Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 8

Topic gezien door 297671 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 18 jan 2013 - 12:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gilleeesss

Morgenochtend gaan lopen, in de sneeuw - smiddags gaan wandelen , in de sneeuw met wat foto's ..   :D zalig ;)

ron12

lekker fris in de wind http://weerplaza.nl/actueel/ ;)gevoels temperatuur overal -10 en lager,kan iemand die plaatje plaatsen.zou leuk staan hier ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Thunderfreak


--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

gilleeesss

Aha, je was me voor :D

Hier voelt het -8°C aan.

just0408

Ik ben ook niet van steen.

zwoof

Citaat van: albalinda op za 19 jan 2013 - 17:51
Hmmm die zou ik hier wel eens voorbij zien komen ;)
Geeft ie geel Schnee?

Dat weet ik niet Haha! In het kaartje is het geel.  Maar zal maar tijdelijk zijn dan. Ik verwacht sowieso wel dat het wel goed gaat komen. Vogens Hirlam koud genoeg voor (paarse) sneeuw.  8)

Henk1976

Citaat van: zwoof op za 19 jan 2013 - 17:56
Dat weet ik niet Haha! In het kaartje is het geel.  Maar zal maar tijdelijk zijn dan. Ik verwacht sowieso wel dat het wel goed gaat komen. Vogens Hirlam koud genoeg voor (paarse) sneeuw.  8)

Moet je iig niet opeten.... Die gele sneeuw  ;)

boharo

Het KNMI waarschuwt inmiddels voor de provicies: Noord-Holland, Flevoland, Friesland, Groningen en Drenthe voor sneeuwduinen.
Let it snow, let it snow, let it snow!

ron12

dat gele komt van vliegtuigen af omdat ze boven dat gebied de de wc schoonmaken  ;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Remy

Citaat van: ron12 op za 19 jan 2013 - 17:51
lekker fris in de wind http://weerplaza.nl/actueel/ ;)gevoels temperatuur overal -10 en lager,kan iemand die plaatje plaatsen.zou leuk staan hier ;)
Gevoelstemperatuur is niet relevant,het is afhankelijk van wind en luchtvochtigheid en bovenal van de menselijke huid...onder gelijke omstandigheden ondervindt de ene persoon meer afkoeling dan de andere persoon.
Windchill is meer van waarde als je wil weten hoe snel een emmer water bevriest of zoals hier bij mij een waarde die vrij grof aangeeft of de drinkbakverwarming nog voldoende vermogen geeft om bevriezing te voorkomen.
Ook geeft windchill aan of het nog verstandig is met een bloot hoofd buiten te lopen.
Veel wind geeft veel warmteafvoer maar een kunststof(tyleen)waterleiding waar water doorheen stroomt heeft door zijn thermische weerstand minder snel last van bevriezen dan een koperen leiding... dus de windchill factor voor die twee verschillende materialen is ook compleet anders.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marcellang

Citaat van: zwoof op za 19 jan 2013 - 17:56
Dat weet ik niet Haha! In het kaartje is het geel.  Maar zal maar tijdelijk zijn dan. Ik verwacht sowieso wel dat het wel goed gaat komen. Vogens Hirlam koud genoeg voor (paarse) sneeuw.  8)
Heerlijk man, hier alles nu weg door verdamping/subli..... (wind)
Ik ga van een cm. of 10 uit voor hier  ;)
Jan had ergens rond een uurtje of 1 vanmiddag een mooi verwachtingskaartje geplaatst voor Nl e.o.
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Tyshane

Citaat van: albalinda op za 19 jan 2013 - 18:05
Heerlijk man, hier alles nu weg door verdamping/subli..... (wind)
Ik ga van een cm. of 10 uit voor hier  ;)
Jan had ergens rond een uurtje of 1 vanmiddag een mooi verwachtingskaartje geplaatst voor Nl e.o.

Er is hier ook wel wat verdwenen qua sneeuw. Wordt tijd voor een nieuwe laag, maar dat gaat vast wel goedkomen! :P

grizzrh

UKMO zegt dit op het moment over de 850 hPa
Dichtste bij wat hij komt, zal eerder ijzel zijn dan ijsregen of niet dan ?

