Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 6

Topic gezien door 387692 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jan 2013 - 10:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Marsel

Ik ontwaakte net even uit mijn winterslaap en zag dat de situatie van dinsdag zoals nu geschetst door EC en GFS in de 00Z runs vrij grote overeenkomsten kent onze laatste landelijke sneeuwsituatie van vorig jaar (7-12-2012).

Afzakkend laagje over de Noordzee, via het zuidwesten van NL naar België om vervolgens naar centraal Europa te trekken.
Geoccludeerd frontaal systeem trekkend van zuidwest naar noordoost over de Benelux.
In het westen en zuidwesten (mogelijk het midden en noorden ook) misschien tijdelijke dooi als de wind naar het westen tot zuidwesten draait, afhankelijk van de trekrichting van het laagje. Later komt de kou er weer volop in als het laagje wegzakt.

Grote verschil is dat de huidige situatie een (veel) koudere voorgeschiedenis heeft, dat de sfc-500hPa laag dunner is, het Noordzee water al wat kouder is en de Td's achter de occlusie waarschijnlijk wat lager blijven en dus je nattebol temperatuur ook (afhankelijk van exacte koers laag uiteraard!).
Hierdoor grote sneeuwkansen, zoals Jan al had aangegeven, waarbij de mogelijkheid tot échte drapdekjes of zelfs compleet groene kustprovincies met tijdelijk regen en motregen in het westen en zuidwesten kleiner is dan op 7 december.
Details volgen nog via Jan het Johann denk ik, maar ik werd van dergelijke kaarten toch wat opgewekter dan normaal.
En dat in de winter  :o;D.

jorentje1997

Hmpf hier word maandag en dinsdag gewoon regen voorspeld? ;o

MamaAs

Oef, er wordt een flinke bult hier verwacht. Kan niet zeggen dat ik er om sta te springen.... funest voor het ijs.
Maar goed, dan blijft het wel langer koud.

Marsel

Citaat van: jorentje1997 op zo 13 jan 2013 - 09:15
Hmpf hier word maandag en dinsdag gewoon regen voorspeld? ;o

Jij zit in dergelijke situaties ook bijzonder ongunstig. Volgens zowel EC als GFS heb jij inderdaad beroerde papieren, met tijdelijk west tot zuidwest 4-5bft met positieve T en Td en dus een natteboltemperatuur van boven nul. We zagen op 7 december wat voor invloed dat had.
Het zal voor het westen en zuidwesten wederom afwachten zijn wat de komende dagen uit de modellen rolt qua verwachte T, Td's, trekrichting en diepte van het laagje, windsterkte ed....
Details zullen wederom bepalen in hoeverre het hele land sneeuw krijgt. Toch ogen de kaarten kouder dan toen....
Even geduld nog...

EDIT: overigens zal de neerslag ook gewoon in het westen en zuidwesten als sneeuw beginnen hoor, het dan na het geocludeerde frontale system maar even de vraag of het niet drapperig wordt met T's en Td's boven nul.
Maar goed, zoals gezegd: details, details, details. Daar is het nu nog te vroeg voor.

jorentje1997

Citaat van: Marsel op zo 13 jan 2013 - 09:19
Jij zit in dergelijke situaties ook bijzonder ongunstig. Volgens zowel EC als GFS heb jij inderdaad beroerde papieren, met tijdelijk west tot zuidwest 4-5bft met positieve T en Td en dus een natteboltemperatuur van boven nul. We zagen op 7 december wat voor invloed dat had.
Het zal voor het westen en zuidwesten wederom afwachten zijn wat de komende dagen uit de modellen rolt qua verwachte T, Td's, trekrichting en diepte van het laagje, windsterkte ed....
Details zullen wederom bepalen in hoeverre het hele land sneeuw krijgt. Toch ogen de kaarten kouder dan toen....
Even geduld nog...

