Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 10

Topic gezien door 248035 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 24 jan 2013 - 17:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joep

Nederland-Belgie

Op dit moment valt er in de hogere delen van d Ardennen wat sneeuw en ook de komende dagen kan er in BelgiĆ« en ook Nederland wat winterse neerslag gaan vallen. Vooral dinsdag is er een kans op sneeuw wanneer vanuit het noorden polaire lucht naar het zuiden tot uitstroomt en de bovenlucht een heel stuk kouder gaat worden. Voor de Ardennen gaat dit vrij zeker sneeuw opleveren, daar is het koud genoeg. De lagere gebieden (op zee niveau) zitten net op de wip. De aanvoer van de koude maritiem polaire lucht over een lang traject boven het water van de Noordzee zorgt ervoor dat de lucht vooral in de onderste atmosfeer nog net genoeg kan opwarmen om echt winterweer met droge sneeuw te frustreren. Het wordt dus een weekje van koud kwakkelen waarbij de kans op winterse neerslag toch wel vrij groot is.   Naar het einde van de week toe zou de kou zich vanuit het noorden en later noordoosten kunnen gaan verscherpen met temperaturen die ook overdag niet of nauwelijks nog boven het vriespunt uit zullen komen (ECMWF). Veel zal tegen die tijd gaan afhangen in hoeverre een Atlantische hoogterug verbinding kan gaan maken met hogedruk boven ScandinaviĆ«. De kans op een overgang naar markant kouder weer vanaf  het einde van de volgende week is zeker niet onrealistisch.

Johans Alpenweer

Jan van Ooijen

GFS komt in tegenstelling tot Hirlam weer met sneeuw voor vannacht



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marcellang

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 01 feb 2013 - 11:16
GFS komt in tegenstelling tot Hirlam weer met sneeuw voor vannacht
Dat zou mooi en welkom zijn hier  8)
Ik ga er ook vanuit dat t maandag een wat zachtere dag zal zijn, en vanaf dinsdag (sneeuwkaarten) langzaam de temperatuur enkele stapjes terug zal doen, hopelijk aanzet tot minimaal licht winters weer voor de rest v/d week ;D
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Rayonhoofd

Ik ben toch altijd benieuwd hoe de kaartjes euit zien van de +12C en -12C die je aan het eind van de run ziet (14 en 15 februari) bizar hoe de modellen eigenlijk of kans op lente of diep winters weer aangeven. Deze verwachting kan ik met het opgooien van een muntje ook nog wel opstellen.

Als winterliefhebber zou ik toch wel graag snel wat overtuigender kaartjes willen zien, we "zien" op de LT verwachtingstermijn de lente al bijna verschijnen en daar ben ik zeker nog niet aan toe.

Hier in Twente eigenlijk slecht bedeeld deze winter, de echte kou is hier niet geweest, de sneeuw echter wel.
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Joep

Krijgt die Corbijn dan nog gelijk dat de voorspellende kaarten worden onderschat?

Marcellang

Citaat van: Rayonhoofd op vr 01 feb 2013 - 11:24
Ik ben toch altijd benieuwd hoe de kaartjes euit zien van de +12C en -12C die je aan het eind van de run ziet (14 en 15 februari) bizar hoe de modellen eigenlijk of kans op lente of diep winters weer aangeven. Deze verwachting kan ik met het opgooien van een muntje ook nog wel opstellen.

Als winterliefhebber zou ik toch wel graag snel wat overtuigender kaartjes willen zien, we "zien" op de LT verwachtingstermijn de lente al bijna verschijnen en daar ben ik zeker nog niet aan toe.

Hier in Twente eigenlijk slecht bedeeld deze winter, de echte kou is hier niet geweest, de sneeuw echter wel.
Gewoon de LT vergeten, die geeft volgens mij altijd al die grote verschillen aan. (logische onzekerheid)
Om eerlijk te zijn is voor mij  februari altijd al de wintermaand geweest.
Lekker positief blijven, de kaarten geven mij dat gevoel wel voor (na) de aankomende week......
En niet aleen Corbijn Joep :)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Romigo

Citaat van: Joep op vr 01 feb 2013 - 11:29
Krijgt die Corbijn dan nog gelijk dat de voorspellende kaarten worden onderschat?

Het valt mij al een lange tijd op, dat de weerberichten op de televisie vaak - vooral voor de lange termijn - niet uitkomen. Ik heb wel eens gehoord dat de weersverwachting in de journaals gebasseerd zijn op oude informatie. Vooral het KNMI komt vaak met achterhaalde informatie voor de langere termijn.

