Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 8

Topic gezien door 297676 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 18 jan 2013 - 12:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thunderfreak

En nu hopen op opklaringen! Kan het kwik weer lekker onderuit. Oownee kwik mag niet meer he!!  ;)

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

zwoof

Citaat van: Aris op zo 20 jan 2013 - 19:26
Dat uitlopertje zal in een kwartier zijn werk doen, als die schampt. Die kunnen we als "stelt weinig voor" beschouwen.

Alle beetjes helpen om tot de "beloofde" neerslagsom te komen  :)

RicardoDimm

Citaat van: zwoof op zo 20 jan 2013 - 19:23
De bovenste is het uitlopertje dat het oosten raakt. ???
De onderste het gebied dat de hel op aarde zou moeten geven  ;D Deze moet nog activeren..

Mag ik vragen waar jij deze kaartjes vandaan haalt?

winter

Citaat van: MamaAs op zo 20 jan 2013 - 19:25
Mooie radar, maar dan nóg klopt het niet.
Ook daarin zouden wij in Workum ( zuidwest hoek Friesland ) in de neerslag zitten. Vrij intensieve neerslag zelfs.

Nu ben ik er niet zo rauwig om, want sneeuw verpest het mooie ijs, maar ik geef alleen aan dat je op dit moment niet van de radar uit kan gaan. En ook niet van Hirlam vwb het noorden :)

Dat zijn juist vaak minder goede radars vind ik, had ook ergens gelezen doordat er in het noorden veel drogen lucht is dat de sneeuw al verdampt in de lucht.
En ja zeer jammer dat het gebied dat in Duitsland is niet naar Nederland trekt want bevat zeer veel en redelijk intensief neerslag
http://www.weer.nl/neerslagradar/duitsland.html   
Weerplaza heeft vind ik best wel een blunder gemaakt, zo zie ja maar weer zelfs met de beste apparatuur kan het weer niet bepaalt worden!

Harrie Pama

er komt wel sneeuw voor het noorden iedereen heeft het over sneeuwjacht op het nieuws en twitter je moet alleen geduld hebben.

Chase-Stormer

Net effe een blokkie met de hond gedaan, die is echt helemaal gek van sneeuw :D en ja hoor, die was zo blij...
Wat een mooi gezicht hoe dat sneeuw echt alle kanten word opgeblazen door de wind die er nog steeds is. Ook al wat kleine sneeuwduinen tegengekomen bij hoeken van woningen / geparkeerde auto's e.d.

Hoeveel er nu is gevallen is moeilijk te zeggen, idem door de wind, maar het is lekker wit in ieder geval.

Het is nu gestopt met sneeuwen, zie alleen nog poedersneeuw van daken geblazen worden, maar de toon is gezet :P dit smaakt naar meer !

Thunderfreak

Er is vaak gezegt,het kan mee zitten of tegen zitten. Voorlopig is het pas 19.30 in de avond en de avond en nacht is nog lang. Komt er uiteindelijk weinig van terecht? So be it,het weer doet wat ie wil.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Aris

Citaat van: zwoof op zo 20 jan 2013 - 19:29
Alle beetjes helpen om tot de "beloofde" neerslagsom te komen  :)

Daar is het mij nog niet eens om te doen. Ik heb vandaag 3 uur gewandeld rondom het Lonneker meer. Das pas genieten.

Wat me opvalt is dat de voorspellingen steeds warriger worden naarmate de supercomputers beter worden. Zelfs de kaarten van hedenmorgen draaien in een paar uur al 10x om. Wat dat betreft zat "men" 5-10 jaar geleden met de 3-daagse voorspellingen nog nauwkeuriger dan nu.
Het gevolg is dan ook zoals ik hier merk, dat dat geen probleem is raar genoeg. Iedereen heeft er lol in. Pas als men de realiteit er even bij pakt en in de neusjes wrijft wordt men geagiteerd en wordt je verzocht even weg te gaan.

Kan me niet aan de indruk onttrekken dan dat hier voornamelijk internetverslaafden rondhangen die alles maar accepteren om het gekeuvel aan de gang te houden omdat anders de computer uit moet en hun sociale leven ophoudt. Prima dat die mensen er zijn hoor maar ik zit hier toch echt voor realistisch weernieuws.

StevenOverijssel

Ik vind het erg jammer dat mensen over "realiteit" Beginnen ... De Realiteit is dat het gebied uit Frankrijk gaat activeren zodra deze op NL af komt. Dat sneeuwgebied  in Duitsland KAN Nederland ingroeien maar als jullie de laatste run van HIRLAM hebben gekeken dan zien jullie dat het allemaal nog volgens de planning verloopt.


Nog even tegen Aris. Mensen op dit forum vinden het inderdaad vervelend als iemand praat over "de realiteit" vooral als die nergens op slaat .. Want als ik gelijk heb heb je de weerkaarten niet bekeken en roep je wat omdat je een blik op de radar hebt gegooid. ( En als dat niet zo is zou ik daar graag mijn ongelijk in krijgen)

Voorlopig is het afwachten.. Geduld is een schone zaak :)

Zelf zet ik mijn geld in op HIRLAM die heeft het tot nu toe nog aardig goed :)

Grtz. Steven
Always in the mood for some thunder and lightning

Rogierhgv

Zo hee, er vallen zowaar wat vlokjes naar beneden hier, wauw!  ;D

WinschoterWeer

Wat zijn wij toch een ongeduldig en ontevreden volkje geworden als ik al die reacties zo lees.  Het is zo moeilijk om sneeuwval te voorspellen. Ik concludeer dat de sneeuw voor het Noord Oosten momenteel nog even in het vat blijft zitten. Wederom een kaal landschap en dat moet je dan maar gewoon accepteren, omdat je er toch weinig aan kunt doen! en dan nog lees je mensen (die al ruim een week in een wit landschap leven) dat ze vandaag maar 3 cm sneeuw hebben gekregen. En maar klagen en maar mekkeren.... Kijk eens in de spiegel en wat en wie zie je....Wees tevreden met wat je krijgt en niet ontevreden met wat je niet krijgt! 

Update Oldambt: Flink windje 6bft , temp -2 gr, 1000hPa Nog steeds droog! Prettige avond verder!

glenn


winter


MarkGoedhart

Overigens vind ik de vraag van Aris wel interessant. De Hirlam kaarten hadden het over onophoudelijke sneeuwval. Het lijkt nu allemaal toch op zich te laten wachten tot laat vanavond of zelfs vannacht.
Is hier een aanwijsbare oorzaak van? Is de hele boel aan het vertragen?

zwoof

Citaat van: MamaAs op zo 20 jan 2013 - 19:25
Mooie radar, maar dan nóg klopt het niet.
Ook daarin zouden wij in Workum ( zuidwest hoek Friesland ) in de neerslag zitten. Vrij intensieve neerslag zelfs.

Nu ben ik er niet zo rauwig om, want sneeuw verpest het mooie ijs, maar ik geef alleen aan dat je op dit moment niet van de radar uit kan gaan. En ook niet van Hirlam vwb het noorden :)

Kijk je wel goed dan? Ik zie daar geen intensieve neerslag, alleen maar licht of niets.  ???

vdweste

Nu er dan toch even in een groot deel van het land geen sneeuw meer valt, maar eens even even naar de langere termijn kijken. EC komt net binnen met een slechte run (vanaf vrijdag). GFS 12z komt pas met dooi na het weekend en dat zegt ook de pluim van GFS. De pluim van EC moet de komende tijd toch wat kouder worden voor komend weekend wil deze vorstperiode ook nog tot ná volgend weekend standhouden. Ben dan ook benieuwd naar de pluim van vanavond rond 10 uur.

Maar we moeten natuurlijk niet vergeten dat als de vorst komende week nog de hele week volhoudt, we toch wel een mooie vorstperiode hebben gehad van misschien wel 2 weken lang ijsdagen. Dat zie je niet elke winter hoor. Als dan de nachten in de loop van de week ook nog strenge vorst gaan geven, krijgen we toch nog een aantal hellmannetjes bij.

We blijven het volgen! :)

carlohelder


Weatherboy

Dames en heren. Alsjeblieft zeg. Ga zeuren als je de werkelijke situatie kan vertellen.

Groot Neerslag gebied boven Duitsland en het gebied boven Frankrijk gaan samensmelten. Waarom?

Er ligt een groot sturend laag boven Z-Duitsland en boven NW-Frankrijk. De ene draait rechtsom, de ander linksom. Daardoor krijgt het sneeuwgebied boven Duitsland een douw naar het westen en boven Frankrijk een douw naar het noorden en gaan samen naar het noordwesten. Meeste sneeuw in midden en noord NL. Dat was overigens al de verwachting. Het enige wat nu nog aan de orde is, is de intensiteit die gaat bepalen wat de uiteindelijk stand wordt.

Wacht nou toch eens af. Ik ben altijd de grootste schreeuwer, maar vandaag moet je gewoon even geduld hebben ;)

winter

Beste forumleden heeft iemand al de nieuwe pluim van GFS?

Energizer85

Citaat van: Weatherboy op zo 20 jan 2013 - 19:37
Dames en heren. Alsjeblieft zeg. Ga zeuren als je de werkelijke situatie kan vertellen.

Groot Neerslag gebied boven Duitsland en het gebied boven Frankrijk gaan samensmelten. Waarom?

Er ligt een groot sturend laag boven Z-Duitsland en boven NW-Frankrijk. De ene draait rechtsom, de ander linksom. Daardoor krijgt het sneeuwgebied boven Duitsland een douw naar het westen en boven Frankrijk een douw naar het noorden en gaan samen naar het noordwesten. Meeste sneeuw in midden en noord NL. Dat was overigens al de verwachting. Het enige wat nu nog aan de orde is, is de intensiteit die gaat bepalen wat de uiteindelijk stand wordt.

Wacht nou toch eens af. Ik ben altijd de grootste schreeuwer, maar vandaag moet je gewoon even geduld hebben ;)


Helemaal mee eens. Helga zei trouwens net op rtlnieuws dat er vanavond en vannacht nog meer sneeuw komt vanuit die fronten die jij net noemde

Powered by EzPortal