Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 13

Topic gezien door 207785 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 13 feb 2013 - 11:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bacci

Citaat van: Joep op zo 17 feb 2013 - 19:10

Mvg, Ronald

Laten we het hopen! verwacht zelf niet dat de temp. zo snel gaat stijgen zoals de pluim aangeeft, sterker nog kou kan zich verscherpen.

hoffies

Citaat van: Remy op zo 17 feb 2013 - 19:10
Er ligt nog ijs in de sloten en kanalen hier dus voor de waaghalzen en schaatsbanen die geprepareerd zijn is er zeker wel een schaatskansje de komende dagen.
En wie weet hoe de stromingen nog veranderen,er zijn maar twee weekjes oost stroming voor nodig om het ook hier arctisch koud te maken.
Minder als de wind er goed in zit...

En zoals ronald benoemd tot misschien wel in maart... Toch nog een elfsteden *het verboden woord*  :o
Twitter: @hoffnar2911

Joep

Komende 24 uur geen wijziging, zie 1e kaart. Hogedruk verplaatst de kern nar ons gebied, tegelijk trekt een laag via Noorwegen naar het Oostzeegebied.

Daarom de meeste wolken in het oosten en noorden, maar wel net als vandaag meest droog weer, en
de grootste kans op opklaringen in het zuiden en westen. Minimaal +2/-4 C, maximaal 2-7 C.
Tweede kaart laat zien dat op dinsdag het Oostzee laag ten oosten van ons langs verder Z/ZO waarts zal koersen. Bij ons wordt dan een hoog boven Scandinavië weersbepalend draait de stroming naar het O/NO.

Na een nacht met regionaal weer lichte vorst, trekt overdag een neerslagzone van noordoost naar zuidwest over ons land. Er kan hierbij wat regen/natte sneeuw vallen, met temp 2-6 C.

Na passage neerslag klaart het de nacht naar woensdag flink op, en het gaat -1/-5 C vriezen.
Woensdag en donderdag, 4e kaart, dan koude stabiel droge dagen, met een flinke oosten wind. Minimaal -2/-6 C, overdag -1/+2 C.

Vandaag staat er op de site van meteo consult een interessante beschrijving van deze winter.

De 4e koude periode die dus over 2 dagen gaat beginnen duurt op basis van de Uitvoer ongeveer tot het einde van de 10-daagse verwachtingstermijn.

Met de gehele periode hogedruk ten noorden en lagedruk ten zuiden blijft de aanvoer NO/O, voortduring dus van het meest droge weerbeeld onder dezelfde temp. Begin volgende week waarschijnlijk wat hogere maxima als gevolg van opwarming bovenluchten.

Gehele GFS ens 12z gaat daarna voor een overtuigende verzachting rond de maandwissel en vooral begin maart. EC ens is hierin wat gematigder, maar  wel een overgrote meerderheid voor verzachting.
Zelf denk ik dat we deze week in toenemende mate in de Uitvoer de optie van juist instroom bijzonder koude (boven)lucht gaan tegenkomen. Deze koude lucht gaat tegen die tijd over een breed gebied ten oosten van Groenland zuidwaarts afzakken en zou ons indien noordelijke hogedruk bepalend zal blijven bij ons kunnen komen.

Mvg, Ronald.


Joep


jones

Het zwaarste winterweer lijkt weer net ten oosten van ons te blijven: Duitsland een hele reeks ijsdagen en bakken sneeuw, hier overdag enkele graden boven 0 en meest droog

JPP78

Ik hoop dat het deze week eens net wél is, want deze winter is leuk, maar kenmerkt zich steeds door net niet situaties.
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Bacci

 ;) Zelfs lange termijn nog kansen op winterweer.

