Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 10

Topic gezien door 248051 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 24 jan 2013 - 17:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vdweste

Da's me nog eens een vinger.. eeh duim!


bliksems

"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

winter

Dat zijn kaarten die we willen zien kans op wintervoorzetting met (natte)sneeuwbuien neemt toe.
Denk zelfs dat de kans groot is dat het volgende week net boven vriespunt blijft en bij een neerslaggebied de temp zelfs daalt dus zijn mooie kaarten.

Joep

Ook de komende 24 uur een herhaling van vandaag, zie 1e kaart. Vooral tot het begin van de middag
valt er periodiek regen, en de ZW wind blijft krachtig tot hard doorblazen. Na passage koufront klaart het daarna vanuit het westen op, blijft het op een bui na meest droog, en de temp die eerst naar een graad of 12 oplopen dalen iets.

De nacht naar donderdag verloopt ook meest droog en de temp gaan naar de meer normalere 2-5 C.

Tweede kaart laat zien dat ook donderdager sprake is van een vrij strakke westcirculatie, er passeert die dag weer een regenzone en de temp liggen rond de 7 C.

Vrijdag, zo geeft 3e kaart aan, zien we een abrupte wijziging van patroon, als lagedruk plots een veel zuidelijkere koers gaat varen, en over of iets ten zuiden van ons land verder oost/zuidoostwaarts zal trekken.
Nadat vrijdag nog meest droog begint, na Tmin 3 C, neemt overdag de kans op regen toe, evenals de windkracht, en zijn er waarschijnlijk grote verschillen in temp tussen het noorden, waar de wind meer uit het oosten zal komen, en het zuiden waar een zuidwesten wind zal staan, maxima zo in de orde 4-9 C.

De nacht naar zaterdag geeft dan veel wind, en ook veel neerslag, vooral in het noorden kans op sneeuw, en temp van 0-5 C.

Zaterdag, 4e kaart, dan een koude N/NO aanvoer, kans op winterse buien en overdag maxima tussen 1-5 C.
De nacht naar zondag geeft dan in opklaringen meest lichte vorst.

Maar is niet het begin van een nieuwe koude periode, zo laat de 4e kaart ook zien, in de zin van de aanwezigheid van een enorme koudepool in het NW kwadrant van de weerkaart.

Dit oefent zo veel kracht uit op het Hoog ten zuidwesten, dat op een gegeven moment hierdoor lagedruk ten zuiden van Groenland langs verder oost/zuidoostwaarts kan koersen.
En hiermee in het Noordzeegebied weer voor een zachtere maritieme westelijke aanvoer zal zorgen.
Vanaf dinsdag dalen de temp dan weer, in meer polaire luchtsoorten, als de westelijke rug zich weer iets opricht en de stroming meer NW zal worden. De kans op lichte vorst in de nacht neemt dan sterk toe, overdag gem 2-5 C en af en toe een winterse bui.

Pas eind volgende week lijkt de grootste activiteit van de koude lagedruk ten noordwesten af te nemen, mede hierdoor ook meer tendens tot drukstijgingen ten noordoosten van ons gebied. Samen met lagedruk ten zuidoosten, kan dan in een meer N/O aanvoer nog koudere lucht instromen.

Meerderheid van de Uitvoer laat de situatie van volgende week, met dus "slechts" temp iets onder normaal, ook dan voortduren.

Mvg, Ronald.       


jorentje1997

Citaat van: vdweste op di 29 jan 2013 - 19:44
Wat een bak met water trouwens in de nieuwe run van EC voor vrijdag en zaterdag.
Vanaf eind van de morgen dan kans op regen die overgaat in sneeuw? Maar de meeste neerslag is dan al het land uit getrokken.

Edit:
Dat zullen eerder winterse buien zijn denk ik.

bliksems

Citaat van: Joep op di 29 jan 2013 - 20:17
Mvg, Ronald.       
kijk,dat is pas een stukje waar we wat aan hebben.
en oo..was het maar eind volgende week nu alvast...
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

vdweste

Citaat van: Joep op di 29 jan 2013 - 20:17
...

Meerderheid van de Uitvoer laat de situatie van volgende week, met dus "slechts" temp iets onder normaal, ook dan voortduren.

Mvg, Ronald.       

Deze zin mag iemand mij even verder uitleggen? Waar doelt ie hiermee op? De meerderheid van de uitvoer van de 12u run? Want dat is voor zover ik weet nog helemaal niet bekend?

bliksems

Citaat van: vdweste op di 29 jan 2013 - 20:29
Deze zin mag iemand mij even verder uitleggen? Waar doelt ie hiermee op? De meerderheid van de uitvoer van de 12u run? Want dat is voor zover ik weet nog helemaal niet bekend?
dan kan ie het over de 00 hebben he.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Probeer even de juiste berichten in het juiste topic te plaatsen!
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

bliksems

"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Roan

Citaat van: just0408 op di 29 jan 2013 - 19:27
En hoe staat het nu met het ijs? Kan dat nu nog steeds houdbaar zijn om enkele plaatsen of ligt er veelal niet meer dan 1 a 2 cm?
Hier in het noorden ligt nog echt een dikke laag.. ik denk persoonlijk wel 8 a 9 cm, je kunt de luchtbellen nog duidelijk er in zien en dus de dikte nog wel een beetje schatten..

just0408

Citaat van: Roan op di 29 jan 2013 - 20:56
Hier in het noorden ligt nog echt een dikke laag.. ik denk persoonlijk wel 8 a 9 cm, je kunt de luchtbellen nog duidelijk er in zien en dus de dikte nog wel een beetje schatten..

Hoe is het mogelijk. Echter, na de volledige dooiperiode zal er niets meer van over zijn. Dus kunnen ze in Elfstedenland van voor af aan opnieuw beginnen.
Ik ben ook niet van steen.

klimascepie

Ik weet niet of het iemand op valt maar zelfs met de wceend komt er volgende week koude lucht binnen. De stroming komt via en omweg van af de pool bij ons. Tevens moeten we er sterk rekening mee houden dat niet alles meteen duidelijk word. Ik schat dat op dit moment zelfs 24 uur van te voren voor veel weer bureaus en behoorlijke klus zal geven.

Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

Reutel

Citaat van: Jan van Ooijen op di 29 jan 2013 - 20:45
Probeer even de juiste berichten in het juiste topic te plaatsen!

Toe maar, een apart stormtopic!  ;)


bliksems

"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

matroesjka-world

Citaat van: bliksems op di 29 jan 2013 - 21:29
goh,en toch al weer op pagina 2 daar, haha

Ja gaat als een malle daar  :P  ???
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Marsel

Citaat van: bliksems op di 29 jan 2013 - 21:29
goh,en toch al weer op pagina 2 daar, haha

Niet zo he ;). Haha!
Wacht de onweerstopics maar eens af. Dan weet je niet wat je ziet, die gaan soms nog sneller dan de wintertopics :D.

Powered by EzPortal