Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 6

Topic gezien door 388239 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jan 2013 - 10:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gilleeesss

Citaat van: jorentje1997 op za 12 jan 2013 - 18:07
Dan maak ik ff een plan op voor m'n sneeuwmannen park :P

Maar de hoeveelheden veranderen toch nog een aantal keren. Actiefste net ten zuiden van ons, mag nog beetje opschuiven. Kwil toch 1cm of 2cm ofzo ;)

Henri_1

Sneeuwt hier nu heel ligt (10km ten zuiden van Gent). Stelt niet veel voor op dit moment maar wie weet komt er nog wat actiever aan...

Coennn

Mooie kaarten van GFS voor a.s. dinsdag!




Brisk

Let is snow, let it snow, let it snow!

Dennis

Sneeuwbuien op Wadden/NW NL a.s maandag


pietjelol

yes eindelijk ziet het er hier een keer goed uit voor sneeuw :)

grizzrh

canadese run lijkt het zelfde te verlopen als de gfs ongeveer.. wordt lekker lucht van groenland aangezogen
Doenrade, Limburg

flyerke

yes ook lichte sneeuw hier in de vlaamse ardennen. Daken worden wit :-).
Winter is coming

André

Hier in Stasegem matige sneeuwval maar smeltend op de weg en de auto's bij een temperatuur van 1,1° .
Demeulemeester André

tokko

hier ligt er op het moment een cm of 3 maar blijft nog wel een paar uur doorgaan

Reutel

++ 12/01 15Z : ER IS EEN WAARSCHUWING VAN KRACHT  VOOR SNEEUWVAL OP ZATERDAG EN DEELS ZONDAG ++

Aan de zuidoost flank van een hogedrukgebied boven Noorwegen wordt polaire landlucht naar onze regio gestuurd, deels verstoord door de Baltische Zee. Van belang is de opdringende zachte lucht vanuit de Golf van Biskaje, verbonden aan een storing bezuiden de UK. Deze luchtmassa zal ons niet bereiken en blijft over FR hangen, maar de voorafgaande storing bereikt wel het zuidwesten van BE. De storing zelf is weinig actief maar stagneert over de grensstreek tussen FR en BE waardoor uiteindelijk wel 1 ?  3 cm mogelijk is in deze gebieden tegen zondagmorgen. De sneeuw kan tot het centrum reiken maar zou daar toch licht van intensiteit moeten zijn.

Een volgende precaire situatie dient zich dinsdag aanstaande aan. Een depressie komt afgezakt vanaf het noordwesten langsheen een Atlantische rug. Deze sluit zich dinsdag aan bij een hoogtelaag over NL. Dit hoogtelaag is afkomstig vanuit Polen en werd aangevoerd langsheen de zuidflank van het hogedrukgebied in de hoogte over Scandinavië. Hierdoor lijkt het er sterk op dat de storing, verbonden aan het kleine laagje, net over BE trekt en nauwelijks noordelijk doorschuift. Het laagje zelf trekt over zuidelijk BE of N-FR. De meerderheid van de modellen geeft in dit scenario de meeste sneeuw over SW-BE en in de regio's nabij de Franse grens. Daar kan 5-10 cm sneeuw vallen vanaf maandagavond tot dinsdag-voormiddag. In C-BE valt zo'n 6 cm, in noordelijk BE kan het goed zijn dat er nauwelijks een cm sneeuw valt. Voor NL ziet het er al helemaal ongunstig uit voor wie op sneeuw zit te wachten.

Ik hoef uiteraard niet te benadrukken dat kleine verschuivingen een grote rol kunnen spelen in de sneeuwkansen en sneeuwdekverdeling. Volg daarom de berichtgeving op op deze site.

bron: http://severeweatheroutlook.blogspot.nl/

gilleeesss

Had het toch beter verwacht voor hier :( maar swat ;)

Harrie Pama


gilleeesss

Pff gebied stagneert zich net ten zuiden van ons, paar km meer naar noord en we hadden zeker een 5cm tegen morgen ofzo. Nu gaat het enkel wat wit tussen de gras sprietjes zijn.. nja, het is me niet gegund zeg ik dan maar ;)

jorentje1997

Citaat van: gilleeesss op za 12 jan 2013 - 19:00
Pff gebied stagneert zich net ten zuiden van ons, paar km meer naar noord en we hadden zeker een 5cm tegen morgen ofzo. Nu gaat het enkel wat wit tussen de gras sprietjes zijn.. nja, het is me niet gegund zeg ik dan maar ;)
Ik heb wel nog niets gehad dus weer maar blij :)

grizzrh

Citaat van: gilleeesss op za 12 jan 2013 - 19:00
Pff gebied stagneert zich net ten zuiden van ons, paar km meer naar noord en we hadden zeker een 5cm tegen morgen ofzo. Nu gaat het enkel wat wit tussen de gras sprietjes zijn.. nja, het is me niet gegund zeg ik dan maar ;)

kunnen ons denk ik beter focussen op wat dinsdag gaat komen!! als het zo doorzet zal er een dikke dump komen!
Doenrade, Limburg

Reutel

Citaat van: grizzrh op za 12 jan 2013 - 19:03
kunnen ons denk ik beter focussen op wat dinsdag gaat komen!! als het zo doorzet zal er een dikke dump komen!

Lees verhaaltje van Karim hierboven maar eens.

gilleeesss

Citaat van: jorentje1997 op za 12 jan 2013 - 19:02
Ik heb wel nog niets gehad dus weer maar blij :)

Hoezo blij, dat gebied stagneert zich misschien 5-10km ten zuiden van ons; Hoe close is dat niet :@

zorba

Citaat van: Reutel op za 12 jan 2013 - 18:55
++ 12/01 15Z : ER IS EEN WAARSCHUWING VAN KRACHT  VOOR SNEEUWVAL OP ZATERDAG EN DEELS ZONDAG ++

Daar kan 5-10 cm sneeuw vallen vanaf maandagavond tot dinsdag-voormiddag. In C-BE valt zo'n 6 cm, in noordelijk BE kan het goed zijn dat er nauwelijks een cm sneeuw valt. Voor NL ziet het er al helemaal ongunstig uit voor wie op sneeuw zit te wachten.

Ik hoef uiteraard niet te benadrukken dat kleine verschuivingen een grote rol kunnen spelen in de sneeuwkansen en sneeuwdekverdeling. Volg daarom de berichtgeving op op deze site.

bron: http://severeweatheroutlook.blogspot.nl/

KNMI blijft gewoon standvastig: Dinsdag is er een significante kans op sneeuw. De kans op meer dan 1 cm ligt rond 50%, op meer dan 3 cm rond 30%. De grootste kansen zijn voor het zuidwesten en zuiden.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Harrie Pama

in noorden van nederland valt toch niets  :-[ ene kant goed andere kant voor pret

Powered by EzPortal