Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 7

Topic gezien door 205287 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, di 15 jan 2013 - 22:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Floris

Is het misschien handig om een schaats topic te maken?
Kunnen alle diehard schaats fans en elfstedentocht liefhebbers zijn of haar hart luchten.

Aangezien het mij totaal niet interesseert of er een tocht komt of niet, maar wel steeds moet spitten een een bericht waar wel over het weer gepraat wordt.
Ik bedoel hier verder niets maar dan ook niets negatiefs mee. Maar het lijkt meer op een schaats topic dan iets anders.

Enne fans? no hard feelings he  :)



SniperEye

@grizzrh

Neerslagkaarten op dat termijn zijn tamelijk onbruikbaar. Zoals Jan ook al eens aangaf is neerslagverwachting pas betrouwbaar vanaf 48 uur. Neemt niet weg dat het voor de optimisten onder ons leuke kaarten zijn :)

Energizer85

Mooie gifjes... Ben erg benieuwd... Heb zo'n gevoel dat er nog van alles kan veranderen. Zowel qua neerslag als temperatuur, in combinatie met eventuele sneeuw.

grizzrh

Citaat van: Floris op do 17 jan 2013 - 14:38
Is het misschien handig om een schaats topic te maken?
Kunnen alle diehard schaats fans en elfstedentocht liefhebbers zijn of haar hart luchten.

Aangezien het mij totaal niet interesseert of er een tocht komt of niet, maar wel steeds moet spitten een een bericht waar wel over het weer gepraat wordt.
Ik bedoel hier verder niets maar dan ook niets negatiefs mee. Maar het lijkt meer op een schaats topic dan iets anders.

Enne fans? no hard feelings he  :)

Bump, waarom? winter is winter.
Sneeuw & Ijs.
Ik plaats meestal gewoon neerslag plaatjes en temp kaartjes.. is voor ieder wat toch ??
Kan degene die sneeuw leuk vind naar de neerslag kaart kijken en degene die ijs leuk vind naar de temp kaartjes..
En tis nu gewoon meer schaats gericht omdat er dikker ijs komt en omdat er op het moment niet veel neerslag zit aan te komen tot maandag..


Citaat van: SniperEye op do 17 jan 2013 - 14:40
@grizzrh

Neerslagkaarten op dat termijn zijn tamelijk onbruikbaar. Zoals Jan ook al eens aangaf is neerslagverwachting pas betrouwbaar vanaf 48 uur. Neemt niet weg dat het voor de optimisten onder ons leuke kaarten zijn :)

Ja weet ik maar zo kunnen we ook nog een beetje de koerst proberen te traceren en de hoeveelheid, als t dichterbij komt knal ik de hirlam wel erop hoor :D
Maar je hebt gelijk ze zijn ietwat onbetrouwbaar, maar soms komen ze ook goed uit!
Doenrade, Limburg

Southman

Citaat van: grizzrh op do 17 jan 2013 - 14:27
Neerslag Gifje GFS 6z run;

^^ Nu werkt ie wel goed ^^ (Andere source gepakt)

(Weet dat t langertermijn is maar waaw)
Nog een leuk temp kaartje;

Heb je ook nog kaarten over de droogte van de luchtlagen, want dat was waar het hier in Limburg afgelopen maandag op stuk liep?
Mits er kaarten voor zijn?
I like extreme weather!

Jeroenve

Even over de laatste GFS



Prachtig plaatje natuurlijk, maar er zit wel een vrij steile trend in naar boven van +- de 24e. Ondanks dat het LT is, is dat toch wel iets anders dan een licht oplopend gemiddelde vanwege de grotere spreiding van de members. Lijkt of de GFS zo rond het einde van volgende week toch de kou wat terrein laat verliezen, of zie ik dat verkeerd? Neemt het Hoog boven Scandinavie wat in kracht af? Of trekken er wat Lagedrukgebieden vanaf het westen richting ons land, in plaats van onder ons langs?

grizzrh

Citaat van: Southman op do 17 jan 2013 - 14:45
Heb je ook nog kaarten over de droogte van de luchtlagen, want dat was waar het hier in Limburg afgelopen maandag op stuk liep?
Mits er kaarten voor zijn?

Voor welke dag wil je ze ? maandag dan ?
Doenrade, Limburg

Southman

Citaat van: grizzrh op do 17 jan 2013 - 14:47
Voor welke dag wil je ze ? maandag dan ?

Jep, dan kunnen we zien of er een belemmering is voor de sneeuw.
I like extreme weather!

grizzrh

Citaat van: Southman op do 17 jan 2013 - 14:48
Jep, dan kunnen we zien of er een belemmering is voor de sneeuw.

Hoop dat deze goed zijn :D


ook nog even een langertermijn t2m&stratos kaartje van CMA erop gezet, vorst trekt zelfs door tot diep in spanje!
Doenrade, Limburg

winter

Mooi om te zien maandag dik pak sneeuw weer onder de grote rivieren :)
Noorden lijkt nu toch ook paar cm te krijgen, maar ligt er dan niet al op veel plaatsen 5 cm ijs en kan er dus geveegd worden?
Want, lijkt toch een zeer koud weekend te worden en als het hopelijk vannacht ook streng vriest daar, de gehele nacht, dan moet 5 cm ijs in weekend haalbaar zijn ook voor grotere kanalen!

mochino

Citaat van: Floris op do 17 jan 2013 - 14:38
Is het misschien handig om een schaats topic te maken?
Kunnen alle diehard schaats fans en elfstedentocht liefhebbers zijn of haar hart luchten.

