Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 7

Topic gezien door 205269 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, di 15 jan 2013 - 22:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcellang

Citaat van: zwoof op wo 16 jan 2013 - 14:45
Lijkt ons dialect ook wel iets op. Maar dat is het ook net niet. Duisers kunnen ons vaak gewoon verstaan tot aan Hamburg.
Klopt, als ik het in duits niet weet ga ik in het Twents verder, dialect Riessens. 8)
Zonder gekheid gewoon lekker plat ;)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

grizzrh

Citaat van: winter op wo 16 jan 2013 - 14:41

die ziet er alweer wat beter uit voor het zuiden ipv die kleine dooi aanval


Citaat van: Weatherboy op wo 16 jan 2013 - 14:57
Dooi is hier momenteel aan de gang, de sneeuw verdampt/ verdwijnt toch hard hoor. Ondanks de negatieve temperaturen is het bij mij in de tuin gewoon +2.4. Morgen nog zo een dag en al het sneeuw is weer weg. Dit bedoel ik nou met dat instraling gedoe enzo, daarom liever sneeuw in december dan heb je dat allemaal nog niet ;)

hier blijft het allemaal mooi liggen, rond de -5 vorst op het moment.
alleen de straat waar autos doorheen gereden zijn is wat weggesmolten ivm het zout
Doenrade, Limburg

Thunderfreak

Hier blijft ook alles liggen,zelfs alles wat op de takken ligt blijft erop zitten. Als het dooit dan gaan de bomen als eerst aan,maar das niet aan de orde!  Weatherboy,je kan ook te negatief zijn,dat instraling gedoe is nog niet aan de orde!! Of anders wel heel nihil.

Dan dooit het bij jou alleen,dat kan ook.

Op en top Winter,en met die doorstaande winter,tja wis ik al. Was niet zo moeilijk ook.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

grizzrh

Citaat van: Thunderfreak op wo 16 jan 2013 - 15:06
Hier blijft ook alles liggen,zelfs alles wat op de takken ligt blijft erop zitten. Als het dooit dan gaan de bomen als eerst aan,maar das niet aan de orde!

Op en top Winter,en met die doorstaande winter,tja wis ik al. Was niet zo moeilijk ook.

bij dooi gaan meestal toch wel de daken als eerst hoor, zelfs als het vriest smelt het nog IET wat..
Doenrade, Limburg

NitroGenetics

gemiddeld 20 dagen met een temp van rond de -5 snachts zover de runs laten zien. dat houd in 20cm ijs dit is dan gebaseert op de vuistregel en dan -10% hou je dus 18 cm over dus je kan 18cm verwachten en dus ruimschoots genoeg voor een 11 steden tocht dat een minimale 8cm dikke ijs nodig heeft op de gehele parkoer

dus diegene die zegt 11 steden tocht komt niet die zal waarschijnlijk niet weten wat die zegt...
zover het er nu uitziet acht ik de kans zelfs GROOT voor een 11 steden tocht want het feit is dat het de komende dagen nog eens de temps ruim onder de -10 duiken
in het noorden blijft het de komende 7dagen 80% kans vrijwel alle dagen ijsdagen
dus ga er maar vanuit dat de kans groot is ;)
en dat als men zegt die komt er niet, maar met feiten op tafel moet komen voor je zo'n uitspraak doet ;)

Thunderfreak

Citaat van: grizzrh op wo 16 jan 2013 - 15:08
bij dooi gaan meestal toch wel de daken als eerst hoor, zelfs als het vriest smelt het nog IET wat..

Daken gaan zowizo als eerst door de warmte van de huizen,maar de takken zijn ook erg gevoelig. Maargoed,is niet aan de orde.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Weerfreak 1337

Citaat van: Weatherboy op wo 16 jan 2013 - 14:57
Dooi is hier momenteel aan de gang, de sneeuw verdampt/ verdwijnt toch hard hoor. Ondanks de negatieve temperaturen is het bij mij in de tuin gewoon +2.4. Morgen nog zo een dag en al het sneeuw is weer weg. Dit bedoel ik nou met dat instraling gedoe enzo, daarom liever sneeuw in december dan heb je dat allemaal nog niet ;)

