Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 10

Topic gezien door 247914 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 24 jan 2013 - 17:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weatherboy

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 28 jan 2013 - 15:28


Zeg Jan. Wat wil je hier mee zeggen? AO index is negatief beter voor winterweer. Althans dat wordt gezegd. Maar eind december begin januari was ie ook grotendeels negatief maar het was boterzacht. Hoe moeten we dit dan aflezen? Of zegt de AO index de kansen op een geblokkeerd/standvastig patroon? En de NAO index dan? :)

Jan van Ooijen

Citaat van: Weatherboy op ma 28 jan 2013 - 15:34
Zeg Jan. Wat wil je hier mee zeggen? AO index is negatief beter voor winterweer. Althans dat wordt gezegd. Maar eind december begin januari was ie ook grotendeels negatief maar het was boterzacht. Hoe moeten we dit dan aflezen? Of zegt de AO index de kansen op een geblokkeerd/standvastig patroon? En de NAO index dan? :)

Grafiek met de Arctische Oscillatie (AO) index van de afgelopen maanden tot de huidige waarde, en een ensemble verwachting tot 14 dagen vooruit. Een lagere waarde van de AO-index verhoogt net als bij de NAO-index de kans op kouder weertype. De AO index en NAO index hangen met elkaar samen, wat aan de grafieken is te zien.

Meer info op: http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/346b0f930c48728b2a11e2615b6dbec1/article/winterweer_in_zicht.html
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

vossejongk

Negatieve AO index houd gewoon in hogedruk bij ijsland en lagedruk bij de azoren/mid.zeegebied. Kortom stofzuigerwerking voor kou vanuit het oosten :)

Vomera

Citaat van: vossejongk op ma 28 jan 2013 - 15:53
Negatieve AO index houd gewoon in hogedruk bij ijsland en lagedruk bij de azoren/mid.zeegebied. Kortom stofzuigerwerking voor kou vanuit het oosten :)

dus met andere woorden??? laat maar komen :D

Weatherboy

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 28 jan 2013 - 15:49
Grafiek met de Arctische Oscillatie (AO) index van de afgelopen maanden tot de huidige waarde, en een ensemble verwachting tot 14 dagen vooruit. Een lagere waarde van de AO-index verhoogt net als bij de NAO-index de kans op kouder weertype. De AO index en NAO index hangen met elkaar samen, wat aan de grafieken is te zien.

Meer info op: http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/346b0f930c48728b2a11e2615b6dbec1/article/winterweer_in_zicht.html

Ja ik begrijp het al ;) Bedankt! Maar haal ze nogal eens door elkaar. En het is slechts een kans berekening dus, anders kunnen al die negatieve signalen eind december wel weggepoetst worden lijkt me.

Marsel

Citaat van: Weatherboy op ma 28 jan 2013 - 15:57
Ja ik begrijp het al ;) Bedankt! Maar haal ze nogal eens door elkaar. En het is slechts een kans berekening dus, anders kunnen al die negatieve signalen eind december wel weggepoetst worden lijkt me.

Mwa kansberekening nog niet zozeer.
De verwachte locatie van de grootschalig sturende druksystemen bepaalt of de NAO/AO positief dan wel negatief is op het noordelijk halfrond.
Voor ons weer heeft een negatieve NAO of AO dan ook niet per definitie een diepvriesperiode tot gevolg. Temeer omdat ons weer zo afhankelijk is van details. Kleinschalige systemen die even de wind aan- of aflandig maken zijn veel belangrijker voor het wel of niet open gaan van de diepvries.
Een negatieve NAO/AO laat wel een 'anders dan normaal' algemeen stromingspatroon op onze breedten toe. Denk aan een sterk verzwakte of zuidelijk liggende polaire jet.
Hetzelfde geldt voor een zwakke of gesplitste PV, ook dat is voor onze breedtes geen garantie voor winterweer.
Zoals Jan terecht aangaf neemt de kans met een negatieve NAO/AO of gesplitste PV op winter(s)  weer wel toe uiteraard. Maarja...het zijn vaak de details die ons de das om doen ;).

EDIT: @ sniper.
Dank je, nu klopt het wel als het goed is. Aangepast zoals het hoort. Altijd je posts nalezen voordat je op zend drukt werd mij ooit verteld :D. Haha!

SniperEye

Citaat van: Marsel op ma 28 jan 2013 - 16:04
Voor ons weer heeft een negatieve NAO of AO dan ook per definitie geen diepvriesperiode tot gevolg.

EDIT

Marsel


wesleylollol

mhh de meningen zijn verdeeld de een veel sneeuw en de ander regen en dan nog een paar regen later in sneeuw  we gaan het zien maar jammer dat er bij de meeste teksten die over een run gaat geen plaatje komt

lekker rustig weer vies grijs met smeltende sneeuw en alles is nat  prettige dag nog en eetsmakelijk :)

Kevinwinter

ALS dit uitkomt, ga ik alvast voorraden inslaan...(als het dan geen regen is) + dat ik niet weet hoe betrouwbaar deze kaartjes zijn over zo'n lang termijn...








Daar zeg je toch wel U tegen?

winter



Romigo

Ik zie alleen maar kaartjes voor de lange termijn, daarin kan nog heel veel veranderen.  :-\ Ik maak me meer zorgen om de storm die vannacht en morgen opkomt. Ik heb hier wat bomen om het huis staan die zomaar om kunnen waaien.

Weatherboy

Dames en heren. Even ander (belangrijk) nieuws er tussen door:

Vanavond live op TV en radio. Toespraak van Beatrix. Waarschijnlijk het aftreden..

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21252290/__Hofkringen__Beatrix_treedt_af__.html

SniperEye

Citaat van: Marsel op ma 28 jan 2013 - 16:16
Nu de juiste ;). Zie EDIT. :P. Haha!

Lol, ik snapte er ff niets van  :o

Lucas

Citaat van: Weatherboy op ma 28 jan 2013 - 17:23
Dames en heren. Even ander (belangrijk) nieuws er tussen door:

Vanavond live op TV en radio. Toespraak van Beatrix. Waarschijnlijk het aftreden..

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21252290/__Hofkringen__Beatrix_treedt_af__.html


We kunnen dus sowieso spreken van een nieuwe vorst periode vanaf februari?
Aanhoudende sneeuwval

Roan

Citaat van: Weatherboy op ma 28 jan 2013 - 17:23
Dames en heren. Even ander (belangrijk) nieuws er tussen door:

Vanavond live op TV en radio. Toespraak van Beatrix. Waarschijnlijk het aftreden..

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21252290/__Hofkringen__Beatrix_treedt_af__.html
kan ook met Friso te maken hebben...

MaikelNL

Citaat van: Roan op ma 28 jan 2013 - 17:31
kan ook met Friso te maken hebben...

Nee, kan niet. Het is een vooraf opgenomen boodschap en zijn vrouw is gewoon naar Lech vandaag.

ron12

Citaat van: Lucas op ma 28 jan 2013 - 17:31

We kunnen dus sowieso spreken van een nieuwe vorst periode vanaf februari?
een nieuwe vorst periode van een jaar of dertig ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weatherboy

Citaat van: ron12 op ma 28 jan 2013 - 17:42
een nieuwe vorst periode van een jaar of dertig ;)

Dat wordt een nieuwe ijstijd dan denk ik ;)

Powered by EzPortal