EDIT: overigens zal de neerslag ook gewoon in het westen en zuidwesten als sneeuw beginnen hoor, het dan na het geocludeerde frontale system maar even de vraag of het niet drapperig wordt met T's en Td's boven nul.
Maar goed, zoals gezegd: details, details, details. Daar is het nu nog te vroeg voor.
Jap ze gaan er vanuit dat het als sneeuw begint maar dan stijgt de temperatuur naar zo'n 4°c en dan gaat het natuurlijk gewoon regenen.
Maar dit is de 1ste dag dat gfs en ecmwf dit zegggen dus ik hoop gewoon dat het een slechte run is :P

Reutel

@Marsel: Straks ga jij winter nog leuk vinden!  8)

Ik zie op de Hirlam, welke in mijn ogen toch wel het meest betrouwbaar is op de korte termijn, dat het morgenavond al los gaat. Voor het eerst dit jaar dus snowcasten en lantaarnpaalstaren~! Dat gaat een gekkenhuis worden hier...

Oele


mrhanky

Afgelopen vrijdag op zaterdag nacht de wampex in Vledder en omgeving gelopen. Was zwaar door de ondergelopen weilanden. Als dank hebben we van 22.00 tm 03.00 ook nog de hele tijd in de sneeuw gelopen. Maar het was wel weer genieten.

just0408

Citaat van: Oele op zo 13 jan 2013 - 09:37
http://www.wetterspiegel.de/de/europa/deutschland/90.html

ziet er leuk uit voor maandag en dinsdag!

Jammer dat ze de sneeuw uit de animatie hebben gehaald. Nu lijkt het net regen.
Ik ben ook niet van steen.

Weatherman

Citaat van: Reutel op zo 13 jan 2013 - 09:35
@Marsel: Straks ga jij winter nog leuk vinden!  8)

Ik zie op de Hirlam, welke in mijn ogen toch wel het meest betrouwbaar is op de korte termijn, dat het morgenavond al los gaat. Voor het eerst dit jaar dus snowcasten en lantaarnpaalstaren~! Dat gaat een gekkenhuis worden hier...
Dat blijft meteen liggen hier, het is lekker fris.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

DSDLimburg

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 13 jan 2013 - 00:11
Lolo als ik hun verhaaltje van vanmorgen er eens bij gaat halen die ze naar de media hebben gestuurd.......
Het ging zich mij om de vorst hier in Puth. Had ook een andere site kunnen nemen is geen brobleem hoor.
Ik geloof dat deze site dus niet echt de goeie is :-[
seizoen 2018/2019

Weatherman

Citaat van: DSDLimurg op zo 13 jan 2013 - 09:46
Het ging zich mij om de vorst hier in Puth. Had ook een andere site kunnen nemen is geen brobleem hoor.
Ik geloof dat deze site dus niet echt de goeie is :-[
Jan zou het vast niet zo bedoeld hebben. ;)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Bacci

Ik heb nog niets gehoord over de nieuwe EC run, pluim komt in ieder geval zo binnen.

Joep

Sneeuw hindert ijsgroei
Van onze weerman

SOEST - Een storing met sneeuwval zal maandagavond en -nacht de aangroei van natuurijs in ons land mogelijk danig parten spelen. De te verwachten sneeuwlaag van een aantal centimeters gaat het op het vandaag en morgen gevormde eerste natuurijs als een isolerende laag werken.


Juist nu de vorst afgelopen nacht tot matig uitgroeide en er vandaag en morgen ijsdagen volgen, is de sneeuw een lelijke streep door de rekening.
Het gebied met sneeuwval bereikt ons morgen tegen de avondspits en kan mogelijk voor verkeershinder zorgen. Dinsdag verlaat de storing ons land weer. Er ligt dan vermoedelijk een aantal centimeters sneeuw waardoor de vorst zal versterken door versterkende uitstraling.
Afgelopen nacht vroor het in ons land licht tot matig met temperaturen tot 7 graden onder nul, onder meer op de Veluwe. Vandaag is het fraai winterweer met veel zon, ook tijdens de Halve Marathon van Egmond. Het is wel koud met een matige oostenwind die de gevoelstemperatuur er niet aangenamer op maakt.