Rustig aan en niet zo negatief, haha :P, die +2,4 komt puur door de weerkaatsing van het zonlicht via de sneeuw op je meter. Of het nou december, januari of februari is, sneeuw smelt gewoon in de zon, waarom denk je dat in Oost-Europa en Rusland altijd ijspegels hangen van 2 meter? Haha, gebeurt daar ook gewoon. Maar inderdaad, in de zon vergaat de sneeuw die op voorwerpen en daken ligt erg snel  :o
Op de bodem blijft alle sneeuw gewoon liggen in ieder geval. De sneeuw op de bodem is nog niet lager geworden, nog steeds 14/15cm. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Thunderfreak

Citaat van: NitroGenetics op wo 16 jan 2013 - 15:09
gemiddeld 20 dagen met een temp van rond de -5 snachts zover de runs laten zien. dat houd in 20cm ijs dit is dan gebaseert op de vuistregel en dan -10% hou je dus 18 cm over dus je kan 18cm verwachten en dus ruimschoots genoeg voor een 11 steden tocht dat een minimale 8cm dikke ijs nodig heeft op de gehele parkoer

dus diegene die zegt 11 steden tocht komt niet die zal waarschijnlijk niet weten wat die zegt...
zover het er nu uitziet acht ik de kans zelfs GROOT voor een 11 steden tocht want het feit is dat het de komende dagen nog eens de temps ruim onder de -10 duiken
in het noorden blijft het de komende 7dagen 80% kans vrijwel alle dagen ijsdagen
dus ga er maar vanuit dat de kans groot is ;)
en dat als men zegt die komt er niet, maar met feiten op tafel moet komen voor je zo'n uitspraak doet ;)

Feit is dat het te onzeker blijft,orig jaar dik 2 weken vorst en kwam er niet! Minimaal 8 cm,maak daar maar 10 cm van,mensen massa etc etc. Was vorig jaar al dat ze zeiden minimaal 10/11 cm ijs!

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Thunderfreak

ps Weatherboy,ik bedoel met instraling de echte straling van de zon,die pas rond Maart voelbaar wordt.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

SniperEye

Citaat van: TimK21 op wo 16 jan 2013 - 14:16

Waarom er hier zoveel mensen wel denken dat er een Elfstedentocht komt? Ik denk omdat mensen teveel hoop hadden op vorig jaar, en dat komt nu natuurlijk weer naar boven borrelen. Met als argument dat er nu eindelijk geen sneeuw ligt. Maar het simpele tegenargument is ook gewoon dat het nu simpelweg niet koud genoeg is voor voldoende ijsaangroei. Men moet er rekening mee houden dat het ijs, wanneer het zo'n 7/8 centimeter dik is, niet meer aangroeit bij -5. Dan zijn er ook lagere temperaturen nodig om het te laten aangroeien. Hoe dikker het ijs, hoe kouder het moet worden om meer ijs te krijgen.

Ik ben een echte winterhater maar wel weerliefhebber. Vandaar dat ik mijn haat niet zo laat blijken. Sterker nog, ik hoop op een Elfstedentocht. Aangezien de pluimen en kaarten toch consequent laten zien dat de temperaturen negatief zullen zijn en waren de afgelopen dagen lijkt mij dat een Elfstedentocht toch tamelijk haalbaar is.

Citaat van: GHkstra op wo 16 jan 2013 - 14:05
Als je bij het eerste beetje vorst meteen de beroepsvaart stil gaat leggen, kost dat meer geld dan een eventuele Elfstedentocht oplevert.

Het is en blijft een prestige om een Elfstedentocht te houden. Daarom zou je zeggen dat dit best wel geld mag kosten. Moet het per definitie geld opleveren?

NitroGenetics

Citaat van: Thunderfreak op wo 16 jan 2013 - 15:11
Feit is dat het te onzeker blijft,orig jaar dik 2 weken vorst en kwam er niet! Minimaal 8 cm,maak daar maar 10 cm van,mensen massa etc etc. Was vorig jaar al dat ze zeiden minimaal 10/11 cm ijs!

de oorzaak was sneeuw van ruim 10 cm en mensen te laat begonnen met het verwijderen van sneeuw
en qua sneeuw zover lijkt het allemaal mee te vallen + mensen hebben dingen dit jaar veel beter aangepakt er zijn nu sneeuw machines die klaar staan die zelfs zo gemaakt zijn mochten ze doorzakken dat ze gewoon blijven drijven
dingen zijn wat dat betreft veel en veel beter georganizeerd dit jaar.
het gehele traject moet een minimale dikte van 8cm voldoen voor een 11 steden tocht

Shadow112

Hoe dan ook, winter stevig in het zadel.

