Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 8

Topic gezien door 297489 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 18 jan 2013 - 12:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Op zondag vanuit het zuiden sneeuw. Hier verschillen in beschrijving tussen de modellen. Harmonie00 geeft al vanaf 4 UTC (Harmonie 18 gaf dit van 02 UTC) wat lichte sneeuw boven het zuidoosten (uit de occlusie), Hirlam (vanaf 7 UTC) en EC18 (vanaf 9 UTC) zijn later en geven pas in de ochtend de eerste neerslag (rond 6 UTC). Neerslag bereikt in de middag het midden van het land en ligt in de avond over vrijwel het gehele land, hoewel Hirlam en EC het uiterste noorden dan nog droog hebben. Hirlam00 is iets langzamer dan Hirlam18. Neerslag valt in het grootste deel van het land als sneeuw. Het zwaartepunt van de neerslag gaat in alle modellen west van ons langs over de Noordzee. Neerslaghoeveelheden tot maandag 00 UTC tot 3 mm in het zuidoosten in Hirlam en 4 mm in EC. Harmonie komt met 5 mm over een groter gebied over de zuidelijke helft en enkele plekken met 5-10 mm. Neerslag intensiveert later in de nacht naar maandag boven het noorden van het land.



Criteria lijken niet gehaald te worden, hoewel we er rekening mee moeten houden, dat de sneeuw meer naar het noorden kouder is en daarmee waarschijnlijk luchtiger. Een ander punt is de neerslagsoort in het zuidoosten. Daar komt duidelijk warmere lucht binnen op hoogte, waarbij Hirlam een duidelijk signaal voor ijsregen geeft over een groot deel van het zuidoosten. Progtemp van Beek laat een smeltzone zien op tussen 3000 en 5000 voet met een temperatuur van max + 2 graden. In Hirlam00 is het gebied met ijsregen wel minder prominent als in Hirlam18. In Harmonie komt de temperatuur op deze hoogte tot net bij de 0 graden, ditzelfde geldt voor EC. Harmonie geeft wel wat een ijzelsignaal, wat net het zuidoosten schampt. Harmonie heeft in de progtemp van Beek zondagmiddag nu wel een laag die tijdelijk boven nul uitkomt, ook EC18 laat dit nu wat explicieter zien.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Snowman

Wel leuk eindelijk een dik pak sneeuw hier.
Maar het is ook altijd na het weekend >:(

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

DSDLimburg

Jan op deze kaart lijkt de tempratuur voor zondag toch -2 op 850hpa, als ik het niet goed heb dat corrigeer je me maar.
seizoen 2018/2019

Dennis

ZO in de zachtere luchtsoort op hoogte (1500m)




Joep

Citaat van: gilleeesss op za 19 jan 2013 - 00:41
Ja maar hirlam tot einde neerslagsom kan je zien, en die staat maar tot 4-5cm in geheel..

Dit bedoel ik :



Deze kaart loopt maar tot 18.00 uur of heb ik het mis, maar het sneeuwt tot in de nacht :)

Dennis


DSDLimburg

Goede morgen iedereen.
Het voelt behoorlijk koud aan hier  buiten in Puth, het waait stevig met een tempratuur van -2,7 graden.
seizoen 2018/2019

Joep


Joep

Morgen in de ochtend bereikt een sneeuwgebied het uiterste zuiden van het land. In de loop van de dag trekt het neerslaggebied langzaam noordwaarts en bereikt pas de noordelijke provincies in de avond. Het zuiden en midden hebben overdag te maken met lichte sneeuwval. Er wordt een paar centimeter sneeuw verwacht. In Limburg komt het waarschijnlijk tot lichte dooi, maar is tegelijkertijd kans op IJzel. De maxima lopen uiteen van -3 graden in het noorden tot +1 graad in Limburg.

Maandag sneeuwt het vooral in de noordelijke helft van het land mogelijk nog lange tijd door. In het midden en zuiden valt hooguit nog wat motsneeuw. De temperatuur ligt rond het vriespunt, met in het zuiden kans op lichte dooi. In de avond en nacht volgt vanuit het zuiden een volgend neerslaggebied, meer dan wat lichte sneeuw lijkt dit niet op te leveren. Door de vele bewolking is er geen kans op strenge vorst.

De dagen daarna houdt het winterweer aan. Zowel overdag als 's nachts vorst en het blijft op veel plaatsen droog.


telegraaf.nl

Meppel14


just0408

Kan best wel eens veel sneeuw worden, denk ik!  :P
Ik ben ook niet van steen.

JPP78

-4,4 en daalt gestaag (was een uur geleden -3,8) een matige tot vrij krachtige wind bft4-5 Chill -11
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Bacci

Volgens nieuwe Hirlam is de neerslagintensiteit wat minder, maarja dit zal pas op het laatste moment echt duidelijk zijn. Jan denk jij dat 10-15 cm sneeuw op sommige plekken er nog in zit?

Ed Deijkers

Hier al -5 dalende trend. Krachtige wind 5 tot 6.
Morgen sneeuw? Oef maandag een probleem op weg naar mijn werk
Het weer is zoals het is, de emoties komen later

mochino

Brrrr.. Koud hier in Zwolle. Je zou staks maar gaan schaatsen  :o

just0408

Als er nu een dik pak sneeuw valt in Friesland wordt het wel een stuk kouder 's nachts. En gewoon lekker vegen met zijn allen.
Ik ben ook niet van steen.

Weatherman

Het is weer super spannend, net als afgelopen keer, toen liep ook alles anders en kregen we dik 5 cm meer
als verwacht was.  :)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Joep

Citaat van: Bacci op za 19 jan 2013 - 09:27
Volgens nieuwe Hirlam is de neerslagintensiteit wat minder, maarja dit zal pas op het laatste moment echt duidelijk zijn. Jan denk jij dat 10-15 cm sneeuw op sommige plekken er nog in zit?

Heb je ook een bewegend kaartje?

janwan

@Jan, welke gevolgen heeft de huidige windchill voor de ijsaangroei? Ik kan het nergens vinden maar het lijkt mij dat het water nu extra snel zijn warmte kwijt kan.

Powered by EzPortal