Aangezien het mij totaal niet interesseert of er een tocht komt of niet, maar wel steeds moet spitten een een bericht waar wel over het weer gepraat wordt.
Ik bedoel hier verder niets maar dan ook niets negatiefs mee. Maar het lijkt meer op een schaats topic dan iets anders.

Enne fans? no hard feelings he  :)


Lijkt mij een verstandig plan. Ik reageer niet veel, maar lees alles wel. Maar het komt het lees plezier niet ten goede.
Gewoon een 11 steden topic en dit topic gebruiken voor waar die bedoelt is. Discuseren over het weer. ipv dialecten en wel of geen 11 steden tocht. Mods doe er wat aan  8)

Energizer85

Citaat van: winter op do 17 jan 2013 - 14:57
Mooi om te zien maandag dik pak sneeuw weer onder de grote rivieren :)
Noorden lijkt nu toch ook paar cm te krijgen, maar ligt er dan niet al op veel plaatsen 5 cm ijs en kan er dus geveegd worden?
Want, lijkt toch een zeer koud weekend te worden en als het hopelijk vannacht ook streng vriest daar, de gehele nacht, dan moet 5 cm ijs in weekend haalbaar zijn ook voor grotere kanalen!

Ik reken eigenlijk niet op een pak sneeuw. Hooguit wat lichte sneeuw volgens mij. Misschien een paar cm, maar ik moet t nog zien.

grizzrh

Citaat van: Energizer85 op do 17 jan 2013 - 14:59
Ik reken eigenlijk niet op een pak sneeuw. Hooguit wat lichte sneeuw volgens mij. Misschien een paar cm, maar ik moet t nog zien.

Wat GFS op het moment laat zien is toch wel wat meer dan lichte sneeuw!
Maar het is nog een paar runs afwachten en dan kijken wat EC zegt en Hirlam.
En de pluim ook niet te vergeten
Doenrade, Limburg

winter

Ijsaangroei volgens knmi dit willen schaatsliefhebbers denk ik zeker zien!

Energizer85

Citaat van: grizzrh op do 17 jan 2013 - 15:01
Wat GFS op het moment laat zien is toch wel wat meer dan lichte sneeuw!
Maar het is nog een paar runs afwachten en dan kijken wat EC zegt en Hirlam.
En de pluim ook niet te vergeten

Precies... Maar de neerslag staat niet echt consistent op de kaarten de laatste runs. We wachten gewoon nog even af  ;D

zorba

Citaat van: mochino op do 17 jan 2013 - 14:57

Lijkt mij een verstandig plan. Ik reageer niet veel, maar lees alles wel. Maar het komt het lees plezier niet ten goede.
Gewoon een 11 steden topic en dit topic gebruiken voor waar die bedoelt is. Discuseren over het weer. ipv dialecten en wel of geen 11 steden tocht. Mods doe er wat aan  8)

Dit is een winterdiscussie topic, lijkt me niet nodig om dit op te gaan splitsen.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

GHkstra

Citaat van: winter op do 17 jan 2013 - 15:02
Ijsaangroei volgens knmi dit willen schaatsliefhebbers denk ik zeker zien!
Geldt alleen voor midden Nederland.
Daar ligt nog sneeuw op het ijs dus dan gaat het minder snel.

Energizer85

Citaat van: Jeroenve op do 17 jan 2013 - 14:46
Even over de laatste GFS

Edit Zorba: svp geen plaatjes meequoten!

Prachtig plaatje natuurlijk, maar er zit wel een vrij steile trend in naar boven van +- de 24e. Ondanks dat het LT is, is dat toch wel iets anders dan een licht oplopend gemiddelde vanwege de grotere spreiding van de members. Lijkt of de GFS zo rond het einde van volgende week toch de kou wat terrein laat verliezen, of zie ik dat verkeerd? Neemt het Hoog boven Scandinavie wat in kracht af? Of trekken er wat Lagedrukgebieden vanaf het westen richting ons land, in plaats van onder ons langs?

We hebben t over meer dan 7 dagen vooruit. De afgelopen tijd heeft de dooi al meerdere malen op het menu gestaan. Ook voor aankomend weekend bijvoorbeeld. Het is echter elke keer vooruit geschoven. De afgelopen runs zijn ook weer zeer koud voor aankomend weekend geworden. Dus ik zou er niet teveel waarde aan hechten.

Ik vind ook dat we nu best mogen genieten. Het is onvervalst winter weer. Erg koud, met in de meeste gebieden sneeuw die  meer als een week blijft liggen. Daar mogen we ook best van genieten!

Conclusie: Vooruit kijken is leuk! Maar geniet ook van het hier en nu!

jones

Hier nog steeds een dikke -5°C met grijs weer, nevelig en nog zo'n 6 cm sneeuw. Straffe kaarten trouwens, met die (zeer) strenge vorst!

Zynex


Powered by EzPortal