Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 9

Topic gezien door 223242 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 20 jan 2013 - 21:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

yookin

Citaat van: Edwin op di 22 jan 2013 - 13:00
Afgelopen weekend vroor het wel redelijk maar er stond in het noorden teveel wind dus de wakken die er waren zijn niet dichtgevroren

wakken zijn weer open gewaaid, helaas...
Stavoren

André

neen , het douwpunt blijft laag genoeg , sneeuw zal niet zo vlug smelten .

Demeulemeester André

Remcoz

http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3087.new.html#new

"Volgens de ijsmeester zou een dooiaanval veel beter zijn voor het Friese ijs. ,,Dan zijn we van de troep af, die de sneeuw nu van het ijs heeft gemaakt", aldus de ijsmeester."

nou dat verzoek wordt ingewilligd haha

Arend

Citaat van: Jan van Ooijen op di 22 jan 2013 - 11:53
Johann kent hem ook wel, onlangs schreef Johann hier een update over de strato en binnen het uur stond bij hem precies hetzelfde. Daarnaast vind ik het opvallend als Johann gisteren iets neerzet over doorstart winter dat het oke is, en als andere mensen hier op forum een citaat aanhaalt het maar afgedaan wordt als een laatste strohalm  :-\

Zou Matt hier meelezen? (zijn Nederlands is volgens mij niet zo goed) Zou wel een compliment voor de site zijn.  ;) Maar zie ook wel eens een medewerker van hier een vraag aan Matt stellen, waar vervolgens een netjes antwoord op komt, wat dan weer in een post op dit forum resulteert. Mooi toch, allemaal mensen met dezelfde passie!
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

jorentje1997

Wat een mooie dag hier, de zon boven een sneeuwdek zo mooi :D

glenn

mensen even toch wel iets vragen !

zo als we in het middagensemble zien van gfs lijkt het erop dat het helemaal nog geen uitgemaakte zaak is die dooiperiode alvolgens gfs
maar liefst 10 tot 15 leden laten het gewoon koud na zondag das ongeveer 20% van het ensemble hierbij valt ook de control en dat al voor de 2 de dag op rij en ook oper liet vanmorgen de winter blijven wat denken jullie is er hoop ?

en dauwpunt blijft wel de hele periode laag dus ik zou denken genoeg sneeuwkansen ?

mauriceb

Ik gaf gisteren ook al aan dat er niet veel veranderd in de stratosfeer, dus een einde van de winter mijns inziens nog niet aan de orde is. De ligging van het zwakke laag op 30hpa is wel verschoven waardoor we een wellicht tijdelijke andere stroming kunnen verwachten maar het kan zo weer volgende week winter zijn.

Vooralsnog geen sterke PV in aantocht, dus op termijn weer noordelijke en/of oostelijke stroming wellicht.

Bacci

Citaat van: mauriceb op di 22 jan 2013 - 13:19
Ik gaf gisteren ook al aan dat er niet veel veranderd in de stratosfeer, dus een einde van de winter mijns inziens nog niet aan de orde is. De ligging van het zwakke laag op 30hpa is wel verschoven waardoor we een wellicht tijdelijke andere stroming kunnen verwachten maar het kan zo weer volgende week winter zijn.

Vooralsnog geen sterke PV in aantocht, dus op termijn weer noordelijke en/of oostelijke stroming wellicht.

Goed om te horen!

jorentje1997

Citaat van: mauriceb op di 22 jan 2013 - 13:19
Ik gaf gisteren ook al aan dat er niet veel veranderd in de stratosfeer, dus een einde van de winter mijns inziens nog niet aan de orde is. De ligging van het zwakke laag op 30hpa is wel verschoven waardoor we een wellicht tijdelijke andere stroming kunnen verwachten maar het kan zo weer volgende week winter zijn.

