Onweerskansen 19 en 20 augustus

Topic gezien door 90843 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, do 16 aug 2012 - 21:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Hier de meest recente Hirlam/EC kaart van 09u vanmorgen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Eifel


MeteoPeet

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 19 aug 2012 - 11:25
Hier de meest recente Hirlam/EC kaart van 09u vanmorgen


Ik ben zeer benieuwd of en hoe snel de wind meer westelijk gaat worden. :P

Peet


pietjelol

WOW -14 zelf 25/26 mei 2009 was nog lager dan -14. Dus als het los kan komen gaat het meteen ook goed mis

Onno_D

Citaat van: Dennis op zo 19 aug 2012 - 11:36
GFS 6H
Pfff lifted van -14. Nog nooit gezien. Ook niet 28 juni vorig jaar. Jammer dat he niet volledig benut wordt.

Stephanie

Actueel al meer dan 32 graden lokaal:


Las ergens dat de max temp pas tegen 5en verwacht wordt.

NitroGenetics

klopt max tempz zullen tussen 4 en half 6 worden bereikt ga er maar vanuit dat het record toch wel een redelijk kansje heeft verbroken te worden

Pascal Soomers

When a supercell arrives, you must be prepared.

Dennis

Proces in midden France  op SAT

SteefDeChaser

Naar wat ik ervan weet en wat ik nu zie zou ik zeggen dat er iets aan het ontstaan is?

Aangezien de waardes steeds beter worden lijkt het mij niet dat het uitgesloten blijft maar dat we ook zeker weten niet geen buien krijgen, ofja zeg maar gerust noodweer.
R A M M S T E I N
D U B S T E P

Weatherboy

Toch nog sensatie vandaag? Het begint al goed te gaan over het Kanaal en NW-FR. Ook al onweer op de Noordzee


Fluffje

Toch al een ontlading op zee! Hoop neemt toe. ;D

*knip bijlage*  je was me voor.
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

Dennis

KNMI Guidance Uitgifte: 19/08/2012 12.09 uur LT.

De mogelijke buien van vannacht (of laat in de avond) zijn een duidelijk aandachtspunt. Hir06 geeft een groter signaal dan de vorige run, terwijl harmonie af leek te bouwen maar in de nieuwe run weer fanatieker uitpakt. De onzekerheid is om meerdere redenen groot. Als de buien daadwerkelijk komen, dan is de kans op onweer, hagel en windstoten ook meteen aanwezig. Waakzaamheid is geboden. De exacte timing van het front is lastig te volgen, maar in de dwarsdoorsnedes is wel duidelijk dat de koudere lucht eerst op hoogte doorkomt, maar aan de grond enkele uren later.


Het drukpatroon in het aandachtsgebied is vrij complex. Het belangrijkste systeem is een complexe uitloper van lagedruk die van noord naar zuid over ons land trekt. Hierin bevinden zich enkele aparte kernen en eentje daarvan ligt inclusief buien boven het noordwesten van Frankrijk. Dit gebied passeert ons land waarschijnlijk vannacht.


Enkele buien met hoge bases trekken nu al de FIR binnen op de Noordzee. Later vanavond en vannacht trekken mogelijk enkele buien over het land. De onzekerheid is nog vrij groot. Gezien de schering en CAPE kunnen de buien, als ze komen, best zwaar uitpakken. (Grote) hagel en onweer zijn niet uitgesloten. Harmonie (300+ ontladingen), KOUW (60% op 300+), INDECS (100% op 50+) ondersteunen dit beeld. Vanaf de grond zullen de buien vermoedelijk niet ontstaan, omdat daarvoor wel hele hoge temperaturen nodig zijn en het erg droog is in de onderste niveaus. Op hoogte is er mogelijk een trigger aanwezig voor het ontstaan van buien in de vorm van PVA.

In de tweede helft van de middag zeewind, later in de avond gaat de wind overal om naar het westen en ontstaat er een convergentielijn. Aandachtspunt zijn windstoten bij buien. Harmonie06 komt nu weer voor een groter gebied met uitschieters, circa 65 knopen. Gezien de onzekerheid (komen de buien wel echt) houden we het op een kans op mogelijk 40 knopen bij buien.

TaL

Zal je zien dat , vorig jaar veel kans was en nauwelijks iets het tegen kon houden het toch gebeurde ;) en dit jaar, een zeer kleine kans op buien en het los zal gaan. 2012 heeft ons dal doen verschieten met de zomer (zoals ik al in april aanvoelde :p ) en wie weet gebeurd het vandaag ook op onweersgebied :) We blijven het volgen.

TaL
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Pascal Soomers

When a supercell arrives, you must be prepared.

Weatherboy

Citaat van: TaL op zo 19 aug 2012 - 13:14
Zal je zien dat , vorig jaar veel kans was en nauwelijks iets het tegen kon houden het toch gebeurde ;) en dit jaar, een zeer kleine kans op buien en het los zal gaan. 2012 heeft ons dal doen verschieten met de zomer (zoals ik al in april aanvoelde :p ) en wie weet gebeurd het vandaag ook op onweersgebied :) We blijven het volgen.

TaL

Nouja, het zou precies in het patroon vallen als het los zou gaan. 2012 is het jaar van de tegendraadse en vrijwel continu tegenovergestelde van de kaarten lijkt realiteit. Gek genoeg zijn er nu al buien aan de gang terwijl elke run weer aan het afbouwen was kwa neerslag.

Afgelopen zondag ging het ook redelijk ongeorganiseerd en kreeg alleen NH de volle laag, en wat losse buien boven het oosten. Verder gewoon een farce terwijl de kaarten en weerbureaus waarschuwingen etc. afgaven. Het biedt wel goede hoop met deze buien in ieder geval.

Tyshane

zondag 19 augustus 2012

Tropisch warm en zonnig. Vanavond/vannacht kans op onweer. Het is zonnig. De maximumtemperatuur loopt uiteen van 31 graden in het noorden tot 38 graden in het zuidoosten van het land. In het noordwestelijk kustgebied en op de Wadden blijft de temperatuur enkele graden achter. De zuidoostenwind, in het uiterste noorden oostnoordoost, is zwak tot matig. Vanaf de tweede helft van de middag zorgt wind van zee in de kustprovincies geleidelijk voor enige afkoeling.

Later vanavond en vannacht komt er meer bewolking opzetten en is er een kans op een onweersbui, mogelijk met hagel en windstoten. De minimumtemperatuur wordt ongeveer 20 graden. Er staat maar weinig wind.

bron: knmi

Tyshane

En nog even een satrepje:



Bron: knmi

Weatherboy

Momenteel op zee wolkenhoogte tot 12 km. Prima hoogte. Het is een vrij goede onweersbui met hagel erin. Wat mij betreft een prima teken dat de CAP mogelijk wel wordt doorbroken.

Ook knmi, meteo consult, weeronline hebben inmiddels de verwachting bijgesteld naar enkele buien vannacht.

Powered by EzPortal