Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 9

Topic gezien door 223270 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 20 jan 2013 - 21:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lucas

Citaat van: Dennis op do 24 jan 2013 - 13:15
Het was deze uitdraai van GFS die een plotselinge afsnoering liet zien van de WC - Hogedruk ten oosten van ons gaf genoeg tegendruk (zie ook de Hogedrukisobaren over west-Europa

*tegengasplaatje*

Ik denk dat het zeker kan, maar heb iets minder vertrouwen in GFS het zwabbermodel. Al wens ik het wel natuurlijk...
Aanhoudende sneeuwval

Joep

Citaat van: Maître op do 24 jan 2013 - 12:14
Bron:Dhr. Pierce Corbyn deel uit zijn twitter log  ???


Samengevat

De opeenvolgingen van prognose kaarten voor zat 26 en zon 27e januari van MetOffice, GFS en ECMWF-modellen laten zien
dat ze de opwarming deze dagen overdrijven. (afgeleid van zonnewind en zeer lage activiteit zon in komende 5 weken)
Dit is weer een blunder in een reeks van grote fouten deze winter in het voorspellen van slechts een paar dagen vooruit voor Groot-Brittannië / Ierland, Europa en de Verenigde Staten.

We gaan het beleven  :)


Remcoz

Citaat van: Ramon Oost op do 24 jan 2013 - 13:22
Vijf Merentocht laat geen deelnemers meer toe, schaatstocht deels afgeblazen vanwege een te grote toeloop. Lees het hele artikel hier: http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3087.msg45584.html#msg45584

was ook wel te verachten. alles wordt zo gehyped door de media het is niet normaal. denk aan project X haren, ik ga over me nek als ik na de eerste vorstdagen al dingen lees over de tocht der tochten. wacht het gewoon een keer af maar loopt niet alles zo te hypen, zou wat zijn ALS de tocht komt dat die ook afgelast wordt door teveel mensen op het ijs enz enz enz. door de jaren heen is er zo veel gehyped rond de tocht dat iedereen denkt "nu wil ik er bij zijn want tegen de tijd dat de volgende er komt ben ik dood"
en dat resulteert in gaos, dit was "slechts" een klein tochtje maar ja zie wat er nu al gebeurd. kan je nagaan wat er gebeurd bij een echte Elfstedentocht.

Jan van Ooijen

Citaat van: Remcoz op do 24 jan 2013 - 13:34
was ook wel te verachten. alles wordt zo gehyped door de media het is niet normaal. denk aan project X haren, ik ga over me nek als ik na de eerste vorstdagen al dingen lees over de tocht der tochten. wacht het gewoon een keer af maar loopt niet alles zo te hypen, zou wat zijn ALS de tocht komt dat die ook afgelast wordt door teveel mensen op het ijs enz enz enz. door de jaren heen is er zo veel gehyped rond de tocht dat iedereen denkt "nu wil ik er bij zijn want tegen de tijd dat de volgende er komt ben ik dood"
en dat resulteert in gaos, dit was "slechts" een klein tochtje maar ja zie wat er nu al gebeurd. kan je nagaan wat er gebeurd bij een echte Elfstedentocht.

IJsverbod voor de toeschouwers
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Remcoz

eerste dooi in het Zuidwesten trouwens :O  excuus eerste positieve temperaturen :P

   Vandaag             Gisteren
Max: 0.3°C 13:37    -2.4°C 14:56

Min:    -6.2°C 05:52    -8.4°C 08:06
   

jorentje1997

Citaat van: Remcoz op do 24 jan 2013 - 13:42
eerste dooi in het Zuidwesten trouwens :O     

   Vandaag    Gisteren
Max:    0.3°C 13:37    -2.4°C

14:56
Min:    -6.2°C
05:52    -8.4°C
08:06

Dooi? Je bedoelt gewoon positieve temperaturen. 0.4°c zal echt wel geen sneeuw doen smelten..

Henk1976

Citaat van: Jan van Ooijen op do 24 jan 2013 - 13:40
IJsverbod voor de toeschouwers

Helaas zal je dat niet lukken. In dit land hebben we de generatie "daar heb ik recht op" , en probeer die maar eens aan het verstand te brengen dat je niet met 20000 tegelijk op een klein slootje met ijs kan staan.

