Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 13

Topic gezien door 207791 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 13 feb 2013 - 11:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

winter

Citaat van: Bacci op za 16 feb 2013 - 18:26
Maarja wat hebben we er aan?  het zal niet koud en lang genoeg worden om te kunnen schaatsen en sneeuw zit er ook niet echt in. Wil niet zeggen dat ik niet houd van lekker frisjes weer met nachtvorst! lekker gezond weer.

Nou dat zou ik niet al te snel zeggen, de watertemperatuur is zeer laag en bij lichte vorst vormt zich waarschijnlijk al een ijslaag. Aangezien de kans op matige vorst redelijk groot is volgend week en dit een paar dagen en overdag rond het vriespunt heb je binnen een mum van tijd een laag ijs waarop geschaatst kan worden.
Hier in Helmond ligt nog op een aantal plekken ijs zelfs. Zie afbeelding hier onder redelijk grote plas water een aantal meter diep maar zit nog ijs op. (afbeelding is gewoon om te laten zien hoe groot de plas is)

winter

Citaat van: Ramon Oost op za 16 feb 2013 - 19:47
Ook mooie winterse setting te zien op de kaarten van ECMWF (Europees weermodel) voor volgende week.

ECMWF12 - Vrijdag 22 februari

Dat ziet er goed uit maar zijn dit stroming die lang intact blijven en niet bij het kleinste geringste lagedrukgebied verplaatsen? Oftewel lange kans op voortzetting winterweer?

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Bacci

Citaat van: ron12 op za 16 feb 2013 - 20:13
het hagelt in nijmegen

Haha lol, lokale bui boven nijmegen, grappig zeg.

Roland

Citaat van: Bacci op za 16 feb 2013 - 20:53
Haha lol, lokale bui boven nijmegen, grappig zeg.
Ja, totaal onverwacht na een dag waarin ik bijna 8 graden kan noteren. Wel een intens saaie weerdag.

Ramon Oost

Nieuwe pluim, vanaf woensdag weer volop winter


Joep


Hans

een aantal dagen wel, daarna wel lente ?  :D


vossejongk

Volop winter? alleen koud, verder droog met dinsdag wat regen :)

Jan van Ooijen

Citaat van: vossejongk op za 16 feb 2013 - 21:53
Volop winter? alleen koud, verder droog met dinsdag wat regen :)

Dinsdag regen? Nee, daar ga ik niet van uit aan de hand van de kaarten
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ramon Oost

Citaat van: vossejongk op za 16 feb 2013 - 21:53
Volop winter? alleen koud, verder droog met dinsdag wat regen :)

Iedereen interpreteert het anders ;)

Ramon Oost

Citaat van: Jan van Ooijen op za 16 feb 2013 - 21:58
Dinsdag regen? Nee, daar ga ik niet van uit aan de hand van de kaarten

Kaartje van de recente GFS uitdraai erbij :)


Erik V

Mooi pluimpke. En "daarna Lente" ... Lt toch? Ookal vind ik dat toch ook wel een lkkr vooruitzicht. Maar het is pas eind Februari en ja.. Maart roert zijn.......

Dennis

Citaat van: Erik V op za 16 feb 2013 - 22:03
Mooi pluimpke. En "daarna Lente" ... Lt toch? Ookal vind ik dat toch ook wel een lkkr vooruitzicht. Maar het is pas eind Februari en ja.. Maart roert zijn.......

er zijn voor begin maart enkele schrikbeeld modellen

SniperEye

Heel leuk en aardig dat hoog, maar van een echt koude reservoir is geen sprake. De lucht zal flink koel zijn, maar diepvrieskou is ver weg.

frankaloe

Citaat van: winter op za 16 feb 2013 - 19:54
Nou dat zou ik niet al te snel zeggen, de watertemperatuur is zeer laag en bij lichte vorst vormt zich waarschijnlijk al een ijslaag. Aangezien de kans op matige vorst redelijk groot is volgend week en dit een paar dagen en overdag rond het vriespunt heb je binnen een mum van tijd een laag ijs waarop geschaatst kan worden.
Hier in Helmond ligt nog op een aantal plekken ijs zelfs. Zie afbeelding hier onder redelijk grote plas water een aantal meter diep maar zit nog ijs op. (afbeelding is gewoon om te laten zien hoe groot de plas is)
*warande*
net als op de vijver in de Warande,ligt hier op de vijvers ook nog ijs,waar meestal nog een groep eenden op staat.
er is dus idd minder vorst nodig om het ijs beschaatsbaar te maken,als het overgebleven ijs nodig had om van niks naar de aantal cm nu te bevriezen
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Thunderfreak

Hier liggen op de sloten ook nog her en der flinke stukken ijs. Bewijs maar weer dat het water erg koud geworden is na de eerste goede vorst periode.

Lucht temperatuur heeft maar moeite om het ijs te doen laten smelten.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Henk1976

Citaat van: Thunderfreak op za 16 feb 2013 - 23:45
Hier liggen op de sloten ook nog her en der flinke stukken ijs. Bewijs maar weer dat het water erg koud geworden is na de eerste goede vorst periode.

Lucht temperatuur heeft maar moeite om het ijs te doen laten smelten.

Vanmiddag even naar Leer(Duitsland) geweest. Nog veel ijs onderweg op sloten en plassen en in Oost-Groningen nog hier en daar flink wat sneeuw in de sloten. En dat was geen Valentijnssneeuw!

Inmiddels vriest het weer. Was vandaag trouwens ook niet warmer dan 2 ?  4 graden.

Powered by EzPortal