Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 7

Topic gezien door 205301 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, di 15 jan 2013 - 22:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bacci

Citaat van: ron12 op wo 16 jan 2013 - 23:51
volgens mij is het al maanden tien graden het water ???

Duikje nemen? :P

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Bacci

Stomme bewolking, nou ik kijk morgenochtend wel, hopelijk dan wel -15 :P

grizzrh

Citaat van: Bacci op wo 16 jan 2013 - 23:57
Stomme bewolking, nou ik kijk morgenochtend wel, hopelijk dan wel -15 :P

aghjaaaa we hebben nog tot medio maart he.. kan nog heel veel gebeuren die -20 zullen we ook nog wel gaan aantikken :P
Doenrade, Limburg

Thunderfreak

koudste plekje van Nederland hier momenteel.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

winter

Verwacht dat het oplost die bewolking hoor maar ja is wel jammer waarschijnlijk zou het dan nu ongeveer in heel nederland misschien aan het streng vriezen zijn en zijn er morgen om 6 uur op sommige plekken 2,3,4 cm extra ijs bij.
Zeker als het toch een lange tijd onder de -10 vriest!!
Nog iets amsterdam gooit ook zo'n sluis dicht die willen ook schaatsijs!

*mod edit, nieuwsbericht staat in het topic Berichtgeving over de winter 2012/2013*

Nopie

Citaat van: ron12 op wo 16 jan 2013 - 23:51
volgens mij is het al maanden tien graden het water ???

Volgens mij was met de nieuwjaarsduik de temp. 6 graden.

Koen-IJM

Iemand kaartje met actuele zeetemps? of een site waar je kan vinden.

ron12

Nederland zit potdicht met bewolking,alleen rond den haag en zeeland niethttp://www.weerplaza.nl/actueel/effe bewolking aanklikken
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

grizzrh

Citaat van: ron12 op do 17 jan 2013 - 00:06
Nederland zit potdicht met bewolking,alleen rond den haag en zeeland niethttp://www.weerplaza.nl/actueel/effe bewolking aanklikken
zit inderdaad goed dicht! maja wat doe je eraan.. zal dadelijk wel weggeblazen worden hopelijk! hangt ook veel nevel overal he!
ik ga zo nog even een sigaret roken buiten eens voelen hoe het hier nu is :P
Doenrade, Limburg

Civiccoupe

Hier in stiens valt hele lichte bewolking naar beneden momenteel.. Al stelt het niet veel voor

SuperGrover


Ramon Oost

Minimum en maximum temperatuur pluimen ECMWF12UTC




Thunderfreak

Die mist haalt de temp ieder geval goed naar beneden hier,al vraag ik me af hoelang de mist nog aanhoud bij dit soort lage temps

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

grizzrh

Citaat van: Thunderfreak op do 17 jan 2013 - 00:20
Die mist haalt de temp ieder geval goed naar beneden hier,al vraag ik me af hoelang de mist nog aanhoud bij dit soort lage temps

zal wel mooie beelden morgen geven hoor! die rijp
Doenrade, Limburg

winter

Wooh zaterdag en zondag ijskoude dagen daarna nog gewoon koud.
Als je alleen al kijkt naar zondag is al redelijk ver.
Als er toch minumtemp. van -10 tot -12 40% kans hebben dan gaat mijn hard heel snel kloppen.
Ramon Oost maakt iedereen weer eens blij.
Hier tevens de neerslagkaarten

Redelijk zeker dat er iets gaat vallen maar daar kunnen we pas donderdag avond/ vrijdag pas echt iets over zeggen en dat is dan eigenlijk nog met een natte vinger.

grizzrh

Citaat van: winter op do 17 jan 2013 - 00:26
Wooh zaterdag en zondag ijskoude dagen daarna nog gewoon koud.
Als je alleen al kijkt naar zondag is al redelijk ver.
Als er toch minumtemp. van -10 tot -12 40% kans hebben dan gaat mijn hard heel snel kloppen.
Ramon Oost maakt iedereen weer eens blij.
Hier tevens de neerslagkaarten

Redelijk zeker dat er iets gaat vallen maar daar kunnen we pas donderdag avond/ vrijdag pas echt iets over zeggen en dat is dan eigenlijk nog met een natte vinger.

Doe mij die blauwe maar :P
Jongens ben pleite lekker bed in kruipen :D
Doenrade, Limburg

Thunderfreak

Citaat van: grizzrh op do 17 jan 2013 - 00:22
zal wel mooie beelden morgen geven hoor! die rijp

Jah al zal je er weinig van zien,aangezien alle goed besneeuwd is haha

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Pieter Polar

Tweede koudegolf op rij?
(Woensdag 16 januari 2013 21:30 uur)

En toen viel er dinsdagochtend net iets meer sneeuw dan ik had gehoopt... Bij mij in Castricum is het bij een centimeter gebleven, maar ik heb begrepen dat er in Assendelft rond de 3 centimeter sneeuw is gevallen. Hopelijk valt de schade wat het ijs betreft mee, want op de schaats komen we zeker. Afgelopen nacht daalde het kwik op het KNMI-station in Herwijnen (in het rivierengebied tussen Tiel en Zaltbommel) naar -18.0 graden! In januari is het sinds 1997 niet meer zo koud geweest. De Bilt noteerde met -13.0 de eerste strenge vorst van deze winter en het lijkt er op dat het de komende nachten nog wel vaker streng zal gaan vriezen. Aangezien ook de maximumtemperatuur voorlopig niet boven het vriespunt komt, is de kans groot dat we voor het tweede jaar op rij met een koudegolf te maken krijgen. Van een koudegolf is sprake bij een opeenvolging van minimaal vijf ijsdagen en drie dagen met strenge vorst. Tot afgelopen jaar was de Elfstedenwinter van 1996-1997 de laatste winter waarin een koudegolf voorkwam, dus iets alledaags is het zeker niet. Koudegolf of niet, de winter weet voorlopig van geen wijken. Tijdens het weekend worden oceaandepressie wat opdringeriger en komt de dooigrens vanuit het zuidwesten dichterbij. De hogedruk ten noorden van ons land is echter krachtig genoeg om de storingen ten zuiden van ons land te houden, waardoor het (vrijwel) droge en koude winterweer tot ver na het weekeinde aan zal houden. Begin volgende week ontstaat er een drukverdeling die typisch is voor 'grote' winters!