winter

Lijkt weer een koude nacht te worden, sorry is het al. Ongeveer de helft van Nederland heeft nu te maken met grondvorst (10 cm) op sommige plaatsen zelfs al matige vorst aan de grond. :)

winter

ECMWF geweldige pluim hoor ! Tot het einde van de pluim lekker winters. Volgende week wordt waarschijnlijk een serieuze winterweek met overdag temperaturen rond het vriespunt en in de nachten veelal -4/ matige vorst. (en wie weet als er dinsdag wat sneeuw valt nog lagere temperaturen).
Ten minste een nieuwe winterse periode lijkt er aan te komen en wie weet tot het begin van maart of nog langer???
De leden zijn het in ieder geval t/m volgende week zondag helemaal eens, volop winterweer en acht de kans dat er schaatst kan worden op zo'n 70% op natuurijs danwel op natuurbanen of ondergelopen weilanden acht ik de kans 90%.
GFS volgt redelijk ECMWF en is op korte termijn t/m volgende week zondag wat kouder maar daarna laat de GFS de temperatuur resoluut naar de 10 graden stijgen in de pluimen. Positief de pluim stelt het uit!


stratocumulus

Citaat van: Johann op zo 17 feb 2013 - 14:05
Mooie animatie van ontstaan hoogtelaag ten westen van Helsinki wat als trekpaard voor de koude arctische lucht zal gaan dienen

Hieronder ook nog mooi te zien hoe de stroming in Nederland 19-02 op nadering HL naar noordoosten omgaat.

Gave filmpjes! Dat stromingsfilmpje, het lijkt wel een soort intercity die binnen komt denderen, mooi is ook te zien dat de wind aan gaat trekken, zal voor lekkere gevoelstemps gaan zorgen :)

JPP78

Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

Wat gebeurt er deze week qua winter?

Doordat de wind uit de O-NO gaat waaien (door Laag in Polen en Hoog omgv Scandinavie) komt er koude en schrale lucht richting Nederland



Op Hoogte(1500m) bevindt Nederland zich onder een KOU-BEL (tot -12/-13); De temps s'nachts kunnen tot matige vorst gaan



Vanaf weekend is het afwachten wat de modellen gaan berekenen qua posities Hoog voor evt Lente dan Winter-vervolg

Gaat maart2013 een "HorrorMaart"worden?)




Joep

Citaat van: Dennis op ma 18 feb 2013 - 08:56
Wat gebeurt er deze week qua winter?

Doordat de wind uit de O-NO gaat waaien (door Laag in Polen en Hoog omgv Scandinavie) komt er koude en schrale lucht richting Nederland


Gaat maart2013 een "HorrorMaart"worden?)


Waarom denk je dat maart een Horrormaart wordt? En wat bedoel je daar precies mee? Winters ?

Marsel

Citaat van: winter op zo 17 feb 2013 - 22:48
**ECMWF geweldige pluim hoor ! Tot het einde van de pluim lekker winters**pluimpjes en lap tekst**

Call me a 'party pooper' maar wat mij vooral opvalt is dat tegen het eind van de maand de bulten in de pluimen groter worden. Duidelijk meer dagelijkse gang, uiteraard onder rugdekking van de terugkerende zon. Het gaat traag zo. Maar langzaam en zeker komen we een keer op het punt dat de zon het voor het zeggen krijgt (duurt nog wel even een maandje natuurlijk ;) ).

Overigens hier in Rotterdam nu nog mooi winters weer: knalblauw, nog wel wat nevelig maar compleet windstil. Zo mag winterweer wat mij betreft altijd zijn: lekker licht.

Remy

Citaat van: Marsel op ma 18 feb 2013 - 09:38
Overigens hier in Rotterdam nu nog mooi winters weer: knalblauw, nog wel wat nevelig maar compleet windstil. Lekker hoor. Zo mag winterweer wat mij betreft altijd zijn: lekker licht.
Das beter dan hier,opkomende mist bij net geen hele graad vorst.
Vanmorgen was het even iets minder mistig maar het komt nu dubbel zo dik terug :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Dennis

Citaat van: Joep op ma 18 feb 2013 - 09:35
Waarom denk je dat maart een Horrormaart wordt? En wat bedoel je daar precies mee? Winters ?

Dit is zo LT (6 maart) dat ik er geen verwachting bij heb hoor  ;)  tis alleen een kaartje met een koude-reservoir in Scandi-Rusland en ja wat als..... maar geniet lekker van deze winter(se) week

hoffies

Mannen, is er al een pluimpje...  :)
Twitter: @hoffnar2911


Powered by EzPortal