Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 10

Topic gezien door 247931 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 24 jan 2013 - 17:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dennis


PatrickM


Harry de Hond

Hier gewoon aan de ene kant van het huis strak blauwe lucht en een zonnetje die naar binnen prikt. Aan de kant van Heiloo zie ik wolken aankomen  :P Dus wat boven mij staat klopt vast. Ik kijk vanuit Krommenie.
Juist.

Bacci

Pluim geeft neerslag voor dinsdag niet als sneeuw?

Dennis

Citaat van: Bacci op za 02 feb 2013 - 10:35
Pluim geeft neerslag voor dinsdag niet als sneeuw?

GFS 6H komt nu kijken of er een ander kaartje komt......

Marsel

Citaat van: Bacci op za 02 feb 2013 - 10:35
Pluim geeft neerslag voor dinsdag niet als sneeuw?

Zal dinsdag een ratjetoe aan winterse neerslag zijn waarschijnlijk. Harde aanlandige wind en T's dik boven nul zijn niet voordelig. Wel vrij diepe onstabiliteit zoals het nu lijkt met erg koude bovenluchten en geringe diktewaarden. Buien met winters karakter dus, lokaal onweer niet uitgesloten. Tijdelijke (hagel)dekjes waarschijnlijk.
Sneeuwkans wordt in de nacht naar woensdag vooral landinwaarts een stuk groter met T's richting het vriespunt. Mogelijk significante hoeveelheden op passage van een geoccludeerd systeem.
Woensdag overdag zal de eventuele sneeuw weer wegsmelten met temperaturen dik boven nul onder invloed van een aanzwellende NW stroming met winterse buien, wederom vrij diepe onstabiliteit zoals het nu lijkt.

Het worden interessante dagen voor de liefhebbers van vuil winters buiig vanaf maandagavond. Details zullen ongetwijfeld weer bepalen of het een succes wordt of niet, daarover zal Jan/Johann in het nieuwe wintertopic wellicht het eea vertellen.

Dennis


Bacci

Nieuwe GFS run is wat beter voor sneeuw, dinsdag nog steeds sneeuwbuien, woensdag laagje vanuit het noordwesten nu gunstiger en dus vooral sneeuw/sneeuwbuien.

Roland

Citaat van: Dennis op za 02 feb 2013 - 11:07
Sneeuwkaartje t/m woensdagavond



Even een zijsprongetje: zie dat er voor Ierland, voor de zoveelste keer deze winter, opnieuw een sneeuwdek berekent wordt. Toevallig was ik daar vorig jaar half februari: typisch Iers weertje, mist, (motregen), af en toe veel wind en constant een graad of 8-9. "Ja, er wil wel eens een laagje sneeuw blijven liggen, maar dat is erg zeldzaam", hoorde ik toen. Nu blijkt maar weer eens dat niets zo onvoorspelbaar is als het weer, zelfs daar.

Marsel

Het gekke is dat deze vorm van winterweer, het vuile type met buien en allerlei soorten neerslag, mij meer kan bekoren dan de droge vorst variant.
De nacht van dinsdag op woensdag moeten de sneeuwliefhebbers maar even goed in de gaten houden.

Roland

Citaat van: Marsel op za 02 feb 2013 - 11:14
Het gekke is dat deze vorm van winterweer, het vuile type met buien en allerlei soorten neerslag, mij meer kan bekoren dan de droge vorst variant.
De nacht van dinsdag op woensdag moeten de sneeuwliefhebbers maar even goed in de gaten houden.
Wel jammer dat het opnieuw de nacht is. Je wandelt 's avonds met de hond en het is nog groen (en guur/winderig waarschijnlijk!), 's ochtends sta je op en krijgen de honden witte poten, maar een paar uur later is alles al weer drab/weg.

Ik denk wel dat deze nacht een heel interessante winterse periode gaat inluiden, met uiteindelijk toch wel een sneeuwdekje in het binnenland en daardoor soms verrassend lage temperaturen!  :)

MWegman

Voor weer- en andere foto´s, join deze community op facebook: http://www.facebook.com/marielle.wegma

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

DeCle

Citaat van: MWegman op za 02 feb 2013 - 11:21
Sneeuw in Alphen aan den Rijn

sneeuw, toen hagel met enorme wind en nu regen gevolgd door zon.
Het lijkt de winter verwachting van PP wel:-)

Ramon Oost


Marsel

Citaat van: DeCle op za 02 feb 2013 - 11:28
sneeuw, toen hagel met enorme wind en nu regen gevolgd door zon.
Het lijkt de winter verwachting van PP wel:-)

Oostkant van R'dam zojuist ook even een flinke hagel- / natte sneeuwbui gehad. Ging toch even flink hard. Aan de achterzijde enkele dikke mammatusbollen die bijna tot op de grond hingen.

MWegman

Citaat van: DeCle op za 02 feb 2013 - 11:28
sneeuw, toen hagel met enorme wind en nu regen gevolgd door zon.
Het lijkt de winter verwachting van PP wel:-)

We worden in APN inderdaad getrakteerd op van alles. En zo te zien komt er nog meer hemelwater aan, in welke vorm dan ook..
Voor weer- en andere foto´s, join deze community op facebook: http://www.facebook.com/marielle.wegma

Dennis

Positie van het Laag rond woensdagochtend : de Kern is ongv 975Hpa en de wind komt uit Nw-N


Jan van Ooijen

Even tussendoor:

@Jantje_ Historiche wedstrijd op de Weissensee vergelijkbaar met de Hel van 63 http://t.co/oRiVPBkx
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Geïsoleerde winterse buien. Vanmiddag vanavond langs de oostgrens wat oplevend t.g.v. het lijlaag. De neerslagtiming van EC en Hirlam is ten aanzien van het frontale systeem behoorlijk eenduidig om 12 UTC ligt de voorste begrenzing tegen de noordwestkust. Verder kan landinwaarts de regen eerst voorafgegaan worden door natte sneeuw. Neso geeft dit aan, kijkende naar de verticale opbouw lijkt dit realistisch.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal