Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 8

Topic gezien door 297535 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 18 jan 2013 - 12:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thunderfreak

In de Alpen gaan ze ook een behoorlijke klapper maken zo te zien,mocht het wat verder doorschuiven .

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

gilleeesss

Ik ben nog niet overtuigd voor die dooi nu voor vanaf maandag/woensdag zo.. Ik denkd at westen toch wel die 3 dagen +2 gaat halen??:(

MamaAs

Deze meneer: http://jacobbrandsma.blogspot.nl/ heeft al 6.5 cm gemeten.
Daar kan dus geveegd worden :)
Hier in Workum denk ik ook wel, weet alleen niet of ik het durf hahaha.

Zag echter foto's van de Ee,. Die is helemaal open gewaaid, echt heel erg jammer.

Thunderfreak

De 11-steden-tocht kunnen we wel uit ons hoofd gaan zetten,wil je die hebben zal je nog een dikke week geduld en strenge vorst nodig hebben,wt ik niet zie gebeuren dankzij de bewolking en sneeuw.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Tyshane

Donders wat een superkoude dag; aardig windje en aardig fris, dus de windchill is helemaal koud. Toch maar even een fietstochtje maken zo. :P Weet alleen niet hoeveel km's. ;) Ben benieuwd naar de sneeuw van morgen, mag wel een verse laag bij want de oude sneeuw lijkt nergens meer naar! ;) We gaan het volgen; we gaan het zien!


Citaat van: Reutel op za 19 jan 2013 - 11:10
FF google gebruiken. ;)

Waarom google gebruiken, als dit nou juist dè site is om dit soort dingen te vragen?! ;)

MamaAs

Wij zijn na een 3 kwartier van het ijs af gejaagd, wat een godgruwelijke KOU. Ging door merg en been.

Moest trouwens erg lachen om deze foto op twitter: https://twitter.com/dhaanwatersport/status/292562998281781248/photo/1
Wel veilig, hahaha. En al 6.5 cm dus!

IJs is al goed 'schoongeveegd' door de wind, ook goed te zien op piet zijn webcam: http://www.omropfryslan.nl/alvestedentochtwebcam

Weatherman

De 2 weekse verwachting van weerplaza kunnen we maar beter niet naar kijken

http://www.weerplaza.nl/nederland/tilburg/18904

dikke 8 plus.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

jones

Zowel GFS, EC en het KMI zijn het er nu over eens denk ik: gewoon sneeuw in Vlaanderen en NL, mogelijk overgaand in aanvriezende regen ten zuiden van Samber en Maas

vdweste

Citaat van: Weatherman op za 19 jan 2013 - 12:13
De 2 weekse verwachting van weerplaza kunnen we maar beter niet naar kijken

http://www.weerplaza.nl/nederland/tilburg/18904

dikke 8 plus.

Als er -17 zou staan, moet je er ook niet naar kijken. :) Uberhaupt niet doen.

Roland

Wat een heerlijke koude dag. Net even het centrum ingelopen en daarna terug met de neus vol in de oostenwind! :D

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Hier en daar wordt een enkele vlok sneeuw gemeld, Ook in Duitsland wordt hier en daar sneeuw gerapporteerd, de trajectorien komen juist uit dat gebied dus af en toe wat lichte sneeuw blijft vandaag mogelijk. Op zondag vanuit het zuiden de occlusie met sneeuw. Minimale verschillen tussen Harmonie en Hirlam in zowel hoeveelheid als tijdsplanning. EC00 berekent de kleinste hoeveelheden maar wel in een groter gebied. Neerslag bereikt zondagochtend het zuiden en trekt in de loop van de dag noordwaarts over het land. In de avond wordt het noorden bereikt en in het zuiden zou het dan weer overwegend droog moeten worden. Het zwaartepunt van de neerslag gaat in alle modellen west van ons langs over de Noordzee. Hirlam berekent maximaal (op de occlusie) 1 tot 3 cm per 3 uur. Criteria lijken niet gehaald te worden, hoewel we er rekening mee moeten houden, dat de sneeuw meer naar het noorden kouder is en daarmee waarschijnlijk luchtiger.



Een ander punt is de neerslagsoort in het zuidoosten. Daar komt duidelijk warmere lucht binnen op hoogte, waarbij Hirlam en Harmonie met een ijsregen signaal in Neso net even aan het zuidoosten tipt. Progtemp van Beek laat een smeltzone zien tussen 3000 en 5000 voet met een temperatuur iets boven 0. De temperatuur in de onderste laag en aan het aardoppervlak zit dan tussen -8 en -10, erg koud dus, daarom denk ik eerder aan ijspellets.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

WinschoterWeer

Citaat van: Roland op za 19 jan 2013 - 12:20
Wat een heerlijke koude dag. Net even het centrum ingelopen en daarna terug met de neus vol in de oostenwind! :D
Pure herkenning! Love it! Update Winschoten: -4 graden en pfffff 5bft... hij waait dwars door je heen. Voer de ??  tuinvogels ??  ze zullen u dankbaar zijn!

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Stephanie

Citaat van: Jan van Ooijen op za 19 jan 2013 - 12:23
KNMI Guidance
De temperatuur in de onderste laag en aan het aardoppervlak zit dan tussen -8 en -10, erg koud dus, daarom denk ik eerder aan ijspellets.

Wat zijn ijspellets? :)

winter

Het is zeer koud buiten niet normaal, hopelijk krijgt het noorden op veel plaatsen nog minimaal 2cm ijs erbij op veel plaatsen!
Dan kan er op veel plaatsen geveegd worden, kans is groot dat de winter gewoon in Nederland blijft eerst zeiden de Duitsers gisteren dat 25 januari de winter echt voorbij is. Terwijl het nu tot ruim de 29ste uitgesteld wordt. Hopelijk wordt het ook steeds uitgesteld en krijgen we net als vorig jaar die 2 weken februari! :)
En dan kan er veel geschaatst worden en ligt er hopelijk veel sneeuw.

Thunderfreak

Citaat van: winter op za 19 jan 2013 - 12:28
Het is zeer koud buiten niet normaal, hopelijk krijgt het noorden op veel plaatsen nog minimaal 2cm ijs erbij op veel plaatsen!
Dan kan er op veel plaatsen geveegd worden, kans is groot dat de winter gewoon in Nederland blijft eerst zeiden de Duitsers gisteren dat 25 januari de winter echt voorbij is. Terwijl het nu tot ruim de 29ste uitgesteld wordt. Hopelijk wordt het ook steeds uitgesteld en krijgen we net als vorig jaar die 2 weken februari! :)
En dan kan er veel geschaatst worden en ligt er hopelijk veel sneeuw.

Vergeet niet dat Duitsland verder weg ligt van de zee he,en eventuele dooifronten. Is dus even wat anders dan Nederland.

GFS laat op korte termijn al de dooigrens over Nederland heen lopen.
Maar ik hoop met je mee!

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

grizzrh

Die GFS heeft echt een steekje los zitten he ?:P

EC zegt dit over de 850 hPa temps;

Doenrade, Limburg

ron12

Citaat van: WinschoterWeer op za 19 jan 2013 - 12:25
Pure herkenning! Love it! Update Winschoten: -4 graden en pfffff 5bft... hij waait dwars door je heen. Voer de ??  tuinvogels ??  ze zullen u dankbaar zijn!
ik wou dat ik een vogel was de hele dag lekker vreten en niet dik worden,ben nog nooit een obese mees tegen gekomen in de tuin ;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

winter

Citaat van: Thunderfreak op za 19 jan 2013 - 12:29
Vergeet niet dat Duitsland verder weg ligt van de zee he,en eventuele dooifronten. Is dus even wat anders dan Nederland.

GFS laat op korte termijn al de dooigrens over Nederland heen lopen.
Maar ik hoop met je mee!

Hoezo laat GFS al binnenkort dooigrens over Nederland heen lopen???? Kaarten ofzo???
GFS: vanaf 27 overdag misschien +1,
ECMWF: vanaf 28 overdag misschien +1

Thunderfreak

Citaat van: winter op za 19 jan 2013 - 12:35
Hoezo laat GFS al binnenkort dooigrens over Nederland heen lopen???? Kaarten ofzo???
GFS: vanaf 27 overdag misschien +1,
ECMWF: vanaf 28 overdag misschien +1

Jah maandag disndag woensdag 0 graden grens over het midden des lands.
Bedoel je kan wel de mooiste kaarten uitzoeken,maar alle opte's bljven open natuurlijk en daar horen ook mindere kaarten bij.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Powered by EzPortal