Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 10

Topic gezien door 247915 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 24 jan 2013 - 17:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MarcS

In Heerhugowaard hebben we ook sneeuw gehad, maar lang niet zoveel dat ik tevreden ben :-). Als ik nu naar buiten kijk, of zelfs naar buiten ga, voelt het echt lente-achtig aan. zonnetje en uit de wind is het gewoon warm, hier gaat mijn karperhartje dan ook wel weer iets sneller van kloppen.

Let wel, ik zeg heirmee niet dat de winter voorbij is, hoop zelfs van niet, maar dat zonnetje is ff heerlijk! 

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

André

Niet te ver vooruit lopen met het GFS , is ver van betrouwbaar op langere tijd , zet daar maar een ZAK zout bij . Tot 10 dagen vooruit is moeilijk , verder kijken is onzin .
Demeulemeester André

André

Demeulemeester André

Vomera



Vanmorgen zag het er zo uit :) Vorst zat nog goed in de grond met temp van 2 graden

André

Demeulemeester André

Govert

Citaat van: winter op ma 28 jan 2013 - 09:01
Weerplaza verwacht ook 10 tot 15 cm in zuiden van Nederland! En zelfs op een aantal plaatsen 15 tot 20cm. Maar weet niet hoe betrouwbaar de kaart is op de onderstaande link!
http://www.weerplaza.nl/weerkaarten/?dag=5&tau=141&regio=bx&element=snow

Waar staat dat?
Ik zie voor Eindhoven en Maastricht alleen maar regen op Weerplaza.

Koen-IJM

Iemand overigens al opgevallen dat knmi de waarschuwingen voor vanavond en vannacht vanwege de verwachte wind heeft verhoogd naar 90 km/h? NWC komt zelfs met 100-110 km/h. Wat zal die 10 graden of meer vreemd aanvoelen morgen en woensdag!

vdweste

Citaat van: Weatherboy op ma 28 jan 2013 - 12:27
Meters sneeuw slaat natuurlijk nergens op. 'Deze' Noordstroming is niet koud genoeg voor jou meters sneeuw ;) De laatste noordstroming van 2010 had bovenluchten van -10 tot -15 en een koude voorgeschiedenis. Daardoor was de Noordzee ook erg afgekoeld waardoor er voortdurend sneeuwbuien voorbij kwamen.

Met de komende week een warme golfstroom en warme temperaturen is de Noordzee niet meer zo koud om dit soort praktijken te geven. Overigens wordt deze noordstroming, zoals de kaarten nu schetsen, slechts eentje van -5 op T850.

Okee, ik overdreef lichtelijk met mijn meter (geen meter's' dus. :) ) sneeuw. Maar als ik naar de bovenluchten kijk van deze GFS run waar we het hier over hebben dan zijn die komend weekend en vanaf 5 februari -5 of lager. Dit geeft normaal gesproken (zeker landinwaarts) gewoon sneeuw. Pak je vervolgens vanaf de 5e de neerslagkaarten erbij, zit er geloof ik geen een bij zónder neerslag.

Over 2 meter temperaturen praat ik sowieso nog niet. Dat heeft al helemaal geen zin zo ver weg en wanneer het weer kouder zou worden is met wel of geen bewolking een verschil van 5 graden zo gemaakt.

Citaat van: mauriceb op ma 28 jan 2013 - 12:29
Idd, goed dat mensen een stukkie bijdrage aan het forum, tuurlijk is het LT en zal het waarschijnlijk niet gaan gebeuren zoals nu geschets wordt. Maar het zijn modellen en verwachtingen. daarover discussiëren we hier.

Helemaal mee eens. :)

vdweste

Citaat van: André op ma 28 jan 2013 - 12:56
Geen geloof aan hechten puur onzin .

Dat stuk over sneeuw komend weekend is niet pure onzin hoor. (Zie paar pagina's terug een gifje dat Jan heeft geplaatst)
Het is juist prima beschreven; wanneer het lagedrukgebiedje een wat zuidelijke koers kiest, kan de regen overgaan in sneeuw. Niks aan toe te voegen.

Bacci

Citaat van: vdweste op ma 28 jan 2013 - 13:16
Dat stuk over sneeuw komend weekend is niet pure onzin hoor. (Zie paar pagina's terug een gifje dat Jan heeft geplaatst)
Het is juist prima beschreven; wanneer het lagedrukgebiedje een wat zuidelijke koers kiest, kan de regen overgaan in sneeuw. Niks aan toe te voegen.

Ik denk dat die ook alleen het laatste stukje van de tekst bedoelde, maar het ging inderdaad meer over komend weekend.

