Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 8

Topic gezien door 297683 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 18 jan 2013 - 12:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

zwoof


Citaat van: albalinda op za 19 jan 2013 - 18:05
Heerlijk man, hier alles nu weg door verdamping/subli..... (wind)
Ik ga van een cm. of 10 uit voor hier  ;)
Jan had ergens rond een uurtje of 1 vanmiddag een mooi verwachtingskaartje geplaatst voor Nl e.o.
De grote inhaalslag voor Grunn  :D

Citaat van: Tyshane op za 19 jan 2013 - 18:08
Er is hier ook wel wat verdwenen qua sneeuw. Wordt tijd voor een nieuwe laag, maar dat gaat vast wel goedkomen! :P

Volgens mij is hier ook al wel 3 cm verdampt. Dus ik eis minimaal 3 cm verse sneeuw  :)

ron12

Ik voel me opgeladen,telkens als ik wat wil pakken krijg ik een schokje :o te droog in huis he.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

boucheron


Ramon Oost

Hmm, op lange termijn overgang naar een zonaal stromings patroon?..


Arend

Citaat van: Ramon Oost op za 19 jan 2013 - 18:31
Hmm, op lange termijn overgang naar een zonaal stromings patroon?..

Op 30 hPa misschien, voordat wij hier beneden daar iets van merken kan het nog wel even duren.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

gilleeesss

hier dan het plaatje wat ik had beloofd, dat is van Hirlam, dat gifje,


MamaAs

Ohjee, wij lijken toch een flinke bult te krijgen  :-\
Naarmate de bui naar het noorden trek, activeert de bui of niet?

Ramon Oost

Citaat van: MamaAs op za 19 jan 2013 - 18:58
Ohjee, wij lijken toch een flinke bult te krijgen  :-\
Naarmate de bui naar het noorden trek, activeert de bui of niet?

Hirlam laat het front inderdaad activeren hoe verder het naar het noorden trekt.

WinschoterWeer

Citaat van: MamaAs op za 19 jan 2013 - 18:58
Ohjee, wij lijken toch een flinke bult te krijgen  :-\
Naarmate de bui naar het noorden trek, activeert de bui of niet?
Ja dat lijkt er wel op inderdaad.

vossejongk

Citaat van: MamaAs op za 19 jan 2013 - 18:58
Ohjee, wij lijken toch een flinke bult te krijgen  :-\
Naarmate de bui naar het noorden trek, activeert de bui of niet?

Dat wordt schuiven! :P

Thunderfreak

Best apart dat ze nu wel gaan spreken over driftsneeuw en sneeuwduinen,terwijl de situatie Maandag naar Dinsdag behoorlijk vergelijkbaar was,toen hadden we hier veel driftsneeuw en sneeuwduinen bij een forse en vlagerige wind,maar werd er niet voor gewaarschuwd.

Slootjes en polder slootjes hadden allemaal bruggetjes van sneeuw en vele slootjes waren een flink deel overdekt door de sneeuwduinen.

Enkele vanuit de tuin toen genomen,




--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

winter

Citaat van: MamaAs op za 19 jan 2013 - 18:58
Ohjee, wij lijken toch een flinke bult te krijgen  :-\
Naarmate de bui naar het noorden trek, activeert de bui of niet?

Dat is moeilijk te zeggen lijkt wel het geval te zijn maar de intensiteit is vaak lastig te bepalen.
Waarschijnlijk valt er niet alleen gestaag lichte sneeuw maar ook veelal matige sneeuwval als je op de gifjes een aantal pagina's terug kijkt lijk erop dat heel Nederland een paar cm erbij krijgt waarschijnlijk variƫren de hoeveelheden tussen de 4 tot 15 cm (misschien een aantal plekken nog meer).
Aangezien de treksnelheid van het neerslaggebied niet hoog ligt zou bij matige sneeuwval (een hoge intensiteit) zomaar een paar cm sneeuw vallen in korte tijdsduur, zou zomaar 3 cm in uur kunnen vallen.
Het neerslaggebied lijkt wanner het zuidelijke provincies voorbij is even af te zwakken om rond de hoogte van Ijselmeer weer intensiteit toe te nemen.
Dus wat het precies zal zullen we morgen vroeg zien.
Hier kan je zien wat het neerslaggebied zich op dit moment bevindt in Frankrijk
http://europa.buienradar.nl/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=loop1uur

Reutel

Citaat van: MamaAs op za 19 jan 2013 - 18:58
Ohjee, wij lijken toch een flinke bult te krijgen  :-\
Naarmate de bui naar het noorden trek, activeert de bui of niet?

Het zal nu toch al wel mogelijk zijn om het ijs te vegen, of niet? Hier in Brabant wordt er op diverse meren al geschaatst.


