Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 9

Topic gezien door 223268 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 20 jan 2013 - 21:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mauriceb

Citaat van: grizzrh op wo 23 jan 2013 - 13:25
Verzin een ander concept en kaart het aan bij de KNMI :P
Of is er al een ander iets wat de winter in punten weergeeft dan ?

Naja ik moet natuurlijk niks, maar waarom zou je het willen categoriseren? De beleving is bij de mensen vaak doorslaggevend of een  winter bij blijft als streng. Daarom waren de winters ook vroeger strenger omdat ze toen een kolenkachel hadden en enkel glas.
Aan de hellman getalen zelf is wel wat af te leiden, die van 62-63 zal dan ook de meeste hellmannen hebben maar ik vind het persoonlijk nergens op slaan. 9 van de 10 winters verlopen normaal, en dit is alleen af te zetten tegen het jaargemiddelde.
Vorige jaar Februari heeft het 2 weken gevroren maar de rest van de 3 maanden was het zacht tot zeer zacht maar omdat er dan misschien 1/2 nachten tussen heeft gezeten die erg koud waren werden er hellmannen verzameld. Waarbij dit ook nog vaak door een sneeuwdek wordt geholpen. Dus zonder sneeuwdek zouden er zomaar 4/5 helmannen minder bij komen per nacht tewijl de weertechnische setting hetzelfde is.
Daarom voor mij, afschaffen die hellmannen.

Bacci

Citaat van: Henk1976 op wo 23 jan 2013 - 13:35
Hele brede opklaringen nu vanuit het oosten. Dan gaat het lekker afkoelen vannacht!!!!

Ja dat zal je hopen, gisteren was echt een tegenvaller zeg.

Henk1976

Citaat van: Bacci op wo 23 jan 2013 - 13:44
Ja dat zal je hopen, gisteren was echt een tegenvaller zeg.

Ik hoop in ieder geval dat het niet meer dichttrekt. Ik heb sinds het begin van deze vorstperiode nog nooit zo weinig wolken gezien.... En hoe koud zou het dan kunnen worden? Ik gok rond de -15. Mits alle factoren meewerken.

Reutel

Om de kracht van de westcirculatie aan te geven wordt de zogenoemde NAO-index gebruikt. Deze is een maat voor het luchtdrukverschil tussen het zeegebied in de buurt van IJsland en dat rond de Azoren. Is de index sterk positief, dan is de luchtdruk bij IJsland laag en die bij de Azoren hoog. Boven de Oceaan vind je in dat geval vaak een westcirculatie terug die er in het winterhalfjaar voor zorgt dat het in ons deel van Europa zacht en wisselvallig is. Is de luchtdruk bij IJsland hoog en die bij de Azoren laag, dan geeft de NAO-index negatieve waarden aan. In dat geval is de kans tamelijk groot dat de westcirculatie geblokkeerd raakt. Onder voorwaarden – de drukgebieden moeten op de juiste plaats terechtkomen – kan het dan in de winter koud en stabiel winterweer worden.


just0408

Als er dan ook werkelijk geen Elfstedentocht meer komt dit jaar, kan je altijd nog de anderhalf uur durende uitzending van de NOS bekijken op Uitzendinggemist.nl met daarin een terugblik op de Elfstedentocht 1997.

www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1126918
Ik ben ook niet van steen.

GHkstra

Satellietfoto van 12:00 vanmiddag.


©NASA Lance-Modis


just0408

Citaat van: GHkstra op wo 23 jan 2013 - 14:12
Satellietfoto van 12:00 vanmiddag.

Waarom is Moeskroen omcirkelt?  :D
Ik ben ook niet van steen.

GHkstra

Citaat van: just0408 op wo 23 jan 2013 - 14:15
Waarom is Moeskroen omcirkelt?  :D
Dat is Lille het middelpunt van de foto.

PatrickM

Er zit een hartje op die satelliet foto ;D

Marsel

Mooi winterweer hier te Woensdrecht momenteel. Weinig wind uit NO, af en toe zon en een mooi intact sneeuwdek. Wel vrij vochtige grenslaag nog steeds en dus nog steeds enigszins nevelig.