Henk1976

Nu weet ik weer waarom ik het weer  :P zo leuk vind. Nu heftige dooi met subtropische lucht. Lekker even alle viezigheid van straat, storm(ik hoop zwaar), en dan straks weer sneeuw. Kan mijn lol niet op. Maar dat ik nu berichten op Twitter ga geloven van die weerman waar Jan het gisteren over had, dat er een E-tocht gaat komen..... Euhhh nee, misschien wel in 2013. December bedoel ik dan.

Weatherboy

Citaat van: vdweste op ma 28 jan 2013 - 13:16
Dat stuk over sneeuw komend weekend is niet pure onzin hoor. (Zie paar pagina's terug een gifje dat Jan heeft geplaatst)
Het is juist prima beschreven; wanneer het lagedrukgebiedje een wat zuidelijke koers kiest, kan de regen overgaan in sneeuw. Niks aan toe te voegen.

De kielzog die de koude lucht uit het noordoosten moet aantrekken achter de kern is vrij droog. Dan kan je wel stellen dat de grootste kans waar de sneeuw gaat vallen in Sauerland ligt. Daar heeft het volgens de kaartjes dan een nachtje gevroren dus sneller kans dat het blijft liggen. Overigens neemt dit Laag een hoop zachte lucht mee. T850 in de plussen (+) en een boterzachte voorgeschiedenis is de kans op sneeuw gewoon klein (niet uitgesloten). De reden waarom de afgelopen dagen hier sneeuw is gevallen met die warme bovenlucht is omdat de onderste luchtlagen erg koud waren en dat er een koude periode vooraf ging (Jan of johan schreef dat ook al)

De kansen voor sneeuw in Nederland beginnen pas als de neerslag al weg is ;) Kortom, ga er maar niet vanuit. Hoogstens winterse buien.

Thunderfreak

Citaat van: Weatherboy op ma 28 jan 2013 - 14:03
De kielzog die de koude lucht uit het noordoosten moet aantrekken achter de kern is vrij droog. Dan kan je wel stellen dat de grootste kans waar de sneeuw gaat vallen in Sauerland ligt. Daar heeft het volgens de kaartjes dan een nachtje gevroren dus sneller kans dat het blijft liggen. Overigens neemt dit Laag een hoop zachte lucht mee. T850 in de plussen (+) en een boterzachte voorgeschiedenis is de kans op sneeuw gewoon klein (niet uitgesloten). De reden waarom de afgelopen dagen hier sneeuw is gevallen met die warme bovenlucht is omdat de onderste luchtlagen erg koud waren en dat er een koude periode vooraf ging (Jan of johan schreef dat ook al)

De kansen voor sneeuw in Nederland beginnen pas als de neerslag al weg is ;) Kortom, ga er maar niet vanuit. Hoogstens winterse buien.

Eerste periode van kou in December vorig jaar,sneeuwval van betekenis. Resultaat?  Drap in korte tijd,omdat de grond niet bevroren was.

Dat zal je straks weer zien.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Weatherboy

Citaat van: Thunderfreak op ma 28 jan 2013 - 14:22
Eerste periode van kou in December vorig jaar,sneeuwval van betekenis. Resultaat?  Drap in korte tijd,omdat de grond niet bevroren was.

Dat zal je straks weer zien.

Ja dat zeg ik toch ;)

Dennis

Afwachten wat de koers wordt dit weekend (regen dan wel sneeuw)

jones

De dooi wil maar niet doorbreken in de Ardennen, Mont-Rigi (KMI) bijvoorbeeld is amper al boven 0 geweeest en nog steeds 10cm sneeuw!

klimascepie

Ik ben voor mij zelf en experimentje begonnen waar bij ik via het weer station per dag de minimum en maximum temperatuur op schrijf om vervolgens het gemiddelde te pakken.
Zo zie ik wat de maand voor mij doet en kan ik dit vergelijken met andere data en bv kijken wat de UHI is. Bij komend voordeel is dat ik kan zien wat de temperatuur is rond het huis. Dit is natuurlijk wel en inofficele opstelling dus dat maakt het nog leuker om te kijken wat de verschillen zijn.

Nu we even in en dipje zitten kan ik toch zeggen dat ik 13 dagen heb geteld met en gemiddelde waar onder 0 en dat is best veel.
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

Jan van Ooijen

De Arctische Oscillatie gaat uit van het luchtdrukverschil op zeeniveau op het 500 hPa hoogte tussen de polaire streken en de middelbare breedten. Met andere woorden, diepe depressies in het noorden en sterke hogedrukgebieden in het zuiden staan borg een sterke AO. Sedert de jaren tachtig van de twintigste eeuw is de AO in kracht toegenomen.

POSITIEVE AO
Relatieve hoge temperaturen op gematigde breedten.

NEGATIEVE AO
Relatieve lage temperaturen op gematigde breedten.


Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Shadow112

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 28 jan 2013 - 15:28
*knip*

En weer een "vrij" positief ingrediëntje in het februari wintersoepje.  :)

Powered by EzPortal