Mocht februari nog met een winterse setting komen die voldoende zal zijn om toch een tocht te organiseren dan is het aan het bestuur om te wachten tot het ijs dik genoeg is. Desnoods wachten tot er overal 20 cm ligt. Ik hoop dat het bestuur niet zwicht onder druk van de media en onder de horde hersenlozen die je nog moet uitleggen dat sneeuw bevroren water is.

maître

vrije vertaling   :)

Onderzoek op slagen in de verwachting van de kaarten voor zat 26 en 27 van MetOffice, Sun GFS en ECMWF modellen toont aan dat men terug dient te komen op hun veel aangekondigde grote global warming-up.

"We hebben gewaarshuwd dat het overschat wordt", zei Piers Corbyn van WeatherAction, "er is gewoon niet genoeg zonne-wind inbreng om de weersverandering die ze verwachten worden gerealiseerd ook onze maan en de geomagnetische factoren zeggen het tegendeel. Een blik op http://spaceweather.com/archive.php?month=01&day=23&year=2013&view=view bevestigt de zeer lage niveaus van activiteit die wij voorspeld hebben voor nu meer dan 5 weken vooruit. Gebeurt wel iets, zoals in onze  prognose is gezegd, maar niet veel in vergelijking met hunverwachtingen. Dit is een blunder in een reeks van grote fouten deze winter bij het voorspellen van het weer slechts een paar dagen vooraf voor Groot-Brittannië/Ierland, Europa en de Verenigde Staten waar ook grote belangrijke fouten onlangs gemaakt zijn.
Een winter die vroeg komt, vertrekt ook vroeg. ... Laat winter geen haast.

Roan

Citaat van: Henk1976 op do 24 jan 2013 - 13:44
Helaas zal je dat niet lukken. In dit land hebben we de generatie "daar heb ik recht op" , en probeer die maar eens aan het verstand te brengen dat je niet met 20000 tegelijk op een klein slootje met ijs kan staan.
Generatie, op welke doel je? Ik denk dat je samenleving bedoeld, een bepaalde generatie hiervan beschuldigen lijkt me niet echt goed (kijk maar naar die gekte op de grachten toen we het EK wonnen in 1988)

Remcoz

hoe je het ook went of keert het gaat dan gewoon een zooitje worden... en misschien gaan de kosten van de inzet van de hulpdiensten wel meer kosten dan dat het uiteindelijk opbrengt voor de Friesen

edit: temp loopt hier redelijk rap op  :o 0,6 al

klimascepie

Eigenlijk staat er dat meteo bedrijven hun kaarten verkeerd beoordelen. Op basis van wat er in de ruimte gebeurt maakt Corbyn zijn schattingen terwijl weer bedrijven puur naar de kaarten en computermodellen kijken het resultaat is op de lange maar ook korte termijn vaak onbetrouwbaar. Corbyn bekijkt het van uit de basis van ons klimaat namelijk wat er met de zon gebeurt. Aan de hand daar van maakt hij schattingen met best goed resultaat (75% accuraat). Het is dus aan ons de je kunt gerust vijanden zeggen tegen elkaar te houden en te kijken wat er gebeurt.

Feitelijk staat er dus dat door en verandering in de atmosfeer die niet zomaar door meteo word gezien de winter nog lang niet weg is. En ook nog lang zal blijven. 
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

Bacci

Is het mogelijk om zondag te schaatsen? ik denk het niet he..?

ron12

mooi te zien hier de depressie op de oceaan http://en.vedur.is/weather/forecasts/atlantic/ wel even zaterdag aanklikken
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Citaat van: Remcoz op do 24 jan 2013 - 13:59
hoe je het ook went of keert het gaat dan gewoon een zooitje worden... en misschien gaan de kosten van de inzet van de hulpdiensten wel meer kosten dan dat het uiteindelijk opbrengt voor de Friesen

edit: temp loopt hier redelijk rap op  :o 0,6 al
kunnen ze allemaal voorkomen die ellende gewoon 18 centimeter,alles minder dan 18 centimeter ijs niet schaatsen,jammer dan. ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Roland

Citaat van: klimascepie op do 24 jan 2013 - 14:04
Eigenlijk staat er dat meteo bedrijven hun kaarten verkeerd beoordelen. Op basis van wat er in de ruimte gebeurt maakt Corbyn zijn schattingen terwijl weer bedrijven puur naar de kaarten en computermodellen kijken het resultaat is op de lange maar ook korte termijn vaak onbetrouwbaar. Corbyn bekijkt het van uit de basis van ons klimaat namelijk wat er met de zon gebeurt. Aan de hand daar van maakt hij schattingen met best goed resultaat (75% accuraat). Het is dus aan ons de je kunt gerust vijanden zeggen tegen elkaar te houden en te kijken wat er gebeurt.

