Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 15

Topic gezien door 215744 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 06 mrt 2013 - 09:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ace

Op ondiep water kan het volgende week weer  :D, geinige surprise van koning winter, 2e week maart en de schaatsen kunnen uit het vet ;D

Erik V

Even terug uit mijn Lenteslaap. Heerlijk nog even een weekje winter.
Maar zo uitzonderlijk zoals sommige "media" roepen is het toch ook weer niet? Het enige rare vind ik de plotselinge daling van de temperaturen! Of is dat ook niet uitzonderlijk?

Joep

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 08 mrt 2013 - 11:07
Het zal er allemaal om gaan hangen of het midden/zuiden wel sneeuw zal gaan krijgen

Hirlam zit er de laatse tijd wel vaker naast, kijken wat vanavond/vanacht de kaarten gaan zeggen.

glenn

Ik weet niet hoe jullie erover denken maar zoals ik nu de radars zie en de temperatuurkaartjes wint de koude lucht gewoonnveel sneller terrein dan de moddelen
Aangeven .

Jan van Ooijen

Citaat van: Joep op vr 08 mrt 2013 - 11:25
Hirlam zit er de laatse tijd wel vaker naast, kijken wat vanavond/vanacht de kaarten gaan zeggen.

Maar ja, het Amerikaans weerbureau komt er ook mee en EC is ook al wat minder
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Bacci

Jeetje morgenavond misschien alweer sneeuw, het is toch best gek als je ervoor nadenkt. Ik ben ook erg benieuwd hoe koud het dan boven een sneeuwdek gaat worden, dan denk ik weer aan maart 2005, als ik nu naar de verwachtingen kijk dan zie ik best veel overeenkomsten met 2005.
Ik zie eind volgende week ook weer sneeuwkansen, 1 ding is zeker qua weergebied wordt het weer genieten geblazen!

Harry de Hond

Laten we meteen nog even veel te ver weg kijken, http://www.yr.no/ zegt dit bij ons voor de 15e. Te ver, ik weet het, maar leuk om er even bij te houden om te zien wat het werkelijk gaat worden:
Pff, pdf kan natuurlijk niet, na veel gerommel dan eindelijk wat ik wilde laten zien, nu dat witvlak nog weg. Wat is er toch, als jullie nou allemaal even denken dat het witvlak sneeuw is, dan keur ik hem goed.... :S :

Juist.

Remy

Goh al bijna vier graden hier,dat scheelt wel een stukje met Limburg waar het KNMI 14 graden aangeeft :)
De lente viel dit jaar op vijf maart.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Jan van Ooijen

Animatie gifje van het weermodel GFS, weekend noord in de prijzen aankomende week het midden en zuiden?

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

arjanbruggink

Citaat van: Remy op vr 08 mrt 2013 - 11:59
Goh al bijna vier graden hier,dat scheelt wel een stukje met Limburg waar het KNMI 14 graden aangeeft :)
De lente viel dit jaar op vijf maart.
Is wel een heel verschil ja..... Uiterste NO van Grunn < 3?C t.o.v. uiterste Z van Limburg waar het > 15?C is
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Bacci

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 08 mrt 2013 - 12:55
Animatie gifje van het weermodel GFS, weekend noord in de prijzen aankomende week het midden en zuiden?


Weer timing anders, sneeuw een stuk later.

Weatherboy

Alle modellen laten de sneeuw ineens later en noordelijker blijven. Kunnen we niet beter kijken naar de actuele situatie. Hirlam en GFS zitten er sowieso al naast nu. Afhankelijk van het Laagje gaat de strijd ergens boven Nederland plaats vinden. Als ik dat filmpje van NWC bekijk dan lijkt de windspring/ kou-warmte grens precies dwars over het land te liggen (Amsterdam-Enschede)
Gaat het noordelijker dan kunnen we wel fluiten naar de sneeuw in een groot deel van NL, gaat het zuidelijker kunnen we gaan sneeuwscheppen.
Alles valt of staat wéér met 100 km. Ik hoop dit keer gunstiger dan laatste keer, toen kwam de IJzel veel noordelijker dan verwacht.

Marcellang

Citaat van: arjanbruggink op vr 08 mrt 2013 - 12:58
Is wel een heel verschil ja..... Uiterste NO van Grunn < 3?C t.o.v. uiterste Z van Limburg waar het > 15?C is
Ik kom net terug uit Twente, scheelt 6 graden met hier (een uurtje sturen)  ;D
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

decarrion

Nijkerk(gld) flauw zonnetje, windstil 1001 hPa en 12.8 C

Danny

We weten zondagavond pas waar erg echt sneeuw gevallen is. En misschien nog wel belangrijker waar het ook is blijven liggen. De verwachtingen geven een aardig beeld maar hebben ons al eerder een aantal keer laten zien dat het altijd lastig is om de laatse 50 of 100km. nauwkeurig te voorspellen.

Afwachten en meemaken. Meer kunnen we nu niet doen. Als alles in het noorder echt als sneeuw gaat vallen zoals bijv. GFS nu laat zien dan kunnen ze een behoorlijke laag verwachten. Totaal verwacht GFS in 72uur tussen de 20 en 30mm neerslag in Noord NL.......

Danny

Citaat van: glenn op vr 08 mrt 2013 - 11:25
Ik weet niet hoe jullie erover denken maar zoals ik nu de radars zie en de temperatuurkaartjes wint de koude lucht gewoonnveel sneller terrein dan de moddelen
Aangeven .

Even kleine opsomming van verwachting (GFS) & werkelijkheid (13.30)

Groningen:     Verwachting 6 graden = actueel 4 graden
Utrecht:          Verwachting 14 graden = actueel 12 graden
Zuid-Limburg: Verwachting 16 graden = actueel 16 graden

De verschillen zijn dus groter dan gedacht. Het lijkt er inderdaad ook op dat de kou iets sneller komt afzakken.

Jan van Ooijen

Citaat van: Danny op vr 08 mrt 2013 - 13:53
Even kleine opsomming van verwachting (GFS) & werkelijkheid (13.30)

Groningen:     Verwachting 6 graden = actueel 4 graden
Utrecht:          Verwachting 14 graden = actueel 12 graden
Zuid-Limburg: Verwachting 16 graden = actueel 16 graden

De verschillen zijn dus groter dan gedacht. Het lijkt er inderdaad ook op dat de kou iets sneller komt afzakken.

Hirlam zit er dan goed bij:

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

pietjelol

Citaat van: Danny op vr 08 mrt 2013 - 13:46
We weten zondagavond pas waar erg echt sneeuw gevallen is. En misschien nog wel belangrijker waar het ook is blijven liggen. De verwachtingen geven een aardig beeld maar hebben ons al eerder een aantal keer laten zien dat het altijd lastig is om de laatse 50 of 100km. nauwkeurig te voorspellen.

Afwachten en meemaken. Meer kunnen we nu niet doen. Als alles in het noorder echt als sneeuw gaat vallen zoals bijv. GFS nu laat zien dan kunnen ze een behoorlijke laag verwachten. Totaal verwacht GFS in 72uur tussen de 20 en 30mm neerslag in Noord NL.......
ALS dat zo is dan doet me dat weer erg denken aan 5 maart 2005. Zal dan wel een leuke afsluiter zijn in een keer nog even goed.

theowl999999

Rotterdam-Alexander.
cloudy and 12 celsius

jones

Heerlijk weertje hier, bewolkt en 16gr :) voelt echt warm aan buiten

Powered by EzPortal