Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 7

Topic gezien door 205273 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, di 15 jan 2013 - 22:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

grizzrh

Citaat van: PatrickM op wo 16 jan 2013 - 20:21
Als we dus de hoofdrun van EC mogen geloven, gaat het even dooien m.u.v. Noord-Nederland, waarna de kou weer terugkeert?

inderdaad dat staat op het moment op de kaarten!

Vanaf donderdag is de kou weer terug op de kaarten!

**Zal nu even dat gifje maken!
Doenrade, Limburg

Weatherboy

Zelfde laken en pak voor zaterdag. Gaat het Laag over Belgie krijgt belgie en groot deel NL weer sneeuw, gaat het verder naar het zuiden dan alleen belgie. In ieder geval lijkt het te gaan sneeuwen, het zal niet veel zijn maar genoeg om het weer mooi aan te witten met 1 cm denk ik. ;) Het is weer een twijfelaar.

MamaAs

Mensen, wat een fantastische verwachtingen met een heerlijke kou!
Er moet nu bij de Rayonhoofden toch wel íets gaan kriebelen....?!
Nu hopen dat alle gemalen helemaal stil liggen, en er geen vaart meer doorheen kachelt. Dan komt het toch zo dicht bij ( zonder sneeuw! ).
*zucht*

Bijna -5 trouwens, grondtemp van bijna -7. Volgens mij hebben we momenteel wat last van wolken. Zal zo wel weer opklaren.

wesleylollol

Citaat van: Weatherboy op wo 16 jan 2013 - 20:26
Zelfde laken en pak voor zaterdag. Gaat het Laag over Belgie krijgt belgie en groot deel NL weer sneeuw, gaat het verder naar het zuiden dan alleen belgie. In ieder geval lijkt het te gaan sneeuwen, het zal niet veel zijn maar genoeg om het weer mooi aan te witten met 1 cm denk ik. ;) Het is weer een twijfelaar.
wat zeggen de kaarten nu over nl of bl

in pijnacker -8,6 :)

PatrickM

Citaat van: wesleylollol op wo 16 jan 2013 - 20:28
wat zeggen de kaarten nu over nl of bl

in pijnacker -8,6 :)

grizzrh is als het goed is bezig met een gifje. ;)

wesleylollol

Citaat van: PatrickM op wo 16 jan 2013 - 20:29
grizzrh is als het goed is bezig met een gifje. ;)
ja i know ik dacht miss weet hij ook nieuw info

Weatherboy

Citaat van: wesleylollol op wo 16 jan 2013 - 20:28
wat zeggen de kaarten nu over nl of bl

in pijnacker -8,6 :)

Lichte sneeuw, 1 tot 3 cm, afhankelijk van de langdurigheid in de neerslag. Lijkt weer erg lang te blijven hangen en uit te sneeuwen.

grizzrh

Neerslag Woensdag 21z tot Vrijdag 25 Jan 00z



Doenrade, Limburg

PatrickM

Mooi gifje en aardig wat sneeuwkansen.

wesleylollol

Citaat van: grizzrh op wo 16 jan 2013 - 20:32
Neerslag Woensdag 21z tot Vrijdag 25 Jan 00z

Edit Zorba: KNIP!

top bedankt zo tezien krijgt pijnacker (Z-H) wel wat sneeuw :)

Weatherboy

Citaat van: grizzrh op wo 16 jan 2013 - 20:32
Neerslag Woensdag 21z tot Vrijdag 25 Jan 00z

Hoe doe je dat toch die gifjes?

Blizzard

Op deze vijfde dag van de koude periode, zijn de registers volledig open gegaan. Gisteren berichtte ik al over de extra uitstraling agv het sneeuwdek. En afgelopen nacht resulteerde dit in bijna algemene matige vorst, met in opklaringsgebieden streng tot zeer strenge vorst.

Grote delen van het zuiden en midden hadden minima onder de -15 C, koploper was Herwijnen met -18 C.

Toch wel iets van de laatste jaren, begonnen in de bijzondere maartnacht in 2005 met onder de min 20 C, en daarna al enige winters vertoond: het gemak waarmee het kwik dan naar streng tot zeer strenge vorst gaat.

Verder afgelopen nacht Tmin -4.7 C in het ZW tot dus -18 C lokaal, overdag Tmax 1 C aan de kust tot -5.7 C regionaal in het binnenland.
De winter heeft dus krachtig zijn intrede gedaan, en dit verkleint de verwachtingshorizon eigenlijk tot een etmaal.

Ik vind de verwachting van weerplaza wel treffend, zij verwachten komende nacht weer minima in de orde matige vorst tot –zeer- streng lokaal. Dit afhankelijk van de bedekkingsgraad, en deze is verspreid over het land heel divers, met de meeste opklaringen in het westen. Verder kan het komende avond en nacht ook weer tot mist/laaghangende bewolking komen, en dit maakt de Tmax weer heel onvoorspelbaar. Weerplaza houdt het daarom bij -2/-5 C in opklaringsgebieden tot matige tot strenge vorst ook overdag in gebieden met mist en stratus.

