Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 8

Topic gezien door 297647 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 18 jan 2013 - 12:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

matroesjka-world

Citaat van: Joep op za 19 jan 2013 - 23:03
Ik heb is zitten rekenen voor het noorden volgens Hirlam t/m maandag 30 cm sneeuw of meer?

Dat zou super zijn, als het dan maar maandagochtend voor 7 uur 's ochtends valt, dan hoef ik niet naar m'n werk te rijden  :P :P
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Kiwitwins

Citaat van: jornonweer op za 19 jan 2013 - 23:03
gfs zelfs slechter geworden voor het zuidoosten van nl voor morgen, als het dauwpunt 0 graden is, gaat het dan sneeuwen of ijsregenen?

volgens mij bij een dauwpunt van 0 gaat het gewoon regenen omdat het dan bij luchtvochtigheid van 80% ongeveer 3 graden t2 is...
Het is maar dat je het weet.

Reutel

Even over de pluim, die we even vergeten.

Het begint er steeds meer op te lijken dat we vanaf volgende week zondag even gaan gaan kwakkelen met de winter. Of de dooiaanval gaat slagen is nog onzeker, wellicht gaan we weer gewoon de diepvries in...  ;)

zorba

Hierbij dan ook nog de sneeuwrun van GFS
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Hans

Citaat van: tonnixx op za 19 jan 2013 - 23:07
Ik denk dat we voordat we ons op de elfstedentocht richten eerst maar eens moeten afvragen of er de komende tijd een paar mooie gewone toertochten geschaatst kunnen worden. Daar hebben veel meer mensen iets aan.
Helemaal mee eens!!  Die tocht is nog niet eens een klein beetje in beeld!  ik wordt er zo moe van  :(

Kiwitwins

Citaat van: Reutel op za 19 jan 2013 - 23:09
Even over de pluim, die we even vergeten.

Het begint er steeds meer op te lijken dat we vanaf volgende week zondag even gaan gaan kwakkelen met de winter. Of de dooiaanval gaat slagen is nog onzeker, wellicht gaan we weer gewoon de diepvries in...  ;)

Ik denk dat het helemaal te maken heeft met de sneeuw die gaat vallen en wat de dagen daarna gebeurt, Had even opgezocht in topic afl 5. Daar stond de pluim ook die zou de 18e alweer de dooi ingaan. Volgens mij zitten we nog in de vorst... Maar hetr blijft wel terug komen. Zal wel te maken hebben met de stromingen in de hogere luchtlagen wat die gaan doen. Maar die hogere luchtlagen krijg ik maar niet in mijn brein gestampt... Maar het gaat me steeds beter af.
Het is maar dat je het weet.

bliksems

"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

winter

EN of het koud wordt door de sneeuw


PatrickM

Deze GFS maar snel vergeten en morgen de nieuwe kijken. :P

zwoof

Citaat van: tonnixx op za 19 jan 2013 - 23:07
Ik denk dat we voordat we ons op de elfstedentocht richten eerst maar eens moeten afvragen of er de komende tijd een paar mooie gewone toertochten geschaatst kunnen worden. Daar hebben veel meer mensen iets aan.

Citaat van: Hans op za 19 jan 2013 - 23:11
Helemaal mee eens!!  Die tocht is nog niet eens een klein beetje in beeld!  ik wordt er zo moe van  :(

Tja dat heb je nu eenmaal met schaatsen. :)

Maar die verwachte sneeuw gaat het niet beter maken allemaal.

jornonweer

Citaat van: Kiwitwins op za 19 jan 2013 - 23:08
volgens mij bij een dauwpunt van 0 gaat het gewoon regenen omdat het dan bij luchtvochtigheid van 80% ongeveer 3 graden t2 is...

hmm ik woon in het uiterste noordoosten van belgie, voor hier zegt het kmi dat het hier gewoon gaat sneeuwen en vooral ten zuiden van samber en maas kans op ijzel is, word echt afwachten voor mij want de ene zegt van gewoon sneeuw en andere zegt ijzel..
Danger is real, fear is a choice.

grizzrh

Citaat van: jornonweer op za 19 jan 2013 - 23:16


hmm ik woon in het uiterste noordoosten van belgie, voor hier zegt het kmi dat het hier gewoon gaat sneeuwen en vooral ten zuiden van samber en maas kans op ijzel is, word echt afwachten voor mij want de ene zegt van gewoon sneeuw en andere zegt ijzel..