Feitelijk staat er dus dat door en verandering in de atmosfeer die niet zomaar door meteo word gezien de winter nog lang niet weg is. En ook nog lang zal blijven.
En dan is het juist leuk om lekker op dit topic te zitten, waar je wel onderbouwde tegengeluiden hoort. Ik snap wel dat de verschillende meteo bedrijven het liefst aan de veilige kant van de door de gigantische computermodellen berekende score gaan zitten. Is enerzijds een kwestie van geld - er worden vaak duurbetaalde weeradviezen aan weet ik allemaal wat voor sectoren verkocht - anderzijds de angst om ten opzichte van de concurrentie aan gezag te verliezen ingeval er een onvolledige of zelfs foute inschatting plaatsvindt. Liever samen fout, dan het risico dat de concurrent het wel goed heeft. En daarom huppelen ze over het algemeen fraai achter elkaar aan.

Ik wil natuurlijk niet zeggen dat de voorspelde dooi niet gaat komen, maar ik zou toch wel eens een weerman of -vrouw willen horen die zijn of haar nek uitsteekt. Bijvoorbeeld in een ander geval: "Alles wijst erop dat het na het weekend somber en nat wordt, maar ik zie desondanks wel wat aanwijzingen dat de zomer gewoon op deze manier verder gaat." En dan hoef je het helemaal niet over gevoel aan je kleine teen te hebben, maar gewoon een andere interpretatie van weermodellen en computerberekeningen, die ongetwijfeld intern wél vaak tot grote discussies leidt.

Maar goed, ik ben zelf maar een geïnteresseerde toeschouwer, nog niet eens weeramateur, dus ik zal ongetwijfeld meewarig worden aangekeken door de profs. Geeft niets: wij mogen het hier nog wel eens gewoon fout hebben!  ;)


Roland

Overigens: hebben jullie ook moeite met het openen van de satelliet op buienradar.nl? Het begint hier mooi zonnig te worden en ik wilde wel eens zien of dat in de rest van het land ook het geval is. Zou toch nog garant kunnen staan voor een koude nacht/koudegolf?

grizzrh

Citaat van: Vomera op do 24 jan 2013 - 12:21
Kun je zien wat een paar km kan maken. Hier valt niks :)

is al weer weg gesmolten door de hitte, er is wel een Klein laagje wat op de grond ligt nu.. maar te verwaarlozen :P

Citaat van: Roland op do 24 jan 2013 - 14:33
Overigens: hebben jullie ook moeite met het openen van de satelliet op buienradar.nl? Het begint hier mooi zonnig te worden en ik wilde wel eens zien of dat in de rest van het land ook het geval is. Zou toch nog garant kunnen staan voor een koude nacht/koudegolf?

Nee ligt meestal aan je browser!
Doenrade, Limburg

Romigo

Citaat van: Roland op do 24 jan 2013 - 14:33
Overigens: hebben jullie ook moeite met het openen van de satelliet op buienradar.nl? Het begint hier mooi zonnig te worden en ik wilde wel eens zien of dat in de rest van het land ook het geval is. Zou toch nog garant kunnen staan voor een koude nacht/koudegolf?

Ik heb wel, dat de buienradar niet meer loopt op mijn computer. Heb Helga al getwitterd, dat er een storing is op de site van buienradar.  ;)

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

grizzrh

Citaat van: Romigo op do 24 jan 2013 - 14:38
Ik heb wel, dat de buienradar niet meer loopt op mijn computer. Heb Helga al getwitterd, dat er een storing is op de site van buienradar.  ;)

Kan je Helga twitteren hier werkt ie gewoon hoor :P probeer eens andere browser ;)
Doenrade, Limburg

Powered by EzPortal