Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 8

Topic gezien door 297681 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 18 jan 2013 - 12:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Citaat van: gilleeesss op vr 18 jan 2013 - 17:41
Ik denk dat jij cheats hebt ofzo om de temp altijd het laagst in nederland te houden. Ofwel de kou van italie naar jouwn stadje geblazen hebt, stouterik xD En van nowcasten, inderdaad ;) . Het verandert steeds. Dus morgen in de runs zal het ook nog veranderen. Het kan positiever zijn, maar ook negatiever. Ik hoop op toch nog een weekje winterweer ofzo.. en nog een 5-10cm bij ;) Maarja we zien wel

Zoals in eerste posting staat geschreven is dat de EC MOS (erg vaak goed) het gewoon allemaal in sneeuw laat vallen. Ik heb de andere kant ook even belicht om even jullie wat te temperen ;) We moeten niet altijd uitgaan van het geen wat we willen hebben ;) Hoop dat Johann nog wat neerzet vanavond
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Citaat van: wazzie op vr 18 jan 2013 - 17:42
volgens hirlam zou het bij mij in het zuidwesten juist moeten gaan sneeuwen en blijft de natte weg.
daar geloof ik dus helemaal niks van

Zou de Hirlam maar niet onderschatten, beste model wat we momenteel tot onze beschikking hebben qua neerslag enz
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marcel1976

Citaat van: grizzrh op vr 18 jan 2013 - 17:42

Die UKMO  valt nog mee.  De Belg zei net dat vooral hun zuidoosten rekening moesten houden met aanvriezende regen. Wordt echt een akelig grensgevalletje.

grizzrh

net GEM proberen te kijken maar die heeft een dikke storing zwarte kaarten e.d.
Doenrade, Limburg

xzaz

Citaat van: grizzrh op vr 18 jan 2013 - 17:47
net GEM proberen te kijken maar die heeft een dikke storing zwarte kaarten e.d.
Canvas is dan al gemaakt maar plaatje is nog niet ingekleurd.
De winter is nog niet eens begonnen!

gilleeesss

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 18 jan 2013 - 17:43
Zoals in eerste posting staat geschreven is dat de EC MOS (erg vaak goed) het gewoon allemaal in sneeuw laat vallen. Ik heb de andere kant ook even belicht om even jullie wat te temperen ;) We moeten niet altijd uitgaan van het geen wat we willen hebben ;) Hoop dat Johann nog wat neerzet vanavond

Ja dat is waar. Iedereen heeft het wel, postieive kaarten, nemen ze als realiteit, en slechte kaarten zeggen we, ooh het draait wel bij. Maar kan ook eens anders gaan. maar ik denk wel dat het al bij al nog zal meevallen.  (hirlam berekent 3-4cm tot zondag 12uur - maar denk dat zone dan opnieuw activeert in nederland zeker? Dus als het dan wel allemaal sneeuw zal zijn, zullen de nederlanders toch het emeste krijgen gok ik. Maarja, zoals we zeggen, het is nog een dagje half ver.

En wie was het die het zei, sneeuw inw esten en ZO niet. Komt door 850hPa temps ;) 850hPa in Zo is positief en hier nog (lichtjes) negatief.

ron12

effe oftopic,iemand uit arnhem hier grote brand in http://www.omroepgelderland.nl/arnhem heftig daar
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marcel1976

Citaat van: ron12 op vr 18 jan 2013 - 17:54
effe oftopic,iemand uit arnhem hier grote brand in http://www.omroepgelderland.nl/arnhem heftig daar
Da's een beste bbq. Zijn ze daar in de buurt weer van de sneeuw af.

jones

Hirlam 12z ook wel vreemd toch? Laat het bv. in het ZO-NL en O-BE regenen bij -5 ?  -6°C op zondag 10u? De rest wel sneeuw

Weatherboy

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 18 jan 2013 - 17:44
Zou de Hirlam maar niet onderschatten, beste model wat we momenteel tot onze beschikking hebben qua neerslag enz

Jaja, nou die Hirlam liet alle buien afgelopen maandag lekker over zee lopen. Hoezo goed? 20 cm Den Haag, nou Hirlam kwam daar lang niet aan. Alles is gewoon moeilijk te voorspellen omdat alles nu verbonden staat met elkaar. Persoonlijk zie ik het wel zondag, ik verwacht in mijn regio rond de 5 cm. Overigens is GFS sowieso niet meer serieus te nemen.