ik zelf denk dat het sneeuw > ijzel > sneeuw wordt of pure sneeuw gewoon.. Maar we zien het morgen wel he.
Ben weg mensen fijne avond nog!
Doenrade, Limburg

WinschoterWeer

Citaat van: NitroGenetics op za 19 jan 2013 - 22:55
denk dat het noorden de pak sneeuwdump meer dan verdient heeft deze winter, ze hebben niet of nouwlijks sneeuw gehad in vergelijking met het midden en zuiden Ik gun het ze van harte :)
Dank je wel! Ik zit écht te springen om sneeuw. Heb enorm genoten van de foto's en berichtjes op dit forum over de afgelopen sneeuwperiode, alleen waren ze niet van mij! hahaha. Ik gun iedereen sneeuw, ook de gebieden die al sneeuw gehad hebben en er nog wat hebben liggen. Het is toch elke keer een feest om het te mogen aanschouwen. Update: Winschoten Oldambt :
Het is eindelijk wat kouder dan de afgelopen avonden -6 graden...hopen op nog meer diepvries! Het is helaas wel bewolkt en onze windchime klingelt nog steeds te erg, dat betekent nog een stevig oostenwindje helaas! 4 bft. Man, wat heb ik zin in de sneeuw....komt u maar!  ;D Welterusten voor straks!

bliksems

Citaat van: PatrickM op za 19 jan 2013 - 23:16
Deze GFS maar snel vergeten en morgen de nieuwe kijken. :P
haha,hoe bedoel je snel vergeten??
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

ron12

morgen uitzonderlijke weers omstandigheden in het noorden van het land,namelijk sneeuwjacht.bron de telegraaf
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Thunderfreak

Ik zeg Hirlam ook maar vergeten,lichte sneeuw doen we het niet voor hier!!!!   ;)

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Joep

...mmm GFS geeft weer meeste sneeuw in het westen

Reutel

Een lagedrukgebied over het noorden van Spanje trekt richting BE en zal morgen zondag van zuid naar noord over de regio trekken. In en ten oosten van de depressie is warme lucht aanwezig in de hoogte en zelfs aan de grond kan je tijdelijk dooien. West van de depressie blijft het waarschijnlijk vriezen. Gekoppeld aan de depressie is een occlusie aanwezig met daarop een intensiteit van 2-4 mm/3h. Uiteindelijk kan er morgen zo'n 3-7 mm neerslag vallen, het meeste over het zuiden van BE en westen van de regio.

Belangrijk is uiteraard het neerslagtype gezien de lagedruk deels gevuld is met zachte lucht. Ik ga ervan uit dat ten westen van Brussel, de neerslag als sneeuw zal vallen. In het centrum van BE kan dat een mengvorm zijn van sneeuw, sleet en zelfs tijdelijk ijzel. Over het oosten en zuidoosten, alsook over het zuidoosten van NL, is de kans op ijzel zeer reëel, want daar laten de progtemps een gevaarlijke ijsdriehoek zien. Na doortocht van de depressie gaat het overal opnieuw vriezen.

Er is een niveau 3 waarschuwing van kracht in een ruime zone ten oosten van Brussel voor kans op ijzel. Dit kan problematische gevolgen hebben gezien neerslagintensiteit in combinatie met de koude bodem die niet meteen zal ontdooien. Elders is er een niveau 2 van kracht voor sneeuw met een cumulatie rond 3-6 cm als richtwaarde. Gezien de onzekerheid over hogere waarden en het tijdstip (zondag) is een niveau 3 in deze gebieden niet opportuun. De sneeuw kan vooral over NL stuiven door de matige tot vrij krachtige oostenwind.

bron: http://severeweatheroutlook.blogspot.nl/



Reutel

NWC geeft al een waarschuwing voor ijzel voor Limburg en het zuiden van Brabant.


Stephanie

Citaat van: Reutel op za 19 jan 2013 - 23:30
NWC geeft al een waarschuwing voor ijzel voor Limburg en het zuiden van Brabant.
Ik wil hier helemaal geen ijzel!
Gewoon sneeuw!

Maar ik denk dat t wel goed zal komen, gezien de andere kaarten ;)

Powered by EzPortal