Komende nacht vriest het 3 tot 10 graden. Mogelijk kan er lokaal op ondergelopen weilanden of slootjes worden geschaatst. Morgen bereikt ons een storing. Daarbij valt er sneeuw. De temperaturen blijven ook morgen onder nul. Tijdens de passage van het neerslaggebied blijven we aan de koude kant. Dinsdag bereikt ons nog koudere lucht. De rest van de week en in in het volgende weekeinde houdt de winter onverminderd aan. In de nachten vriest het licht en veelal matig, bovensneeuwgebieden mogelijk streng. Er valt af en toe een sneeuwbui.

telegraaf.nl

Off topic,

Kan iemand mij uitleggen hoe je bewegende kaartjes op het forum kunt zetten? Alvast bedankt!


maître

Zuidwesten hoop wel op sneeuw :-\

KNMI Beoordeling lange termijn (gebaseerd op run van gisteren 12 januari 00 UTC, zie bijbehorende pluim)
Geldig van dinsdag 15 januari tot zondag 27 januari

Synoptische ontwikkeling
Boven West-Europa bevindt zich een hoogtetrog met daarin boven de Noordzee een afgesnoerd lagedrukgebied dat zuidwaarts trekt. Een kern ervan trekt over ons land zuidoostwaarts. Aan de oostflank van de kern bevinden zich diverse frontale systemen.
Op de Oceaan bevindt zich een hoogterug. Deze trekt in de loop van de week zuidoostwaarts. Aan de grond bevindt zich een gordel van hogedrukgebieden van de Atlantische Oceaan via de Britse Eilanden naar Scandinavië. De as van deze hogedrukgebieden trekt langzaam zuidoostwaarts en ligt in het weekeinde van 19 januari boven onze omgeving. In het weekeinde van de 19de ontwikkelt zich dan boven de Britse Eilanden een nieuwe hogedrukkern zodat de stroming zwak (noord)westelijk wordt. Op de noordelijke Atlantische Oceaan komt er dan een sterke zonale stroming.

Na het weekeinde van de 19de vormt zich bij de Britse Eilanden een nieuwe, zuidwest-noordoost georiënteerde hoogterug. Aan de grond vormt zich dan een nieuwe gordel van hogedrukgebieden van de Atlantische Oceaan via de Britse Eilanden naar het Oostzeegebied. Op de lange termijn is er meestal een vrij zuidelijk gelegen, vaak meanderende westelijke stroming.

Modelbeoordeling en onzekerheden
De Uitvoer is consistent. Aan het einde van de komende week ontstaan verschillen.
De kans op sneeuw maandag-dinsdag is groter geworden
De interactie van de koude put met de storing vanuit het noordwesten zorgt, samen met de kleinschaligheid van de systemen, nog steeds voor onzekerheid. De kans op 3-10 cm ligt nu rond 50%. In het zuidwesten valt de neerslag dinsdag waarschijnlijk gedeeltelijk als regen.

Het patroon van de zuidoostwaarts trekkende hoogterug zien we in vrijwel alle Leden terug. De snelheid waarmee de rug zuidoostwaarts trekt is ten opzichte van de vorige Uitvoer wat afgenomen, ook breekt de rug minder snel af en bouwt in circa 50% van de Leden de rug van het westen uit weer op. In het algemeen is het beeld duidelijk meer anticyclonaal dan in de vorige Uitvoer. Het beeld van een zuidoostwaarts trekkende gordel van hogedrukgebieden zien we in vrijwel alle Leden terug. De Oper Uitvoer behoort bij de meest anticyclonale oplossingen. In het weekeinde van de 19de is er in ongeveer 60% van de Leden een duidelijke zuidwestelijke stroming. In de week van 21 januari is er meestal een vrij zuidelijk gelegen meanderende zonale stroming waarbij de positie van de lange golven sterk verschilt.
Als gevolg van de toenemende maritieme invloed neemt de kans op winters weer geleidelijk af en ligt vanaf het weekeinde van de 19de op ongeveer 50%. De onzekerheid is echter groot.

Samenvatting meerdaagse-periode:
Koud winterweer met 's nachts lichte tot matige vorst en overdag temperaturen eerst iets onder nul, later in de week meest iets boven nul. Dinsdag op veel plaatsen sneeuw.
Samenvatting EPS-periode:
50% kans op overgang naar minder koud weer. 50% kans op aanhoudend koud winters.
Een winter die vroeg komt, vertrekt ook vroeg. ... Laat winter geen haast.

