Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 7

Topic gezien door 205267 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, di 15 jan 2013 - 22:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bacci

Citaat van: wesleylollol op wo 16 jan 2013 - 16:26
iemand al intresanten kaarten voor die genoemde sneeuwdump des doods ook al zijn ze niet betrouwbaar.

Die sneeuwdump komt er niet, vooral in het zuiden kan er zaterdag wat sneeuw vallen, meer niet.

Romigo

Citaat van: TimK21 op wo 16 jan 2013 - 16:06
Ik kreeg nogal veel reacties op mijn 'betoog' over het waarschijnlijk niet doorgaan van de Elfstedentocht. Had niet verwacht dat er zoveel mensen op zouden reageren.

Ik lees van meerdere mensen dat mijn stukje van de ijsaangroei niet helemaal klopt. In dat geval, excuus. :)
Dat was vooral geschreven gebaseerd op eigen ervaring met verschillende meertjes en riviertjes in het verleden, maar daar waren dus waarschijnlijk ook andere factoren in het spel.

Het is in ieder geval niet mijn bedoeling om te provoceren of mensen tegen het harnas te jagen, integendeel zelfs. Ik probeer een zo objectief mogelijk standpunt te geven van hoe het er in mijn ogen voorstaat. Daarom denk ik ook nog steeds dat er geen Elfstedentocht komt. Hierboven heeft ook al iemand beschreven dat de watertemperatuur nog hoog is. Ook dat speelt mee in het (niet snel) aangroeien van het ijs. Als we de pluim bekijken, dan lijkt dat erop te wijzen dat het voorlopig nog wel blijft vriezen, maar de continue trend die toch wat aanhoudt is dat er rond halverwege volgende week een kleine verandering plaatsvindt met temperaturen overdag toch iets boven nul, of rond nul. En ik zie het echt niet gebeuren dat er vóór die woensdag genoeg ijs ligt. Er werd zostraks een kaartje geplaatst met daarop de verwachte ijsaangroei. Deze is niet representatief voor de Elfstedenroute, omdat het kaartje uitgaat van ondiep, stilstaand water. De Elfstedentochtroute bestaat veelal uit dieper water dan 1 meter, en bevat wel degelijk hier en daar een stroming, misschien niet oppervlakkig, maar er zit wel degelijk stroming in. Daarbij moet rekening gehouden worden met de vele bruggen en dergelijke.

Mij lijkt het ook enorm vet als er daadwerkelijk een tocht kan komen, maar laten we eerlijk zijn, de vooruitzichten zijn niet goed genoeg nog, helaas.

Ik ben het volkomen met je eens. Ik denk ook niet dat er een elfstedentocht in Friesland verreden wordt. In principe moet er meteen gereageerd worden door de rayonhoofden en alle vaarten gesloten worden voor de scheepvaart. Nu had ik wel begrepen dat alle gemalen al wel stil gelegd zijn. Het moet zeker een week 's nachts streng gaan vriezen en overdag matige vorst, wil je ijsaangroei op de grotere wateren en onder bruggen hebben. Zoals eerder hier vermeld, de watertemperatuur is in het nadeel, omdat die nog boven nul is. Ik begrijp dat er een heleboel fanatisie zijn die het (de elfstedentocht) heel graag willen en elke vorm van kritiek (zo is het niet bedoeld) of realisme weerspreken. De toekomst zal uitwijzen of hij er werkelijk komt. Ook ik, zal er naar uitkijken naar de tocht der tochten.

wesleylollol

Citaat van: Bacci op wo 16 jan 2013 - 16:29
Die sneeuwdump komt er niet, vooral in het zuiden kan er zaterdag wat sneeuw vallen, meer niet.
ik weet dat het moeilijk te zeggen maar hoeveel cm is wat

SniperEye

Citaat van: Bacci op wo 16 jan 2013 - 16:29
Die sneeuwdump komt er niet, vooral in het zuiden kan er zaterdag wat sneeuw vallen, meer niet.