Ramon Oost

Minimum en maximum temperatuur pluimen,




Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Op nadering en passage van de hoogtetrog buiige regen die over het hele land van west naar oost trekt. In de namiddag en avond wordt het op steeds meer plaatsen droog. Vannacht vanuit het noorden een toenemende neerslagkans op passage van de occlusie. Achter de occlusie wordt de lucht kouder en dat levert volgens Hirlam nog een kans op regen/natte sneeuw op. Harmonie geeft slechts zeer lokaal en minimaal signaal. De winterse neerslag lijkt allemaal nog niet heel veel voor te stellen en dus ook niet voor problemen te gaan zorgen. Ook wat korrelhagel is op basis van de progtemps niet uit te sluiten.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

klimascepie

Nou ik moet zeggen dat als de temperatuur met deze snelheid zakt het over 3 uur al iets vriest. 2 graden in 1 uur gaat namelijk wel erg snel.
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

Bacci

Citaat van: klimascepie op vr 01 feb 2013 - 12:35
Nou ik moet zeggen dat als de temperatuur met deze snelheid zakt het over 3 uur al iets vriest. 2 graden in 1 uur gaat namelijk wel erg snel.

Komt door langdurige regen.

klimascepie

Welke langdurige regen? Het is nu net begonnen met regenen terwijl ik dit type.
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

Arend

Citaat van: Joep op vr 01 feb 2013 - 09:42
Piers Corbijn heeft er zin in  :D

Ach ja, die Piers toch.

Citaat van: Joep op vr 01 feb 2013 - 10:28
Peter Timofeeff ?@ptimofeeff
Echte vorstperiode zit er niet in wel een tijdje kwakkelweer met soms een winterse bui.

Zou Peter er ver naast zitten? Denk het niet.

Citaat van: Rayonhoofd op vr 01 feb 2013 - 11:24
Hier in Twente eigenlijk slecht bedeeld deze winter, de echte kou is hier niet geweest, de sneeuw echter wel.

Heb je niet op de schaats kunnen staan? Prima wintertje tot nu toe, Siberische toestanden zijn niet gewenst.  :P
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Joep

Vandaag 12:36 uur

Kwakkelen of echte winter?
Wordt het deze maand kwakkelen met af en toe stormachtig weer of storm en met dan weer regen en dan weer sneeuw? Of gaat koning Winter deze maand nog serieus uithalen?
Op een termijn van anderhalve week lijkt het te gaan kwakkelen met alle gevolgen van dien. Vanaf volgende week dinsdag wordt het kouder met in de nachten lichte vorst. Verder kan het regelmatig wit worden door sneeuw. Kortom een beetje winter en in het verkeer is het weer oppassen met geregeld gladheid. De tendens is nog onzeker, maar de echte winter komt wel heel dichtbij, dus een nieuwe (korte of langere) winterperiode is niet uitgesloten.

Piet P.

Rayonhoofd

Heb je niet op de schaats kunnen staan? Prima wintertje tot nu toe, Siberische toestanden zijn niet gewenst.  :P

Zeker was het tot afgelopen weekend een prima wintertje en heb ik op de schaats kunnen staan  ;D.
Ik ben alleen niet gewend dat de echte kou Twente niet aandoet. Siberische toestanden lijkt mij op zich prima. Zoiets als in 1979 in Noord -NL bijvoorbeeld, lijkt me wel een keer aardig om hier ook eens mee te maken.



"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Johannes

Citaat van: klimascepie op vr 01 feb 2013 - 12:48
Welke langdurige regen? Het is nu net begonnen met regenen terwijl ik dit type.

In Alkmaar is het al uren aan het regenen.

Weatherman

Citaat van: Johannes op vr 01 feb 2013 - 13:14
In Alkmaar is het al uren aan het regenen.
Hier ook, de hele week zo wat met elke dag flink wat water. BAH
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

JPP78

Temperatuur blijft hier weer lekker achter bij de (landelijke) weersverwachting. Valt ook niet mee om regionale verschillen te benoemen. het is niet nog niet boven de 3,8 geweest vandaag en deze week nog niet boven de 8 graden. Komt omdat er een flink ijsveld van enkele vierkantekilometers groot voor m'n deur ligt.

De eerste 2 foto's heb ik gister gemaakt, m'n dochter vond t veel te koud..!
de 3de foto is van afgelopen zondag, een aardig bultje ijs, maar niet te benaderen, lag te ver uit de kust. Na de harde wind deze week is van deze bultjes niet veel meer over.
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Marcellang

Citaat van: JPP78 op vr 01 feb 2013 - 13:40
Temperatuur blijft hier weer lekker achter bij de (landelijke) weersverwachting. Valt ook niet mee om regionale verschillen te benoemen. het is niet nog niet boven de 3,8 geweest vandaag en deze week nog niet boven de 8 graden. Komt omdat er een flink ijsveld van enkele vierkantekilometers groot voor m'n deur ligt.
Wat een mooie foto's van de ijsmassa, gelukkig scheen de zon niet  8)
Wat een temp. verschil zeg, hier is het nog 8 graden geworden vandaag ( voor de regen uit)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

winter

Hoop echt nog deze winter op een paar dagen sneeuw misschien aankomende week.
Pluimen van GFS en ECMWF gaan voor overdag voor het midden van het land +2 en in de nachten licht negatief.
Dit geldt vanaf mid/eind volgende week.

Powered by EzPortal