Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 13

Topic gezien door 207729 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 13 feb 2013 - 11:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Dennis

KNMI Guidance Uitgifte: 14/02/2013 05.10 uur LT.

Een eerste occlusie boven de Noordzee trekt oostwaarts en bereikt halverwege de ochtend het westen. Deze wordt kort gevolgd door een occluderend frontaal systeem, het grondfront hiervan wordt gemarkeerd door een vrij scherpe vore. Het meest actieve deel van het front, met een actief neerslaggebied, loopt op enige hoogte voor het grondfront uit. In de grenslaag blijft bij het passeren van het actieve neerslaggebied een zuid tot zuidoostelijke stroming in stand waarmee koude lucht aangevoerd blijft worden. De vore bereikt rond 18 UTC Zeeland en beweegt dan vertragend verder noordoostwaarts en stagneert vrijdagnacht NW-ZO georiënteerd boven ons land. Aan de zuidwestzijde van de vore wordt met een westelijke stroming zachtere lucht aangevoerd. De actieve neerslagzone voor de vore uit trekt eveneens noordoostwaarts en neemt daarbij langzaam in intensiteit af. In de nacht naar vrijdag stagneert deze neerslagzone langs de noordoostgrens en vrijdag overdag verpietert het.

NEERSLAG:
Ten aanzien van de neerslag zijn er een aantal aandachtspunten. Qua timing zijn er niet zoveel verschillen, in alle modellen begint het halverwege de ochtend in het zuidwesten en westen te sneeuwen op de eerste occlusie. De meeste sneeuw zal echter later in de ochtend en de middag vallen op passage van de tweede occlusie op hoogte. Zoals opgemerkt bij de modelbeoordeling geeft Hirlam nu weer enkele cm's meer sneeuw dan de voorgaande run en ligt nu weer meer in lijn met EC, Harmonie houdt het iets rustiger. De intensiteiten liggen gedurende enkele uren achtereen op 1-2 cm/uur. Hiervan uitgaande lijkt het erop dat er in het westen en midden van het land tot aan het begin van de avond in totaal 5-8 cm valt, lokaal mogelijk meer. In het noordoosten en oosten van het land begint het pas in de loop van de middag te sneeuw en de intensiteit ligt hier met 0,5-1 cm/uur wat lager dan in het westen en midden van het land, de totale hoeveelheden hier tot en met vrijdagochtend liggen in de ordegrootte 3-5 cm. Het tweede aandachtspunt is dat bij aanvang van de sneeuw er zich een smeltlaag bevindt rond 4000 vt, de neerslag kan dan tijdelijk in de vorm van wat IJsregen/evt IJzel zijn. Deze smeltlaag is in het zuidwesten van het land het duidelijkst zichtbaar, langs de westkust van België wordt nu (4 UTC) al ijzel gemeld. Hirlam is hierin het meest uitgesproken, Harmonie en EC zijn op die niveaus toch wat kouder en geven meest sneeuw. Derde aandachtspunt is wat er gebeurt aan de achterzijde van de actieve frontale zone, in de nacht naar vrijdag op het moment dat de middelbare en hoge bewolking naar het oosten is getrokken. De progtemps laten dan een ondiepe vochtige laag zien met toppen -5 tot -10. Daarbij is er dan ook op enige hoogte opnieuw een smeltlaag terwijl de temperaturen onderin nog rond of onder nul liggen. Dan opnieuw kans op onderkoelde neerslag.


Actuele Temps /Neerslag




Dennis


Dennis

Gevoelstemp ligt nu zo tussen -7 tot -9

MamaAs

Oef, man werkt in Duiven. Hij zal vandaag rond 11 uur naar LWD gaan om iets op te halen, om vervolgens weer naar Workum af te reizen.
Ik ben benieuwd hoe lang hij er over gaat doen.... ;D

Marlieke

Citaat van: MamaAs op do 14 feb 2013 - 07:40
Oef, man werkt in Duiven. Hij zal vandaag rond 11 uur naar LWD gaan om iets op te halen, om vervolgens weer naar Workum af te reizen.
Ik ben benieuwd hoe lang hij er over gaat doen.... ;D

Hier een man die vanuit Rijssen naar Nieuwegein moest vanmorgen. om 5.10 uur vertrokken dus dat zal goed zijn gegaan. Maar vertrek vanuit Nieuwegein is meestal zo rond 15.00 uur. Heb hem aangeraden om rond 13.00 uur al weg te gaan. Beter 2 vrije uren gebruiken dan pakweg 5 uur rijden over een stuk wat je normaal in 1 uur en 3 kwartier red.
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Marcellang

Hier een man die bij zichzelf denkt; bekijk t maar met al dat gewerk  ;D en volgt liever t weer 8)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

martijn

Citaat van: albalinda op do 14 feb 2013 - 07:59
Hier een man die bij zichzelf denkt; bekijk t maar met al dat gewerk  ;D en volgt liever t weer 8)
+1

Jdolky

Haha is dat nou zo vertekenend? Als je nu naar Nederlandse buienradar kijkt lijkt het hele systeem langs de kust weg te trekken naar het noorden, haha zal ons maar gebeuren..

MarcS

Citaat van: albalinda op do 14 feb 2013 - 07:59
Hier een man die bij zichzelf denkt; bekijk t maar met al dat gewerk  ;D en volgt liever t weer 8)

Niet iedereen heeft die keuze denk ik?
Ik blijf vandaag ook maar eens thuis, heb die keuze wel, om eens deftig te gaan genieten. Vrouw + Dochter zijn er al weer goed narrig van dat er sneeuw gaat vallen. Zoons vinden het wat leuker, let the games begin!

just0408

Ik heb het vermoeden dat 't niet lang meer gaat duren voordat het 1-ste sneeuwvlokje wordt gesignaleerd. Ik ga voor 13 cm vandaag.
Ik ben ook niet van steen.

martijn

Citaat van: just0408 op do 14 feb 2013 - 08:41
Ik heb het vermoeden dat het nu niet lang meer gaat duren voordat het eerste sneeuwvlokje wordt gesignaleerd. En ik ga voor 13 cm.
gaat het nog kantelen lijkt net alsof het langs trekt zie je op nederlandse buienradar

martijn

Citaat van: just0408 op do 14 feb 2013 - 08:41
Ik heb het vermoeden dat 't niet lang meer gaat duren voordat het 1-ste sneeuwvlokje wordt gesignaleerd. Ik ga voor 13 cm vandaag.
Het lijkt net alsof het langs trekt zie je op nederlandse buienradar

just0408

Citaat van: martijn op do 14 feb 2013 - 08:43
gaat het nog kantelen lijkt net alsof het langs trekt zie je op nederlandse buienradar

Daarachter zit het echte werk. Nou niet gaan denken dat we het gaan missen want dat is onmogelijk. It Giet Oan! ;)
Ik ben ook niet van steen.

just0408

Citaat van: martijn op do 14 feb 2013 - 08:44
Het lijkt net alsof het langs trekt zie je op nederlandse buienradar

Dat lijkt maar zo. Fata Morgana.
Ik ben ook niet van steen.

martijn

Citaat van: just0408 op do 14 feb 2013 - 08:45
Daarachter zit het echte werk. Nou niet gaan denken dat we het gaan missen want dat is onmogelijk. It Giet Oan! ;)
mooi sorry voor die twee reacties mobiel deed raar

matroesjka-world

Zeer benieuwd of Heerenveen dan deze keer wel in de prijzen gaat vallen, of staat er een soort van afweergeschut rondom Heerenveen?
Ik zal het jullie aan het einde van de sneeuw-run laten weten  :P
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Weerfreak 1337

Sneeuw in combinatie met ijsregen nu

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

zwoof

Citaat van: Jdolky op do 14 feb 2013 - 08:04
Haha is dat nou zo vertekenend? Als je nu naar Nederlandse buienradar kijkt lijkt het hele systeem langs de kust weg te trekken naar het noorden, haha zal ons maar gebeuren..

Als ik de stromingsfilm bekijk zal de trekrichting nog ietsjes veranderen tov momenteel.

http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/weer-voor-professionals/stromingsfilm/nederland.html

http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/weer-voor-professionals/wolken-en-neerslag/nederland.html

http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/radar.html

Jdolky

Citaat van: Weerfreak op do 14 feb 2013 - 08:51
Sneeuw in combinatie met ijsregen nu

In Monster? hier in Den Haag centrum nog niets op een onwijs witte lucht na

Lightning_Glenn

Hier (Den Haag) nog geen vlokje gezien, terwijl alle radars toch echt wat anders aangeven.

We zullen geduldig  afwachten wat er komen gaat :)

Powered by EzPortal