Ik vind dat je iets gereserveerder mag zijn in je uitspraak. Echt goede verwachting van neerslag is pas mogelijk vanaf 48 uur van te voren. Soms zie je heel consequent bij verschillende modellen, run op run, neerslag terugkomen. Dan is zo'n uitspraak wat standvastiger.

Kijkende naar de sneeuw van gisteren, we hebben gezien dat er lokaal meer is gevallen dan voorzien en het laag noordelijker trok dan welk model dan ook had voorzien. Maar wellicht zie ik het verkeerd en ben je minder stellig dan ik vermoed ;)

Arend

Gaat weer ontzettend hard dit topic. Was deze al geplaatst? IJspluim KNMI Noord-Nederland, EC12 van gisteren.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

lans

het is spannend of de Elfstedentocht  komt of niet. maar nu roepen dat die wel of niet komt heeft geen zin. ik denk dat we na dit weekend al veel meer weten. tot vrijdag is het gewoon zeker wat het weer doet het blijft koud en we zullen zien over de dooi van het weekend ik zelf denk dat die niet slaagt en in het weekend zien we ook hoe het weer zich voortzet dus dan kan je gaan beginnen of die wel of niet komt.
achterhoek

MamaAs

Maar goed, fantastisch geschaatst!
Spiegelglad ijs.
En daarnet even naar Bolsward geweest, hele route ligt dicht. Ook de bredere stukken.
Wel wat eendewakken, maar daar is over heen te komen heur ;)

Fotootje van vanmiddag :)

grizzrh

mooie satelliet fotos wat hier te zien zijn! alleen jammer dat niet heel nederland zonder bewolking zat dat maakt het nog wat mooier :D
Doenrade, Limburg

PatrickM

Vooral zaterdag lijkt het echt koud te worden.
Op plekken met sneeuw blijft het dan nog wel een stuk kouder. :)

gilleeesss

Sneeuw is wel vermindert in die run, maar dat maakt misschien de kans op dooi minder groot ;)

grizzrh

hier foto vanuit de franse Pyreneeën!
Doenrade, Limburg

Romigo

Citaat van: PatrickM op wo 16 jan 2013 - 16:57
Vooral zaterdag lijkt het echt koud te worden.
Op plekken met sneeuw blijft het dan nog wel een stuk kouder. :)

De weermodellen zullen wel geen rekening houden met de sneeuwuitstraling, dus ik trek automatisch al enkele graden van de temperatuur af. Vannacht weer strenge vorst in grote delen waar sneeuw ligt???

Romigo

Citaat van: grizzrh op wo 16 jan 2013 - 17:00
hier foto vanuit de franse Pyreneeën!

Dat is nog eens een pak sneeuw!!

PatrickM

Citaat van: Romigo op wo 16 jan 2013 - 17:01
De weermodellen zullen wel geen rekening houden met de sneeuwuitstraling, dus ik trek automatisch al enkele graden van de temperatuur af. Vannacht weer strenge vorst in grote delen waar sneeuw ligt???

Ja, waarschijnlijk hetzelfde beeld als afgelopen nacht dus waar opklaringen zijn met een sneeuwdek temps onder de -10.

winter

Citaat van: Romigo op wo 16 jan 2013 - 17:01
De weermodellen zullen wel geen rekening houden met de sneeuwuitstraling, dus ik trek automatisch al enkele graden van de temperatuur af. Vannacht weer strenge vorst in grote delen waar sneeuw ligt???

Klopt vannacht waarschijnlijk op veel plaatsen strenge vorst want is nagenoeg windstil vannacht
Al ijsdiktes van elfstedenroute binnen?

MamaAs


grizzrh

wat zal t nu worden op maandag....
Doenrade, Limburg

GHkstra

IJsbaan Harlingen is nog niet open. Het ijs is nog te dun. (5,5 cm).

winter


jel0407

Citaat van: winter op wo 16 jan 2013 - 17:09
Heeft NOS al vermoedens?
http://nos.nl/artikel/461185-elfstedentocht-de-wedstrijd-van-1963.html
Ze zenden vanavond elfstedentocht van 1963 uit!
Dat, of omdat het precies vijftig jaar geleden is. ;)

Powered by EzPortal