Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 10

Topic gezien door 248115 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 24 jan 2013 - 17:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

winter

Weerplaza verwacht ook 10 tot 15 cm in zuiden van Nederland! En zelfs op een aantal plaatsen 15 tot 20cm. Maar weet niet hoe betrouwbaar de kaart is op de onderstaande link!
http://www.weerplaza.nl/weerkaarten/?dag=5&tau=141&regio=bx&element=snow

Henk1976

Citaat van: Remy op ma 28 jan 2013 - 08:32
Ik denk eerder rijp.
Hier is de grond overal nog bevroren bij een lucht temperatuur van net boven nul,en dat ziet er heel wit en glad uit nu :)
En alle regen van gisteren heeft ook het zout netjes weggespoeld dus alle straten en wegen hier zullen er wel net zo bij liggen als op de foto.

Was idd wit uitgeslagen van de rijp. Was ook lekker glad voor de deur. Gelukkig had ik nog wat strooizout, opdat de vrouw iig niet meer hoefde te glibberen. Moest ook nog de ruiten krabben.

just0408

Nu maar weer duimen dat de verwachte sneeuw van zaterdag iets noordelijker overtrekt.  ;D
Ik ben ook niet van steen.

Jan van Ooijen

Citaat van: winter op ma 28 jan 2013 - 08:39
Jan
Ja zie het maar ideale temp voor sneeuw is -5 op 850 hPa.
Maar bij -3 ofzo valt er dan ook sneeuw of ligt dat aan de onderste lagen lucht dan.
En nog iets aan de grond is het dan met 3 a 4 graden niet te warm of kloppen deze temp. niet en is aan de grond kouder?

Meestal is het zo dat de sneeuw valt < -5, maar dat was afgelopen zaterdag ook niet het geval. Toen hadden we inderdaad te maken met de luchtlagen. Daarnaast is het momenteel nog te vroeg om daar naar te kijken, liefste ga ik uit van Hirlam
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

matroesjka-world

Ik denk dat we er bij een noordstroming vanuit kunnen gaan dat de noordelijke provincies geen sneeuw krijgen.
Dat hebben we in 2009 en in 2010 gezien.
Zou wel jammer zijn  :(
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Romigo

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 28 jan 2013 - 08:31
Instroom koudere lucht, eigenlijk niet moeilijk als je de onderstaande kaart bekijkt. Ook kan je het al zien op de 850 hPa kaart hierboven


Het wordt dan een soort glijbaan vanuit het noorden...vooral als dat hogedrukgebied parallel gaat lopen met het laag.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Romigo


Romigo

Beste Jan & Johann, hoe denken jullie over de maand februari op dit moment??

Hieronder een alinea uit de telegraaf:  Het bontst maakte zondagavond het Britse weerbureau Weatherchannel het. Die berekent op basis van de maanduitdraai van het Europese weermodel ECMWF een bitterkoude februarimaand. Daarin zou de vorst stevig toeslaan, gevoed door een snel naar noord draaiende stroming, die zich mogelijk al komend weekeinde manifesteert. De Britten zien de straalstroom een wederom veel zuidelijker koers gaan volgen. Temperaturen van min 20 graden en een waarschuwing om kinderen zelfs binnen te houden, gaan echter op dit moment wel heel erg ver.


Jan van Ooijen

Citaat van: Romigo op ma 28 jan 2013 - 10:31
Beste Jan & Johann, hoe denken jullie over de maand februari op dit moment??

Hieronder een alinea uit de telegraaf:  Het bontst maakte zondagavond het Britse weerbureau Weatherchannel het. Die berekent op basis van de maanduitdraai van het Europese weermodel ECMWF een bitterkoude februarimaand. Daarin zou de vorst stevig toeslaan, gevoed door een snel naar noord draaiende stroming, die zich mogelijk al komend weekeinde manifesteert. De Britten zien de straalstroom een wederom veel zuidelijker koers gaan volgen. Temperaturen van min 20 graden en een waarschuwing om kinderen zelfs binnen te houden, gaan echter op dit moment wel heel erg ver.

