Onweerskansen 2024 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 15243 bezoekers
Gestart door flyineddy, vr 29 mrt 2024 - 04:04

Vorige topic - Volgende topic

wkeijzer en 1 gast bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij dit jaar?

< 10  (Wordt wederom drama, net als vorig jaar)
3 (10%)
10-15 dagen (Zeer weinig)
9 (30%)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
6 (20%)
25-30 dagen (Normaal)
3 (10%)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
4 (13.3%)
35-40 dagen (Veel)
5 (16.7%)
40-45 dagen (Zeer veel)
0 (0%)
45+ dagen (Extreem veel)
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 30

Der RoX

WiNtEr!!11!1!@

rikmulder

In Utrecht is het inmiddels flink aan het rommelen

Joep


X-treme

Er kwam een lekker buitje over hier.
Al zag de lucht er spectaculairder uit dan het uiteindelijk was.

Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

boxer


Joep

Naast mijn gewone werk heb ik een uit de hand gelopen hobby en dat is pompoenen kweken. Afgelopen weekend 1500 planten gezet en tot mijn schrik stond het hele land blank begin vd avond. Inmiddels 41 mm afgetapt. Samen met mijn zoon hele avond sleuven gegraven. Loopt nu redelijk weg maar er komt helaas nog genoeg aan....

flyineddy

Afgelopen middag wat vroeger van mijn werk in Hoogeveen weggegaan en uiteindelijk een rondje IJsselmeer gemaakt.
Dikke shelfclouds gezien bij Almere, Den Helder, Steenwijk en Hoogeveen.

Dit is net ten zuiden van Den Helder:
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

flyineddy

De onweerskansen zijn nog niet verkeken.
Allereerst is er komende middag kans op een bui. EC geeft hier volgens de KNMI Guidance ook enkele ontladingen op. Harmonie doet niet mee, dus kans is klein.

Vrijdagmiddag is er mogelijk een serieuzere kans. Deze kans lijkt op die van dinsdag waarbij vanuit het zuidoosten (onweers)buien over het land trekken. Zoals het nu lijkt in Harmonie wel iets verder noordelijk. Dit zegt de Guidance Meerdaagse erover (in de gewone Guidance wordt vrijdag nog niet genoemd):
CiteerModelbeoordeling en onzekerheden:
Tot halverwege volgende week blijft het wisselvallig, waarbij er vooral komende vrijdag en zaterdag weer veel neerslag kan vallen. De situatie dan lijkt wat op die van gisteren, waarbij er een omvangrijk buiencomplex vanuit het zuidoosten over het land trekt. Waarschijnlijk valt er in totaal op beide dagen ruim 20 mm met ongeveer 30% kans op 40 mm, maar gezien het buiige karakter kan er plaatselijk nog meer vallen.

Ik vraag mij echter wel af of de buien net zo intensief zullen zijn als dinsdag. Ze lijken mij namelijk eerder op de dag te komen, met lagere temperaturen. Maar de situatie kan nog veranderen, dus nog even afwachten.

Neerslagkaartje van de Harmonie43 21z run:
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Edit 4:50uur:
Inmiddels wordt vrijdag wel meegenomen in de Guidance en die bevestigt mijn verhaal hier boven. Zie hier de relevante stukken:
CiteerDe buien van vrijdag zijn goed georganiseerd. Voor het buiencomplex ontstaat er (op outflow) later in de ochtend in het (zuid)oosten al de eerste buien. Deze eerste buien zullen waarschijnlijk het felst zijn met onweer en plaatselijk hagel. Echt stevige windstoten zien we niet, maximaal 25 kn. De situatie lijkt redelijk op die van afgelopen dinsdag, alleen (voorlopig) een fractie minder heftig. Code geel zit er echter vrijwel zeker in gezien de combinatie van (fel) onweer, hagel en vooral weer veel neerslag in korte tijd. Plaatselijk is 40 mm/24h niet uitgesloten.

CiteerNeerslag:
Vanmiddag/avond een enkele bui. CAPE-waardes 300-700 J/kg volgens EC, Harmonies hoger. Effectieve schering is gering en ligt rond 10-15 kn. Voornamelijk single cells. Vrijdag zijn de CAPE-waardes een fractie hoger. Effectieve schering vrijdag beduidend hoger: rond 20 kn, voornamelijk multicell. Plaatselijk kan er vrijdag 20-30 mm vallen, zeer lokaal mogelijk 40 mm. EC PW is 26-28 mm.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Powered by EzPortal