Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 10

Topic gezien door 248014 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 24 jan 2013 - 17:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joep


Ries

't is hier warm joh! Gewoonweg boven nul!  :o dat wordt weer zweten...  ;)

JPP78

Citaat van: Marsel op za 26 jan 2013 - 20:48
Mooi aan de lijzijde van het IJsselmeer. Met de huidige windrichting (ZZW) blijven de temperaturen in die regio het laagst door de fetch over het koude of bevroren water.
Wel aardig om te zien hoe de grenslaag reageert op de opwarming. Ze is momenteel stabiel van opbouw en op verschillende plaatsen ontstaat spontaan stratus en is het op vele plaatsen nevelig. Wat verder van de kustlijn af kan het boven land de komende uren en het begin van de nacht nog wel eens mistig worden.
Typisch dooiweertje eigenlijk.

Dat is inderdaad bekend hier, ik woon zo wat op de kust, kijk over het IJsselmeer uit van uit de woonkamer. Wanneer die bak met water goed afgekoeld is, merken we dat nog lang in het voorjaar. En in dooi situaties vaak in de mist of nevel, en paar km verder het land op niet. Morgen eens even kijken hoeveel ijs er nou precies in ligt, ben er deze week nog niet op geweest. hopen op wat mooie ijsbergjes hier voor ons huis, en dan weer de kou in, zodat we er een tijdje plezier van hebben....
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Marsel

Citaat van: alfons op za 26 jan 2013 - 22:03
sorry voor de vraag
wat bedoel je hiermee Marsel?de wind of de neerslag?

Vragen mag altijd he, dat weet je op dit forum ;).
Maar eigenlijk gaat het om beiden in dit geval. Vooral wind en temperatuur.
De warmste lucht zit zowel op hoogte als aan de grond gevangen in de warme sector, daar dan dus ook de hoogste temperaturen in de maritiem tropische luchtmassa (brongebied zuid van de Azoren).
Karakteristiek is ook de grootte van de drukgradient in dat gebied: de meeste wind staat vaak in de warme sector, bovendien erg vlagerig, ook boven land.
Waarschijnlijk ook niet droog met van tijd tot tijd regen en motregen.
Je kunt in de pluim in dit geval meteen de warme sector er voor dinsdagmiddag en woensdagnacht uitpikken. Totaal geen dagelijkse gang die nacht.

JPP78

ik heb het nog niet gezegd(paar reacties hier boven) of het begint hier flink mistig te worden, minder dan 400 m zicht, stavoren, iets ten zuiden van Workum, meldt 210 m zicht. gelukkig komt er flink wat wind de komende dagen, heb geen zin om dagen in de mist te blijven hangen... trusten...
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Marsel

Citaat van: JPP78 op za 26 jan 2013 - 22:45
ik heb het nog niet gezegd(paar reacties hier boven) of het begint hier flink mistig te worden, minder dan 400 m zicht, stavoren, iets ten zuiden van Workum, meldt 210 m zicht. gelukkig komt er flink wat wind de komende dagen, heb geen zin om dagen in de mist te blijven hangen... trusten...

Mooi he, we hadden het al een beetje aan zien komen  ;). Typisch grenslaag-dooi-weertje nu. Super stabiel en bijzonder vochtig, zeker bij jou in de buurt.

Romigo

Wat staat er voor vannacht op de planning? Kan er in het midden van het land eerst natte sneeuw vallen of komt er meteen ijzel/regen?

Romigo

Citaat van: jorentje1997 op za 26 jan 2013 - 20:52
Zoals ik net al op mijn blog schreef.

Ik denk dat de kans op wateroverlast de volgende dagen zeer groot is. De combinatie van de grote hoeveelheid smeltwater + de verwachte neerslaghoeveelhied (kaartje hieronder) kan toch echt wat te veel gaan worden voor de bodem?


Dan maar hopen dat de vorst uit de grond is.

jorentje1997

Phoeh ik zit hier nog met een snel kloppend hart.. Zo'n halfuurtje geleden een heel luid geluid op het dak en 2seconden later BOEM op het terras, ik dacht in mezelf dat de helft van ons huis aan het instorten was. Tot ik buiten ging kijken, al het sneeuw van de eene kant van het dak op de vloer..

Dat was dan mijn ''dooi'' verhaal :D

Ontopic: De neerslag die morgen zal vallen valt in de Ardennen toch grotendeels als sneeuw? Of heb ik het fout :)

Ramon Oost

Citaat van: jorentje1997 op za 26 jan 2013 - 23:48
Ontopic: De neerslag die morgen zal vallen valt in de Ardennen toch grotendeels als sneeuw? Of heb ik het fout :)

Ik denk het niet, de T850hPa gaat vannacht de plus in (tot zo'n 5 graden) Voor sneeuw is rond de -4 a -5 gewenst (of lager natuurlijk). 

Ramon Oost


Henk1976

Citaat van: jorentje1997 op za 26 jan 2013 - 23:48
Phoeh ik zit hier nog met een snel kloppend hart.. Zo'n halfuurtje geleden een heel luid geluid op het dak en 2seconden later BOEM op het terras, ik dacht in mezelf dat de helft van ons huis aan het instorten was. Tot ik buiten ging kijken, al het sneeuw van de eene kant van het dak op de vloer..

Dat was dan mijn ''dooi'' verhaal :D

Ontopic: De neerslag die morgen zal vallen valt in de Ardennen toch grotendeels als sneeuw? Of heb ik het fout :)

Exact hetzelfde gebeurde zojuist hier. Maar wat smelt de sneeuw snel. Het is een paar tiende slechts boven nul. 

Ik word wel happy van de pluim en verwacht dat we snel weer sneeuwvlokken gaan zien.

just0408

Als dat regengebied nou eens allemaal sneeuw zou zijn geweest zou er een goed pak vallen.
Ik ben ook niet van steen.

Edwin

Voorlopig zie ik het vrij herfstig in :s
Never Stop Exploring

vossejongk

Komende week iig een bak met water waar het IJsselmeer U tegen zegt

just0408

Citaat van: vossejongk op zo 27 jan 2013 - 04:25
Komende week iig een bak met water waar het IJsselmeer U tegen zegt

Ik had liever een bak met sneeuw waar de Zuidpool U tegen zegt.
Ik ben ook niet van steen.

MWegman

Wat is het opvallend rustig hier, nu de kou zich eventjes heeft teruggetrokken...
Voor weer- en andere foto´s, join deze community op facebook: http://www.facebook.com/marielle.wegma

René

helaas nu regen met een temp. van +3,6 maar wel met een gevoels temp. van -2
Waddinxveen

just0408

Citaat van: MWegman op zo 27 jan 2013 - 08:41
Wat is het opvallend rustig hier, nu de kou zich eventjes heeft teruggetrokken...

Fair weather fans  :)
Ik ben ook niet van steen.

André

We treuren dat de winter tijdelijk voorbij is .
Demeulemeester André

Powered by EzPortal