Ondanks dit toch een beeld vooruit voor de komende 3 dagen, ziet u kaart 2-4.

Geleidelijk verplaatst  dus de kern van hogedruk van Scandinavië zich naar het gebied IJsland/Noorse Zee, eigenlijk een vooruit geschoven post van het Poolhoog.

Stroming draait daarom vanaf morgen naar meer O/ZO richtingen, de aanvoer van zeer koude lucht blijft hierdoor in stand en ook zal het deze dagen nog droog blijven. Alleen zal er vanaf vrijdag wel periodiek meer bewolking zijn, waardoor de allerscherpste kantjes van de nachtelijke vorst eraf gaan, maar verder gewoon handhaving van het zeer koude winterweer.

Voor nog verder vooruit dient het genoemde Poolhoog genoemd te worden. Het moet zijn invloed zijn (icm SSW effecten), op wat voor manier dan ook, dat de gigantische koudepoel boven Amerika niet als een raket de Atl Oceaan oversteekt richting Europa.

In plaats hiervan trekt "slechts" afgesnoerde lagedruk over de Oceaan en wordt door de gordel van hogedruk ten noorden gedwongen om een zuidelijke koers te varen richting het zuiden van Europa.
Het blijft daarom mi ook ná +96, nog geruime tijd zeer koud, waarbij de kans op sneeuw medio volgende week wel weer gaat toenemen.

Mvg, Ronald.

Brisk

Citaat van: Weatherboy op wo 16 jan 2013 - 20:36
Hoe doe je dat toch die gifjes?
Online hiermee bijvoorbeeld:
http://picasion.com/

Of met een app zoals GIF Animator
Let is snow, let it snow, let it snow!

grizzrh

Citaat van: Brisk op wo 16 jan 2013 - 20:39
Online hiermee bijvoorbeeld:
http://picasion.com/

Of met een app zoals GIF Animator

Probleem met online is dat je ze niet allemaal in 1x kan selecteren! en op de pc laad hij ze gewoon allemaal in 1x erin



Citaat van: Weatherboy op wo 16 jan 2013 - 20:36
Hoe doe je dat toch die gifjes?

Easy GIF Animator PRO
(PM me als je een linkje moet hebben dan upload ik hem wel even)



Geen dank jongens, doe het graag voor jullie :P
Doenrade, Limburg

Arend

Citaat van: Blizzard op wo 16 jan 2013 - 20:37
Het blijft daarom mi ook ná +96, nog geruime tijd zeer koud, waarbij de kans op sneeuw medio volgende week wel weer gaat toenemen.

Mvg, Ronald.

Beetje vreemde afsluiting van zijn verhaal, sneeuwkansen zijn er al veel eerder natuurlijk.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Weerextrem

Jongens jongens waar praten jullie over?, juist een dooi hoor ik?

volgens CMA valt dat reuze mee





vanavond laat een animatie, tussendoor nog wat plaatjes

Marcellang

Citaat van: grizzrh op wo 16 jan 2013 - 20:41
Geen dank jongens, doe het graag voor jullie :P
Top gedaan man !!!!!
En lekkere kaarten Weerextreem ;D
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Remy

Citaat van: Blizzard op wo 16 jan 2013 - 20:37
Toch wel iets van de laatste jaren, begonnen in de bijzondere maartnacht in 2005 met onder de min 20 C, en daarna al enige winters vertoond: het gemak waarmee het kwik dan naar streng tot zeer strenge vorst gaat.
Het is in het verleden wel vaker gebeurt dat meerdere winters op rij of iig vlak op elkaar buitengewoon koud verliepen.
Afgelopen decades zijn daarop geen uitzondering.
Mijn vader heeft het ook altijd over de winters uit zijn jeugd en dat die zo streng waren.
Maar als je dan de statistieken er op terug kijkt blijkt gewoon dat hij al als kind buiten moest werken en dat ze thuis geen CV hadden en alleen in de huiskamer een klein kolenkacheltje.
Dan is het niet zo gek dat je dekens stijf bevroren zijn en je een gruwelijke tyfushekel aan de winter krijgt.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

grizzrh

Citaat van: Weerextrem op wo 16 jan 2013 - 20:52
Jongens jongens waar praten jullie over?, juist een dooi hoor ik?

volgens CMA valt dat reuze mee


vanavond laat een animatie, tussendoor nog wat plaatjes

enige probleem is dat die dooi grens toch wel heel dichtbij komt gekropen! ben benieuwd dat de 21 januari 13:00 gaat zeggen!


Raar die 0 grens midden in het vorst gebied :P
Doenrade, Limburg

Roan

Citaat van: Harrie Pama op wo 16 jan 2013 - 19:42
als dat uitkomt is het ijs weg :( maar dan ga ik volop vegen op men eigen poel
ik denk dat de ijs dik genoeg is (9 a 10cm) om gewoon lekker de sneeuw van het ijs te vegen, de nachten zullen dan ook nog wel weer kouder worden door de sneeuwlaag..

Powered by EzPortal