Sneeuwplaatje Europa


Bron: weerplaza.nl

Thunderfreak

Citaat van: NitroGenetics op wo 16 jan 2013 - 15:15
de oorzaak was sneeuw van ruim 10 cm en mensen te laat begonnen met het verwijderen van sneeuw
en qua sneeuw zover lijkt het allemaal mee te vallen + mensen hebben dingen dit jaar veel beter aangepakt er zijn nu sneeuw machines die klaar staan die zelfs zo gemaakt zijn mochten ze doorzakken dat ze gewoon blijven drijven
dingen zijn wat dat betreft veel en veel beter georganizeerd dit jaar.
het gehele traject moet een minimale dikte van 8cm voldoen voor een 11 steden tocht

Die was ik even vergeten,sneeuwmachinies/hovercraftjes. Nah ben benieuwd dan.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Roland

Citaat van: TimK21 op wo 16 jan 2013 - 14:16
Zal ik het dan maar zeggen?

Die Elfstedentocht komt er niet. En die rayonhoofden en andere mensen die er wat over te zeggen hebben denken daar ook zo over waarschijnlijk. Anders was het vaarverbod allang uitgebreid en waren er andere maatregelen genomen. Het is 's nachts simpelweg niet koud genoeg. Het moet toch echt wel -12/-13 zijn voordat de grotere vaarten echt fatsoenlijk dichtvriezen, en ook onder de bruggen vriest het niet goed dicht met deze temperaturen. Tuurlijk, het is wel koud, maar niet koud genoeg. Er is echt flink wat voor nodig om een Elfstedentocht te kunnen rijden. Bovendien is het overdag 'te warm'. Met temperaturen van -3 groeit het ijs onder aan een dun ijslaagje niet verder aan. Het moet gewoon simpelweg kouder. Stel dat het de komende week 's nachts consequent -13 en overdag -6 blijft, dan kunnen we gaan praten. Die rayonhoofden houden alles echt wel in de gaten wanneer het gaat vriezen, en zij zullen er ook meer kijk op hebben, anders waren ze geen rayonhoofd geweest.

Waarom er hier zoveel mensen wel denken dat er een Elfstedentocht komt? Ik denk omdat mensen teveel hoop hadden op vorig jaar, en dat komt nu natuurlijk weer naar boven borrelen. Met als argument dat er nu eindelijk geen sneeuw ligt. Maar het simpele tegenargument is ook gewoon dat het nu simpelweg niet koud genoeg is voor voldoende ijsaangroei. Men moet er rekening mee houden dat het ijs, wanneer het zo'n 7/8 centimeter dik is, niet meer aangroeit bij -5. Dan zijn er ook lagere temperaturen nodig om het te laten aangroeien. Hoe dikker het ijs, hoe kouder het moet worden om meer ijs te krijgen.

Ben ik grotendeels met je eens, maar er zijn ook lichtpuntjes. Het water wordt steeds kouder en je weet, water koelt misschien langzaam af, het warmt zeer zeker langzaam op. Als ijs smelt, dan smelt het aan de bovenkant. Water is zwaarder dan ijs, het ijs wordt naar onder gedrukt, de wet van Archimedes, en meer water komt op het ijs te staan. En juist dan hebben we een tweede vorstperiode nodig, voor een supersnelle ijsgroei aan de bovenkant! Het zal niet de eerste keer zijn dat het opeens wel wil vlotten na een pseudo-dooiaanval. Maar goed: zeker is het dat het nog niet hard genoeg vriest in Friesland. Gelukkig zie ik ook nog niet direct een periode met temperaturen ruim boven nul.

GHkstra

Citaat van: NitroGenetics op wo 16 jan 2013 - 15:15
het gehele traject moet een minimale dikte van 8cm voldoen voor een 11 steden tocht
Volgens mij moet het 16cm zijn.

SniperEye

Wellicht DIT stukje even lezen op Weerplaza. Ik citeer eruit:

Het weer voor Friesland
Om de Elfstedentocht te krijgen, moet het uiteraard flink vriezen in Friesland. Aan die voorwaarde wordt de komende tijd aardig voldaan. De eerste nachten is het -7 tot -11 graden en vanaf de nacht naar zaterdag -5 tot -8 graden. De maxima liggen steeds tussen -1 en -4 graden. Ook op langere termijn blijft het vriezen.

