Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 6

Topic gezien door 388235 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jan 2013 - 10:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PatrickM

Citaat van: MamaAs op ma 14 jan 2013 - 20:05
Iemand mischien de ijspluim voor me?voor het noorden dan he ;)

http://www.winterplaza.nl/?r=noordoost, kan je zelf de regio aanklikken. ;)

Cholens


maître

KNMI
'De koers van het laag, met het bijbehorend frontaal systeem is een onzekere factor. De precieze koers heeft gevolgen voor de timing, de noordelijke grens van de sneeuwval en de hoeveelheden die er gaan vallen. Hirlam en Harmonie hebben de meest zuidwestelijke koers en laten het laagje via de Noordzee bij de Belgisch-Franse grens het land op lopen. ECHR laat het laag wat noordelijker het vasteland opkomen en dat heeft gevolgen voor de noordelijke begrenzing van het sneeuwgebied. Ook zijn er nog behoorlijke verschillen in de neerslagintensiteiten.

Hirlam12 laat de sneeuw rond 19 UTC het zuidwesten binnen lopen en dan gedurende de avond oostwaarts uitbreiden over Brabant en Limburg en gedurende de nacht verder noordwaarts over het midden van het land. Hirlam komt met waarden rond 1 en heel kleine gebieden met 1-3 mm/uur. ECHR heeft het neerslag gebied noordelijker, met 2-5 mm per 3 uur en een gebiedje met 5-10 mm per 3 uur over Zeeland tussen 21 en 00 UTC. Harmonie heeft een gebied met 1-3 mm/uur over Zeeland en Noord Brabant tussen 21 en 01 uur, wat daarna langzaam oostwaarts loopt. Verder intensiteiten minder dan 1 mm/uur. Kansen in Maatstaafdiagrammen voor Vlissingen 80% op 3-10 cm voor vandaag, voor morgen 40 %. Kansen op 3-10 cm voor de Bilt en Schiphol rond de 40 %, 1-3 cm rond de 70 %.

Op basis van deze informatie gaan we uit van waardes 5-10 cm voor het zuidwesten, rond 5 cm Brabant en Limburg en zuidelijk deel van Zuid Holland en ten noorden daarvan 1-5 cm. Grens van de sneeuwval over Noord Holland, Utrecht, Gelderland. Achter het frontale systeem boven zee ook weer CB's. Dit wordt een aandachtspunt voor woensdagochtend, aangezien Harmonie deze de (zuidwest)kust op laat lopen.
Een winter die vroeg komt, vertrekt ook vroeg. ... Laat winter geen haast.

Cholens


jorentje1997

Citaat van: Marlieke op ma 14 jan 2013 - 20:06
zo mag het er van mij wel weer uitzien morgen hier in Rijssen. Lekker de kids naar buiten, hoppa!  8) ;D
Hier sneeuwt het momenteel ook wel zoiets, alleen moeilijk om foto te nemen in het donker :P
Net even buiten gaan meten -> Vanaf 19.30 is hier 3cm gevallen :)

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Bacci

Sneeuwgebied activeert lekker, ik ben benieuwd.

grizzrh

in limburg begint de bewolking intrek te doen!
ik lees berichten van activering van de buien, hmm sounds nice!
Doenrade, Limburg

zwoof

Citaat van: Koen-IJM op ma 14 jan 2013 - 20:03
Helga was ook positief wat betreft de sneeuwval. Noorden en NO blijven misschien gespaard. Zijn we allemaal blij :))) op de automobilisten en de NS na dan :P

Voor morgen niet zo heel optimistisch.  We liggen hier net aan de rand. Wellicht weer een halve cm erbij. Alle beetjes helpen. ;D

Arend

Citaat van: Marlieke op ma 14 jan 2013 - 20:06
zo mag het er van mij wel weer uitzien morgen hier in Rijssen. Lekker de kids naar buiten, hoppa!  8) ;D