Koud!

De nacht naar donderdag verloopt grotendeels helder. Doordat er ook nauwelijks wind staat zal de minimumtemperatuur op de meeste plaatsen tussen de -10 en de -12 graden uit komen. De dag start met wat mist of laaghangende bewolking, maar de zon krijgt al snel meer ruimte en 's middags is het ronduit zonnig. Bij een zeer zwakke oostelijke wind komt de maximumtemperatuur rond de -2 graden uit. 's Avonds gaat het kwik onder een heldere hemel weer snel onderuit.

Tijdens de nacht naar vrijdag daalt het kwik al snel tot rond of onder de -10 graden. Wolkenvelden die in de loop van de nacht vanuit het noordoosten het land binnentrekken tempereren de vorst in de tweede helft van de nacht enigszins en het is niet uitgesloten dat er uit de bewolking een verdwaalde sneeuwvlok valt. Overdag overheerst de bewolking en kan er in de ochtend nog wat lichte sneeuw vallen, maar in de middag komt de zon ook nu en dan tevoorschijn. De maximumtemperatuur blijft rond de -3 graden steken en de oostelijke tot zuidoostelijke wind trekt in de loop van de dag aan tot matig (windkracht 4). De aantrekkende wind zorgt ervoor dat de gevoelstemperatuur in de loop van de dag tot rond de -10 graden daalt!

Het ziet er naar uit dat de afkoeling tijdens de nacht naar zaterdag door een combinatie van bewolking en een doorstaande wind wordt beperkt. De minimumtemperatuur daalt dan ook naar waarden tussen de -5 en de -7 graden. De wind- en bewolkingstoename worden veroorzaakt door een een frontensysteem dat vanuit het zuidwesten dichterbij komt, maar ons land niet gaat bereiken. Overdag trekt de oostenwind aan tot vrij krachtig (windkracht 5). Aangezien het kwik rond de -4 graden blijft steken zal het dan zeer koud aanvoelen. De bewolking wordt gedurende de dag vanuit het zuiden dikker en in de middag en avond kan er uit de bewolking hier en daar wat lichte sneeuw vallen, maar veel zal dat niet voorstellen.

Tijdens de nacht naar zondag breekt de bewolking geleidelijk wat, maar langdurig helder wordt het volgens mij niet. Waarschijnlijk gaat het opnieuw 5 tot 7 graden vriezen, maar als het toch wat langer opklaart komt de grens van de -10 weer in zicht. De wind neemt al tijdens de nacht snel in kracht af en zondag staat er slechts een zwakke oostelijke wind. We zien zondag een afwisseling van wolkenvelden en wat zon en de maximumtemperatuur komt rond de -3 graden uit.

Koning Winter zit stevig in het zadel!

Ook na het weekend blijven oceaandepressies vanuit het zuidwesten aanvallen op het winterbastion uitoefenen, maar kans van slagen hebben deze aanvallen vooralsnog niet. De fronten lopen zich ten zuiden van Nederland stuk en het enige wat wij er van merken is dat de zon nu en dan verstek moet laten gaan en dat het af en toe tot wat lichte sneeuwval komt. Rond dinsdag kan er tijdelijk iets minder koude lucht binnenlekken, met als gevolg mogelijk wat lichte dooi, maar zodra de depressie die de zachte lucht naar het noorden pompt naar het oosten is doorgetrokken gaat de temperatuur gewoon weer naar beneden. Het einde van de kou is simpelweg niet in zicht, zeker ook omdat de luchtdrukverdeling begin volgende week gelijkenissen met die uit grote winters uit het verleden begint te vertonen. Koing Winter zit al met al stevig in het zadel en laat zich voorlopig niet verjagen!

De onderstaande kaart van het Europese weermodel voor dinsdag laat een depressie ten zuidwesten van Nederland zien. Aan de oostflank van de depressie wordt met een zuidelijke tot zuidoostelijke stroming tijdelijk iets minder koude lucht richting Nederland getransporteerd, waardoor de maximumtemperatuur dinsdag tot rond of iets boven het vriespunt op kan lopen. De depressie trekt vervolgens naar het oosten door, waarna de stroming weer oostelijk tot noordoostelijk wordt en een volgend portie koude lucht over Nederland uitstroomt. De drukverdeling op de onderstaande kaart is klassiek winters te noemen, vanwege de zuidelijke route die de depressies volgen en de hoge luchtdruk boven Groenland, IJsland en de Noorse Zee. Een uitloper van deze hogedrukzone bevindt zich boven het zuiden van Scandinaviƫ en houdt mede de oostelijke stroming in stand. Dankzij de tot op grote hoogte goed ontwikkelde (zie de groene kleuren) hogedruk boven de Noorse Zee is de gangbare depressieroute over de noordelijke Atlantische Oceaan volledig geblokkeerd en moeten depressies een zeer zuidelijke koers blijven volgen. In het verleden hebben dergelijke drukverdelingen tot zeer langdurig winterweer geleid.



Bron: Jaap-Jan's weerbericht
IJsvereniging Assendelft

Weatherboy


Powered by EzPortal