Vooralsnog geen sterke PV in aantocht, dus op termijn weer noordelijke en/of oostelijke stroming wellicht.
We zullen zien. Van mij mag de winter zeker terug keren volgende week. Maar laat dan eerst die aangevroren sneeuw maar wegsmelten :D

klimascepie

Veel beroering kennelijk over wel of niet dooi. Jan zegt al dat er veel informatie is. Maar er speelt nog iets anders. Er zal nooit openlijk over gesproken worden maar het klimaat speelt en belangrijke rol. De zogenaamde opwarming speelt de meteorologie parten. Ze geloven dat de aarde opwarmt en natuurlijk kan het wel eens koud worden maar dat is zo zeldzaam. Nu gaan de computers modellen maken, veel rekenwerk en veel gegevens. Dan moet er van de resultaten en weerpraatje gemaakt worden en daar komt het.
Alles word bekeken van uit de opwarming. Dus koud is eigenlijk en raar iets geworden. Daarom ook zie je steeds aan het eind van en pluim de temperatuur op lopen. Wil niet zeggen dat het gebeurt maar dat is het logische gevolg van opwarming. De aarde doet echter anders en het klimaat warmt niet op en alles wat er al gebeurt is natuurlijk. Toch zullen meteorologen met die opwarming blijven werken.

Jan en Johan hebben hier minder last van en kunnen wat vrijer spreken. Hooguit dat men hier op het forum wat kwaad word.

Iets anders is het geval Piers Corbyn, deze beste man heeft chips aan alles wat agw is en spreekt dit ook op eigen klungelige manier uit. Hij word de charlatan genoemd en vergruisd om zijn opvattingen.
Echter wie de moeite neemt om zich er in te verdiepen komt er achter dat er waarheid zit in wat hij zegt. Of eigenlijk heeft hij domweg gelijk.

De zon is de drijvende kracht achter het klimaat, niet de mens niet CO2 maar de zon.
Piers Corbyn heeft begrepen dat gebeurtenissen op aarde verband houden met wat er met de zon en in de ruimte gebeurt. Daar mee is hij gaan experimenteren en hij is daar mee gewoon accuraat geworden wat betreft het voorspellen van gebeurtenissen. Bovendien is hij ook niet te beroerd om te zeggen sorry ik zat fout want. En dan krijg je nog uitleg ook. Zie Helga dat maar eens doen.

Grootste min punt is dat je moet betalen voor zijn voorspellingen. Jammer maar aan de andere kant hij moet ook brood op de plank en hij is geen agwer die vele miljoenen krijgt om te liegen.

Hij doet wel twitter en je kunt kijken bij comments from Piers. Grappig en lastig is dat hij daar praat zo als hij is warrig en vreemd. Toch als je goed leest kun je vrij snel begrijpen wat hij bedoelt.

Kijken dan maar?
What Will Happen
Expected Events around the WeatherAction forecast Sudden (Increased) Polar Stratospheric Warming (SSW) ~17-18 Jan and associated R5+ (17-20) & QV5+ (16-19) Periods

1. Around 16/17/18/19th we expect the red region of the warmed stratosphere in the monitor/ standard projection link below to expand / darken (warm) rapidly.
Standard dynamic moving model smoothed record and projections of 30mb temps
This shows temp of Stratosphe http://twitpic.com/bsk4gb/full  There are various measures around. WeatherAction forecast was issued Jan3, before model forecasts for the dates of WeatherAction SSWs.
OBSERVED: The flic (which includes short time ahead projections) shows a 'step like' expansion and

Precies wat Johan hier ook al schreef. Komt ook de storm weg.

2. Shortly after - eg 18-19-20-21 we expect rapid expansion southward of the Greenland High. The Scandinavian High might also / instead expand but our main expectation is the Greenland High (see eg GFS maps link below). These changes will surprise standard meteorology.
GFS monitor / forecast: http://www.weatheronline.co.uk/cgi-bin/expertcharts?LANG=en&MENU=0000000000&CONT=euro&MODELL=gfs&MODELLTYP=1&BASE=-&VAR=pslv&HH=0&ZOOM=0&ARCHIV=0&RES=0&WMO=&PERIOD=
OBSERVED: There is some evidence of this already but we need to wait.