Reutel

Citaat van: Bacci op zo 13 jan 2013 - 09:53
Ik heb nog niets gehoord over de nieuwe EC run, pluim komt in ieder geval zo binnen.

De oper van de nieuwe run van ECMWF heeft al zijn geld ingezet op een langdurige winter!  ;)

Joep

Noodweer.Be is wel heel optimistisch  :o

Een belangrijk weerbericht ! Ik bespreek hier de situatie voor vandaag en neem een vooruitblik richting maandag-dinsdag wat betreft de sneeuwval. Met de sneeuwval van de afgelopen nacht (die trouwens volledig volgens de verwachting van noodweer.be naar beneden viel) kunnen er de komende uren nog enkele verschillen in de nieuwe weerdata van de weermodellen opduiken. Deze precaire verschillen zullen een grote invloed hebben op de positie van het lagedrukgebied dat dinsdagnacht voor een potentiële 'sneeuwbom' kan zorgen in grote delen van de Benelux. Onze voorlopige verwachting:

www.noodweer.be

Foto 1: dit weerkaartje dient wat meer uitleg door de bijzonder complexe situatie. Het GFS (Amerikaans weermodel) berekent sinds eergisteren bijzonder grote hoeveelheden (5 tot 20 cm) aan de noordzijde van het lagedrukgebied. Dat gebied / die sneeuwzone trekt morgenavond doorheen de Benelux. Echter, datzelfde weermodel schuift sterk met de positie van het lagedrukgebied en kiest meer en meer voor een noordelijke route (richting Nederland). Hierdoor trekt de sneeuwzone ook noordelijker en komt het zuidwesten van BE tijdelijk in een 'valse' warmte sector (zuidkant van de depressiekern). De wind komt hier vanaf de Noordzee en bij oplopende 2 m temperaturen kan het daar wel eens de flop van 2013 worden. Tegelijkertijd maak ik hier ook de nuance dat het waarschijnlijk zo geen vaart zal lopen, omdat UKMO en ECMWF de kern toch iets meer naar het zuiden duwen en dus sneeuwval voor het hele Belgische grondgebied. Deze situatie vergt verdere opvolging (snowcasting). U

Het kaartje heeft de mogelijke sneeuwhoeveelheden meegekregen die kunnen vallen tot en met woensdag 16 januari 2013. Plaatselijk is een lokale 20 cm niet uitgesloten. Vooral in de gebieden die het dichtst bij de dooi-grens en de depressiekern liggen (meest actieve neerslag in deze sector). Overlast voor het verkeer is dinsdagochtend dus significant te noemen ! Extra: door het groot aantal bezoekers die wij via Facebook / Twitter / websites verwachten, kan het zijn dat bepaalde secties van de website tijdelijk op non-actief worden gezet ! Graag hier rekening mee te houden !

Vandaag zijn ze in het zuiden van West – en Oost-Vlaanderen wakker geworden met een (dun) sneeuwtapijt. Uit Dadizele (Ward Bruggeman) wordt 6 cm gemeld en ook in Geraardsbergen komen meldingen binnen van 3-4 cm. In Waregem is er minder sneeuw gemeten, 1 cm. Plaatselijk valt er op dit moment (9:35) nog wat sneeuw, maar het meeste hebben we vandaag wel gehad. De temperatuur is overal negatief met flinke kansen op gladheid door rijm – en ijsplekken. Wees hiervoor op uw hoede. De wind waait uit een koude hoek, het noordoosten.

Vanmiddag nemen de sneeuwkansen overal gevoelig af en klaart het geleidelijk uit vanaf het noorden. Het kwik blijft in de namiddag rond het vriespunt schommelen waardoor de sneeuw op de meeste plaatsen blijft liggen. De wind blijft overwegend uit het noordoosten waaien en wordt later veranderlijk.

Bron bericht:

Jenkie

Ik hoop toch dat we hier in Twente dinsdag ook een paar centimetertjes meekrijgen!

Ramon Oost

Nieuwe pluim (ECMWF00) volop winter


Mdelaat97

Hmm... zowel weerplaza als weer, en weeronline geven dinsdag 1 a 2 graden boven nul aan hier in Reusel. Klopt dat wel? zit toch in het zuid(oosten) van NL

Powered by EzPortal