Op basis van de laatste EC run krijgen we hier morgen in Twente ook sneeuw. Misschien geen grote hoeveelheden, maar kleine beetjes bij elkaar over een langere periode kunnen toch voor een paar centimeter zorgen. Mocht EC gelijk krijgen dan zit Hirlam er hier voor het oosten voor de zoveelste keer totaal naast. EC daarentegen heeft de laatste tijd, wat neerslag betreft, alles keurig op een rijtje. We gaan het zien!
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Harrie Pama

en lekker niks voor Opende, groningen

Reutel

Citaat van: vdweste op ma 14 jan 2013 - 19:55
De positieve sfeer kan er weer in dames en heren! De EC 12z oper is zeer goed! Klein dipje na het weekend, maar vervolgens weer een strakke oostelijke stroming! :) Jaja, pluim afwachten, maar na GFS mag dit ook wel even dan. (A)

Ja de oper kan dan wel goed zijn, de overige leden lieten het de vorige run een beetje afweten. Ik ben dus erg benieuwd naar de pluim straks!

PS Ik heb de Mummelman nog niet voorbij zien komen op het forum!

vdweste

Citaat van: Reutel op ma 14 jan 2013 - 20:21
Ja de oper kan dan wel goed zijn, de overige leden lieten het de vorige run een beetje afweten. Ik ben dus erg benieuwd naar de pluim straks!

PS Ik heb de Mummelman nog niet voorbij zien komen op het forum!

Overige leden lieten het afweten!? Als je de pluim van EC bedoelt van vanmorgen, daar mag je echt niet over klagen hoor! Als die van dadelijk weer zo is, zou het perfect zijn! Vooral gezien het feit dat GFS wat warmer is geworden.

Daarnaast was het zo dat de stemming hier al helemaal leek om te slaan toen die slechte run van GFS binnenkwam, dus was ook lichtelijk cynisch bedoeld. :P

zwoof

Citaat van: Reutel op ma 14 jan 2013 - 20:21
Ja de oper kan dan wel goed zijn, de overige leden lieten het de vorige run een beetje afweten. Ik ben dus erg benieuwd naar de pluim straks!

PS Ik heb de Mummelman nog niet voorbij zien komen op het forum!

Al druk aan het nippen.  Hik  :-X


DSDLimburg

De sneew is toch sneller hier als verwacht in ons Limburg. ben al af en toe naar buiten aan het kijken, zodra hier de eerste vlokjes vallen zal ik het even melden.
seizoen 2018/2019

MamaAs

Bedankt voor de pluimen, even de link opgeslagen :)
Ik g voor een NO NW mix. Er ligt namelijk op sommige plekken al een paar cmer, en op sommige plekken nog niets.

Brisk

Citaat van: Reutel op ma 14 jan 2013 - 20:21
Ja de oper kan dan wel goed zijn, de overige leden lieten het de vorige run een beetje afweten. Ik ben dus erg benieuwd naar de pluim straks!

PS Ik heb de Mummelman nog niet voorbij zien komen op het forum!

Hahaha ja Mummelman. Ken dat spul alleen via dat ene forum :lol:
Let is snow, let it snow, let it snow!


Reutel

Citaat van: vdweste op ma 14 jan 2013 - 20:24
Overige leden lieten het afweten!? Als je de pluim van EC bedoelt van vanmorgen, daar mag je echt niet over klagen hoor! Als die van dadelijk weer zo is, zou het perfect zijn! Vooral gezien het feit dat GFS wat warmer is geworden.

Daarnaast was het zo dat de stemming hier al helemaal leek om te slaan toen die slechte run van GFS binnenkwam, dus was ook lichtelijk cynisch bedoeld. :P

In de EC pluim van vanmorgen ging een groter aantal leden voor dooi na het weekend. Ik ben daar zeker niet blij mee...

En ik houd mijn hart vast voor de pluim straks als ik deze kaarten zie...  :o

Vol dooi en regen na het weekend?

Weatherboy

Nou de winter wil nog niet weg. EC laat zeker het noorden en midden van NL in de winter blijven, alles ten zuiden van de grote rivieren lijkt een iets langere dooi. Daarna goede setting, wel fragiel

Powered by EzPortal