Grootste onzin. Dit artikel heeft het eerste hierop gestaan en is door vele een eigen draai aangegeven, zoals altijd... Koud kan het zeker worden, maar waar hun zich op baseren is grote onzin. Lees hier wat Johann erover zei:

http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3505.msg46201.html#msg46201
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Romigo

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 28 jan 2013 - 10:34
Grootste onzin. Dit artikel heeft het eerste hierop gestaan en is door vele een eigen draai aangegeven, zoals altijd... Koud kan het zeker worden, maar waar hun zich op baseren is grote onzin. Lees hier wat Johann erover zei:

http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3505.msg46201.html#msg46201

Oké, duidelijk! Bedankt.

Ploeps

De buien die ik vanmorgen op de radar zag verschijnen, doofden snel uit en hebben hier niets achtergelaten. Nu weer grote opklaringen aan het zwerk. Af en toe een zonnetje erbij, het kan slechter... en dat wordt het dan ook vanzelf :(
Liefhebber van weer-uitersten.

vdweste

BAKKEN met sneeuw in de nieuwe run van GFS.
Als deze run uitkomt krijgt heel Nederland denk ik eerst een meter sneeuw om vervolgens de diepvries in te duiken (maar dan spreek ik alweer over helemaal het einde van de run).

Ik kijk nu natuurlijk ook alweer veel te ver vooruit, maar duidelijk is dat er de laatste 2 dagen een patroon te herkennen is in de modellen. Hoge druk op de oceaan zoekt contact met snel stijgende hoge druk boven Groenland. Hierdoor dus een noord-stroming met sneeuw.
In de nieuwste run van GFS worden hiervoor 3 pogingen gedaan:
- de 1e komende vrijdag/zaterdag (vrij zeker). Deze zal echter vrijwel zeker mislukken door te weinig hoge druk boven Groenland.
- de volgende (ook nog vrij zeker) voor over een week (maandag/dinsdag). Over het lukken of mislukken is nog wel twijfel, maar in deze run mislukt ie door opnieuw een laag dat over Groenland trekt en de hoge druk weer de oceaan opstuurt.
- laatste poging in deze run is (en dan spreken we dus alweer over ruim 10 dagen) op volgende week vrijdag. Deze lijkt wel te lukken en zorgt eerst voor sneeuw en vervolgens wellicht een noord-oost stroming.

Ik weet dat ik nu erg op de zaken vooruit loop, maar vind het gewoon leuk om zulke verhaaltjes te schrijven. Ik hoop dat dit ook voor andere iets toevoegt en ga de komende tijd deze verwachting weer met de modellen vergelijken. :)

De winter is in ieder geval nog niet voorbij!

NitroGenetics

hier dan ook even de waarschuwingen van noodweercentrale derbij

kust regio's windstoten van 100 tot 110km/pu elders (oranje) 70/90km/pu windstoten
en gefeliciteerd met het 1 jarige bestaan meteo-service ;)


Glennb

Citaat van: vdweste op ma 28 jan 2013 - 11:52
BAKKEN met sneeuw in de nieuwe run van GFS.
Als deze run uitkomt krijgt heel Nederland denk ik eerst een meter sneeuw om vervolgens de diepvries in te duiken (maar dan spreek ik alweer over helemaal het einde van de run).



Denk dat dit eerder een ´´wishful thinking´´ is.  ???
Groet,
Glenn

Kevinwinter

Citaat van: vdweste op ma 28 jan 2013 - 11:52
BAKKEN met sneeuw in de nieuwe run van GFS.
Als deze run uitkomt krijgt heel Nederland denk ik eerst een meter sneeuw om vervolgens de diepvries in te duiken (maar dan spreek ik alweer over helemaal het einde van de run).