gilleeesss


gilleeesss

Citaat van: jones op vr 18 jan 2013 - 18:00
Hirlam 12z ook wel vreemd toch? Laat het bv. in het ZO-NL en O-BE regenen bij -5 ?  -6°C op zondag 10u? De rest wel sneeuw

850hPa temps ;)

jones

Citaat van: gilleeesss op vr 18 jan 2013 - 18:23
850hPa temps ;)
Nee kijk maar:
1e kaart T2m
2e kaart neerslag
3e kaart zelfde neerslag, maar wat onder de vorm van sneeuw valt

winter

Misschien warmt de temp op 850 hPa toch niet zo snel op als de modellen denken, dit zijn vaak zeer lastige sneeuwgebieden het lijkt me ook niet logisch dat het eerst gaat regenen en dan overgaat in sneeuw in zuid nederland.
Lijkt me eerder logisch sneeuw en dan overgaand in regen want, dat gebeurt vaak bij dit soort neerslaggebieden maar we zullen wel zien wie weet houdt het hoogdrukgebied boven rusland gewoon stand en bereikt het neerslaggebied ons niet eens?

Thunderfreak

Citaat van: wazzie op vr 18 jan 2013 - 17:42
volgens hirlam zou het bij mij in het zuidwesten juist moeten gaan sneeuwen en blijft de natte weg.
daar geloof ik dus helemaal niks van, als er iemand als eerst de sjaak is dan zijn wij het wel in het zuidwesten.
maar ik hoop dat hirlam gelijk heb, wegwezen met die natte zooi..
laat maar flink sneeuwen want het ijs is toch al verziekt hier.

Waarom zou je het niet geloven? Omdat dit het Zuid Westen is? Afgelopen Maandag-Dinsdag alweer vergeten?  ;) :D Het heeft met de draaiing/slinger te maken dat het lagedruk gebied doet,als de zachtere lucht het Zuid |Westen niet raakt valt het gewoon als sneeuw.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Thunderfreak

Citaat van: jones op vr 18 jan 2013 - 18:00
Hirlam 12z ook wel vreemd toch? Laat het bv. in het ZO-NL en O-BE regenen bij -5 ?  -6°C op zondag 10u? De rest wel sneeuw

Draaiing zachte lucht op enige hoogte door lagedruk,slingerd net de zachtere lucht over dat gebied uit.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

gilleeesss

Citaat van: jones op vr 18 jan 2013 - 18:25
Nee kijk maar:
1e kaart T2m
2e kaart neerslag
3e kaart zelfde neerslag, maar wat onder de vorm van sneeuw valt

Ik zei 850hPa temps. Dat is niet die neerslagkaart, die t2m kaart enzo ;) en we zeggen het hirlam heeft betere kansen op sneeuw voor geheeld benelux..

Weatherman

Peter T geeft gewoon sneeuw en elke dag rond de min 3 als max ;)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Weerfreak 1337

Citaat van: Thunderfreak op vr 18 jan 2013 - 18:31
Waarom zou je het niet geloven? Omdat dit het Zuid Westen is? Afgelopen Maandag-Dinsdag alweer vergeten?  ;) :D Het heeft met de draaiing/slinger te maken dat het lagedruk gebied doet,als de zachtere lucht het Zuid |Westen niet raakt valt het gewoon als sneeuw.

Juistem, wel eens vaker zo'n situatie meegemaakt. Vaak denkt iedereen bij een dooiaanval als eerste aan het zuidwesten en de kustprovincies. Hoeft niet altijd zo te zijn. Kan me herrineren dat bij een sneeuwsituatie in 2010 Limburg tijdelijk ijzel had, en in Zeeland en aan de kust (en ook de rest van het land uiteraard) gewoon sneeuw viel.
Vergelijk het maar met een tweedeling, (als voorbeeld) in het noordoosten waar het 3 graden onder nul kan zijn, en het zuidwesten +6 op hetzelfde moment. De warmere bovenlucht bevind zich volgens deze runs dus in het zuiden en zuidoosten, en niet elders.


Citaat van: Weatherman op vr 18 jan 2013 - 18:35
Peter T geeft gewoon sneeuw en elke dag rond de min 3 als max ;)

RTL 4 heeft MeteoConsult als weerbedrijf, deze gaan voornamelijk van ECMWF uit. En inderdaad, die geeft tot nu toe gewoon sneeuw aan.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

gilleeesss

Rare gfs....?? gewoon bijna rechte lijn van gfs oper op KT, en lange termijn, is de winter voorbij :( ::


Powered by EzPortal