3. Excited polar-type lows in the associated airflow from the North over Norway Sea / North of North sea will bring snow/blizzards to N/E Britain while other activity in West/SW brings snow/blizzards to West parts.

4. During this time the reliability horizon of standard Met will reduce to 24-48hrs TOPS

Wat en warboel. Je kunt er op uitmaken dat bij Groenland en krachtig hoog ontstaat wat naar het zuiden weg zakt. En ook onze kant op. Daar mee komen ook lagedruk gebieden van af de pool mee naar beneden. Dit betekent feitelijk zoveel dat de stroming hoe dan ook uit de kou komt en we steeds met kou te maken hebben.

De betrouwbaarheid van weerbureaus zal niet meer dan 24 tot 48 uur zijn staat er dan nog. Wel staat er ook dat de ontwikkeling zich reeds voordoet maar dat we geduld moeten hebben.
http://www.weatheraction.com/displayarticle.asp?a=513&c=5
Ik denk dat dit het beste advies nog is. Heb geduld en kijk wat verschillende kaarten doen.

Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

appiehappy

Citaat van: Bacci op di 22 jan 2013 - 13:26
Goed om te horen!

Forum goed lezen, Johann stipte dit kort geleden al reeds aan.
Voor de rest goed rustig afwachten, wat komt dat komt en wat niet komt dat komt niet  :P

jones


GHkstra


Marsel

Citaat van: klimascepie op di 22 jan 2013 - 13:36
**knip**
Jan en Johan hebben hier minder last van en kunnen wat vrijer spreken. Hooguit dat men hier op het forum wat kwaad word.

Dat is sowieso een groot voordeel wat de beide mannen hebben. Moet echter wel zeggen dat ook zij er op aangekeken worden hoor als het niet loopt zoals het zou moeten. Maar dat heeft, zoals je zelf aangeeft, wellicht minder ingrijpende gevolgen.

Citaat van: mauriceb op di 22 jan 2013 - 13:19
Ik gaf gisteren ook al aan dat er niet veel veranderd in de stratosfeer, dus een einde van de winter mijns inziens nog niet aan de orde is. De ligging van het zwakke laag op 30hpa is wel verschoven waardoor we een wellicht tijdelijke andere stroming kunnen verwachten maar het kan zo weer volgende week winter zijn.

Vooralsnog geen sterke PV in aantocht, dus op termijn weer noordelijke en/of oostelijke stroming wellicht.

Een zwakke PV staat niet per definitie garant voor winterweer voor de Benelux(!). Het al dan niet splitsen of verzwakken van de PV laat alleen een minder sterke en meer meanderende polaire jet toe. Soms leidt dat dus tot een meridionaal stromingspatroon in de troposfeer met mogelijk koude in de Benelux.
Maar laat ik het nogmaals aangeven, ik geloof dat Johann dit eerder ook gedaan heeft, het weer wordt nog steeds in de troposfeer bepaald door de exacte posities van hoogtetroggen, -ruggen en het polaire front.
Dat met een zwakke PV golven verder uitslaan, de jet minder sterk is en het zo uiteindelijk tot een geblokkeerd stromingspatroon kan komen wil niet per definitie zeggen dat de diepvries open gaat voor ons landje. Kansen op winter(s) weer vergroten uiteraard wel met een zwakke of al dan niet gesplitste PV.
Probleem is dat het nogal nauw luistert op onze breedtes...

GHkstra

Satellietfoto van 11:20 vanochtend.


©NASA Lance-Modis

mauriceb

Citaat van: Marsel op di 22 jan 2013 - 14:04
Dat is sowieso een groot voordeel wat de beide mannen hebben. Moet echter wel zeggen dat ook zij er op aangekeken worden hoor als het niet loopt zoals het zou moeten. Maar dat heeft, zoals je zelf aangeeft, wellicht minder ingrijpende gevolgen.