Thunderfreak

Citaat van: Reutel op za 19 jan 2013 - 19:10
Het zal nu toch al wel mogelijk zijn om het ijs te vegen, of niet? Hier in Brabant wordt er op diverse meren al geschaatst.

Ik wou net zeggen,hier word ook volop geschaatst zonder problemen,en op dat ijs lag een behoorlijke laag sneeuw en toen was het ijs maximaal 2 cm.  Dus moet zeker ook in het Noorden gaan lukken op veel wateren.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

MamaAs

Ha, helaas gaat dat niet lukken.
Hier wellicht wel op een paar plekken, maar de diepe wateren hebben echt nog te weinig ijs.
Bevindingen Slotergat http://jacobbrandsma.blogspot.nl/
Bevindingen Luts en Wyldemerk http://www.wintergek.nl/ijsdikte/

Sommige plekken dus 2.5 cm, daar moet je echt niet gaan schuiven. Wellicht met een bladblazer.
En de Ee ( bij Dokkum ) ligt compleet open.

Dus wellicht zijn er waaghalzen. Hier in Workum ligt 6.5 cm op sommige stukken, dat kan geschoven worden. Maar over de brede vaart weet ik het niet.
Ik waag mijn leven er in ieder geval nog niet op.

Hier wordt trouwens ook al op veel plekken geschaatst, maar dat zijn de plekken in de luwte, met meestal stil staand water en niet zo heel erg diep.
Vanmiddag is er nog een vrouw uit het Sneker meer gered, en gisteren een man van 84 uit het water.

grizzrh

Citaat van: MamaAs op za 19 jan 2013 - 19:18
Ha, helaas gaat dat niet lukken.
Hier wellicht wel op een paar plekken, maar de diepe wateren hebben echt nog te weinig ijs.
Bevindingen Slotergat http://jacobbrandsma.blogspot.nl/
Bevindingen Luts en Wyldemerk http://www.wintergek.nl/ijsdikte/

Sommige plekken dus 2.5 cm, daar moet je echt niet gaan schuiven. Wellicht met een bladblazer.
En de Ee ( bij Dokkum ) ligt compleet open.

Dus wellicht zijn er waaghalzen. Hier in Workum ligt 6.5 cm op sommige stukken, dat kan geschoven worden. Maar over de brede vaart weet ik het niet.
Ik waag mijn leven er in ieder geval nog niet op.

Hier wordt trouwens ook al op veel plekken geschaatst, maar dat zijn de plekken in de luwte, met meestal stil staand water en niet zo heel erg diep.
Vanmiddag is er nog een vrouw uit het Sneker meer gered, en gisteren een man van 84 uit het water.

Als je nu door het ijs valt ben je het ook zelf schuld, er zijn genoeg mensen en knsb die hebben gezegt doe het nu niet het is nog niet veilig genoeg...
Doenrade, Limburg

Reutel

Citaat van: MamaAs op za 19 jan 2013 - 19:18
Ha, helaas gaat dat niet lukken.
Hier wellicht wel op een paar plekken, maar de diepe wateren hebben echt nog te weinig ijs.
Bevindingen Slotergat http://jacobbrandsma.blogspot.nl/
Bevindingen Luts en Wyldemerk http://www.wintergek.nl/ijsdikte/

Sommige plekken dus 2.5 cm, daar moet je echt niet gaan schuiven. Wellicht met een bladblazer.
En de Ee ( bij Dokkum ) ligt compleet open.

Dus wellicht zijn er waaghalzen. Hier in Workum ligt 6.5 cm op sommige stukken, dat kan geschoven worden. Maar over de brede vaart weet ik het niet.
Ik waag mijn leven er in ieder geval nog niet op.

Hier wordt trouwens ook al op veel plekken geschaatst, maar dat zijn de plekken in de luwte, met meestal stil staand water en niet zo heel erg diep.
Vanmiddag is er nog een vrouw uit het Sneker meer gered, en gisteren een man van 84 uit het water.

Linke soep dus nog.. jammer als er dan een 10 cm sneeuw op gaat vallen... Waarschijnlijk is het ijs hier dikker omdat de sneeuwlaag ervoor gezorgd heeft dat de temperaturen snachts flink onderuit gingen. De meren zijn pas dichtgevroren toen de sneeuw er al lag.

Arend

Ook weer een mooie (en kleurrijke) run van GEM.

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

vossejongk

depressietrein komt weer op gang lijkt het wel op dat gifje.. zolang ze onder ons door gaan en we oostelijke stroming houden vind ik alles best.

Harry de Hond

Citaat van: Arend op za 19 jan 2013 - 19:27
Ook weer een mooie (en kleurrijke) run van GEM.
Het lijkt wel of die hem helemaal langs NL laat lopen of later laat komen.
Juist.

Powered by EzPortal