@ Johann.
Ik ben nog even door de verschillende EC onderzoeken gelopen en heb gesproken met enkele van onze guidance meteorologen die enkele maanden geleden nog naar het ECMWF hoofdkwartier zijn geweest. Belangrijkste punt was de winskundige kant van EPS uitvoer en dus in mindere mate de toestand van de stratosfeer.
Nergens kon ik terugvinden wat het achterliggende proces achter een SSW en een al dan niet gesplitste of verschoven PV is.
Hoe wordt deze geïnitieerd, vooral in welke laag, en hoe en op welke termijn link je deze aan de gesteldheid troposfeer. De basisprincipes kennen we al enkele jaren, die zien we hier grofmazig ook regelmatig voorbij komen.
Her en der wordt de zon als oorzaak genoemd.
Duidelijk werd mij verteld, en dat blijkt ook uit de onderzoeken, dat er nogal wat vraagtekens zijn omtrent deze zaken.
Het is dan ook een vrij jonge wetenschap ondanks dat de link stratosfeer-troposfeer al enige tijd bekend is. Wellicht ken jij of een van je collega's het achterliggende proces of processen.

BTW, om  nog even op die herstellende PV terug te komen:

just0408

Citaat van: PatrickM op wo 23 jan 2013 - 14:27
Er zit een hartje op die satelliet foto ;D

Misschien een teken dat Koning Winter aan ons wil laten zien, omdat Hij van ons houd.  :P
Ik heb altijd al geloofd dat Koning Winter bestaat, en dit is het bewijs. Waarlijk een wonder!
Ik ben ook niet van steen.

SupahCel

Citaat van: Reutel op wo 23 jan 2013 - 14:02
Om de kracht van de westcirculatie aan te geven wordt de zogenoemde NAO-index gebruikt. Deze is een maat voor het luchtdrukverschil tussen het zeegebied in de buurt van IJsland en dat rond de Azoren. Is de index sterk positief, dan is de luchtdruk bij IJsland laag en die bij de Azoren hoog. Boven de Oceaan vind je in dat geval vaak een westcirculatie terug die er in het winterhalfjaar voor zorgt dat het in ons deel van Europa zacht en wisselvallig is. Is de luchtdruk bij IJsland hoog en die bij de Azoren laag, dan geeft de NAO-index negatieve waarden aan. In dat geval is de kans tamelijk groot dat de westcirculatie geblokkeerd raakt. Onder voorwaarden – de drukgebieden moeten op de juiste plaats terechtkomen – kan het dan in de winter koud en stabiel winterweer worden.

Mooie uitleg. Ik snapte wel dat het voor sneeuwstormen werd gebruikt maar nooit de inhoud daarvan. Bedankt daarvoor

xzaz

Citaat van: just0408 op wo 23 jan 2013 - 14:04
Als er dan ook werkelijk geen Elfstedentocht meer komt dit jaar, kan je altijd nog de anderhalf uur durende uitzending van de NOS bekijken op Uitzendinggemist.nl met daarin een terugblik op de Elfstedentocht 1997.

www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1126918
En dan zie je ook gelijk het verschil met dit jaar en vorig jaar, een winter moet hard zijn niet een paar daagjes achter elkaar -6 en overdag -1.
De winter is nog niet eens begonnen!

Southpaw

Citaat van: albalinda op wo 23 jan 2013 - 12:29
Op het laatste ploatie zie ik toch weer een mooie scandi "vinger". ;D

Een scandi "vinger?
Dat lijkt wel de neus van een van gasten uit FC Knudde ;D ;D ;D

Ramon Oost

Komende nacht matige tot strenge vorst. Lokaal kan het onder gunstige omstandigheden nog eens 4 of 5 graden kouder worden.


Chase-Stormer

Brrrrr dat wordt een koude nacht ja, en de laatste 2 dagen ben ikzelf ook al enorm aan het kwakkelen :P daarom is Moi ook zo stil, voel me vandaag gelukkig al een stuk beter.

klimascepie

Even en leuk stukje over Wat er nu op het noordelijk half rond gebeurt en waarom
http://www.landscheidt.info/?q=node/270

Ik ga nog wel even naar die NAO index kijken want daar is iets vreemds mee.
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

Bacci

Citaat van: just0408 op wo 23 jan 2013 - 14:04
Als er dan ook werkelijk geen Elfstedentocht meer komt dit jaar, kan je altijd nog de anderhalf uur durende uitzending van de NOS bekijken op Uitzendinggemist.nl met daarin een terugblik op de Elfstedentocht 1997.

www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1126918

Interessante uitspraak vanaf 49.58

Marsel

Citaat van: Chase-Stormer op wo 23 jan 2013 - 14:51
Brrrrr dat wordt een koude nacht ja, en de laatste 2 dagen ben ikzelf ook al enorm aan het kwakkelen :P daarom is Moi ook zo stil, voel me vandaag gelukkig al een stuk beter.

Hier nog één. Heel m'n hoofd zit vol  >:(. Typische winterdip, lijkt elk jaar weer een terugkerend fenomeen. Overigens zijn er veel mensen ziek of verkouden op het moment.

Powered by EzPortal