Een zwakke PV staat niet per definitie garant voor winterweer voor de Benelux(!). Het al dan niet splitsen of verzwakken van de PV laat alleen een minder sterke en meer meanderende polaire jet toe. Soms leidt dat dus tot een meridionaal stromingspatroon in de troposfeer met mogelijk koude in de Benelux.
Maar laat ik het nogmaals aangeven, ik geloof dat Johann dit eerder ook gedaan heeft, het weer wordt nog steeds in de troposfeer bepaald door de exacte posities van hoogtetroggen, -ruggen en het polaire front.
Dat met een zwakke PV golven verder uitslaan, de jet minder sterk is en het zo uiteindelijk tot een geblokkeerd stromingspatroon kan komen wil niet per definitie zeggen dat de diepvries open gaat voor ons landje. Kansen op winter(s) weer vergroten uiteraard wel met een zwakke of al dan niet gesplitste PV.
Probleem is dat het nogal nauw luistert op onze breedtes...

Ik heb ook niet aangegeven dat het gegarandeerd winter wordt na de dooi, alleen ik zie niet veel vernadering in de stratosfeer behalve dat de posities verschoven zijn. Dit resulteert bij ons in een ander stromingspatroon wat dan weer komt door het meanderen en de positie van de blokkades ed. dit moet uiteraard goed vallen. We zaten afgelopen tijd aan de goede kant zeg maar.
Idd een zwakke PV betekend niet automatisch winter maar wel wat meer kansen daarop. En strakke PV is vrijwel gegarandeerd voor een zonaal patroon op onze hoogte.

Roland

Ik denk dat de vrijwel zekere dooiaanval van zondag niet zo heet gegeten moet worden als hij wordt opgediend. Als het de komende nachten echt zo koud wordt als voorspeld, dan wil ik wel eens zien waar die logge koude lucht zomaar ineens moet blijven. Je ziet dat nu ook voorzichtig terug in de kaarten. Waar eerder temperaturen van bijna 10 graden voorspeld werden voor pakweg maandagmiddag, is dat nu nog maar 7 tot 2 (van west naar oost). Met in de nachten gewoon lichte vorst.

Het jammere is nu eenmaal dat wij altijd het eerste slachtoffer zijn als er een weststroming ontstaat, zoals iemand gisteren hier terecht opmerkte. Maar: de koude lucht wordt niet helemaal verdreven en zal bij de minste draaing van het stromingspatroon of verslapping van de wc ongetwijfeld weer een weg zoeken in onze richting.

'Spectaculaire verschillen van 25 graden temp. verschil in 36 uur', zoals door Putto gewauweld worden, zie ik dan ook echt niet gebeuren.

Laten we hopen dat het ijs niet helemaal verdwijnt, maar dat er een laagje overblijft. Het water eronder wordt echt niet zo gauw opgewarmd. En als we dan een beetje geluk hebben, ligt er nog een mooie februarimaand in het verschiet! :)

Thunderfreak

Niet om het 1 of ander hoor,maar het is heel erg vaak gebeurd dat de omslag keihard binnen kwam zetten,hoe koud het vaste land van Europa ook is,en hoe bedekt het met sneeuw ligt ook. Maakt voor hier niks uit.

Ook de omwenteling van zacht naar koud gebeurde in 1 omdraai. Dat zegt wel weer genoeg over het karakter van het weer.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Roland

En nu breekt hier in Nijmegen-Oost ook nog voorzichtig het zonnetje door. Laat die temperatuur straks maar vallen!  :D

xzaz

Citaat van: Thunderfreak op di 22 jan 2013 - 14:23
Niet om het 1 of ander hoor,maar het is heel erg vaak gebeurd dat de omslag keihard binnen kwam zetten,hoe koud het vaste land van Europa ook is,en hoe bedekt het met sneeuw ligt ook. Maakt voor hier niks uit.

Ook de omwenteling van zacht naar koud gebeurde in 1 omdraai. Dat zegt wel weer genoeg over het karakter van het weer.
Dit, kunnen we vorig jaar nog herinneren? Binnen een dag was het over toen de warmte kwam opzetten vanuit Noord-Holland. Als de temps eenmaal in de + gaan gaat het echt hard.
De winter is nog niet eens begonnen!

Powered by EzPortal