Heb het over Z-Limburg he!
Doenrade, Limburg

Erik V

Ik vind de sneeuw niet zo van belang. Leuk maar ik vind de temperaturen belangrijker. Wordt door verschillende weermannen gesproken over dooi in groot deel van het land komende week.......

Jan van Ooijen

Citaat van: Erik V op za 19 jan 2013 - 18:14
Ik vind de sneeuw niet zo van belang. Leuk maar ik vind de temperaturen belangrijker. Wordt door verschillende weermannen gesproken over dooi in groot deel van het land komende week.......

Ha! Dat heb ik ze vorige week ook over deze week horen zeggen, ik ga niet over één run oordelen in ieders geval
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

DSDLimburg

De buien op dit moment ongeveer, en hier in Nederland lijkt alles gewoon als sneeuw te vallen. Misschien dat Belgie wel iets aan ijzel krijgt. Op RTL4 zeiden net ook dat het gewoon van uit het zuiden zal gaan sneeuwen.
maker gif
seizoen 2018/2019

DSDLimburg

Citaat van: Jan van Ooijen op za 19 jan 2013 - 18:16
Ha! Dat heb ik ze vorige week ook over deze week horen zeggen, ik ga niet over één run oordelen in ieders geval
Op rtl4 zeiden ze net waarschijnlijk gewoon winter tot einde van de maand.
seizoen 2018/2019

Ramon Oost

Minimum temperaturen komende nacht,


Arend

KNMI Guidance Uitgifte: 19/01/2013 17.34 uur LT.

MODELBEOORDELING:
De modellen zijn redelijk consistent met elkaar, maar in de beschrijving van het laagje op zondagmiddag ontstaan detail verschillen tussen Hirlam12 en EC006. De modellen hebben enige moeite met het weergeven van de bewolking HiRLAM geeft in deze uitvoer de aanwezige SC beter weer dan Harmonie die de basis te laag inschat. EC06 heeft te weinig bewolking boven ons land. De tijd die het sneeuwgebied nodig heeft om over ons land van zuid naar noord te trekken duurt langer dan in de vorige run, maar ziet er betrouwbaar uit.

WIND:
Een oostenwind 4 en soms ook 5 Bft boven land, 6 Bft, in het noordelijk kustgebied toenemend naar 7 Bft en zondag naar 8 Bft. Boven de noordelijke provincies 5-6 Bft. Aandachtspunt is de windsnelheid in het noorden van Nederland tijdens sneeuwval zondagavond en in de nacht naar maandag (driftsneeuw). Uiteraard heeft de windsnelheid ook gevolgen voor de gevoelstemperatuur.

NEERSLAG:
Hier en daar wordt een enkele vlok sneeuw gemeld, Ook in Duitsland wordt hier en daar sneeuw gerapporteerd, de trajectorien komen juist uit dat gebied dus af en toe wat lichte sneeuw blijft vandaag mogelijk. Op zondag vanuit het zuiden de occlusie met sneeuw. Minimale verschillen tussen Harmonie en HiRLAM in zowel hoeveelheid als tijdsplanning. EC06 berekent de kleinste hoeveelheden maar wel in een groter gebied. Neerslag bereikt zondagochtend het zuiden en trekt in de loop van de dag noordwaarts over het land. In de avond wordt het noorden bereikt en in het zuiden zou het dan weer overwegend droog moeten worden. Het zwaartepunt van de neerslag gaat in alle modellen west van ons langs over de Noordzee. Hirlam berekent maximaal (op de occlusie) 1 tot 3 cm per 3 uur. Criteria lijken niet gehaald te worden, hoewel we er rekening mee moeten houden, dat de sneeuw meer naar het noorden kouder is en daarmee waarschijnlijk luchtiger. Een ander punt is de neerslagsoort in het zuidoosten. Daar komt duidelijk warmere lucht binnen op hoogte, waarbij HiRLAM en Harmonie met een ijsregen signaal in Neso net even aan het zuidoosten tipt. Progtemp van Beek laat een smeltzone zien tussen 3000 en 5000 voet met een temperatuur iets boven 0. De temperatuur in de onderste laag en aan het aardoppervlak zit dan tussen -8 en -10, erg koud dus, daarom eerder kans op ijspellets.

Spannend waar EC12 straks mee op de proppen komt.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal