eerdere actualisaties is vermeld is de westelijke hoogterug in eerste instantie aan de noordkant nog flink doorstroomd, en hierdoor kan lagedruk ten zuiden van Groenland verder oostwaarts trekken waardoor bij ons aan de voorzijde van het systeem met een W aanvoer zachtere lucht kan binnen stromen

Volgende week maandag blijkt ook dat het laag een flink deel van de koudepoel in het NW met zich mee zal trekken en hierdoor kan achter het systeem de westelijke rug krachtiger en ook nadrukkelijker met noordelijke uitpunting worden tegen en vanaf midden volgende week.

Met lagedruk dan boven Scandinavië, en ook boven het zuiden van Europa, krijgen we dan in een meer N aanvoer wisselvallig en vrij koud weer, met winterse buien en lichte vorst in de nacht en ochtend en overdag 2-5 C.

Naar mijn mening zijn er in de Uitvoer de laatste 24 uur weer meer signalen gekomen dat deze fase rond volgend weekend zal worden opgevolgd door een situatie met hogedruk ten noorden en lagedruk ten zuiden, waardoor in meer continentale aanvoer de kou zich kan verscherpen.

Mvg, Ronald de Wildt   


winter

Hier pluim van vanmiddag van GFS op weerplaza voor het midden van het land kunnen we zo vergelijken met nieuwe pluim.

winter

Hier nieuwe pluim van GFS voor het midden van het land. Wat moet je er van zeggen?
Ik maak er op uit dat de pluim iets kouder is op zeer lange termijn t.o.v de voorgaande pluim. (zie mijn post hierboven)
Lijkt erop na een kwakkelwinter te gaan worden met grote kans op natte(sneeuw)buien. Wel opvallend bij deze pluim de spreiding is kleiner, minder koude leden maar gemiddeld toch kouder op het einde vanaf 9 februari

Weatherboy

Citaat van: winter op wo 30 jan 2013 - 20:19
Hier pluim van vanmiddag van GFS op weerplaza voor het midden van het land kunnen we zo vergelijken met nieuwe pluim.

Het lijkt er in ieder geval op dat we overschakelen op een meer dynamischer weertype met kans op winters weer en vooral volgende week dinsdag kans op onweer. Het belangrijkste voor mij in dit geval is dat we een opener weertype krijgen en af zijn van die eeuwige grijze troep met regen. Vanmiddag was overigens prima vertoeven buiten met 12 graden en lekker zonnetje, alhoewel ik dat liever zie in maart en april :D

winter

Nog aanvulling op mijn voorafgaande post.
Langs de oost-grens lijkt het kouder te worden en is de kans op ijsdag best reël en als de buien vanaf de Noordzee het binnenland bereiken zullen dit vooral sneeuwbuien zijn.
http://www.weerplaza.nl/15daagseverwachting/?type=gens_pluim&element=&r=zuidoost

Voor noord-oost Nederland op de pluim overdag +-2 graden en in de nachten rond de -4 dat begint er toch weer op te lijken.

Nog een link van weerplaza lijkt, bedoel het belooft vrijdag zeer spannend te worden kans op een dik pak sneeuw, zeer veel regen op gewoon natte-sneeuw.
Hoop natuurlijk op dik pak sneeuw, maar ligt aan waar de kern overtrekt trekt deze over Zuid-Belgie dan zal dit voor grote delen in Nederland tot een grote hoeveelheid sneeuw kunnen leiden als ik het goed heb???? Kan iemand met ervaring hierover meer zeggen en kijken of ik niet aan het raaskallen ben.
http://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/Vrijdag%3a+regen%2c+sneeuw+en+wind/1458

winter

Ook mooi om te zien de sneeuwkansen voor volgende week nemen volgens kaarten van KNMI als maar toe. Gebaseerd op het model ECMWF.


vossejongk

tja.. 0.3-1cm of je daar nou blij van moet worden? laat het eerst maar weer eens goed koud worden zodat het niet van die natte drab is. :)

Joep

Vreemd pluim nog steeds niet binnen

Ramon Oost

Citaat van: Joep op wo 30 jan 2013 - 20:59
Vreemd pluim nog steeds niet binnen

Komt pas tegen 22 uur ;) de 10 daagse is wel iets eerder, tussen 21:30 en 22:00

Joep

Citaat van: Ramon Oost op wo 30 jan 2013 - 21:03
Komt pas tegen 22 uur ;) de 10 daagse is wel iets eerder, tussen 21:30 en 22:00
Ja klopt ik vergis me een uur :)

Weatherboy

Citaat van: Ramon Oost op wo 30 jan 2013 - 21:03
Komt pas tegen 22 uur ;) de 10 daagse is wel iets eerder, tussen 21:30 en 22:00

De 10-daagse pluim komt normaal gesproken 21.30 inderdaad. De Lange termijn pluim komt vaak pas na 22 uur (De Bilt). En die op weerplaza zijn meestal wel redelijk op de minuut af binnen :)

Ramon Oost

Citaat van: Weatherboy op wo 30 jan 2013 - 21:23
Geweten wordt aangetast en het 'zielige' schelden begint al. Niks op leuken, de spelfout was een 'leuk' grapje, slechts een hulpje. Verder probeerde ik je wat uit te leggen. Maar je hoeft er niks mee te doen hoor. Maar stop dan ook maar met die vragen van: 'krijgen we nog sneeuw?' of ' zien de kaarten er goed uit?' enzo. Als je niks wilt leren heb je hier ook niks te zoeken.

Het feit dat het je zo bijzonder dwars zit zegt genoeg over je mentaliteit en je eigenwijsheid, maar ga dan ff zeuren in een hoekje en niet op het forum ;) Ik ga niet me vervuilen hierzo, dus stuur maar een pm voor de volgende keer.

Laten we het gezellig houden en ontopic, deze berichten gaan de prullenbak in ;)

gilleeesss

Kijk, dit vind ik echt zwak he. Laten we nou gewoon on topic blijven. en elkaar niet afmaken of ruzies maken. Het gaat hier om onze liefhebberij te kunnen doen/ uit leren enzo.

Wees er maar zeker van.. Dat jan ook geen nieuw topic zal openen enzo als hij dit hier allemaal ziet.

Nuja ontopic

De 25mm voor vrijdag is verandert naar 12mm.

alaind86

Het Amerikaans weer model de amerikanische GFS (Global Forecast System)-Modell.
Gaat uit van sneeuw zaterdagmorgen. Maar het Europees model is niet zo optimistisch. De tempraturen lijken te hoog te zijn aan de grond (3 graden) paar kilometer hogerop zijn er wel negatieve tempraturen tot -5. Dit houd in dat de sneeuw niet kan blijven liggen en dat we te maken krijgen zaterdag met natte sneeuw of winterse buien!

Dat is mijn mening dus geen geruzie aub :)

Joep


Powered by EzPortal