Ik kijk nu natuurlijk ook alweer veel te ver vooruit, maar duidelijk is dat er de laatste 2 dagen een patroon te herkennen is in de modellen. Hoge druk op de oceaan zoekt contact met snel stijgende hoge druk boven Groenland. Hierdoor dus een noord-stroming met sneeuw.
In de nieuwste run van GFS worden hiervoor 3 pogingen gedaan:
- de 1e komende vrijdag/zaterdag (vrij zeker). Deze zal echter vrijwel zeker mislukken door te weinig hoge druk boven Groenland.
- de volgende (ook nog vrij zeker) voor over een week (maandag/dinsdag). Over het lukken of mislukken is nog wel twijfel, maar in deze run mislukt ie door opnieuw een laag dat over Groenland trekt en de hoge druk weer de oceaan opstuurt.
- laatste poging in deze run is (en dan spreken we dus alweer over ruim 10 dagen) op volgende week vrijdag. Deze lijkt wel te lukken en zorgt eerst voor sneeuw en vervolgens wellicht een noord-oost stroming.

Ik weet dat ik nu erg op de zaken vooruit loop, maar vind het gewoon leuk om zulke verhaaltjes te schrijven. Ik hoop dat dit ook voor andere iets toevoegt en ga de komende tijd deze verwachting weer met de modellen vergelijken. :)

De winter is in ieder geval nog niet voorbij!

Ja, viel mij ook al op. de GFS run van +264 tot +312 uur lijkt super te zijn voor de sneeuw liefhebbers... :) Maar is natuurlijk nog ver weg. Zal nog wel 10x veranderen....

vdweste

Citaat van: Glennb op ma 28 jan 2013 - 12:02
Denk dat dit eerder een ´´wishful thinking´´ is.  ???

Dit is puur wat de run van GFS hier zegt. Wanneer de runs van de komende dagen weer slechter worden zul je me waarschijnlijk niet meer horen over deze verwachting, maar het komt de laatste tijd steeds terug, vandaar dus mijn verhaaltje.

Weatherboy

Citaat van: vdweste op ma 28 jan 2013 - 12:12
Dit is puur wat de run van GFS hier zegt. Wanneer de runs van de komende dagen weer slechter worden zul je me waarschijnlijk niet meer horen over deze verwachting, maar het komt de laatste tijd steeds terug, vandaar dus mijn verhaaltje.

Meters sneeuw slaat natuurlijk nergens op. 'Deze' Noordstroming is niet koud genoeg voor jou meters sneeuw ;) De laatste noordstroming van 2010 had bovenluchten van -10 tot -15 en een koude voorgeschiedenis. Daardoor was de Noordzee ook erg afgekoeld waardoor er voortdurend sneeuwbuien voorbij kwamen.

Met de komende week een warme golfstroom en warme temperaturen is de Noordzee niet meer zo koud om dit soort praktijken te geven. Overigens wordt deze noordstroming, zoals de kaarten nu schetsen, slechts eentje van -5 op T850.

Ik zou eerder uitgaan van +4 aan de kusten en rond 0 landinwaarts, beetje afhankelijk van de wind ook. En 's nachts vooral landinwaarts kans op een sneeuwdek met temperaturen van -2 tot +2. Overigens zou ik tot noch toe de term 'winterse buien' houden. Bovendien is er kans op onweer, hagel en (natte) sneeuw.

Je weet natuurlijk niet wat er komen gaat, maar ik vind dit alvast een prima vordering in de kaarten. Als die ellendige warmte en regen maar opdondert ben ik al blij :)

mauriceb

Citaat van: vdweste op ma 28 jan 2013 - 12:12
Dit is puur wat de run van GFS hier zegt. Wanneer de runs van de komende dagen weer slechter worden zul je me waarschijnlijk niet meer horen over deze verwachting, maar het komt de laatste tijd steeds terug, vandaar dus mijn verhaaltje.

Idd, goed dat mensen een stukkie bijdrage aan het forum, tuurlijk is het LT en zal het waarschijnlijk niet gaan gebeuren zoals nu geschets wordt. Maar het zijn modellen en verwachtingen. daarover discussiëren we hier.

gilleeesss

Wel, ik zeg, laat de winter maar weer komen :)! Goeie kansen voor in februari noordstroming te hebben. Hopelijk met bakken sneeuw..?

Powered by EzPortal