Het ijsgroeimodel van Weerplaza gebruikt deze gegevens als invoer. Bovendien wordt er rekening gehouden met toekomstige sneeuwval. Sneeuw op het ijs zorgt er namelijk voor dat de ijsdikte veel langzamer toeneemt. De kans op sneeuw in het noorden is voorlopig echter niet al te groot. Een enkel vlokje, misschien een keer 1 of 2cm, maar veel meer wordt niet berekend nog. Dat is dus goed nieuws.

Het ijsgroeimodel laat de ijsdikte voor water dat 1m diep is en niet stroomt aangroeien van een cm of 5 nu naar 16cm volgende week woensdag. 16cm is de kritische grens. Dat is de minimale ijsdikte die men eigenlijk overal wil hebben. In de dagen daarna wordt het ijs nog dikker. Op maandag 28 januari is 20cm mogelijk. Opvallend is ook de onzekerheidsmarge. Op maandag de 28e is die van 15 tot 24cm, in weertermen een vrij beperkte marge.


Even de ijspluim erbij pakken van Weerplaza:


NitroGenetics

Citaat van: Thunderfreak op wo 16 jan 2013 - 15:17
Die was ik even vergeten,sneeuwmachinies/hovercraftjes. Nah ben benieuwd dan.

indd ook moet ik erbij zeggen dat de -5 regel voor nachten geld en we ook temaken hebben met ijsdagen ook dat kun je er dus nog bij rekenen ;) ik schat de kans wel groot in, het zou dan ook geweldig zijn voor het land weer eens een 11 steden tocht te hebben, we zullen het zien!

Marsel

Citaat van: SniperEye op wo 16 jan 2013 - 15:15
Ik ben een echte winterhater maar wel weerliefhebber. Vandaar dat ik mijn haat niet zo laat blijken. Sterker nog, ik hoop op een Elfstedentocht. Aangezien de pluimen en kaarten toch consequent laten zien dat de temperaturen negatief zullen zijn en waren de afgelopen dagen lijkt mij dat een Elfstedentocht toch tamelijk haalbaar is.

Opvallend, je hebt het al eens eerder aangehaald volgens mij. We lijken grofweg uit hetzelfde hout gesneden, ik kan me geheel in jouw bevindingen vinden.
Aanhoudende kou is voor een weer-liefhebber, ongeacht welk seizoen hij/zij verafschuwt, natuurlijk best interessant.
Eerlijk is eerlijk, dit is ook wel heel erg fijn, bijna aangenaam, winterweer: zonnig, lekker licht en meestentijds droog.
Wat dat betreft is winterweer op deze manier niet eens zo heel vervelend. Jammer dat het op jaarbasis maar om enkele relatief korte periodes gaat, áls het uberhaupt al zo ver komt natuurlijk (zie winter 2007-2008 bijvoorbeeld  >:().
De rest van dit seizoen kan me gestolen worden, maar dat hoef ik jou  niet te vertellen ;).

Henk1976

Citaat van: albalinda op wo 16 jan 2013 - 14:58
Klopt, als ik het in duits niet weet ga ik in het Twents verder, dialect Riessens. 8)
Zonder gekheid gewoon lekker plat ;)

Auf platduutsch schnacken of op grunnings proaten, mag van mie! Maar even on-topic: Trekt hier in Groningen Stad aardig dicht. Ik hoop dat deze bewolking niet blijft want dat is funest voor de vorst. Of gaat het zometeen spontaan sneeuwen 8)

Marcellang

Citaat van: Thunderfreak op wo 16 jan 2013 - 15:17
Die was ik even vergeten,sneeuwmachinies/hovercraftjes. Nah ben benieuwd dan.
En de helikopter niet te vergeten hë ;D
Nee hij komt er wel als ik alles zo bekijk, alleen niet meer varen dan  ;)
Vorig jaar is na wat ik me herinner het te dun voor het oudhollandse veegwerk ;)
Hier ligt er nu zo'n 5 cm.op mijn 1,2 m. diepe vijver (ca.130 m2) en we hebben nog geen echte vorst gehad.
Niet kouder als -7 met op 1 nacht (-7 nacht) na alleen nog maar bewolking  8)
Edit : idd Henk Platduutsch  ;D
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Powered by EzPortal