Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 10

Topic gezien door 248052 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 24 jan 2013 - 17:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


winter

Citaat van: negen op do 31 jan 2013 - 21:52
Bedankt !!

Zie dat andere forumleden je de link hebben doorgestuurd vind deze kaarten van weerplaza zeer fijn.
Weet dat er om 14 uur een pluim binnen komt en een andere om 20 uur en nog een om 3 uur (in de nacht) en volgens mij nog een maar daar weet ik de tijd niet van volgens mij rond 9 uur in de ochtend.

Hebt naast amerikaans model (GFS) ook het europees model die komt maar met 2x een pluim om 10 en 22 uur wederom van die 10 uur ben ik niet zeker.

Bacci

Dinsdag/woensdag aardig wat sneeuwkansen, verder nog steeds mooie pluim  :)


Joep

Pluim
In deze qua temperatuur 'swingende winter' opteren de leden van het ensemble voor zacht weer aanstaande maandag. Daarna voltrekt zich een gestaag thermisch verval en wat op de lange termijn wederom opvalt, is de opmerkelijke eensgezindheid. Dat vergroot de voorspelbaarheid: in dezen een grote kans op winterse weersomstandigheden aan het eind van volgende week.

Jan Visser

snow!


vossejongk

animaties druk + neerslag & druk + wind2M(groen = 65km/h rood = 130km/h)



Azorenhoog probeert zich wanhopig uit te breiden richting groenlandhoog, wat echter mislukt. Later verdwijnt het groenlandhoog helemaal maar krijgen we wel een (matige) blokkade tot aan IJsland? Noord/noord-west stroming lijkt het te worden, dus nog opwarming boven de Noordzee (heeft nog een temp van +-  6a7 graden) dus echt koud wordt het niet, maar potentieel wel veel kans op winterse neerslag.


glenn

Als ik zo de weerkaarten voor vandaag bekijk en volgende dagen lijkt het erop dat in België de kansen op wateroverlast toch weer sterkt kunnen gaan stijgen na de overvloedige regenval van afgelopen dagen !

winter

http://europa.buienradar.nl/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=loop1uur
Het neerslaggebied trekt toch onder Nederland met de kern dus zal volgens mij de temperatuur op hoogte snel afkoelen op vb 850 hPa als ik het goed begrijp.

ron12

Effe offtopic,hier fluiten de merels voor het eerst dit jaar.Lekker wakker worden zo ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

André

Stasegem , we zijn er hier al aan begonnen met hevige regen bij een zzw wind die zwak tot matig is momenteel .Hopelijk valt het mee voor de risicogebieden voor wateroverlast .
Demeulemeester André

Jan van Ooijen

De sneeuwopties blijven bestaan op de recente EC, geen commentaar gehad van Johann dus zal het wel goed zijn







Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Heerlijke frisse run van het Europees weermodel, kijken wat dadelijk de pluim doet

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Ook enorme koude op hoogte, -14 en mogelijk nog wel wat kouder!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

glenn

Koude lucht lijkt wel of hij nu al binnen stroomt natte sneeuw was pas tegen de avond voorspeld in de ardennen ? dacht ik toch ?

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep

Piers Corbijn heeft er zin in  :D

USA Accuweather spreekt van 'storm ontwikkelingen' gevolgd door een enorme koude ontploffing na het weekend.  Opvallend zijn de  verbazingwekkende scherpe bochten in de straalstroom (ook te zien in Europa)  die indicatief zijn voor kleine IJstijden en benaderingen daarvan.

BBC METO gaf donderdag avond aan dat het zeer moelijk was om te voorspellen wat in de komende dagen de sneeuw mate zal zijn (opgewaardeerd van 'winterse buien)

We geven nu een WeatherAction waarschuwing af voor de periode 31 januari t/m 3 februari. Dit omdat standaard weerberichten op TV e.e.a. kunnen onderschatten. Dit geldt ook voor UK, Ierland en Europa
1. Er worden  dubbele of drievoudige sneeuwhoogtes voorspeld - Alle frontale activiteit zal aanzienlijk meer zijn zodat wind veel sterker zal zijn en de neerslag 2 tot 3 keer hoger zal zijn dan verwacht wordt.
2. De Arctische lucht zal sneller bewegen en zal geen tijd hebben om op te warmen. Daarom zal de sneeuw meer uitgebreid en zuidelijker gaan dan wordt voorspeld..
3. De wind en sneeuw - waarschijnlijk THUNDERSNOW - in the sneeuwstormen sneeuwjachten mogelijk

glenn

Ik weet niet ohet bij jullie zo is maar hier daalt de temperatuur spectaculair hoor !

Joep

Peter Timofeeff ?@ptimofeeff

Echte vorstperiode zit er niet in wel een tijdje kwakkelweer met soms een winterse bui.


Pascal Soomers

Citaat van: Joep op vr 01 feb 2013 - 09:42
Piers Corbijn heeft er zin in  :D

USA Accuweather spreekt van 'storm ontwikkelingen' gevolgd door een enorme koude ontploffing na het weekend.  Opvallend zijn de  verbazingwekkende scherpe bochten in de straalstroom (ook te zien in Europa)  die indicatief zijn voor kleine IJstijden en benaderingen daarvan.

BBC METO gaf donderdag avond aan dat het zeer moelijk was om te voorspellen wat in de komende dagen de sneeuw mate zal zijn (opgewaardeerd van 'winterse buien)

We geven nu een WeatherAction waarschuwing af voor de periode 31 januari t/m 3 februari. Dit omdat standaard weerberichten op TV e.e.a. kunnen onderschatten. Dit geldt ook voor UK, Ierland en Europa
1. Er worden  dubbele of drievoudige sneeuwhoogtes voorspeld - Alle frontale activiteit zal aanzienlijk meer zijn zodat wind veel sterker zal zijn en de neerslag 2 tot 3 keer hoger zal zijn dan verwacht wordt.
2. De Arctische lucht zal sneller bewegen en zal geen tijd hebben om op te warmen. Daarom zal de sneeuw meer uitgebreid en zuidelijker gaan dan wordt voorspeld..
3. De wind en sneeuw - waarschijnlijk THUNDERSNOW - in the sneeuwstormen sneeuwjachten mogelijk

Zozo, dat klinkt heel overtuigend! Van mij mag het uiteraard uitkomen :-).
When a supercell arrives, you must be prepared.

Powered by EzPortal